Donna 28 kirjoitti: Siis Virossako, mutta missä.
Donna 28
Kyllä, selviää kolmen desimaalin tarkkuudella;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/324 ... urissa.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
vaatinee pienen karttaharjoituksen, siirrä paikka kartalle, sopiva kartta on vakka yleiskartta 951, itäinen soumenlahti!
Oli käynyt kesän aikana 55 venettä joista 80% RUS, joten 11 muuta, eli enintään 10 muuta suomalaista venettä.
toinen kuva samasta asiasta;
http://db.tt/APMxTaeo" onclick="window.open(this.href);return false;, rajaus parempi, mutta alivalottunut kun ei ossaa säätää kameraa joka häikästyy plotterista jonka kuvassa on veden vähyyttä
, kartassa näkyy 59.2300 leveyspiirin viiva jonka pohjoispuolella .035 (n. 65m) ollaan, laiturin vieressä itäpuolella on kartassa kivi 1,5m ja toinen 1,5m matala lähes joen keskiviivalla, kun kysyin niistä satamakapteenilta, hän selitti, että kivi on sinisen huoltolaivan, (50m etelään meistä), sivulla 10m etäisyydellä??? ja vierasvenelaiturin ulkopuoli on syvää vettä, kuuulin jopa six m???, lähtiessä kaiku näytti alla paria metriä, olin ja olisin melko varovainen kapteenin vakuutteluista huolimatta, tai sitten furunon paikka heittää
Tosiasiassa sehän oli liiottelua ettei ketään tullut vastaan;
takaisin länteen 1.jpg
Kuvan vastaantulija on 11 mailin päässä, tuolla kurssilla lähin etäisyys on 3,33 mailia 35min kuluttua, se tosin kääntyi sataman suuntaan eikä tullut edes nähtyä koko vesseliä.
Kuva todistaa tämän kesän urotyöstä, sain väsättyä langat senverran solmeen, että AIS-tieto kulkeutuu radiosta plotterille.
Pietarin väylää ylittäessä tuli sen käytännöllisyys todettua; olin laittanut häl etäisyydeksi 2 nm, kohtaamisen laskennan rajaksi 20nm , niin hälyytti jo vaikkei idästä tulijaa, 110m puutavaralastissa oleva pikku laiva, edes näkynyt, että sivuutus on 0,34 nm ja 34min kuluttua!
hienoa, ei tarvinnut tähtäillä, että muuttuuko kulma vaiko ei