blogi

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
jk
Viestit: 35
Liittynyt: 30.08.2006 14:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

blogi

Viesti Kirjoittaja jk » 07.11.2006 23:06

Suosittelen "kotisivun" luomista my.opera.com - sivuille, tuskin voisi olla helpompaa ja tilaa kuville on.
Viimeksi muokannut jk, 16.07.2007 12:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17.11.2003 20:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cabana » 08.11.2006 2:00

Todella hieno moottorivene. Paljon onnea uudelle hankinnalle.
Olet ilmeisesti täältä Haukiputaalta lähtöisin, tai ainakin lähialueilta.
Siellä on onneksi enemmän vettä kölin alla kuin täällä Perämeren periferiassa.
Vielä kerran isot onnittelut ilmeisen hyvästä hankinnasta. Odottelemme mielenkiinnolla, mitä kaikkea saatkaan sivuillesi luotua....?
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 08.11.2006 10:21

Tuttu vene, monet kerrat iltakävelyllä aurajoen rannalla jääty ihailemaan... veneessä kun on mielestäni luonnetta ja rungon malli tuo mieleen vähän niinkuin kutistuneen Nuoli luokan veneen, joita olen aina ihaillut.
Onnittelut ostoksesta ;o)

t. Jaakko

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 08.11.2006 10:40

Tuttu vene, mikäli edelli(stä edelli)nen omistaja oli hieno vanha herra, jolla oli hieno vanha Opel Admiral / Diplomat? Joskus ihmetyttää, miksei tällaisia tehdä enää.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

jk
Viestit: 35
Liittynyt: 30.08.2006 14:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja jk » 08.11.2006 13:49

Nyt tuli paljon tiedonjyväsiä - kertokaa ihmeessä lisää!

Näitä veneitä on myyjän tiedon mukaan toinenkin Turussa, sisäperämoottorilla varustettu, lienee samaan aikaan telakalla tehty. Idan historiasta kaipaisin kipeästi lisää tietoa, viimeistä edellinen omistaja on turkulainen vanhempi herra, sähköalan ammattilainen, mikä näkyy veneen asiallisesti toteutetusta sähkökaapista. Veneessä on vanhoja papereita, joissa on joku oletettavasti vielä aikaisemmankin omistajan nimi näkyvissä.

Tuo Nuoli-havainto on tosi - rungon profiili lienee siitä kopioitu, herätti ajatuksen, että pitäisihän sen silloin riittävällä koneteholla nousta liukuunkin.

Hallussani on kopiot Tuulilasin jutusta numerosta 1/1966, jossa venetyyppiä on esitelty, sen mukaan kaksi sellaista on ollut yksityisillä jo silloin rakenteilla, joten kaiken järjen mukaan näitä on tehty ainakin neljä.
Viimeksi muokannut jk, 16.07.2007 12:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 13.11.2006 16:14

Oiskohan sama vene joka oli Turussa Tall Ship's Race:n yhteydessä oleessa kelluvassa näyttelyssä esillä... eli joskus aika monta vuotta sitten?

Silloinen omistaja kertoi, että koneena olis ollut 130 hp diesel , ja huippuja ollut n. 21 solmun verran. Paatti oli kuulemma tehty Nuoli-veneen piirustuksilla ( runko) skaalattuna. Mahonki oli peräisin suuresta tukista jonka oli kaverinsa kanssa löytäneet kellumasta keskeltä Atlantia ! Siitä oli ensin tehty joku purkkari Louhi kaiketi, ja ylijäämistä tuon motskarin hytin mahonkiosat.

Melkein löisin vetoa että olisi sama vene .... mutta kun en harrasta sitä lajia.
Mile

jk
Viestit: 35
Liittynyt: 30.08.2006 14:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja jk » 14.11.2006 9:55

Mile kirjoitti:Silloinen omistaja kertoi, että koneena olis ollut 130 hp diesel , ja huippuja ollut n. 21 solmun verran. Paatti oli kuulemma tehty Nuoli-veneen piirustuksilla ( runko) skaalattuna. Mahonki oli peräisin suuresta tukista jonka oli kaverinsa kanssa löytäneet kellumasta keskeltä Atlantia ! Siitä oli ensin tehty joku purkkari Louhi kaiketi, ja ylijäämistä tuon motskarin hytin mahonkiosat.

Melkein löisin vetoa että olisi sama vene .... mutta kun en harrasta sitä lajia.
Sama vene!! Tuon mahonkitukkijutun kertoi entinen omistaja, mutta 21 solmua se ei kulje, ainakaan vielä. Koneteho on arvoitus, rekisteritieto on tosiaan 100 hp, koeajolla päästiin 16 solmun pintaan, mutta kuormaa toki oli. Kone kyllä käy terveen oloisesti, siinä tuskin on vikaa.

Ero "sisaralukseen", jos joku on nähnyt sen Turussa, on tosiaan siinä, että tässä on akseliveto, toisessa sisäperämoottori. Varmahan en voi olla, onko niihin molempiin tehty samasta tukista hytti.

Tiedot kiinnostaisivat kovasti myös tuosta sisarveneestä.
Viimeksi muokannut jk, 16.07.2007 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 14.11.2006 14:12

No siellä on sitten istuttu hytissä turisemassa sen vanhan omistajan kanssa. Oli muistaakseni veneen alkuperäinen omistaja ellen väärin muista.

Isäni oli muistavinaan että sen koneen teho olisikin ollut 160 hp ...

Olin silloin vasta rakentelemassa omaa paattiani, olsikohan ollut kesä 96, kun omassakin paatissa rungon linjat on aika lähellä tuota, niin olin tuosta kovasti kiinnostunut. Se vanha herra kertoi ettei sellaista keliä ollut tullut vastaan että kelin takia olisi pitänyt nopeutta tiputtaa.
Mile

jk
Viestit: 35
Liittynyt: 30.08.2006 14:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja jk » 14.11.2006 16:55

Oikeassa veneessä olet sitten ollut - minä en ole tavannut vanha herra N:ea, vaan kuullut tietoni nuorehkolta edelliseltä omistajapariskunnalta, joilla vene oli 2001-2006 - eli herra N oli tietenkin kertonut jutut heille.

Käyntisi jälkeen kabiiniin on ilmestynyt jääkaappi ja avotilan lattia on kunnostettu, muuten se on entisellään.

Talven suunnitelmiin kuuluu tuon Mersun OM 352 -koneen suoritusarvojen selvittäminen esim. netin kautta, helpolla tavalla en löytänyt tietoa. Vinkkejä otetaan vastaan, ilmeisesti se ei ole venemoottorina erityisen yleinen.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 15.11.2006 9:39

Oletko yrittänyt selvittää tuon koneen tietoja Mersun huollosta? Niiltä pitänee tiedot löytyä, varmaan varaosapalvelukin yhä pelaa.

Toki jos koneen ottaa ylös esim. peruskunnostusta varten niin samalla voi sitten mittauttaa tehot ja pyytää diesel huoltoa vähän ruuvaamaan lisää tehoa.

Jos tuossa veneessä vaan paikat kestää, niin tuon rungon pitäisi kyetä pitkälti yli 30 solmun nopeuksiin kelissäkin ( merellä suhteellisen pitkää aaltoa).
Mile

jk
Viestit: 35
Liittynyt: 30.08.2006 14:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja jk » 15.11.2006 10:33

Kiitokset erittäin mielenkiintoisista tiedoista - luulen, että katselen ensi kesän ja kuulostelen veneen ja koneen toimintaa, ehkäpä ensi talvena on koneen poisnoston aika, kumityynyjä se kovasti kaipaisi paksujen vanerinpalojen tilalle, jotka nyt ovat korvakon ja moottoripedin välissä, eli helppo olisi ne laittaa kyllä.

30 solmua tuolla saisi aika monen Bayliner-miehen suun loksahtamaan auki ja pysymään siinä asennossa pitkään - ei ole oikein tapaistani käytöstä, mutta pakko olisi tehdä poikkeus!
Viimeksi muokannut jk, 16.07.2007 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 16.11.2006 9:12

Joo, nykyaikana tuppaa kaikki vanhat hyvät konstit unohtumaan - toki ei niitä kaikkia vanhoja tietoja aina löydy nykyhuolloistakaan, kun eivät enää osaa mitään edes huoltaa. Nykyaikana moottorimekaanikko tunkee liittimen mustaan rasiaan ja sanoo että koneessa on kaikki kunnossa vaikka kiertokanki kurkkii ulos lohkon kyljestä.

Toi beikkukuskin ilme .... on tuttu tunne, ei tosin noita beikkuja ole olleet mutta flaikkarilla varustettuja isohkoja muovikiuluja kumminkin. Kummasti niissä alkaa päät pyörimään ja niskat punottaa kun put-put-puupaatti put-put-taa ohitse sen peräaallon pahimmasta kohtaa 30 noppaa lasissa ja moikkaa vielä iloisesti.

Saahan sitä joskus vähän lapsettaakin!
Mile

allansan
Viestit: 88
Liittynyt: 10.10.2003 11:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja allansan » 17.11.2006 10:44

Hieno paatti...

Omassani on OM 352 ja siinä on käsittääkseni 130hv. Moottori on sellainen ,että sitä kyllä lienee valmistettu aika monenlaisissa teholuokissa. Turboilla varustetuissa on 150hv. Merkittävää koneen tunnistuksessa on (ainakin) se, mikä koneen tyyppi on. Oma moottorini on 352A.

Allan S.

Vastaa Viestiin