M/S Birgit

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 28.04.2009 21:46

Makaa kallalleen sb tankissa enempi tavaraa? Perrskeleen komia paatti! :)
E mare libertas

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 28.04.2009 22:20

Joo SBtankkissa on pikkasen enemmän kamaa, ja sit vesitankki on myös SB puolella ja se on täys kans, mut akut tasapainottaa sen ongelman. Kallistus johtuu kaverin matkatavaroista, kaljakopista jotka on just tolla täydemmän tankin puolella =D Pitää opetella vaihtamaan tankkia tarvittavan usein, että ei jää tolleen rumasti kenolleen.
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22.08.2003 1:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 29.04.2009 20:29

kuinkas monta ajotuntia tuli maarianhaminasta porvooseen? Itellä on vissiin mun Puumalassa olevan veneen ajelu edessä ensi kesänä. Puumala-Lappeenranta -> rekalla Kotkaan -> Kotka-Maarianhamina.

Osuvasti teille onnistu just keskiviikko/torstaiksi -5c yöllä :D Koko kevät ollu suht lämmintä ja torstaina oli outo vilupäivä.

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 03.05.2009 21:07

No voihan, nyt en muista ulkoa kyllä, mut torstaina lähettiin ja turkuun meni se jotain 7h. Sitten pari iltaa Turku by night ja joku 8-9h Bågaskäriin Inkooseen ja sieltä sitten puolikas päivä Hki ja sit pari tuntii Porvooseen. Vähän retkeilyn kannalta tultiin koko reissu, kun oli hyvät kelit, ja niin oli kyllä tarkoituskin.

Vappu meni veneen kanssa kaivarissa stadissa ja nyt vasta juuri pääsi vene Kotkaan omaan kotisatamaankin. Oma laituri tosin on viellä remontissa, joten pitää olla evakossa ylipienessä paikassa =S
Huomenna pitäis alkaa perusteellinen sisätilojen pesu ja ruuvien kiristäminen ja muita pikkusii pilipali hommia, joita tuntuu riittävän =D
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 08.05.2009 0:44

No niin, nyt on alottettu tutustuminen venhoon oikeen kunnolla.

Pilssin pesussa meni ikuisuus, siellä kun oli vanhoja öljyjä ja ties lies mitä jaksaa vaikka kuinka paljon, nyt uskaltaa jo laskea mereen vedet, jota tosin kertyy todella vähän.
Konetilasta löytyi vanha meriveden tiskialtaalle pumppaukseen tarkoitettu pumppu, josta tein jätevesipumpun, ja sillä saa nyt pumpata konetilan alla olevasta pilssistä , joka siis on oma osastonsa, kaiken likaisen veden kannuun ja viedä jätepisteeseen, kun tarve vaatii. http://kuvablogi.com/nayta/1897841/

Ikkunat on rempattu muutama vuosi sitten , ja tyylillä joka herättää vähän ihmetystä.
Vanhat kumilistat oli irrotettu ja aukkoihin oli liimattu ja naulattu ruostuvilla nupinauloilla mäntyiset listat, joihin oli liimattu lasit, joiden päälle ruuvattu alumiini listat kehyksiksi.
No niitä mäntyisiä listoja ei oltu ollenkaan kyllästetty tai muutenkaan käsitelty ja tosiaan naulattu ruosuvilla nauloilla.
Lasin liimaus oli vähän niin jä näin, koska liima ei ottanut läheskään koko matkaltaan kiinni lasiin.
Alumiini listat olivat vaan ruuvattu lasien päälle, lasin ja listan sauma tiivistetty silkkarilla.
No neljä toisistaan tiivistämätöntä listaa lasin päällä, jokaisen listan saumasta pääsee tip tip tip vettä sisään ja niistä heikosti liimatuista lasin ja puulistan saumoista sisään suoraan niille n. 7mm x 7mm käsittelemättömille listoille. Vot Vot , tarttis tehrä jotain.
Onneks ei suurempaa vuotoa roiskiessa tai sateessa ilmenny, mutta sade säällä, kyllä puulistat kosteana ja sehän tiedetään miten se satu loppuu.
http://kuvablogi.com/nayta/1897838/

Skyletti, tosi siisti vaikkakin ei ehkä ton ikäkauden veneeseen sopiva, mutta kun se nyt kuitenkin on , niin olkoon =) Siinä olevat luukut aukeavat pianosaranan avulla ylös, pianosaranasta vaan pääsee vesi suoraan alas ja punkalle missä nukutaan. Suunnittelin peittäväni saranat vaikka nahasta tehdyilla suikaleilla, jotta vedet eivät pääsisi saranalle.
http://kuvablogi.com/nayta/1897844/

Kansi joka siis on tiikkiä, on lakattu ja nyt se hemmetin liukas lakka alkaa sitten irtoamaan ittestään. Merkkejä kosteuden aikaansaamaasta irtoamisesta en löydä, vaan oletan että se johtuu tiikin rasvaisuudesta että se lakka ei pysy. No se rapsitaan ens talvena pois se lakka , ja annetaan harmaantua niinku kuuluukin. Samalla tosin pitänee uusia saumat, koska ne alkavat paikkapaikoin olla aika heikon näköiset, vaikkakaan eivät vuoda , ainakaan vielä.
http://kuvablogi.com/nayta/1897839/


NImen sain tarrasabluunan avulla maalattua tänään ja siitä tuli ihan kivannäkönen, helpompaa sekin ois maissa ollu, mut ei malttanu odottaa kesää nimettömänä =D
Kuten myös irrotetun valonheittimen sain paikoilleen, en ymmärrä miksi noin hieno francis search light oli otettu pois.
http://kuvablogi.com/nayta/1897842/
http://kuvablogi.com/nayta/1897843/

MIttariston öljyäminen ja kevyt kiillotus sai kulahtaneelle mittaristolle ihmeitä aikaan ja vei aikaa jopa 15min. Talvella laitetaan se sit oikeen kunnon iskuun.
http://kuvablogi.com/nayta/1897840/

Uusi webasto menee kiinni viikonloppuna toivonmukaan. Vanha 40v palvellut saa nyt jäädä eläkkeelle, ja pääsee siis lämppäreiden taivaaseen, tai varmaan se tonne mun romuhuoneen hyllyyn menee odottamaan ylösnousemustaan.
Kaikenlaista ruuvin kiristystä, pesua, letkujen vaihtoa, pöntön tiivisteiden hankintaa ja muuta vastaavaa puuhaa on riittänyt ihan tarpeeksi, se tosin oli tiedossa ja ei siis yllättänyt. Suurin aika tosin taitaa mennä ens talven työlistan tekemiseen =D
Kiva on puuhastella kun on kohde jota kannattaa ja jaksaa puunata.
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: M/S Birgit

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 07.10.2009 7:07

No niin, Birgitin kesä on nyt sitten ohi. Eilen oli nosto, ja vene on nyt kylmässä peltihallissa, odottamassa ahkeraa remppaajaa. Remppaajaa tosiaan, sillä ostaessa ah niin hieno ja hyväkuntoinen, onkin kesän myötä muutunut sammakoksi, josta pitäis taas saada rinsessa.

Veneiltyä tuli ihan kohtuudella, kausi 22.4 - 6.10, (siitä itse pois suomesta 10 viikkoa) maileja about 1400, tunteja about 200, nukuttuja öitä jotain 70. Kotona ei ole juuri tullut oltua siis, ja niinhän sen kuuluukin olla, mun mielestä ainakin =)

Remppaa siis on tulossa. Rungon niin upea lakkapinta, on palanut / alkanut hilseillä ja on paikoin irronut puulle asti. Edellisen omistajan 12 lakkakerrosta, on kyllä ollut ihan puutaheinää. Hyvä jos 4 kerrosta on. Mutta mistäs sitä tietää, kun pinta on oikeen hieno, niin ei siitä viitti lastuja alkaa vuolemaan, tarkistaakseen kerrosten määrää.
Eli siis runko otettava kokonaan puulle, ja aloitettava alusta koko pinnan teko. Toivottavasti runko on edes kyllästetty, niinkun väittivät. Sekin selvinnee aikanaan.

Tiikkikansi otettava puupuhtaaksi, ja uusittava saumat.
Ikkuna remppa tehtävä uusiks.
Avotila / ohjaamo otettava puupuhtaaksi, tosin se on sitten viiminen homma, jos enää kerkee / jaksaa

Ja noiden lisäksi 100 muuta pienempää hommaa, jotka on enemmän ja vähemmän pakollisia juttuja. Mutta tavoite on, että perusasiat kuntoon ja sitten vasta aletaan hienosäätää yksityiskohtia.

Kyllä vähän syö miestä toi rungon nyky kunto, mutta toisaalta oon saanu lietsottua itteni nyt sellaseen sisutilaan, että laitan veneen kuntoon, vaikka joutusin asumaan siellä hallissa talven. Ja sen myötä haistatan edelliselle omistajalle pitkän ....N
Katotaan kuinka pojan käy =D
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: M/S Birgit

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.10.2009 12:51

Ei muuta kuin tsemppiä vaan, harmi että se sitten paljastui tuommoiseksi "helmeksi"...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: M/S Birgit

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.10.2009 15:29

Luin tuossa pari päivää sitten vanhasta lehdestä just siitä sinun Birgitistäsi juttua. Ei siitä kannata missään nimessä Juhannuskokkoa suunnitella. Vanhat veneet myydään sinisilmäisille, kun ei niitä enää jakseta rempata kunnolla. Työn määrä on yleensä valtava, mutta jos olet sillä kesän ajellut ja vuotoja ei ole ollut pahemmin, niin ehkä se ei sittenkään ole niin valtava projekti kuin äkkipäätä ajattelisi. Kokemuksesta voin sanoa, olematta mikään V-M tai Jape (ammatiltaan ihmemiehiä), että kölin vaihto, steevien vaihdot, lautojen vaihdot, moottoripukkin teko jne. runkotyöt. Ne s y ö miestä. Kaiholla odottelen niitä aikoja, jolloin pääsen kyllästämään ja lakkaamaan. Tietämättä työsi laajuutta, toivottelen kärsivällisyyttä ja jaksamista sinullekin. Tässä uskontokunnassa sitä tarvitaan - uskoa omiin kykyihin ja hyvään lopputulokseen. ->
Donna 28

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: M/S Birgit

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 07.10.2009 20:30

Joo eihän tää tilanne nyt mikään katastrofi oo, ja kokkoa tuskin saa mun veneen puista =D
Oikeestaan ainoo sellanen suuri suunnittelematon lisäproggis mitä tulee, ni on toi rungon puulle veto. Ja eihän sekään mikään kauhee homma oo ;);) Tulihan tota harjoteltuu jo mikolla viime talvena. Ainoo vaan, että paineet on kovemmat, että saa flyygelipinnan aikaan =D

Meneehän toki kaikkiin ikkunoiden korjauksiin ja muihin juttuihin oma aika ja vaiva, mutta ei ne mua masenna, ku niihin on jo asennoitunu et ne on duunattava ja that´s it.

Sillon ku ostin ton, ni harmittelin ku se on jo valmiiks hieno, niin ei oo oma kädenjälki näkyvillä. Nyt sitä sitten tulee =D
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: M/S Birgit

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 07.10.2009 22:34

kylki jussin jälkeen:

http://kuvablogi.com/nayta/2295488/" onclick="window.open(this.href);return false;[/url]

kylki nyt:

http://kuvablogi.com/nayta/2295489/" onclick="window.open(this.href);return false;[/url]

mikä lie aiheuttaa ton kukinnan?
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: M/S Birgit

Viesti Kirjoittaja Jape » 08.10.2009 6:49

Mitähän lakkaa on käytetty. Jos on Hempelin Dura Glossia niin käy just noin, vaikka ois 12 kerrosta

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: M/S Birgit

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.10.2009 9:53

Jape, mitä lakkaa nyt käytät, kun et käytä enää Hemppeliä. Sehän on boikotissa.
Onko esimerkiksi kansipinnoille saatvissa korkeakiiltoista, joka ei ole hiton liukas.
Nimimerkillä eräänkin kerran kaatuillut ja luita rusautellut.
Donna 28

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: M/S Birgit

Viesti Kirjoittaja Jape » 08.10.2009 19:46

Kyllä mie edelleen Hempelin lakkaa käytän, mutta ainoastaan Favorite varnishia.

Tuommosesta yhdistelmästä ei oo kyllä kokemusta että mikä ois kiiltävä eikä kuitenkaan liukas. Yleensä sellaset kannet tulee lakattua joissa ei kävellä, ja jos niissä kävellään niin ne on tiikkiä, tai sitten maalattu, ja seassa jotain liukuestettä. Lieneekö sellaista kiiltävää lakkaa olemassakaan, joka ei olis liukas

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: M/S Birgit

Viesti Kirjoittaja Ande » 08.10.2009 20:33

Onko Kejonen tietoa mitä lakkaa siinä on?
Tietää välttää viimeiseen asti..
E mare libertas

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: M/S Birgit

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 08.10.2009 21:09

Siinä on Rylardin vg62 fastia.
Sitä tuli kaupantekijäisinä kolme purkkia, ja arvon nyt et uskaltaako sitä enää käyttää vai ei.
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Vastaa Viestiin