Mahonkiveneprojekti "Pika"

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 04.01.2007 11:15

Mulla on kans tuossa pihalla yks mahonkivene johon on joskus vaihdettu vedenalaiset laudat mäntyisiin ja ihan hyvältä ratkaisulta vaikuttaa. Ei ole ainakaan jäätymisvaurioiden pelkoa, eikä se niin hirveästi elä jos pitää kunnolla kyllästettynä.
Ja tekiväthän ne Seppälän veneveistämössäkin Melaisan pohjan vanerista ja kylkilaudoitus oli mahonkilautaa.
Mutta jos tarviaa vaan pari pätkää vaihtaa niin silloin ehdottomasti sitä samaa puuta mitä alkuperäisetkin.

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Veneen merkinnöistä

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 04.01.2007 11:55

Virva kirjoitti:Terve,

oliko veneessäsi jokin näistä valmistajan merkeistä ?

http://www.ziizii.com/maseppala/
Ei ole itse asiassa minkäänlaisia merkintöjä tullut vastaan kun olen venettä purkanut. Olen kyllä tuota sivustoa ja kuvia siellä tarkkaan selannut läpi sillä silmällä. Eniten hämmästyttää oman veneeni moottorikaivon puuttuminen. Liekö sitten joskus purettu pois vai ollut jo alkuperäisenä tuollainen..

http://new.photos.yahoo.com/amsisso/alb ... 62791881/4

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17.11.2003 20:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cabana » 05.01.2007 13:12

Moi!

Näyttää samalta kuin omassa pulpettiveneessäni.
Tiukkasyistä ja hyvää mahonkivenelautaa voi olla vaikea saada.
Seppälän Venetarvikkeella on Khaya -mahonkia. Sehän on eri puuta kuin veneesi.
Vene on niin tumma, että epäilen sen olevan ns. Kuuban mahonkia. Sitä ei mistään saa, joten kaiåa se on Khayaan sinunkin tyydyttävä.

Lahdessa on hondurasilaista, mutta tavaa pitäisi käydä valkkaamassa. Myöskään lautapaksuus ei ollut passelia. 25mm:n llaudasta lähtee lähes puolet hukkana pois.

Mielenkiintoista ja haastavaa.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Korjaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.01.2007 13:25

Moro

niin... tuossa kommentissani puulajien sekottamisen riskeistä tarkoitin lähinnä pienempiä paikkauksia; laudan osia ja sen sellaisia. Esim jos liimataan paikka osaan lautaa tai tapitetaan jne,

Jos vaihtaa useampia lautoja esim. mahongista mäntyyn, ei ongelmia erilaisesta kosteuselämisestä varmaa synny niin helposti.

t;aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

KPa
Viestit: 9
Liittynyt: 28.06.2005 11:47
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mahonkia/mäntyä - Epäkesko/taso

Viesti Kirjoittaja KPa » 08.01.2007 15:56

Antti_Sissonen kirjoitti:
Tulisko noihin paikkapalakohtiin tehdä viistoliitokset vai saumataanko se vaan jollain epoksilla?
Nopein ja helpoin tapa on tehdä saumat puskuliitoksella ja sisäpuolelle klossi, joka ulottuu kaaresta kaareen. Väliin (siis saumaan ja klossin alle) sikaa, wyrthiä, tremcoa tai epoksia. Jos liitosta lähtee viistämään, menee ikä, terveys ja hermot.

katso http://www.kotikone.fi/jasmine.patrakka ... ge0016.JPG

-Kimmo-

vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Eri puulajeja laidoitukseen

Viesti Kirjoittaja vester » 29.01.2007 22:55

Se aikanaan Puuvene-lehdessä ollut kuva esitti veistämöllä olevaa Iso- Scyllaa jonka runkolaudoitus oli irokoa paitsi alin lauta tai kaksi mäntyä. Näin nimenomaan jäätymisvaurioiden estämiseksi. (Vaikka ei kai Iroko niitä kaikista alttiimpia puulajeja jäätymisvaurioille ole. Mahonki on alttiimpi vaurioille.) Ulkomaisissa venelehdissä on usein esimerkkejä veneistä joissa vesilinjan alapuolinen laudoitus on eri puulajia kuin vesilinjan yläpuolella.

Vester

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Puhdetöitä pakkasia pidellessä

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 13.02.2007 14:56

Viime viikkojen kovilla pakkasilla ei hirmuisia ole saanut veneellä aikaan, ainakaan ennen kuin sen saa sisään veistämölle.
Sitä odotellessa purin ohjauspyörän sisällä lämpimässä. Pinnoitettuun keskiöön testasin alustavasti Pata-pataa. En ollut kovin tyytyväinen jälkeen. Taitaa tuollaisen pikkuosan(kin) uudelleenpinnoitus olla aika hintavaa hommaa, onko kokemuksia?

http://new.photos.yahoo.com/amsisso/alb ... 0135062/40

Kehää rapsuttelin akkuväännin + teräsharja kombolla. Liikkeestä kun ehtisi hakea hiomapaperia niin pääsisi viimeistelemään ja sitten maalaamaan..

http://new.photos.yahoo.com/amsisso/alb ... 2312768275

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Peräpeilin vuotokohta selvillä

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 21.02.2007 16:48

Viikonlopun venholla pistäytymisen saldona lumenluontia, vesilinjan alapuolen raaputtelua (paapuuri), peräpeilin purkua, sekä niitin kantojen poistokokeiluja.

Muutama uusi kuvakin tuli napsaistua:
http://new.photos.yahoo.com/amsisso/alb ... 2810322/42

Peräpeilin vahvikkeena oli vanerilevy, jota ei liiemmin tarvinnut säästellä.
http://new.photos.yahoo.com/amsisso/alb ... 2827680/44
Siispä ruuvinkannat poikki rälläkällä ja alta paljastui syy perän vuotamiseen.
http://new.photos.yahoo.com/amsisso/alb ... 2846661/46
Tuoksun perusteella kuvassa näkyvä musta lienee enimmäkseen tervattua pintaa, eikä kukkamulta-efektiä. Sinänsä ei merkitystä kun koko lauta menee uusiksi. Tai no saahan vanhasta vaikka tapitusmateriaalia.

Puun elämisen myötä niitit ovat monessa saumassa painuneet puun sisään. Hiomakoneen sijaan joutunee tyytymään poraan kantojen poistossa.

etholmi
Viestit: 27
Liittynyt: 29.07.2004 8:33
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja etholmi » 25.02.2007 12:25

Näytin albumisi kuvia isäukolle ja hänen vankka mielipiteensä on että kysymyksessä ei ole M&A Seppälän Kirke.
Kuinka monta lautaa veneessäsi on puolellansa? Kuvista päätellen 10kpl?

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 25.02.2007 15:06

kyllä näyttää kovasti seppälän thalatalta. tuohon löytyisi ehkä sopivan ikäinen 4pyttynen merkkukin täältä oulusta.

Avatar
ZZ
Viestit: 14
Liittynyt: 02.07.2003 11:15
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZZ » 26.02.2007 0:46

Kyllä se Kirke on. Ei kylläkään aivan vakio, mutta veistämö teki pieniä "kustomointeja" tilaajan tarpeiden mukaan.

etholmi
Viestit: 27
Liittynyt: 29.07.2004 8:33
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja etholmi » 26.02.2007 13:23

OK. Kustomoinnit ovat ilmeisesti olleet aika perustavaakin laatua. Keulatievin rakenne (levennys), partaan rakenne, peräpeilin muoto, lautojen lukumäärä jne.

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Pohjalautojen lkm

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 08.03.2007 16:13

etholmi kysyi:
Kuinka monta lautaa veneessäsi on puolellansa? Kuvista päätellen 10kpl?
Oikein laskettu. Styyrpuurin puolella kohta yhdeksän kun otan haperon haljenneen laudan irti.. Mestari ehdotti, että laminoitaisiin mahongista pohjaan ainakin ne lyhyemmät paikkapalat. Tulisi kai lujempi sillä tavalla.

etholmi
Viestit: 27
Liittynyt: 29.07.2004 8:33
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja etholmi » 08.03.2007 22:15

Kirkessä muistaakseni 11 lautaa.

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Ruoriin väriä pintaan

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 13.04.2007 19:13

Edellisestä päivityksestä vierähtänyt tovi. Syynä tietokoneen piiputtaminen, todellisena syynä talo-ostoksilla käynti. Tein kaupat noin 30v. käkikellotuvasta, joka nyt jäiden lähdöstä huolimatta on ollut prioriteetti nro yksi, ettei tarvitse (koko) perheen muuttaa veneen alle.
Jansix kirjoitti: tuohon löytyisi ehkä sopivan ikäinen 4pyttynen merkkukin täältä oulusta.
Sopiiko muuten kysyä mistä löysit sen 75hv McCullochin? Onko sen historiasta tarkempaa tietoa?

Mutta tosiaan jotain pientä on tullut tehtyä veneenkin kanssa:
Ennen pääsiäistä kävin mm. naputtelemassa niittisaumoja kireämmälle. Jotenkin tuntui, että silmämääräisesti arvioituna ei pystynyt sanomaan juuta eikä jaata saumojen kiristymisestä. Sitten kun erehtyi napauttamaan liian kovaa, niitit tuntuivat uppoavan lautaan.

Viime päivinä taloprojektin ohessa purin ja hioin etutuhdon ja kojelaudan.

Tänään viimeistelin ohjauspyörän kehän maali- ja lakkapinnan.

http://new.photos.yahoo.com/amsisso/alb ... 8516312/47

Vastaa Viestiin