Matin venesivut

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 04.12.2023 9:08

Tere Nörtti

Poiju tuli painoinen kaikkineen mukana.
Haapasaaren tuuliteto 20m pohjat, puuskat 30 kaakosta yhdistettynä yli 1m vedennousu(en muista milloinkaan, että kaakkotuulella Vesi nousisi)
Mahdollisesti vielä jonkinlainen trombi?
Mökkiläisen auton peräkärri kulkeutui 50m

Elok. Lopun myrskyssä 24/29m/s /150ast.ei tapahtunut mitään.

Sinulla kävi todella lähellä!!

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.12.2023 11:31

Moro Matti

No jopas oli. Minkä kokoinen paino poijussa oli, paljonko kettinkiä ja veden mikä syvyys siinä on?

Meillä on pursiseuralla marinassa joskus syysmyrskyssä 1,0 tn puntit tulleet poijun perässä ja paatit kiivennyt laiturille.
Nykyinen vene painaa 16 tn joten mietin että pitääkö hankkia laiturin poijuun lisäpuntti?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 04.12.2023 18:27

Paino on 125 x 125cm, vajaa 30 cm paksu lätkä joka painaa alle tonnin, mutta kun se oli hautautuneena pohjaan, ikään kuin liimautuneena vesi pois alta ja päällä on 2,7m vesipatsas, niin oletuksena oli että kestää, niin kuin tähän asti on kestänyt.
Jos paino on paksu pyöreähkö puntti, niin se tulee olla tosi iso, en luottaisi 2 tn jollei se ole kaivettu kuoppaan.
Ei ketjua 5m köysi (2kpl) poijuun, poijun alla 25 kg paino köysissä joka vetää poijua pystyyn ja samalla mutkan köysiin minkä tarkoitus on estää tempomisen.(käynyt veneellä tuulessa jossa ei tahtonut kyetä soutamalla pääsemään veneelle, niin ei ollut yhtään nykimistä, vene vain nyökki nätisti)
Ehkä vetokulman muutos kun vesi oli yli m ylhäällä oli se viimeinen pisara?
Kun kävin hakemassa poijun pois, niin välipainokin oli paikoillaan ja köydet kunnossa ja pohjapaino näkyi kun oli matalassa vedessä.(köydet näkyy rantakuvassa pinnalla)

Puhelin muuttelee tekstiä, edell. viesti Nortti muuttunut nörtiksi!!

Hankkisin lisäpuntin!

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 04.12.2023 19:09

Kuva

Tuollaista säteissahattua lautaa on mahdotonta löytää, onneksi kaimalla,sama mies jolta aikoinaan puutavara on hankittu oli vintillä 20v sitten sahattuja 50mm 6.5m lankkuja muutamia ja omasta varastosta löytyi jotain.

Ruuvit irroitin sahaamalla 35mm reikäsahalla ilman keskiporaa ruuvitulpan ympärilta ja lopuksi vääntämällä ko sahaa, niin tulppa irtosi ja ruuvin kanta paljastui.
35mm koska on pienin johon sopii se isompi kaksitappinen vääntiö joka kestää kampeamista.
Ruuvimeisselin tein pieneen makitan 1/2" mutterivääntimeen 10mm kuusiokulma-avaimesta hiomalla.

Rakentaessa tuli käytettyä köliurassa petaamiseen pellavaöljykittiä, vaikka oli toiminut hyvin, niin nyt laitoin sikaliimaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 04.12.2023 19:33

Kuva

Tämä kuva jäi välistä!
Sain yllättävältä taholta apuja kun paikkakunnalle muuttanut eläkeläinen tarjoutui avuksi.
Mukana tuli lisäksi asiasta kovasti kiinnostunut nuorempi sukulaismies jota kovasti kiinnosti kuinka vajaa 8tn vene siirretään kärryltä tupaan!
Kolmeen pekkaan homma kävi käden käänteessä, ensin nostettiin tankit ulos ja ford aisan päähän, no eihän se mihinkään liikkunut ennenkuin lumiketjut oli nostettu nokalle lisäpainoksi ett etupyörät kestää edes lähellä maata.
Vene on rustirautojen polstereiden kanssa jotain 318cm leveä ja oviaukko on 334, joten leveyssuunnassakaan ei ole liikaa tilaa.
Aisapainoa on niin paljon, että ensiyrittämällä kärryn takapyörien noustessa kohti kynnystä nostolaitteen nostokyky loppui ja aisa laski alas jolloin korkeus ei riitä. Takapyörät pois, niin saatiin veneen perä tarpeeksi alas että mahtui ovesta sisälle, korkeus on melko nuuka, melkein perillä tapasi peräsimen päässä oleva perälipun jalka kattogyprokkiin ja teki puolen metrin vaon.
Sitten taapeli deadwoodin alle ja tunkki kölin alle kärryn poikkituen taakse, tuet sivuseiniin ja kärriä eteenpäin sen mitä matkaa seuraavaan poikkitukeen, tunkin siirto pölkkyä alle jne...

Veneen korkeutta voi verrata suorana oleviin taittotikkaisiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 04.12.2023 19:54

Kuva

Kaaret korjasin epoksilla, koska ei ollut näkyvissä poikkimurtumia ainoastaan halkeamia,niin irroitin pultit, porasin sisältä ulospäin ruuveille reikiä, löin talttoja halkeamaan. Pursotin lääkeruiskulla ketsuppimaiseksi paksunnettua epoksia laudoituksen ja sisäpuolelle poratuista ruuvi reijistä siten, että pursusi ulos puristimet kiinni, ruuvit sisäreikiin, tikut laudoituksen reikiin.
Liimauksen kuivuttua tein 30 mm vahvikkeen kaikkiin neljään haljenneeseen kaareen liimalla ja ruuveilla kiinni.(näkyy alakuvassa)
Tikutin kaikki ruuvien reijät.
Alakuvassa näkyy keulan hakkautumat kölissä korjattuna.
Laudoituksen alla on kölin sivuun jyrsitty n, 10mm pintapaikka ja eteen n 20 mm kulmapaikka.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 07.12.2023 18:02

Kuva

Oli vähällä, että ei olisi saanut kellumaan kun tuo etuosan kuluma oli tuota luokkaa. 8-|

tänään oli pasutuspäivä, kaikki aukon laudat pasutettu ja laitettu painumaan. Jäljellä sovitus ja kiinni ruuvaus.
Toivottavasti ei tule tehtyä susia, sillä ei ole oikein enää kunnollisia lautoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 09.12.2023 17:09

Kuva

Eilen perjantaina oli hyvä päivä vaikka en saanut yhtään lautaa kiinni. Sovitin tuon ylimmäisen, 6 m pitkän laudan paikoilleen, oli suorastaan haastava, melko vaikea yksin työstää, paikalleen nostaessa piti päällä tukea, että sai ensimmäisen puristimen hollilleen.
Tänään kävin ruuvaamassa sen ja tuon pätkän kiinni, ennen lähtöä tapittelin.
Kohtahan pitää pitkäripaiseen suunnistaa, eikös se viimeinen ole viski lankku?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

M/S Walas Oulu
Viestit: 73
Liittynyt: 12.12.2022 21:41

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja M/S Walas Oulu » 10.12.2023 22:26

Kyllä tuossa jo viskin ansaitsee. Nyt on tekemisen meininkiä - mahtava kun jaat tänne tätä projektia!

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 11.12.2023 18:09

Kuva

Taitaa olla huomenna reikä ummessa. :))
Kuten kuvista näkyy on tehty rivesaumalla ja tapituksen sekä hionnan jälkeen sitten riveämään.

Karkailu taitaa olla sukuvika, Ben Harrisin Alvakin lähti poijusta irti ja hakkautui rikki aallonmurtajaa vasten jotain viisi vuotta sitten.
Alva on tehty samoilla piirustuksilla kuin Mary III
https://www.benharrisboats.co.uk/alva/
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 13.12.2023 17:41

Kuva

Eilen sain viimeisen paikoilleen, meni melko kivuttomasti, sovitin ensin etupäätä että sain keulatieviin kiinni. Laitoin kahdella väliaikaisella ruuvilla aluslevyt alle että ei repeä. Sovittelin takapään. Takapään alakulmaan(joka kierron vuoksi jää ulos)porasin 12mm läpireijän josta kierretanko läpi, sisäpuolelle lankunpätkä kaaria vasten, kuivasovitus-ok. Sikaliimaa väliin ja kiinni!
Nyt reikä on putsattu 13mm oksaporalla siihen tapitus epoksilla.

Tuossa tapitellessa tuli mietittyä oikeaa työjärjestystä-kumminpäin olisi paras tehdä??
Pitäisiköhän ensin kyllästää pellavaöljyllä ja vasta sitten rivetä puuvillariveellä lyijymönjällä pohjustetut saumat.
Aikaisemmin ajattelin ensin rivetä ja sen jälkeen kyllästää, tällöin puuvilla läpikyllästyisi ja tuskin juurikaan turpoaisi kostuessaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.12.2023 21:10

Moro

Hienoa työtä!
Ammattilainen asialla. Ilo katsoa näitä kuvia. Kiitos jaosta!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

biätare
Viestit: 48
Liittynyt: 08.10.2004 22:28

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja biätare » 15.12.2023 21:10

Hienoa työtä. Kuinka monta tuntia korjausprojektiin on mennyt?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.12.2023 0:06

Itsellä suojainen paikka, johon laitoin poijupainoksi vain 80kg betonia ja sen lisäksi teräksestä hitsatun metallihäkkyrän 20kg. Muta pohja, joten epäillen sen uponneen pohjaan. Täytyy katsoa miten kestää myrskyä, selkää tosin vain 3km pahimmassa ilman suunnassa

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 17.12.2023 14:10

Vaikuttaa todella pieneltä tuo paino, etenkin kun vertaa esim. tuohon;

https://www.a-laiturit.fi/tuote/poijupa ... uotekortti

Vastaa Viestiin