Tunnistatko mistä tämä mahonkiprojekti on kotoisin?

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
aygha
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Elo 2008 08:59
Paikkakunta: espoo

Tunnistatko mistä tämä mahonkiprojekti on kotoisin?

Viesti Kirjoittaja aygha » 28 Elo 2008 20:56

Ohessa alkava projektini, jonka taustoja koitan tässä selvittää. Jos tiedät siitä jotain, kerro ihmeessä minullekin! Vene on 8,5m pitkä ja 2,0m leveä ja rakennettu mahongista. Kone on ollut etuhytin puolella.

Kuva
Kuva

pepe

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 28 Elo 2008 21:17

Kylläpä on komia paatti!!! Onnea projektille

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Kesä 2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 29 Elo 2008 07:51

Runko näyttää kovin 30-lukuiselta,hytti 50/60-lukuiselta.Hieno vene joka tapauksessa.Koneen lisäksi ei hyttiin taida paljon muuta mahtua.Itse poistaisin tuon ajohytin katon (ja juuri näin aion omalle veneelleni tehdä),ja samalla tekisin 2 tai 3-osaisen tuulilasin sekä linjakkaammat sivulasit.Potkurin koosta päätellen kone on ollut luokkaa 25-30hp.Mistä hankittu,milloin ollut vesillä viimeksi?

aygha
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Elo 2008 08:59
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja aygha » 29 Elo 2008 08:04

Vene lienee ollut vesillä viimeksi n. 15 vuotta sitten. Huhu kertoo, että olisi rakennettu 1936, mutta siinä ne tiedot sitten ovatkin.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 29 Elo 2008 12:24

Samoilla linjoilla ee.hoo:n kanssa. Kajuutta on veneen linjoihin nähden hieman suurehko, eikä sovi tuohon valtavan hienoon runkoon niin hyvin.

-k

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 29 Elo 2008 13:04

Ja mun mielestä hytti taas sopii vallan mainiosti! Sivuikkunat tosin voisivat olla eineen pienemmät... :)
E mare libertas

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 29 Elo 2008 13:36

aygha kirjoitti:Vene lienee ollut vesillä viimeksi n. 15 vuotta sitten. Huhu kertoo, että olisi rakennettu 1936, mutta siinä ne tiedot sitten ovatkin.
Kuvan ja runkomateriaalin lisäksi kannattaa varmaan kertoa muita rakenteeseen
liittyviä yksityiskohtia, joiden avulla joku asiaa tunteva voi tunnistaa esim.
tietyn veistämän tai suunnittelijan rakenneratkaisuja. Esim. veistokaarien ja
painokaarien suhde vai onko kaikki kaaret painokaaria tai onko käytetty
teräskaaria. Keulavannas on jo melko viisto ja virtaviivainen, mikä pistää veikkaamaan
varhaimmillaan 30-luvun loppua, ehkä 50-lukuakin.

Moottorilla ilmeisesti saatu painoa sen verran eteen, että nousee mukavasti
plaaniin.

Villi veikkaus keulan muotojen perusteella olisi turun (tai muun vähän isomman)
veneveistämön joku 30-luvun
sarja, ohjaushytti ollut alunperin ilman kattoa ja sivusarja yksi-ikkunainen
ja samalla lyhyempi. Turun vv tosin laittoi kyltit sarjanumeroineen jonnekin ohjaamossa.
jukka

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Kesä 2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 30 Elo 2008 09:06

Länsirannikkoa veikkaan minäkin.Pieniä veistämöitä on ollut melko paljon,useat tehneet vain muutaman veneen ja painuneet unohdukseen vuosien kuluessa.30/40-luvun maaotteluissa päättyi varmaan monen veistäjän ura...Eikös jostain itäiseltä uudelta maalta löytynyt jokin aika sitten vajaan vuonna 1939 jäänyt hieman keskeneräinen moottorivene,vieläpä erittäin hyvässä kunnossa.Mutta joo,sisä- ja rakennekuvat voivat paljastaa huomattavasti enemmän.Samoin jotkut knaapit tai muut nippelit ja tarvikkeet.Ongelma on myös se,että sisaraluksia ei välttämättä enää ole,vaikka olisi tunnetummankin valmistajan tekemä.Jos se on ollut 15 vuotta kuivilla niin vahvasti epäilen,että vene on ollut aina samoilla seuduilla.Arvostus on ollut enimmäkseen olematonta viime vuosiin saakka,tuskin tällaista olisi siirretty satoja kilometrejä paikkakunnalta toiselle.Löytöalueen veistämöt noin 50km säteellä?

aygha
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Elo 2008 08:59
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja aygha » 31 Elo 2008 20:12

Kuljetin tänään veneen Forssasta Särkisaloon. Forssaan se on tuotu Helsingistä, jossa se on voinut olla Turkin suurlähetystön veneenä. Tämäkin voi mennä "legendojen" piiriin, mutta näin kerrotaan. Voin ottaa muutaman kuvan sisältä ja muista yksityiskohdista viikon päästä, jos siitä sitten valmistaja löytyisi. Ja voihan tosiaan olla, että veneestä löytyy vielä lähdetietoa, kun saan työn alle ja puhdistetuksi.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 02 Syys 2008 19:54

onko sama vene joka oli myynnissä nettiveneessä joku vuosi siten. kone oli volvo ed tai ec 6syl lättäpää bensa/petroli ?
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

aygha
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Elo 2008 08:59
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja aygha » 02 Syys 2008 21:02

Kyllä tämä oli muutama 2-3-vuotta sitten myynnissä edellisellä omistajalla, mutta ei mennyt silloin kaupaksi. Oli edellisellä omistajalla 11-vuotta hyvässä suojassa ja nyt projekti siirtyi seuraavalle. Saas nähdä miten tällä kerralla käy.

Vastaa Viestiin