m/s Petronilla

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

m/s Petronilla

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.03.2008 1:03

Hei!

Minäkin laitoin tuollaisen kuvagallerian, johon laittelen venekuvia omaksi ja muiden iloksi.

Olkaa hyvä, ja tervetuloa katselemaan. Ilmainen kahvitarjoilu omaan näppäimistöön sadalle viimeiselle :=)

http://kuvablogi.com/blog/13886/1/

Haukkua ja hörhöillä sekä retostella saa sitten ihan vapaasti.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 11.03.2008 1:12

Hienot kuvat! Laitahan koneen kunnostus kuvia lisää jos sattuu olemaan.

Tekniikka aina kiinnostaa.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 11.03.2008 10:17

Todella söötti vene! Tollasen kun jostain löytäisi itselleenkin sitten kun veneen hankinta tulee taas ajankohtaiseksi.

k

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.03.2008 17:05

Lisäsin toisen kansion, jossa on enempi tuota tekniikkapuolta.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 12.03.2008 23:42

No niin, olipas hyvät vaihe kuvat. Pikkasen näyttikin jo siltä että noi seetit noissa venttiileissä ja kannessa vaativatkin jo huoltoa. Olikos muita oikein pahoja paikkoja kuin tuo etulämmittäjä, sylinteri oli vissiin jonkin verran hoonausta vaille.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 13.03.2008 1:10

No eipä oikeastaan.

Etulämmittäjähän se oli silloin viime keväänä työn alla. Ja hyvin tuo on ajoa kestänyt.

Nuo venttiili- ja sylinterikuvat on eilen otettuja. Kävi nimittäin niin, että irroitin taannoin etulämmittäjän uusintamaalausta varten. Eilen kun pyörittelin kammella konetta ja seurailin venttiilien menoa, huomasin että sehän puhaltaa venttiileistä ohi oikeen kunnolla. No, ei muuta kun kansi pois. Ja sieltähän sitä löytyikin karstaa ja ruostettakin.
Karstat on peräisin turhan rikkaasta seoksesta ja loppukesän kylmistä ajeluista. Ruoste taas on tullut vuotavasta etulämmittäjän tiivisteestä imupuolen kautta. Siksi tuo imuventtiili oli noin törkeässä kunnossa. Tiiviste oli kovettunut kesän aikan kivikovaksi, eikä enää pitänyt. Huomasin kyllä ihan viimeisillä ajoilla, että se hiukan hengitteli, mutta en silloin kiinnitänyt kummempaa huomiota.

Eli, kannattaa noita kuumia tiivisteitä tarkkailla aina silloin tällöin, ainakin nykyaikainen kuumakestävä tiivistemassalevy kovettui tossa. Toisekseen, kannattaa kipata kunnolla öljyä koneeseen talvisäilön ajaksi.

Sylinteri on ihan ok, siihen oli tullut männänrenkaiden kohdalle yläreunaan ihan hiukan ruosterantua, mutta se oli niin vähäistä, että häipyy kyllä kevään ekan koekäynnistyksen myötä.

Sanoisin, että läheltä piti tällä kertaa tuon imuventtiilin ja etulämmittäjän tiivisteen kanssa...

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.03.2008 22:24

Lisäsin kuvia:

-uusi kansio Puuvenetekniikkaa&nikkarointia
-pari uutta W1 -kuvaa

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Koekäynnistelyä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.04.2008 22:09

Tällaisen koekäynnistysvideon laittelimme tänään:

http://www.youtube.com/watch?v=CjYhbYaMOQs

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 15.04.2008 10:18

Taitaapi olla ns. säädöt kohdallaan.

Olen ihastellen yrittänyt katsella mistä Petronillan pakoputken pää on tekaistu. Onko läpivienti ihan vesijohtotavaraa vai jotain jalompaa ainetta?
Viinamäenmiäs

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.04.2008 10:26

Pakomutka ja kaikki muutkin pakoputkikamppeet ovat ihan vesijohtotavaraa. Eli kamat saa ihan vaikka mistä putkiliikkeestä, mutta kannattaa tietty etsiä halvin.

"Vanhat" tietty kavahtaisivat tuollaista mutkaa, sillä aikoinaan täälläkin tosi venemiehet eivät laittaneet edes äänenvaimentajaa TIETÄESSÄÄN että se vie tehot :=D

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18.05.2009 0:54

Pari uutta videota netissä:

http://www.youtube.com/watch?v=8Gz7UMk-Ps8

http://www.youtube.com/watch?v=3jeDH-6v2mA

Aikamoista räpläämistä taas talven jälkeen, mutta kyllähän tuon taas oppii.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20.05.2009 23:07

Kivan näköistä lättäpäätouhua ja tuttu säkätys mutta yksi asia kiinnitti huomiota...

Ote käynistyskammesta on juuri semmoinen josta minut isäukko vieroitti tervapampulla jo alle kymmenvuotiaana. Pienempi virhe on se peukalon pitäisi olla aina käynnistyskampea pyöritellessä pitäisi aina olla ns. apinaote eli peukalo ei saa olla eri puolilla kuin sormet ja se isompi virhe on kahden käden ote ahtaassa tilassa...
Tiedä, tiedän että siellä käynnistyskammessa on kynnet jotka "estävät" takapotkun sattuessa kammen pyörähtämisen taaksepäin mutta kun se ei aina toimi kuluneissa kamppeissa.
Jossain vaiheessa tuo opetettu ote unohtui minulta ja 6-7 vuotta sitten tulikin murtunut peukalo ja tikkejä kämmenselkään yhden epävireessä olevan Olympian kanssa kun se potkaisi takaisin ja kynnet takertuivat. Sen jälkeen opetettu ote palautui yllättävän hyvin mieleen...

Hemmetin tyylikäs ryyppypullo!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 21.05.2009 0:32

Kiitos vinkeistä, ihan asiaa puhut. Takapotkun jos saa aikaiseksi, niin se lyö aika rivakasti kämmenselkään.. Alkujaan olin aikalailla tarkempi tuon veivin kanssa, mutta kun on koneen kanssa tottunut touhuamaan, niin on työturvallisuuskulttuuri hiukan laskenut. Enempi tulee skarpattua vain silloin, jos on ollut magneetto irti, eli sytkä voi olla aikasen puolella.. Eipä tuo muuten ole kertaakaan takaisin lyönyt, paitsi kun testailin huvikseni magneeton eri asentoja.

Entisellä omistajalla oli kone aika kummissa säädöissä, niin oli saanut sen potkimaan enemmänkin takaisin. Ja tuossa veivissä on selllainen ominaisuus, että silloin se kyllä pyörii takaisin ihan täydellä riemulla, kunnes kopisee laitaa pitkin kaaressa mereen... siksipä oli veiviin viritetty naru, joka oli kaaren takana kiinni. No, tuommoinenkaan patentti ei oikeen houkutellut, joten piti opetella koneen metkut ja heittää naru hiivattiin...

Ryyppykannu on sikäli ehta kapine, että sen osti isäukkoni aloittaessaan kansakouluun kulkemisen saaresta. 1940-luvun alussa niitä myytiin kylän kotileipomossa, joka myi pullien lisäksi myös haulikot ja veneenmoottorit. Kun toin tämän paatin ekaa kertaa näytille, niin ryyppykannu ilmestyi nopeasti kätköistä oikeaan ja alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.05.2009 6:57

Jos on oikein pahatapainen kone niin kannattaa ehdottomasti opetella polkaisutekniikka jolloin naamavärkki ja kourat on mahdollisimman kaukana kammesta - ei tule kuin korkeintaan nilkkaan.

Jos mulla olisi tuommoinen ryyppypullo tuommoisella omakohtaisella historialla niin minä käyttäisin ehdottomasti kierrätettyä Turun Sinapin pulloa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin