Mahonkiveneprojekti "Pika"
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02.10.2006 11:46
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Pika pääsi kotiinsa
Sain veneen veistämöltä kotipihaan. Peräpeili on nyt laitettu uusiksi ja ja pari pätkää pohjalautaa vaihdettu. Oletuksena oli, että koko pituudeltaan joutuisi vaihtamaan, mutta oli kuulemma tullut vastaan suht lujaa puuta. Kuviakin on muutama:
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... ika043.jpg
(Kaikki aiemmatkin kuvat tätä nykyä osoitteessa photobucket. Yahoo lakkautti palvelunsa.)
Kasasin veneen ympärille pressutallin ja aloin suunnitella moottorikaivoa. Siihen voi nyt paneutua tarkemmin kun on peräpeili paikallaan ja muodot tiedossa. Peräpeilin yläreunan kohoaminen yli skantäkin on pistänyt mietityttämään.
(http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... ika041.jpg)
Tarkoitus olisi kuitenkin, että sivusarja jatkuisi perään saakka ja takakansi olisi sarjan verran parrasta korkeammalla. Peräpeili täytyy jotenkin loveta kulmasta ja sitten peittää rakonen listalla tai jotain. Ideoita otetaan vastaan.
Keskipolvio on jalavaa. Piti tulla tammesta alunperin, muttei ollutkaan sopivaa lankkua saatavilla siihen hätään. Ainakin syyt näyttäisivät menevän minun logiikallani ajatellen oikeaan suuntaan. Mitähän puuta sitä pistäisi moottorikaivon rungoksi, että saisi kunnon coctailin aikaiseksi?
Perässä on muutama murtunut kaari. Hieman on sellainen kutina, josko moottorikaivo lujittaisi rakenteen perästä siinä määrin, ettei tarvitsisi vaihtaa uusia/laittaa sisarkaaria. Joutuisi muuten lähtemään saarnikaupoille..
Kirjoitelkaapa kommentteja.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... ika043.jpg
(Kaikki aiemmatkin kuvat tätä nykyä osoitteessa photobucket. Yahoo lakkautti palvelunsa.)
Kasasin veneen ympärille pressutallin ja aloin suunnitella moottorikaivoa. Siihen voi nyt paneutua tarkemmin kun on peräpeili paikallaan ja muodot tiedossa. Peräpeilin yläreunan kohoaminen yli skantäkin on pistänyt mietityttämään.
(http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... ika041.jpg)
Tarkoitus olisi kuitenkin, että sivusarja jatkuisi perään saakka ja takakansi olisi sarjan verran parrasta korkeammalla. Peräpeili täytyy jotenkin loveta kulmasta ja sitten peittää rakonen listalla tai jotain. Ideoita otetaan vastaan.
Keskipolvio on jalavaa. Piti tulla tammesta alunperin, muttei ollutkaan sopivaa lankkua saatavilla siihen hätään. Ainakin syyt näyttäisivät menevän minun logiikallani ajatellen oikeaan suuntaan. Mitähän puuta sitä pistäisi moottorikaivon rungoksi, että saisi kunnon coctailin aikaiseksi?
Perässä on muutama murtunut kaari. Hieman on sellainen kutina, josko moottorikaivo lujittaisi rakenteen perästä siinä määrin, ettei tarvitsisi vaihtaa uusia/laittaa sisarkaaria. Joutuisi muuten lähtemään saarnikaupoille..
Kirjoitelkaapa kommentteja.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02.10.2006 11:46
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Pasutus on taitolaji
Vaihteeksi kuulumisia ja uusia kuvia Pikan kunnostustouhuista.
Jokunen viikko sitten lämmittelin helpolla pikkuhommalla, eli tein perätuhtoon uuden jalan peräpeilistä yli jääneestä hukkapalasta. Muutaman kuvan sarja nakertelusta:
http://i64.photobucket.com/albums/h183/ ... 7Pika2.jpg
Suunnittelin aiemmin jättäväni kaaria uusimatta moottorikaivon alta. KPa sai ylipuhuttua ja niinpä metsästin saarnea ympäri Lappeenrantaa ja lähikyliä. Vähissä oli sopiva puutavara. Lopulta Simpeleen Vene Honkaselta löytyi kaariainesta.
Viikonloppuna sain aikaiseksi rakentaa pasun. Pistin rimat likoamaan puoleksitoista vuorokaudeksi ja sunnuntaina kokeilin pasutusta. Tarkoituksena oli saada tämä oletettavasti pakkasenarka homma tehtyä ennen kuin talvi toden teolla tulee.
No, erinäisten viritysten jälkeen täytyi todeta, että ensimmäinen kokeilu oli tappiollinen. Uusia kujeita on kehitettävä jos haluaa saada kaaret taipumaan.
Työraportti videomuodossa: http://www.youtube.com/watch?v=ou-B_HKoFdA
Pasun toiminta vaatii tuunaamista. Aluksi se ei meinannut lämmetä kunnolla. Laskin astiaa lähemmäs liekkiä ja johan alkoi pulputtaa. Höyry ei kuitenkaan johtunut oikein ja pasun suu jäi viileäksi. Pistin toisesta päästä puhellusta, mikä tietysti johti siihen, että se pää kuivui liiaksi.
Liotuksen osalta kävi selväksi, ettei aika ollut riittävän pitkä, eikä jääriite pinnalla varmaankaan edesauta vettymistä. Poikkileikkauksesta näki, ettei saarni ollut imenyt vettä itseensä pinnasta muutamaa milliä syvemmälle. Ilmeisestikin konekuivattua tavaraa, mutta ainakin veistäjä vakuutti käyttävänsä rimoja menestyksellisesti omissa projekteissaan.
Näyttää vahvasti siltä, että palaan kaariprojektiin kevään puolella kun säät sallivat ja rimoja voi uittaa taas ulkosalla vaikka viikon kerralla.
Jokunen viikko sitten lämmittelin helpolla pikkuhommalla, eli tein perätuhtoon uuden jalan peräpeilistä yli jääneestä hukkapalasta. Muutaman kuvan sarja nakertelusta:
http://i64.photobucket.com/albums/h183/ ... 7Pika2.jpg
Suunnittelin aiemmin jättäväni kaaria uusimatta moottorikaivon alta. KPa sai ylipuhuttua ja niinpä metsästin saarnea ympäri Lappeenrantaa ja lähikyliä. Vähissä oli sopiva puutavara. Lopulta Simpeleen Vene Honkaselta löytyi kaariainesta.
Viikonloppuna sain aikaiseksi rakentaa pasun. Pistin rimat likoamaan puoleksitoista vuorokaudeksi ja sunnuntaina kokeilin pasutusta. Tarkoituksena oli saada tämä oletettavasti pakkasenarka homma tehtyä ennen kuin talvi toden teolla tulee.
No, erinäisten viritysten jälkeen täytyi todeta, että ensimmäinen kokeilu oli tappiollinen. Uusia kujeita on kehitettävä jos haluaa saada kaaret taipumaan.
Työraportti videomuodossa: http://www.youtube.com/watch?v=ou-B_HKoFdA
Pasun toiminta vaatii tuunaamista. Aluksi se ei meinannut lämmetä kunnolla. Laskin astiaa lähemmäs liekkiä ja johan alkoi pulputtaa. Höyry ei kuitenkaan johtunut oikein ja pasun suu jäi viileäksi. Pistin toisesta päästä puhellusta, mikä tietysti johti siihen, että se pää kuivui liiaksi.
Liotuksen osalta kävi selväksi, ettei aika ollut riittävän pitkä, eikä jääriite pinnalla varmaankaan edesauta vettymistä. Poikkileikkauksesta näki, ettei saarni ollut imenyt vettä itseensä pinnasta muutamaa milliä syvemmälle. Ilmeisestikin konekuivattua tavaraa, mutta ainakin veistäjä vakuutti käyttävänsä rimoja menestyksellisesti omissa projekteissaan.
Näyttää vahvasti siltä, että palaan kaariprojektiin kevään puolella kun säät sallivat ja rimoja voi uittaa taas ulkosalla vaikka viikon kerralla.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02.10.2006 11:46
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Raporttia vuodenvaihteesta
Joulupyhinä tehokkaat tunnit veneen parissa jäi noin yhden käden kahdella sormella laskettaviksi. Näin siitäkin huolimatta, ettei ladulle päässyt lainkaan, lunta kun ei ollut maassa senttiäkään. Lapsoset puolestaan sattuivat olemaan flunssan kourissa ja työllistivät.
Pääkopassa pyöriviä moottorikaivon "piirustuksia" sain kuitenkin konkretisoitua fyysiseen muotoon.
Lopullisesti ei vielä voi runkoa ruuvata kiinni kun perästä pitäisi keväällä vaihtaa pari kaarta. Hahmottelin tukipuihin säädettäviä tassuja joiden alle ei pääsisi kosteus ja moska kerääntymään.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... 207011.jpg
Veistäjä teki peräpeilin moottorin kohtaan aikaisemman mallin mukaisesti todella loivan leikkauksen, joka osaltaan hankaloittaa tarvittavien mahonkiviiluvaneripalojen saamista sopivasti hollille. Leikkasin pahvista sapluunoita joiden kanssa pitäisi lähteä shoppailemaan vaneria.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... 207009.jpg
Takakanteen riittää kai ohuempikin vaneri, jonka päälle olisi tarkoitus kasata mahonkirimakansi.
Pääkopassa pyöriviä moottorikaivon "piirustuksia" sain kuitenkin konkretisoitua fyysiseen muotoon.
Lopullisesti ei vielä voi runkoa ruuvata kiinni kun perästä pitäisi keväällä vaihtaa pari kaarta. Hahmottelin tukipuihin säädettäviä tassuja joiden alle ei pääsisi kosteus ja moska kerääntymään.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... 207011.jpg
Veistäjä teki peräpeilin moottorin kohtaan aikaisemman mallin mukaisesti todella loivan leikkauksen, joka osaltaan hankaloittaa tarvittavien mahonkiviiluvaneripalojen saamista sopivasti hollille. Leikkasin pahvista sapluunoita joiden kanssa pitäisi lähteä shoppailemaan vaneria.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... 207009.jpg
Takakanteen riittää kai ohuempikin vaneri, jonka päälle olisi tarkoitus kasata mahonkirimakansi.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02.10.2006 11:46
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Kaaren pasutus, oppitunti nro 2
Pääsin reilu viikko takaperin vihdoin jatkamaan syksyllä keskeytynyttä pasutuskokeilua. Tällä kertaa vehkeet olivat sen verta tehokkaampia, että tulostakin syntyi eri tavalla.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... -12008.jpg
Siitä huolimatta myös sälöiksi meni muutama taivutus. Varsinkin oksankohdat tuottivat ongelmia. Täytyy olla tarkkana kun valitsee rimat kaariaineksiksi.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... -12014.jpg
Seuraavaksi kilkuttelemaan irti vanhoja kaaria ja niittaamaan uutta tilalle.
Ennen kaarien laittoa piti purkaa moottorikaivon aihio alta pois. Otin siitäkin pari kuvaa, jotta on malli kun lähtee sitä uudelleen kasaamaan.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... -12004.jpg[/url]
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... -12008.jpg
Siitä huolimatta myös sälöiksi meni muutama taivutus. Varsinkin oksankohdat tuottivat ongelmia. Täytyy olla tarkkana kun valitsee rimat kaariaineksiksi.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... -12014.jpg
Seuraavaksi kilkuttelemaan irti vanhoja kaaria ja niittaamaan uutta tilalle.
Ennen kaarien laittoa piti purkaa moottorikaivon aihio alta pois. Otin siitäkin pari kuvaa, jotta on malli kun lähtee sitä uudelleen kasaamaan.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... -12004.jpg[/url]
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02.10.2006 11:46
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Kansi kuntoon
Lainasin kaverilta yläjyrsintä rimakannen urien ajamista varten. Kokkaan piti vanhoja ruuvinreikiä hyväksykäyttäen asentaa jigi kun puristinta ei suoraan saanut mihinkään kiinni. Vanha hyvä luistelusuksi olisi ollut takuusuora ja kannen kallistusten kanssa samanmallinen ohjuri. Ei vaan pituus ihan riittänyt. Tukeva haapalauta oli pitänyt muotonsa varsin hyvin ja sai kelvata ohjuriksi.
Vanhat urat olivat tosi kapeat. Ajoin uudet reilummiksi, tulee kannesta näyttävämmän näköinen.
Kolme kuvaa aiheesta täällä.
Vanhat urat olivat tosi kapeat. Ajoin uudet reilummiksi, tulee kannesta näyttävämmän näköinen.
Kolme kuvaa aiheesta täällä.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02.10.2006 11:46
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Kyllästyspuuhia
Tarkoituksena oli kyllästystä varten sekoittaa cocktail sivustolla esitettyjen ohjeiden mukaan, mutta kaupungista ei pikaisen etsinnän tuloksena löytynyt lahonsuoja- ja homeenestoaineita sellaisenaan. Syksyn painaessa päälle päätin skipata aineiden tilaamisen ja odottelun.
Lopullinen litku muodostui seuraavaksi: 2 osaa pö, 1 osa Värisilmän kuultavaa puunsuojaa, jossa vaikuttavina aineina etyylimetyyliketoksiimia (sinistymän esto?) ja tolyylifluanidia (0,5 p-%, homeenesto). Viimeistä edellisessä kerroksessa oli enemmän tuota peruskyllästettä ja viimeinen silaus pelkästään sillä.
Kaksi heikkoa lenkkiä hommassa totesin jo ennen aloittamista:
1. ohenteena puunsuojassa teollisuusbensiiniä, eikä pineenitärpättiä, joka olisi luonnollisempi vaihtoehto.
2. Sekoituksessa tolyylifluanidin osuus jää melkoisen pieneksi.
Onko siis pelättävissä, että pellavaöljy alkaa homehtua tuolla myrkkyainepitoisuudella?
Puolisentusinaa rundia ympäri veneen, välissä aina n. tunnin mittainen paussi, jotta pinta pääsi kuivumaan. Apuna oli puutarhapaineruisku, joka helpotti läträämistä. Muutaman päivän seisomisen jälkeen kylläste oli imeytynyt paikoin (niitin kohdat, lautojen saumat yleensä) läpi sisäpuolelle. Kokonaismenekki luokkaa 4½ litraa, onko vähän yli kymmenen vuotta kuivilla olleeseen 15 jalkaiseen?
Kuvia Pikan uudesta sävystä.
Seuraavaksi niitinkantojen kittausta ja kylkiin eka lakkakerros Uulatuotteen pö-pohjaista lakkaa, jos vain säät suosivat, eikä pakkanen ala paukkua.
Lopullinen litku muodostui seuraavaksi: 2 osaa pö, 1 osa Värisilmän kuultavaa puunsuojaa, jossa vaikuttavina aineina etyylimetyyliketoksiimia (sinistymän esto?) ja tolyylifluanidia (0,5 p-%, homeenesto). Viimeistä edellisessä kerroksessa oli enemmän tuota peruskyllästettä ja viimeinen silaus pelkästään sillä.
Kaksi heikkoa lenkkiä hommassa totesin jo ennen aloittamista:
1. ohenteena puunsuojassa teollisuusbensiiniä, eikä pineenitärpättiä, joka olisi luonnollisempi vaihtoehto.
2. Sekoituksessa tolyylifluanidin osuus jää melkoisen pieneksi.
Onko siis pelättävissä, että pellavaöljy alkaa homehtua tuolla myrkkyainepitoisuudella?
Puolisentusinaa rundia ympäri veneen, välissä aina n. tunnin mittainen paussi, jotta pinta pääsi kuivumaan. Apuna oli puutarhapaineruisku, joka helpotti läträämistä. Muutaman päivän seisomisen jälkeen kylläste oli imeytynyt paikoin (niitin kohdat, lautojen saumat yleensä) läpi sisäpuolelle. Kokonaismenekki luokkaa 4½ litraa, onko vähän yli kymmenen vuotta kuivilla olleeseen 15 jalkaiseen?
Kuvia Pikan uudesta sävystä.
Seuraavaksi niitinkantojen kittausta ja kylkiin eka lakkakerros Uulatuotteen pö-pohjaista lakkaa, jos vain säät suosivat, eikä pakkanen ala paukkua.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02.10.2006 11:46
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Myrkkyä pintaan
Näin ne vaan Sateenkaariväreillä luokittelivat kaltaiseni amatöörinkin ammattilaiseksi ja lähettivät mukisematta ripeässä tahdissa sinkkinaftenaattia sekä lyijysikkatiivia. =) Kiitokset vinkistä tevisulle, en olisi uskonut, että aineet noin nopealla aikataululla perille tulevat.
Lueskelin eilen sivustolta kyllästämisessä vastaantulevasta pinnan nahoittumisesta ja sen uudelleenavaamisesta. Tein mielenkiintoisen havainnon: 2½ viikkoa sitten kyllästetyn veneen kyljet olivat edelleen kosteat kuten olin olettanutkin, mutta vesirajan alapuolella pinta oli jo monin paikoin nahoittunut kovaksi ja kiiltäväksi. Ajansaatossa pohjaan sivellyt maalit ovat imeytyneet puuhun, jossa on edelleen alkuperäisen skarabauksen ja hionnan jälkeen havaittavissa punertava sävy. Olisiko kylläste sitten reagoinut näiden aineiden kanssa, jolloin nahoitumisprosessi on nopeutunut verrattuna lakasta putsattuihin kylkiin?
Hioin pinnan auki ja sen jälkeen pyyhin ulkopuolen kauttaaltaan tärpättiin kastetulla rätillä. Totesin myös muutama päivä takaperin tekemieni kittausten kuivumisen edenneen.
Tänään olisi tarkoitus saada pintaan uusilla myrkyillä höystetty kyllästekerros suojaamaan pö'tä homehtumiselta siten, että ensin ilman sikkatiivia (pö 65%, pineenitärpätti 32%, sinkkinaftenaatti 3%) ja viimeiseen kerrokseen pari prosenttia lyijysikkatiivia päälle.
Kuinka paljon sikkatiivin voi olettaa edistävän kuivumista ja vaikuttaako se myös liitujauho-vernissakittauksien kuivumiseen?
Milloin kylkiin uskaltaa vetää lakkaa ja pohjaan maalia?
Pohjan maalaukseen olin suunnitellut hankkivani Sateenkaarivärien vanhanajan pellavaöljymaalia. Onko kokemuksia? Ymmärsin, ettei Saimaan makeassa vedessä välttämättä tarvitsisi antifouling-käsittelyä?
Lueskelin eilen sivustolta kyllästämisessä vastaantulevasta pinnan nahoittumisesta ja sen uudelleenavaamisesta. Tein mielenkiintoisen havainnon: 2½ viikkoa sitten kyllästetyn veneen kyljet olivat edelleen kosteat kuten olin olettanutkin, mutta vesirajan alapuolella pinta oli jo monin paikoin nahoittunut kovaksi ja kiiltäväksi. Ajansaatossa pohjaan sivellyt maalit ovat imeytyneet puuhun, jossa on edelleen alkuperäisen skarabauksen ja hionnan jälkeen havaittavissa punertava sävy. Olisiko kylläste sitten reagoinut näiden aineiden kanssa, jolloin nahoitumisprosessi on nopeutunut verrattuna lakasta putsattuihin kylkiin?
Hioin pinnan auki ja sen jälkeen pyyhin ulkopuolen kauttaaltaan tärpättiin kastetulla rätillä. Totesin myös muutama päivä takaperin tekemieni kittausten kuivumisen edenneen.
Tänään olisi tarkoitus saada pintaan uusilla myrkyillä höystetty kyllästekerros suojaamaan pö'tä homehtumiselta siten, että ensin ilman sikkatiivia (pö 65%, pineenitärpätti 32%, sinkkinaftenaatti 3%) ja viimeiseen kerrokseen pari prosenttia lyijysikkatiivia päälle.
Kuinka paljon sikkatiivin voi olettaa edistävän kuivumista ja vaikuttaako se myös liitujauho-vernissakittauksien kuivumiseen?
Milloin kylkiin uskaltaa vetää lakkaa ja pohjaan maalia?
Pohjan maalaukseen olin suunnitellut hankkivani Sateenkaarivärien vanhanajan pellavaöljymaalia. Onko kokemuksia? Ymmärsin, ettei Saimaan makeassa vedessä välttämättä tarvitsisi antifouling-käsittelyä?
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02.10.2006 11:46
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Talviteloille
Vene lähti takapihan pressutallista talviteloille Möhkön kylän suuntaan hyvin ilmastoituun veneelle vasta valmistuneeseen ulkovarastoon. Tarjolla on myös paremmat työstöolosuhteet moottorikaivon loppuunsaattamiseksi. Ainoa heikko lenkki töiden osittainen ulkoistaminen isäukolle; kiireisellä eläkeläisellä ei tunnu aika riittävän.. =)
Tämän syksyn työlistalla olisi vielä pohjarallien ja kaiken muun irtonaisen lakkaaminen sisätiloissa ja köliraudan kiinnittäminen.
Lisätty muutama kuva niitin kantojen kittauksesta ja Pikasta trailerilla.
Tämän syksyn työlistalla olisi vielä pohjarallien ja kaiken muun irtonaisen lakkaaminen sisätiloissa ja köliraudan kiinnittäminen.
Lisätty muutama kuva niitin kantojen kittauksesta ja Pikasta trailerilla.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02.10.2006 11:46
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Työvierailun satoa
Etukantta pääsi saumaamaan kun ovat kelit leudonneet.
Moottorikaivoa mitoitin uusiksi ja perätuhdon pistin kasaan.
Moottorikaivoa mitoitin uusiksi ja perätuhdon pistin kasaan.