Juha Noeskosken kotisivut

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Nautalloy Aquabird Non-Magnetic

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 29.01.2007 16:41

Aquabird on siis Nautalloy -rattimerkin tietty malli. Eipä siis ihme, että kehät ovat identtiset.

Bongasin seuraavan kommentin Fiberglassics.com sivun palstalta:
"Aquabird" was the model name for a specific steering wheel from the Nautalloy marine hardware company. The center emblem should also say "non magnetic" on it
Mistä päästä tuota rattia kannattaisi lähteä purkamaan? Minkälaisia konsteja käytit keskiöön, että sait siihen vielä kiiltoa? Etkö ottanut kehää kauttaaltaan metallille?

Kpa'lla muuten taitaa olla omassaan sama Nautalloy:
Kuva

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 29.01.2007 17:25

Terve,

putsailin sen keskiön varovasti Pata-Patalla (jotain hienoa teräsvillaa, jossa pesuainetta mukana). Se pinnoite on jotain metalliseosta, mielestäni sitä ei ole kromattu. Se keskiö on paikallaan ihan vaan painamalla ja irtoaa varovasti kampeamalla. Sieltä löytyy sitten alta mutteri josta ratti lähtee irti. Akselin ylä- ja alapäässä on jonkinlaiset muoviholkit toimittamassa laakerin virkaa ja minulla ne ainakin oli palasina (lienee pakkanen vaikuttanut - ja aika) - pitänee sorvauttaa jossain nailonista vastaavat. Keskiön tekstien ja kohokuvioiden puhdistukseen taisin käyttää hammasharjaa ja Denivit valkaisevaa hammastahnaa.

Ratin hioskelin 320 ja 600 vesihiomapaperilla (sillai että sormella ei tuntunut koloja eikä rajoja, en vetänyt ihan metallille joka paikasta), pohja- ja pintamaalasin ja suihkuttelin vielä akryylilakkaa pari kolme kierrosta päälle. Maalit oli ihan automaaleja spraypullosta. Värit löyty melko helposti kun otin ratin mukaan maalikauppaan.

Maalauksessa kannattaa malttaa ruiskuttaa hemmetin ohuita kerroksia, pitää noin 15-20 min tauko ja ruiskutella uusi kerros kun vanha on vielä hieman nahea. Jos koittaa kerralla valmista niin varmasti valuu.

Toivottavati näistä oli jotain apua.

t. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 29.01.2007 22:59

Innostuin ratin maalauksen jälkeen kokeilemaan
muutakin maalaushommaa................

Kuva

on siinä vielä opettelemista. Ja viimeisteltävää......

Pitänee toi Kiekhaferin merkki vielä vaihtaa ehjään.

T. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Antti_Sissonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02.10.2006 11:46
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Nautalloy on Vintagea

Viesti Kirjoittaja Antti_Sissonen » 30.01.2007 11:01

eBay'ssa on näemmä mennyt joku maksamaan samanlaisesta viimeistelyä kaipaavasta Nautalloy'sta hieman vajaa $66...

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Vintage- ... dZViewItem


-Antti

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 30.01.2007 12:08

Onhan ne hinnoissaan - toisaalta uusia (käyttämättömiäkin) on samalta aikakudelta vielä saatavissa.

T. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 04.02.2007 19:41

Uutta projektia pukkaa ensi kesäksi (ja pariksi seuraavaksikin).

http://kotisivu.dnainternet.net/jnoeskos/Thalatta.htm

t. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Koo
Viestit: 17
Liittynyt: 05.02.2006 18:07

Viesti Kirjoittaja Koo » 04.02.2007 21:41

Olin muutren tulossa katsomaan venettä kunhan ensin olit käynyt. Mutta se nyt meni :( Siitä tulee kuule komee paatti!

(kateellista jupinaa....)
Ei kuule tästä tuu yhtään mitään....
keelson@saunalahti.fi

toeevo
Viestit: 52
Liittynyt: 12.01.2005 19:47
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja toeevo » 05.02.2007 13:10

Hemmetti!

Minäkin katselin paatin myynti-ilmoitusta "sillä silmällä" kun hintakaan ei ollut ihan mahoton.
Olisin saattaanut ostaakkin, jollei olisi jo rojektia pihalla.
Ei vesi ol hyvä gom paati al.

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Virva vesiin

Viesti Kirjoittaja Virva » 03.06.2007 23:27

No niin, kolmen vuoden kuivillaoln ja raatoutumisen jälkeen Virva lasketaan huomenna Toivon päivänä 4.6 Näsijärveen.

Virvahan on vuonna 1951 Kokkolassa Alfons Kvarnströmin suunnittelema ja rakentama "Långfjärskoster", jonka on alunperin tilannut muuan turkulainen kultaseppä. Pituutta on noin 9 m ja leveyttä hieman vajaa 3 m. Mastoa reilu 10 m ja syväyttä noin 1 m.

Saa nähdä löystyykö liinat ollenkaan.

Viimeisiä kuvia on olemassa osoitteessa http://noesco.spaces.live.com/photos/

t. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 24.06.2007 21:26

Virva kelluu ja on siirretty kotisatamaan Myllylahdelle juhannuksena.

Kelluntakuvia on tulossa - kamera vaan jäi juhannushötäkässä autoon Tampereelle.

Kunnostus jatkuu ja jatkuu ja ...............

Hyvää kesää kaikille,

terv. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 25.06.2007 23:40

No niin. Lisäsin tänne valokuviin uuden albumin "Virva vesillä", jossa muutama viimepäivien kuva.http://noesco.spaces.live.com/.

Lakkana on käytetty "Vanhanajan venelakkaa", katto ja kyljet on "pesty" Miranolilla, pohjassa on sisävesille hyväksi havaittua Teho öljymaalia. Kyllästelty on pellavaöljyllä ja kiinanpuuöljyllä.

Sisähommat jatkuu varmaankin koko kesän.

t. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 15.08.2007 22:36

Uusi "Thalatta" projekti on käynnistynyt eilen. Vene on ollut keväästä asti kuivumassa hallissa ja eilen alkoi pohjan kuidutuksen poisto.

Onneksi ainakin toinen puoli pohjasta oli kuidutettu siinä mielessä "hyvin", että suurin osa kuidusta oli poistettu parissa tunnissa ja alta ei ainakaan vielä paljastunut mitään ylipääsemätöntä.

Peräpeilin alaosa ainakin pitää uusia, samoin kansimatot ja tuulilasin puitteen ja lasit tietenkin.

Hommaa ainakin piisaa joksikin aikaa...............

Muutamia kuvia löytyy http://noesco.spaces.live.com/ Thalatta kansiosta.

Kesähän on vasta edessä....t. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 06.09.2007 20:44

Thalatta projekti sai hieman hengähtää kun tarjoutui mahdollisuus
matkapurjehdukseen Tukholmasta Paraisille.

Matka lyhyesti:
- alus "havskryssare" Matilda 10*3*1,8 n.7,5 t n.70m2 purjeita, Knud Reimers 1949
- tuttavani on ostanut Matildan perheelleen matkaveneeksi
- lähtö Tukholmasta la 1.9 klo 10.00 Suomen aikaa
- saapuminen Paraisille ma 3.9 klo 12.00 Suomen aikaa
- pisin yhtenäinen ajo Kapellskäristä Nauvoon (su klo.9.00 - ma 3.9 klo 3.00)
- koko matka purjeilla laiturista laituriin
- tuulta Kihdillä yöllä arviolta noin 15 m/s
- melkoinen kokemus

Tuttavani aloittaa syksyllä Matildan kunnostuksen ja tulee varmaankin kertomaan projektista tälläkin foorumilla ja omilla kotisivuillaan.

Syksyn alkua t. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Purkamista ja kasaamista

Viesti Kirjoittaja Virva » 17.10.2007 21:20

Thalattan uusi perälauta on sovitusvaiheessa, sringerit on irroteltu ja malattu sekä uudet kaaret on taivuteltu rikkinäisten viereen niittausta odottelemaan (rikkinäisten tilalle). Keulan poikittaiset tukipuut on vielä kiinnittämättä, mutta nekin ovat asettuneet paikoilleen kun veneen ympärillä on ollut kuormaliina ja kiiloja sopivissa paikoissa.

Kaaret on taivutettu kuumailmamenetelmällä. Kiitoset vinkistä ja kokeiluista Hannu Vartialalle. Taivutus sujui tosi näppärästi ja kivuttomasti. Aikaa kului noin kahden nortin verran / kaari.

Muutamia uusia kuvia löytyy http://noesco.spaces.live.com/ Thalatta 5.joulukuuta kansiosta.

Kaipa tämäkin vielä kelluu............

t. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Muutamia päivityksiä

Viesti Kirjoittaja Virva » 05.12.2007 23:18

Muutamia päivityksiä tehty. ks. edellinen viesti ja linkki.

t.Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Vastaa Viestiin