Sivu 12/12

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 23.12.2018 10:20
Kirjoittaja matti
Kuten kuvista näkyy, niin jollassa ei ole vielä parraslistaa, aprikoinut millaisen laittaa ja miten, esikuvassa, Paulin tekemässä on köysi.
Tuossa on yksinkertainen kiinnitystapa;
https://www.youtube.com/watch?v=L58dSjFyD8g

Rajamarketissa on usean paksuista luonnonkuituköyttå varmaankin 20mm olisi sopiva.
Toisena vaihtoehtona olen ajatellut, että laittais valkoista kuormaliinaa puulistan päälle vaikka sialla liimaten.

Punnitsin jollan, painavahan siitä tuli kuten arvelin, 48 kg, vastaavasti Paulin jollan ilmoitettu paino 87 lbs= 39 kg
Jos olis tehnyt 8mm laudasta olis säästänyt painoa ehkä sen 5kg ? tuntuu vaan niin lastulta kädessä.

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 04.01.2019 10:14
Kirjoittaja matti
Kuva

Tämän vuoden puolella saanut sotkettua jollan jo pohjamaalilla.
Jos ja kun on tarkoitus säilyttää jollaa kannella ylösalaisin, niin luulen, että valkoisena kestää parhaiten aurinkoa.
Keula ja peräpeilien lakkaus on kuin perunapeltoa, yritin siklillä postaa valumia liian aikaisin, noh hiontaa ja lisälakkakerroksia.

Taruolentoja oli liikkeellä loppuvuodesta, melkein liian jännittävää 1 ja 2,5 vuotiaille. 8-|

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 31.01.2019 17:47
Kirjoittaja matti
Kuva

Kävin katolla, oikeastaan useammallakin katolla.
Kolakuva on oman katoksen katolta, keskellä kattoa oli melkoisesti lunta (n. 80 cm), kola on 65 cm terän suusta tuohon siniseen tekareunaan. 8o

Kävin jeesaamassa myös traktorimiestä, maatalossa on kaikennäköisiä seinänvieruskatoksia, tuonne kielsi menemästä ennenkuin ajoi Valtran katoksen eteen, jonka etukuormaajalla nosti painoa räystäältä.(olis se kestänyt???)

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 08.02.2019 9:13
Kirjoittaja matti
Kuva

Hermo petti ja tuli käytyä myös harjakatoilla, kuva veneen säilytysliiterin katolta.
Tuon verran lunta pohjoislappeella, mittasin kattoristikon alapaarteen ja veneen katon välin, paarre nousi 1,5 cm lumen poiston jälkeen. 8o

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 14.02.2019 17:28
Kirjoittaja matti
Kuva

Tullut tehtyä neljä isoa jätesäkillistä lastuja läpisahatusta 40mm koivulankusta, seasta löytyi pikkuneideille tuollainen kerrossänky kun pienempi alkaa olla kasvanut ulos häkkisängystä.
Varoilta tein "riittävän" pitkät jalat, helpompi lyhentää kuin jatkaa, pitänee lyhentää parisenkymmentä senttiä yläpäitä.
Lankut on sahattu ainakin 30v sitten, oli hyvä kun oli paksuutta josta oikoa kun olivat senverran kämpyröitä ja kierteisiä.
Alasängyn pohjasäleet löytyivät "hyllystä", joskus syönyt kaatopaikkakuormasta, olivat käyttämättömiä muovipussissa. :-)

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 26.02.2019 15:47
Kirjoittaja matti
Kuva

Päädyin sittenkin parraslistassa siihen yksinkeraisimpaan; ruuvasin haapalistan jonka öljyän, toivottavasti ei piirtele viiruja kylkeen.

Tuollaisia Harkenin pylpyröitä tuli aikoinaan hankittua koemielessä, nyt vasta sain aikaiseksi tehtyä pari puuplokia.
Noissa pylpyröissä on kuulalaakerit kupeissa, vastinpinnaksi tein reikäsahalla 1,5mm happopellista kuin isot prikat (näkyy pussissa) ja vastaava upotus plokin sisäposkeen

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 05.03.2019 17:35
Kirjoittaja matti
Kuva

Vanttiruuvit olleet ilman toggleja, aikoinaan tuntui olevan niin paljon kaikenlaista hommaa, ajattelin että sitten ensi talvena...
No nyt se talvi tuli. :-)
Ensimmäisen tein 30 mm akselista, tuntui kovin työläältä, joten kaivelin jätepätkä-ämpäreitä ja löysin pätkän 10mm ja kämmenen kokoisen palan 6mm joista sai hitsaamalla loput 5 kpl
Reikä on 13 mm johon mahtuu 1/2" tappi.
Kiilloitus onnistuu helpommin kun kone on kiinni ja pikku kpl käsissä.
Askartelu taitaa jopa kannattaa;
https://www.toplicht.de/en/shop/takelag ... -blue-wave

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 11.03.2019 9:02
Kirjoittaja matti
Kuva

Sattumalta Octaviassa on sopivan kokoinen peräkontti,, ei tullut etukäteen edes mitattua mahtuuko, mahtui, ei tarvinnut etupenkkien normaalisäätöihin koskea! 8]
Positiivisesti ajateltuna kun tuollainen kerrossänky säästää lattia-alaa reilun neliön, niin paikkakunnan hintatason mukaan sen rakentaminen kannattaa. :))

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 21.03.2019 11:12
Kirjoittaja matti
Kuva

Välillä vähän venehommiakin;
Peitin tuollaisella kaapinovella mökin peräseinällä olevat kaiun ja automaatin johtohässäkät, kaapin syvyys on vain 6 cm, joten suola ja pippuripurkit mahtunevat.(salpa/haka puuttuu, siksi keppi pitämässä kiinni koska vene nokillaan)

Karttapöydän alle tein 80 cm syvän vetolaatikon, siihen vielä haka takareunaan tai sitten linkkusalpa yläosaan, sehän toimii automaattisesti kun tekee toisen pään pitemmäksi jolloin sulkeutuu kun päästä irti jolloin se pitempi pää putoaa alas eteen!

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 22.03.2019 8:36
Kirjoittaja matti
Kuva

Katselin vanhoja kuvia, tuossa syvätakilatasot tositoimissa, veto molemmissa puntista ja toinen pari kolme metriäylempää.
Molemmilla sivuilla vielä syvääjien kanssa yhdet vavat.

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 26.03.2019 20:51
Kirjoittaja matti
Tänään tulleen sähköpostin myötä voi vain ihmetellä mitenkä maailma on pienentynyt menneistä ajoista;
Pari esimerkkiä.

Vime vko tuttu yrittäjä otti puheeksi kylillä, että onko minulla sähköpostia, kun oli Moskovan junassa tavannut Mikhailin, joka haluaisi ajatusten vaihtoa (kahvelikutteri)purjehdukseen liittyen.
Mikhail oli nähnyt minun purjehtivan kun oli itsekin ollut purjehtimassa jossakin Klamilan suunnalla, tuolloin ei ollut ehtinyt tavoittaa
(käsittääkseni hänellä on pienehkö vene, joten olisi pitänyt olla edessä saadakseen jonkinlaisen kontaktin :)) )

Reilu kolme v sitten uudenvuoden tienoilla tuli sähköposti Southamptonin yliopistossa veneenrakennusta/suunnittelua opiskelevalta, että olisiko mahdollista tulla katsomaan Mary III, koska tekee opinnäytetyötä veneen rakenteesta, minun vene toimisi referenssinä, varsinainen kohde oli Ben Harrisin Alva.
Veneen on tehty samoilla piirustuksilla, jolloin vertaamalla näkee eroja eri rakenneratkaisuissa.
Yhteystiedot oli saanut Paulilta(Gartside)
Kävi kaverinsa kanssa katsomassa ja lähetti ko opinnäytetyönsä.

Olisiko ollut 6-7v sitten kun PG kertoi sähköpostilla, että oli antanut yhteystietoni (joita ei yleensä anna muille) Stephane ??,(sukunimi hukassa) Kanadalainen kaveri joka oli rakentamassa melko samanlaista 26 jalkasta kahvelikutteria
(rivien välistä luin, että PG oli ehkä hieman kyllästynyt kyselytulvaan ja ajatteli jakaa hieman??)
Ko veneen rakennus jäi kesken, Stephane möi sen keskeneräisenä ja hankki käytetyn lasikuituveneen.

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 10.04.2019 14:09
Kirjoittaja matti
Tuollaiset "haat" laitoin kaappiin sekä laatikkoon.

Ne huolimattoman asentajan työvirhee senkunvaan kostautuvat.
Käväsin veneessä ja sinnesun tänne silmäillessä huomasin, että koneen alla tippakaukalossa on pari desiä pakkasnestettä. 8o
Vuoto! se löytyi laturien takaa startin alta, alavesiletkuun olin laittanut T-kappaleen lämminvesivaraajaa varten, hyvää kun oli yritetty, yhteessä on myös sulku-pallohana joka oli nojannut startin päähän ja hankautunut puhki, startin päästä oli kulunut ainoastaan maalit pois. 8-|
Paikka on melko haastava työskentelyn kannalta joten irroitin startin, ei ollutkaan pakissa sopivaa avainta, joten naapurin traktorimiehen pillillä kuumennettiin ja muotoiltiin sopiva, joka kulkee veneen työkalupakissa tästä lähtien.
Kun startti oli kädessä, niin vilkaisin myös sisälle-hieman hiilenpölyä jonka poistin ja kasaan, lohkeilleen maalauksen paikkasin valkoisella.

Kuva

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 12.04.2019 8:12
Kirjoittaja matti
Tarkkaavaiselle lukijalle, vaikkei ole vielä kysyttykään;
Startin pultit ovat 8mm. Alkup. kuten Japanilaisissa yleensä oli 12mm kuusiokanta, sellainen jossa ikäänkuin prikka varrenpuolella ja materiaalisäästön takia syvennys päässä, ko kanta on melkoisesti pyöreäkulmainen ja näinollen avain voi livetä helposti.
Em johtuen vaihdoin sen hankalan yläpultin normaaliksi 13mm kantaiseksi 8.8 pultiksi, syy miksi erikoisavain on 13mm! 8]
Ko pulttiin kokeilin tr-miehen sterttimoottoriavainsarjan avainta, toimi hädintuskin koska ko avaimissa (yleensä) lenkki on suora varren suhteen, siis molempikätinen joka otti em syystä kiinni solenoidin runkoon, tuollainen normaalista avaimesta taivutettu sopii paremmin koska siinä lenkkipää on hieman viistossa ja näin avaimen varsi ohittaa sen solenoidin rungon. :))
Viimeisen kuvan johtohässäkkä on lisälaturin ohjausreleeltä, (melkein kiinni puhelimessa kuvanottohetkellä) joka näkyy kuvan reunassa.
Ko kytkentä, koska latureissa omat virtapiirit; virta-avaimelta kytkimen kautta vetokäämille starttivirtapiiri ja kärjissä käyttöakuista ohjausvirta lisälaturille joka lataa niitä käyttöakkuja. Tällöin virta-avain ohjaa myös lisälaturia, tarvittaessa kytkimellä voi katkaista lisälaturin ohjauksen=lopettaa laturin toiminnan esim starttauksen ajaksi akkujen ollessa kovin vajaat (=iso kuorma)tai vian ilmaantuessa. :))
Kun kuvaa katsoo, niin tulee mieleen, että johdinten kiinntystä vois parantaa!
Em tuli mieleen sarjatuotantoveneitten nähdyt johtohässäkät ne saattavat jopa järkyttää, nähnyt kuinka kotimaisen keskipulpettiveneen johdot roikkuvat mittareitten abikoliittimissä ilman mitään muuta kiinnitystä! 8o
Saksassa tehdyssä uudehkossa purjeveneessä johtosarjat työnnetty kaappiin kerälle sikinsokin!