Sivu 4/16

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 06.01.2012 22:11
Kirjoittaja FourRocks
matti kirjoitti:tuskin ketään kiinnostaa, mut laitan tähän kumminkin;
Päinvastoin, harvoin löytää todellisuuteen pohjautuvia hinta-arvioita. Omaan projektiin kun upottaa rahaa vertailukohdat olisivat mukavia. Ja kun jokainen vene on omanlaisensa, ei nettiveneestä ole apua.

Minulle jäi epäselväksi mikä oli ostetun työn ja materiaalien suhde kustannuksissa?

Hieno lopputulos!

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 07.01.2012 17:58
Kirjoittaja matti
FourRocks kirjoitti: Minulle jäi epäselväksi mikä oli ostetun työn ja materiaalien suhde kustannuksissa?

Hieno lopputulos!
Ne liput ja laput on käytännössä kaikki materiaalimenoja.
Järkyttävä määrä on kaikenlaista pensseliä, hanskaa,poran-sahan terää, joista kertyy tuhansia.
Puiden ajo tien varteen 90€, tukkien maantiekuljetus 40€, sahauksen arvo n. 350€(oravannahkakauppaa), kaasuasennuslaskussa työn osuus oli 1h= 55€, patjaston laskussa reilu tonni, ja purjeiden laskussa ei ollut eroteltu työn osuutta (vois arvata 3 tonnia), ei tule mieleen muuta ostettua työtä???
Kyllä sitä muutoin omin käsin onneen on edetty. :-) :-)
Aloitin työn niiden puiden kaadolla kun kaimalla(metsän omistaja) oli polvi kipeä, sahalla olin lautapoikana(piti ihan ajatella sormien koukussa pitelemistä kun kanniskeli 32mm- 38mm läpisahattuja, keskileveydeltään 30-40cm jopa 6,5m pituisia lautoja)
Apua tarvin eka kerta kun piti lastata köli peräkärriin, ei noussut yksin (160kg), olishan sen voinut vetää perässä, kannossa vain toinen pää, mutta en raaskinut ettei hiekkaantunut, vanhempi pojista auttoi, seuraavan kerran nuorempi auttoi maston rimojen sahauksessa 7m 2" läpisahattua närettä on yksin tosi hankala sahata pöytäsirkkelillä. Ensimmäiset ja ainoat talkoot oli maston liimaus. En edes yrittänyt yksin, koska 8 kpl 15,4m rimoja joissa linnun suu, ei ehdi yksin sotkea epoksilla auki-ajan puitteissa ja lisäksi ne vielä pitää saada pakettiin. Neljästään se onnistui hyvin, yksi sotki liimaa, kolme telas ja sitten ryssän vorokilla kiristettiin nippuun.
Juniorit olivat molemmat auttamassa vesillelasku- ja sitä edeltävänä pvnä, että sai veteen nopeasti kun alkoi ilma lämmetä kesäkuussa kun olin siirtänyt ulos hallista, jossa kosteus oli hallittavissa.
Joskus tarvi hetken miettiä, miten ja missä järjestyksessä, että sai yksin tehtyä!

Suunnittelijan työaika-arvio on 5000h, joten eihän se tee kuin 10€/h harrastuksesta!

Niinkuin joskus olen sanonut, että saman ajan jos olis istunut Virran (paikallinen kuppila) terassilla, luulen, että melko saman verran olis rahaa kulunut,(ainakin jos olis taksilla kotiin tullut)?

Matti

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 29.02.2012 20:26
Kirjoittaja matti
Laitoin messutarjouksen paikoilleen, sinänsä helppo ja melko nopea ruuvata seinään.
palapeli leviteltynä
safire .jpg
h vessa sen sijaan teknistyi, voishan siihen väsätä jonniinmoisen kaapin päälle, mut lämmittäähän se paremmin tilan hukkalämmöllä, lumenluonnin ajan oli päällä tuntuu lämmittävän myös keulan.
safire 22.jpg
Oli sellainen viiden tunnin viritys, reijät kait pitää vielä sivellä maalilla/lakalla, tosin kun on lämmin putki läpi, niin eihän se laipio paljoa kostu, tai ainakin kuivaa lämmityksen aikana.

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 05.03.2012 14:11
Kirjoittaja Donna 28
Matti, tuolleen tuhlailet, kun venemessuille menet, johan noissa on kohta kaikki Sinun työpalkkasi sijoitettuna. ;-)
Donna 28 :-) :-)

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 05.03.2012 14:56
Kirjoittaja matti
Donna 28 kirjoitti:Matti, tuolleen tuhlailet, kun venemessuille menet, johan noissa on kohta kaikki Sinun työpalkkasi sijoitettuna. ;-)
Donna 28 :-) :-)
Olet täysin oikeassa; kyllä ne viime vuosien työpalkat ovat kaikki menneet tähän veneharrastukseen.
Sinänsä hyvä, kun puolet vuodesta tekee verokirjalla rahaa ja toisen puolen aikana laittaa sen menemään, niin ei jää vapaa-aikaa liiemmälti. Entisiä työkavereita on "putoillut" melko nopeasti kun ovat alkaneet joutessaan ottaan ns kaksin käsin.(toisalta halpoja miehiä-ei tarvi kauaa eläkettä maksaa)
Kokonaisuudessaankin tämmöinen vaatii sitoutumista(=eikös tämä ole niitä nykysanoja), myös tämä auttaa ;
asuntolaina 0
autolaina 0
tupakkatuotteet 0
ulkomaan-tai ylipäätään matkat 0
a-tuotteet n. 8€/vko (joku tolkku sentään=viinipullo), jokainen voi omalta kohdaltaan laskea 6v saldon mitä on mennyt ja miettiä millaisen veneen voisi hankkia. 8o

Matti

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 05.03.2012 15:22
Kirjoittaja matti
Olen jonkin aikaa miettinyt pöytäsysteemiä, puuttuu vielä, ei ollut piirustuksissakaan, mitä se sitten osoittaa, englantilaista keittiötäkö? Suunnittelija on syntynyt englannissa. Jossain tv-ohjelmassa englannista; kun lapset tulivat koulusta, niin iltapäiväruuaksi avattiin perunalastupussit! 8o
Tämän taki se ei voi olla kiinteä; http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=82111793" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutamia vaatimuksia;- riittävän kokoinen, -tukeva, voi ottaa tukea tarvittaessa, -helposti, mieluummin "yhdellä kädellä" irrotettava,-toinen sivu taitettavissa/irrotettavissa, että esteetön kulku keulaan
monissa tehdastekoisissa on laipat lattiassa irtoputket pystyssä, ihan hyvä niinkauan kun ei tarvi irrottaa, sen jälkeen irtopalikoita nurkat täyteen jne...

Sain aamusella kuningasajatuksen;tässä "cad-piirros" ideasta:
pöytä.png
Kun tekee niin leveän/kapean, että mahtuu taittumaan alas. Tai tekee sivulevyn/t taittumaan päälle, niin saa leveyttä, tosin silloin pöydässä ei voi olla reunoja?-miten sen saranoi? Em puutteen voisi korvata keskiosan "poterolla" jossa kestäis tavarat paikoillaan, luulen, että mahtuis ainakin 10cm syvä, ei ole vielä tehty mittauksia, kun jalkojen nivelpisteet ovat eri korkeudella, niin menee täysin littuun ja onhan se sohvan reuna kuitenkin yli 25cm korkea.
Edit; tai jos jalat ovat niin kaukana toisistaan, että mahtuisivat peräkkäin ala-asennossa niin menisi vieläkin alemmas=keskiloota vois olla korkeampi.(jättäkää huomiotta muutama viiva piirroksesta kuvaa vain ideaa, tuossa kuosissa vois vähän takerrella)
Tehkääpäs hyviä parannusehdotuksia, tai sit torpatkaa alas!

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 05.03.2012 18:32
Kirjoittaja Northling
Moro

Tässä muutama kuva miten meillä on pöytä toteutettu.
Toteutus on kyllä kiinteä, mutta molemmilta puolilta alas taittuva ja keskellä on säilytyskotelo.
Kuva
http://dl.dropbox.com/u/20753692/Scylla ... %C3%A4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tässä linkkejä kuviin miten avotilan pöytä on toteutettu.
Josko näistä syntyisi jotain ideoita.
Kuva
http://dl.dropbox.com/u/20753692/Scylla ... 0kansi.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dl.dropbox.com/u/20753692/Scylla ... ka%201.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dl.dropbox.com/u/20753692/Scylla ... ka%202.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dl.dropbox.com/u/20753692/Scylla ... ikkeet.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Nortti

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 26.03.2012 15:32
Kirjoittaja matti
Tämmöinen siitä tuli, jätepätkät meinas loppua;
yöasennossa mahtuu juuri levyjen alle ainakin 3mm varaa
pöytä 21.jpg
nousee yhdellä kädellä varastoreijän reunasta nostamalla
pöytä 31.jpg
luulen, että soppakupit kestää pystyssä ainakin ankkurissa

ohikin pitäis mahtua kun on SB sivu alhaalla
pöytä 41.jpg
Yllättävän työläs tehdä, voihan sitä lohduttautua katselemalla tuotantoveneiden lisävarustehintoja;
jossain sattui silmään avotilan pöytä 1890€ 8}

Matti

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 26.03.2012 19:04
Kirjoittaja Northling
Moro

Kaunis eli käytännöllinen. Hieno uniikki ratkaisu!

N

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 29.05.2012 12:04
Kirjoittaja matti
Ei liippaa likeltä, muutoin kun on samalla lahdella;
http://db.tt/T4tlPmcu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://db.tt/YFPuvA9F" onclick="window.open(this.href);return false;
Omistaja laittoi uuden 5hv jammun, vaikutti "melko" tyytyväiseltä su kun tuli vastaan verkonnostosta.

Matti

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 16.06.2012 14:58
Kirjoittaja matti
Tuosta voi katsella missä mennään;
plotteri.jpg
Taivastieto tulee USB-porttiin tökätystä BU-353 GPS-hiirestä, maksoi 37€ toimituskuluineen.(On tosi nopea )
Open CPN 2.5.0 on ladattu netistä kuten kartatkin.
Olishan sen tiedon saanut takanakin olevasta kunhan olis hommannut johdon.(toisaalta nyt on vyö ja henkselit!)
Pitäs väsätä vielä johto radiosta, niin sais AIS-tiedon ruutuun näkyville.

Matti

PS Tuo on Natopoisto, maksoi reilu 300€

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 05.09.2012 15:16
Kirjoittaja matti
Tuli käytyä etelässä (todistettavasti):
tallinna 1.jpg
Kylläpähän sattui erinomainen keli-ikkuna,tosin su olis voinut olla hieman vähemmän tuulta, mutta tulipahan uusi nopeus, kun tultiin iltap. Harmajalta sisään, II-reivi ja 8,1kn, sama toistettiin ma täysin purjein Emäsalon e-puolella.

Matti

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 05.09.2012 17:35
Kirjoittaja Donna 28
Jostain syystä ei auennut tuo sinun linkkisi. Kahvelipurjeveneesihän liikkuu mitä mainioimmin !!! . Onko veneesi Klamilassa silakkamarkkioiden aikaan, voisi veneetön tulla katsomaan. No, aukesihan se sittenkin, etelässä näytetään käyneen ostoksilla. Näyttääpä olevan pirun hyvät laiturit tällaisille veneille.
Donna 28 :)

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 01.11.2012 23:16
Kirjoittaja Valdemar
Terve Matti,

Kesä meni Ranskassa ja vielä sisämaassa joten veneilyt jäi vähemmälle. Ajattelin kysellä mielipidettä sinulta kun tarjolla olisi SD33T marinoimaton kone Mary II:seen. Tehoa kait 106hv. Mitä eroa tuo turbo tuo marinointiosiin, alkuperaiset imusarja ja pakosarja ovat moottorin mukana. Olen pohdiskellut myös n. 70hv perämoottoria, mutta se on arvokkaampi investointi ja vaatisi peräpeilin muokkauksen kaivoineen.

Valdemar

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 03.11.2012 10:15
Kirjoittaja matti
Sen turbokoneen turbo pitäisi sovittaa sen vesijäähdytteisen pakosarjan ja pakokäyrän väliin!
Auton kuiva turbo käy melko kuumana, niihin on jotkut tehneet " lämmönsyöjän" kupariputkesta jossa menee merivesi pakoputkeen.
Siis teoriassa ainakin mahdollista, vaatii jonkinverran käsi- ja (aivo)työtä.

Kaverilla on veneessään Volvon kuorma-auton turbokone jossa laitettu ko tavalla.
Osti siihen valmiin "tehdastekoisen" pakosarjan (kaksikanavainen) muistaakseni Piikkiön venevaruste?
Siinä kävi pikkainen vahinkokin, kaveri luuli, että koneesta on mennyt kansi/tiiviste, otti kannet irti ja vika olikin vuotava pakosarjan hitsaussauma. 8\

Perämoottorillahan se perusongelma-tehopainosuhde tulis helposti ratkaistua.
Oletko jo saanut purjeveneen valmiiksi?

Matti