Haipurjehdusta Ranska 2007

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
tvalto
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Huhti 2005 13:30

Haipurjehdusta Ranska 2007

Viesti Kirjoittaja tvalto » 09 Tammi 2008 16:06


kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 11 Tammi 2008 09:24

Olipas hyvännäköinen kisavideo. Osallistujiakin näytti olevan mukavasti!

k

Odessa
Viestit: 90
Liittynyt: 23 Helmi 2007 22:52

Viesti Kirjoittaja Odessa » 24 Tammi 2008 17:50

Kertakaikkiaan hienoa menoa!

Minkälaisiin nopeuksiin Hai pystyy parhaillaan. Sehän on sentään jo kunnioitettavan ikäinen malli, mutta muoto on todellisen raaserin.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 25 Tammi 2008 13:41

Odessa kirjoitti:Kertakaikkiaan hienoa menoa!

Minkälaisiin nopeuksiin Hai pystyy parhaillaan. Sehän on sentään jo kunnioitettavan ikäinen malli, mutta muoto on todellisen raaserin.
Oli pakko tarttua syöttiin ;-)

Kevyellä tuulella Hai on hieman nihkeä kulkemaan, mutta toisaalta se on ainoa vene jolla itse olen purjehtinut jota tuulen lisääntyessä ei tarvitse purjehtia mahdollisimman pystyssä. Itse olin positiivisesti yllättynyt viime kesänä kun Myrskylintu luovi kohtuullisessa tuulessa kepsin mukaan yli kuutta solmua ja sivutuulessa huiput olivat nippa nappa päälle 7 solmua.

Kuvittelisin, että osaavissa käsissä Hailla mennään yli kahdeksaa solmua mutta ei ehkä yli yhdeksää ilman aaltojen apua.

Mutta tämä oli vain tällaisen aloittelevan haijarin arvuuttelua...

Piti vielä lisätä, että Hain LYS:hän on 1,03 eli sama kuin esim. FE 74:n, josta itselläni on hieman enemmän kokemusta. Näistä FE on selvästi nopeampi kevyellä kelillä, mutta Hai taas tuulen lisääntyessä ja etenkin isommassa vasta-aallokossa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

fulcrum
Viestit: 22
Liittynyt: 02 Huhti 2007 14:58
Paikkakunta: Uleaborgi

Viesti Kirjoittaja fulcrum » 08 Helmi 2008 15:19

Odessa kirjoitti:Kertakaikkiaan hienoa menoa!

Minkälaisiin nopeuksiin Hai pystyy parhaillaan. Sehän on sentään jo kunnioitettavan ikäinen malli, mutta muoto on todellisen raaserin.
Hai ei ollut edes omana aikanaan mitenkään valtavan nopea; vastaavaa kokoluokkaa edustavat pienet saaristoristeilijät olivat tyypillisesti yhden lyssin kymmenyksen nopeampia, parhaat lähemmäs kaksi. Ajatuksenahan oli nimenomaan tehdä "järkevä" ja edullinen vene eikä mikään vesien formula ykkönen. Ilmiselvästi siinä onnistuttiin kun paattia seilataan vieläkin.

Noissa patonginpurijoiden Requineissa on muuten selvästi enemmän purjetta kuin Suomi-Haissa. Mikähän mahtaisi olla niiden Lyssi. Hai 2000:llahan se on jossain 1.1:n kieppeillä muistaakseni, mutta Requinissa on vieläkin isommat purjeet.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 11 Helmi 2008 08:09

Vuoden 2000 maailmanmestaruuskisojen sivuilla Requinille annetaan LYS 1,09 ja Hai-2000:lle 1,07 kun se siis Suomi-Haille on tuo 1,03. Pidettiinkö noita kisoja muuten ollenkaan, kun sivuilla ei näy mitään tuloksia?

Hai ei siis tosiaan ole mikään raaseri, vaikka sen ulkomuoto jotenkin nykyihmisen mielestä siihen viittaisikin. Se on nykyaikaisiin veneisiin nähden raskas, alirikattu, märkäpintaa on suhteellisen paljon eikä sitä ole tehty surffaamaan aalloilla. Sitä on kuitenkin hyvä ja hauska purjehtia ja koska runko on kapea ja varalaita matala siinä tuntee veden läheisyyden ja vähäisempikin vauhti tuntuu joltakin. Hai-purjehdus on nautinto, ei solmuilla elvistelyä ;-)
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Vastaa Viestiin