Sivu 11/12

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 15.11.2018 17:53
Kirjoittaja matti
Kuva
Noin pieniä lautoja on ilo käsitellä, ei tarvi niska kenossa taistella. :))
Laudat ovat 10 mm paksuja, liimaan ne kiinni uretaaniliimalla ja kaaret niittaan.
Kölilauta on 13 mm
Tämä kun on proto, niin ei ole tietoa toimiiko, aika näyttää. 8-|

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 20.11.2018 17:18
Kirjoittaja matti
Kuva

Kävin hakemassa soutuveneen katokseen kun näyttää jäykistyvän vesi rannassa, samalla liimasin parit laudat pohjaan.
Alkaa kääntymään jo sivun puolelle. :))

Aiemmin manasin tuulen suuntaa kun oli vähänlaisesti kaloja verkossa, viime viikolla asia selvisi kun koettiin verkkoja, ensin ihmettelin, että mitä ihmettä on alapaulassa, lähemmin tarkasteltuna se osottautui mateen rintaeviksi, kiduskannet ja niitten väliseksi nahkaksi.
Hylje on saapunut paikalle ja oppinut syömään verkosta repimättä verkkoa ollenkaan, ko paikassa ei ollut verkossa ainakaan paria lankaa enempää poikki! 8o
Särkiä hän ei syö.

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 21.11.2018 22:48
Kirjoittaja seppo
Hauskan näköinen projekti! Ehkä joku päivä pääsee puuhaamaan jotain tuollaista...

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 22.11.2018 19:41
Kirjoittaja matti
Kuva[/img]

Tuo on autotalliin sopiva rojekti.

Miksiköhän kääntää kuvan ylösalaisin?

Limiin yritän höylätä jonkinnäköisen liimasauman.
Yksi lauta sattui hieman oksainen.
Nythän sillä vois jo soutaa. :))

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 22.11.2018 19:49
Kirjoittaja matti
Kuva


No nyt en taas ymmärrä kuvat tuplaantuu ja vaihtuu???
Alla oleva kuva vaihtui limin kuvaksi.

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 24.11.2018 11:22
Kirjoittaja matti
Kuva

Silloin kun itse aloitin tekemään Mary III, yritin opiskella kuinka tasasaumalaudoitus tehdään, niin suomenkielisissä teoksissa oli asia ilmaistu tyhjentävästi; lautajako on tärkeä suunnitella huolellisesti= ????? eipä paljoa hyötynyt kirjaviisaudesta, onneksi älysin hankkia L Pardeyn kirjan jossa aiheesta on parikymmentä sivua. :)) :))
Laudan teko mallilaudan kanssa;
ohut malline (kuvassa oikealla) laitetaan tulevan laudan sijaan puristimilla(huomioitava, että tulee samaan asentoon kierron osalta kuin tuleva lauta), piirretään edellisen laudan yläreuna mallilautaan,
Malline laitetaan raakalaudan päälle, sijoitetaan siten, että syyt menevät mahdollisimman suoraan laudan suuntaisesti ja mahdollisuuksien mukaan yritetään jättää oksat pois, pitkin piirrettyä viivaa naulataan nauloja n 30 cm välein läpi mallineen alla olevaan lautaan.
Rimaa apuna käyttäen piirretään reikäriviin viiva josta mitataan laudan leveys johon piirretään laudan toinen reuna=leveys+limi, sahataan irti (käsi)sirkkelillä, laudan kantit höylätään viivojen mukaiseksi (siten, että em naulan reijät paljastuvat=muutoin jää liian leveäksi)
Tällä ekalla laudalla piirrän parin jonka sahaan irti, tämän jälkeen lautapari höylätään paksuuteensa (tulee paljon vähemmän kutterinlastua kun höylää vain irti sahatut laudat).
Laudat kiinnitetään toisiinsa(puristimet, pienet naaulat) jonka jälkeen höylätään jälkimmäinen vasta vain sahattu samaan muotoon kuin ensimmäinen (nopeampi höylätä käsihöylällä ohut kuin paksu lauta).
Nyt ne on sovitusta vaille.

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 26.11.2018 18:18
Kirjoittaja matti
Kuva

Parraslinjaa pitää vielä säätää.
Seuraavaksi kaaret sisään, vielä mietinnässä montakohan tarvii laittaa ???

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 26.11.2018 19:43
Kirjoittaja Northling
Moro Matti

Soon nätti ko sika pienen!

Nortti

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 28.11.2018 19:44
Kirjoittaja matti
Kuva

Eilinen meni muissa hommissa, tänään kävin laittamassa kaaret sisään.
Päädyin kuuteen kaareen, ovat 25 cm välein.
Sain myös jo parraslistat niitattua paikoilleen, päihin laitan vielä kiilat väliin, että istuu siististi paikoilleen, senjälkeen polviot sekä pohjaan kulutuslistat jotka samalla lisäävät suuntavakavuutta.
Lisäksi tietysti piitat pitää tehdä ja arvailla oikeaa sijaintia niille.

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 30.11.2018 17:31
Kirjoittaja matti
Kuva

Mittakaava; keskimittaisen miehen jalat sopii keskituhdolta soutamaan(yksin), keulasta kaksin-
Nurkkiin yritin sovittaa puut vastakkain. :)
Arkistosta löytyi jopa hienot valupronssiset hankaimet(hieman joutui etsiskelemään 8} ), yksi runkokple on kadoksissa??? 8\\
Äsken lähtiessä levitin PÖ;tä sisäpintoihin imeytymään.

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 07.12.2018 18:51
Kirjoittaja matti
Kuva

Jollan pohjaan en laittanut kulutusrimaa toiseen limiin, mennee ilmankin, onhan niitä kuitenkin kolme puolellaan.
Käänsin pohjapuolen ylöspäin öljyämistä varten, sisäp. laittanut pari-kolme litraa.
Perämoottoriveneen pellavaöljy on kuivanut kolmisen viikkoa, pinta jo hiottavissa, öljyä imeytyi n. 20 l
Pohjassa kerros underwaterprimeriä, keväällä toinen ja eliönestomaali päälle, pari lakkakerrosta.
Tuon kokoista venettä yksin ympäri kääntäessä kannattaa kiertää nostopuolelta vastaanottopuolelle perän kautta, peräpeilin nurkassa on paremmin momenttia pitää vene partaan varassa tasapainossa hallitusti.
Mistäkö tiedän, yhdessä käännössä menin keulan kautta ja puolen vaihdon aikana lähti kaatumaan, vastaanottaessa oli veneellä jo niin paljon vauhtia, että parras löi kylkeen joka oli viikon kipeä(tuli mieleen kylkiluun katkeaminen) 8\\

Tänään oli hyvä päivä, pari päivää etsinyt kadoksissa olevaa hankainrunkoa=löytyi :)) , samalla nurkat siivoutuneet ja on löytynyt tavaroita joita ei ole muistanut olevankaan! 8o

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 11.12.2018 17:50
Kirjoittaja matti
Kuva

Siivotessa löytyi nurkasta pätkä jousiterästä, tein siitä tummoisen, olisikohan se nimeltään vuolutaltta?
Yllättävän nopea väsätä.
Aikoinaan en malttanut vaan laitoin käsihöylän terän varteen.
Terän karkasu ja päästö on äkkinäiselle arpapeliä.
Kuumensin terän viininpunaseksi, upotin veteen, päästin laittamalla terän kylmään savu-uuniin(voi tehdä kotona sähköuunissa, eihän siitä teräksestä tule mittään päästöjä), uuni päälle, termari 300 asteeseen, kun valo sammu, uuni pois päältä, antaa jäähtyä uunissa.
Em menetelmällä tuli ainakin jonkinlaisesti teroitettava terä, ainakin mäntyyn pystyy hyvin. eihän se Anton Berg'n höylänterän veroinen ole, mutta... :))

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 14.12.2018 18:16
Kirjoittaja matti
Kuva

Aloitin lakkauksen Motonetistä ostetulla Vanhanajan venelakalla purkissa olevan ohjeen mukaan; kolme-viis päivää PÖ kuivuttua imeytetään 20-40% ohennettua lakkaa 4 tunnin ajan mitä vetää, seur pv lakataan ohentamattomalla.
Em systeemi nopeuttaa hommaa kun ei tarvi viikkokaupalla kuivatella PÖ
Kuvassa ensimmäinen vaihe tehtynä. Ensivaikutelmat positiivisia. :))

Moottoriveneen sain pihalle ja soutuveneen sisään ja siitä jo partaat putsattua lakoista jollan lakkauskertojen välissä, oli jo pljon kolhuja puuhun asti, joten oli paras vetää kokonaan puulle.

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 17.12.2018 16:27
Kirjoittaja matti
https://www.youtube.com/watch?v=dbCpDsxUHVc
Tuossa kahden min jälkeen näkyy miten ammattimies karkasee ja päästää värin perusteella! 8o

Re: Matin venesivut

Lähetetty: 19.12.2018 18:28
Kirjoittaja matti
Kuva

Soutuveneen öljyämisen ohella tein jollaan airot maston teosta linnunsuumenetelmällä jääneistä "suullisista"= kolmiorimoista joita aikoinaan en laittanut polttopuuklapeiksi. Halvemmaksi olisi tullut tehdä vaikka kaksnelosesta jolloin ei olisi mennyt liimaa.
No onhan ne melko pienoksaista närettä.
Ajankuluksi tein pariin nurkista löytyneeseen varrettomaan kirveeseen varret.
Toinen taitaa olla omenapuuta toinen koivua.
Noita tehdessä huomasin, että teräväksi teroitettu maalikaavin on melko kätevä "vuolin", sillä saa nättiä lastua kun myötäsukaan vetelee!
Samalla vertailin omatekemää vuolutalttaa höylänterästä tehtyyn, Berg'n terä on ylivoimainen, tosin omatekeleessä on jyrkempi teräkulma, pitänee hioa samaksi josko sillä on väliä.

Vanhanajan venelakka ei kuivu luvatussa ajassa, purkissa lukee, että kuiv.aika on 12 tuntia, tai on ainakin kovin riippuvainen lämpötilasta.
Imeytyslakkauksen tein pe, ohentamattomalla vasta maanantaina koska oletin, että la olisi turhan tuoretta, niinkuin olisikin ollut.
Tänään vielä liian tuoretta hiottavaksi.