Mahonkiveneprojekti "Pika"

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 14.04.2007 21:41

mäccullokki löytyi täältä oulusta(tarkemmin ii:stä) ja varaosa kone kuopiosta.

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Pika pääsi kotiinsa

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 04.10.2007 15:02

Sain veneen veistämöltä kotipihaan. Peräpeili on nyt laitettu uusiksi ja ja pari pätkää pohjalautaa vaihdettu. Oletuksena oli, että koko pituudeltaan joutuisi vaihtamaan, mutta oli kuulemma tullut vastaan suht lujaa puuta. Kuviakin on muutama:
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... ika043.jpg
(Kaikki aiemmatkin kuvat tätä nykyä osoitteessa photobucket. Yahoo lakkautti palvelunsa.)

Kasasin veneen ympärille pressutallin ja aloin suunnitella moottorikaivoa. Siihen voi nyt paneutua tarkemmin kun on peräpeili paikallaan ja muodot tiedossa. Peräpeilin yläreunan kohoaminen yli skantäkin on pistänyt mietityttämään.
(http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... ika041.jpg)
Tarkoitus olisi kuitenkin, että sivusarja jatkuisi perään saakka ja takakansi olisi sarjan verran parrasta korkeammalla. Peräpeili täytyy jotenkin loveta kulmasta ja sitten peittää rakonen listalla tai jotain. Ideoita otetaan vastaan.

Keskipolvio on jalavaa. Piti tulla tammesta alunperin, muttei ollutkaan sopivaa lankkua saatavilla siihen hätään. Ainakin syyt näyttäisivät menevän minun logiikallani ajatellen oikeaan suuntaan. Mitähän puuta sitä pistäisi moottorikaivon rungoksi, että saisi kunnon coctailin aikaiseksi?

Perässä on muutama murtunut kaari. Hieman on sellainen kutina, josko moottorikaivo lujittaisi rakenteen perästä siinä määrin, ettei tarvitsisi vaihtaa uusia/laittaa sisarkaaria. Joutuisi muuten lähtemään saarnikaupoille..

Kirjoitelkaapa kommentteja.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 04.10.2007 16:14

Aika erikoisella tavalla tehty tuo perälauta. Kyllähän ne skantäkkilaudat pitäisi ruuvata perälaudan päälle. Niin varmaan on ennenkin olleet. Mutta lieneekö veistämöllä ollut käsitys että ne laudat menee uusiksi niin on sahanneet ne poikki.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 04.10.2007 17:47

Ovat tainneet tuumia. että saapi itte rapsasta liian pois :)
E mare libertas

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Pasutus on taitolaji

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 05.11.2007 13:48

Vaihteeksi kuulumisia ja uusia kuvia Pikan kunnostustouhuista.

Jokunen viikko sitten lämmittelin helpolla pikkuhommalla, eli tein perätuhtoon uuden jalan peräpeilistä yli jääneestä hukkapalasta. Muutaman kuvan sarja nakertelusta:
http://i64.photobucket.com/albums/h183/ ... 7Pika2.jpg

Suunnittelin aiemmin jättäväni kaaria uusimatta moottorikaivon alta. KPa sai ylipuhuttua ja niinpä metsästin saarnea ympäri Lappeenrantaa ja lähikyliä. Vähissä oli sopiva puutavara. Lopulta Simpeleen Vene Honkaselta löytyi kaariainesta.
Viikonloppuna sain aikaiseksi rakentaa pasun. Pistin rimat likoamaan puoleksitoista vuorokaudeksi ja sunnuntaina kokeilin pasutusta. Tarkoituksena oli saada tämä oletettavasti pakkasenarka homma tehtyä ennen kuin talvi toden teolla tulee.
No, erinäisten viritysten jälkeen täytyi todeta, että ensimmäinen kokeilu oli tappiollinen. Uusia kujeita on kehitettävä jos haluaa saada kaaret taipumaan.
Työraportti videomuodossa: http://www.youtube.com/watch?v=ou-B_HKoFdA

Pasun toiminta vaatii tuunaamista. Aluksi se ei meinannut lämmetä kunnolla. Laskin astiaa lähemmäs liekkiä ja johan alkoi pulputtaa. Höyry ei kuitenkaan johtunut oikein ja pasun suu jäi viileäksi. Pistin toisesta päästä puhellusta, mikä tietysti johti siihen, että se pää kuivui liiaksi.
Liotuksen osalta kävi selväksi, ettei aika ollut riittävän pitkä, eikä jääriite pinnalla varmaankaan edesauta vettymistä. Poikkileikkauksesta näki, ettei saarni ollut imenyt vettä itseensä pinnasta muutamaa milliä syvemmälle. Ilmeisestikin konekuivattua tavaraa, mutta ainakin veistäjä vakuutti käyttävänsä rimoja menestyksellisesti omissa projekteissaan.
Näyttää vahvasti siltä, että palaan kaariprojektiin kevään puolella kun säät sallivat ja rimoja voi uittaa taas ulkosalla vaikka viikon kerralla.

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Raporttia vuodenvaihteesta

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 09.01.2008 15:05

Joulupyhinä tehokkaat tunnit veneen parissa jäi noin yhden käden kahdella sormella laskettaviksi. Näin siitäkin huolimatta, ettei ladulle päässyt lainkaan, lunta kun ei ollut maassa senttiäkään. Lapsoset puolestaan sattuivat olemaan flunssan kourissa ja työllistivät.

Pääkopassa pyöriviä moottorikaivon "piirustuksia" sain kuitenkin konkretisoitua fyysiseen muotoon.

Lopullisesti ei vielä voi runkoa ruuvata kiinni kun perästä pitäisi keväällä vaihtaa pari kaarta. Hahmottelin tukipuihin säädettäviä tassuja joiden alle ei pääsisi kosteus ja moska kerääntymään.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... 207011.jpg

Veistäjä teki peräpeilin moottorin kohtaan aikaisemman mallin mukaisesti todella loivan leikkauksen, joka osaltaan hankaloittaa tarvittavien mahonkiviiluvaneripalojen saamista sopivasti hollille. Leikkasin pahvista sapluunoita joiden kanssa pitäisi lähteä shoppailemaan vaneria.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... 207009.jpg

Takakanteen riittää kai ohuempikin vaneri, jonka päälle olisi tarkoitus kasata mahonkirimakansi.

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Kaaren pasutus, oppitunti nro 2

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 19.05.2008 23:20

Pääsin reilu viikko takaperin vihdoin jatkamaan syksyllä keskeytynyttä pasutuskokeilua. Tällä kertaa vehkeet olivat sen verta tehokkaampia, että tulostakin syntyi eri tavalla.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... -12008.jpg

Siitä huolimatta myös sälöiksi meni muutama taivutus. Varsinkin oksankohdat tuottivat ongelmia. Täytyy olla tarkkana kun valitsee rimat kaariaineksiksi.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... -12014.jpg
Seuraavaksi kilkuttelemaan irti vanhoja kaaria ja niittaamaan uutta tilalle.

Ennen kaarien laittoa piti purkaa moottorikaivon aihio alta pois. Otin siitäkin pari kuvaa, jotta on malli kun lähtee sitä uudelleen kasaamaan.
http://s64.photobucket.com/albums/h183/ ... -12004.jpg[/url]

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Kansi kuntoon

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 19.08.2008 15:15

Lainasin kaverilta yläjyrsintä rimakannen urien ajamista varten. Kokkaan piti vanhoja ruuvinreikiä hyväksykäyttäen asentaa jigi kun puristinta ei suoraan saanut mihinkään kiinni. Vanha hyvä luistelusuksi olisi ollut takuusuora ja kannen kallistusten kanssa samanmallinen ohjuri. Ei vaan pituus ihan riittänyt. Tukeva haapalauta oli pitänyt muotonsa varsin hyvin ja sai kelvata ohjuriksi.

Vanhat urat olivat tosi kapeat. Ajoin uudet reilummiksi, tulee kannesta näyttävämmän näköinen.

Kolme kuvaa aiheesta täällä.

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Kyllästyspuuhia

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 16.09.2008 10:08

Tarkoituksena oli kyllästystä varten sekoittaa cocktail sivustolla esitettyjen ohjeiden mukaan, mutta kaupungista ei pikaisen etsinnän tuloksena löytynyt lahonsuoja- ja homeenestoaineita sellaisenaan. Syksyn painaessa päälle päätin skipata aineiden tilaamisen ja odottelun.

Lopullinen litku muodostui seuraavaksi: 2 osaa pö, 1 osa Värisilmän kuultavaa puunsuojaa, jossa vaikuttavina aineina etyylimetyyliketoksiimia (sinistymän esto?) ja tolyylifluanidia (0,5 p-%, homeenesto). Viimeistä edellisessä kerroksessa oli enemmän tuota peruskyllästettä ja viimeinen silaus pelkästään sillä.

Kaksi heikkoa lenkkiä hommassa totesin jo ennen aloittamista:
1. ohenteena puunsuojassa teollisuusbensiiniä, eikä pineenitärpättiä, joka olisi luonnollisempi vaihtoehto.
2. Sekoituksessa tolyylifluanidin osuus jää melkoisen pieneksi.

Onko siis pelättävissä, että pellavaöljy alkaa homehtua tuolla myrkkyainepitoisuudella?


Puolisentusinaa rundia ympäri veneen, välissä aina n. tunnin mittainen paussi, jotta pinta pääsi kuivumaan. Apuna oli puutarhapaineruisku, joka helpotti läträämistä. Muutaman päivän seisomisen jälkeen kylläste oli imeytynyt paikoin (niitin kohdat, lautojen saumat yleensä) läpi sisäpuolelle. Kokonaismenekki luokkaa 4½ litraa, onko vähän yli kymmenen vuotta kuivilla olleeseen 15 jalkaiseen?

Kuvia Pikan uudesta sävystä.

Seuraavaksi niitinkantojen kittausta ja kylkiin eka lakkakerros Uulatuotteen pö-pohjaista lakkaa, jos vain säät suosivat, eikä pakkanen ala paukkua.

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Myrkkyä pintaan

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 25.09.2008 10:00

Näin ne vaan Sateenkaariväreillä luokittelivat kaltaiseni amatöörinkin ammattilaiseksi ja lähettivät mukisematta ripeässä tahdissa sinkkinaftenaattia sekä lyijysikkatiivia. =) Kiitokset vinkistä tevisulle, en olisi uskonut, että aineet noin nopealla aikataululla perille tulevat.
Lueskelin eilen sivustolta kyllästämisessä vastaantulevasta pinnan nahoittumisesta ja sen uudelleenavaamisesta. Tein mielenkiintoisen havainnon: 2½ viikkoa sitten kyllästetyn veneen kyljet olivat edelleen kosteat kuten olin olettanutkin, mutta vesirajan alapuolella pinta oli jo monin paikoin nahoittunut kovaksi ja kiiltäväksi. Ajansaatossa pohjaan sivellyt maalit ovat imeytyneet puuhun, jossa on edelleen alkuperäisen skarabauksen ja hionnan jälkeen havaittavissa punertava sävy. Olisiko kylläste sitten reagoinut näiden aineiden kanssa, jolloin nahoitumisprosessi on nopeutunut verrattuna lakasta putsattuihin kylkiin?
Hioin pinnan auki ja sen jälkeen pyyhin ulkopuolen kauttaaltaan tärpättiin kastetulla rätillä. Totesin myös muutama päivä takaperin tekemieni kittausten kuivumisen edenneen.

Tänään olisi tarkoitus saada pintaan uusilla myrkyillä höystetty kyllästekerros suojaamaan pö'tä homehtumiselta siten, että ensin ilman sikkatiivia (pö 65%, pineenitärpätti 32%, sinkkinaftenaatti 3%) ja viimeiseen kerrokseen pari prosenttia lyijysikkatiivia päälle.

Kuinka paljon sikkatiivin voi olettaa edistävän kuivumista ja vaikuttaako se myös liitujauho-vernissakittauksien kuivumiseen?

Milloin kylkiin uskaltaa vetää lakkaa ja pohjaan maalia?

Pohjan maalaukseen olin suunnitellut hankkivani Sateenkaarivärien vanhanajan pellavaöljymaalia. Onko kokemuksia? Ymmärsin, ettei Saimaan makeassa vedessä välttämättä tarvitsisi antifouling-käsittelyä?

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Talviteloille

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 24.10.2008 14:59

Vene lähti takapihan pressutallista talviteloille Möhkön kylän suuntaan hyvin ilmastoituun veneelle vasta valmistuneeseen ulkovarastoon. Tarjolla on myös paremmat työstöolosuhteet moottorikaivon loppuunsaattamiseksi. Ainoa heikko lenkki töiden osittainen ulkoistaminen isäukolle; kiireisellä eläkeläisellä ei tunnu aika riittävän.. =)

Tämän syksyn työlistalla olisi vielä pohjarallien ja kaiken muun irtonaisen lakkaaminen sisätiloissa ja köliraudan kiinnittäminen.

Lisätty muutama kuva niitin kantojen kittauksesta ja Pikasta trailerilla.

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Työvierailun satoa

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 13.05.2009 12:37

Etukantta pääsi saumaamaan kun ovat kelit leudonneet.

Moottorikaivoa mitoitin uusiksi ja perätuhdon pistin kasaan.

Vastaa Viestiin