Juniorifolkkariprojekti

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

maalia

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 01.09.2006 15:49

Rungossa kerros pintamaalia ja ruffi kyllästetty jonkun kerran. Ulkonäkö muuttui reilusti. Tästä kuvakulmasta näkyy kdy15-veneen rungon omaperäinen muoto, se on vähän kuin siveltimen lipaisu.

Talven aikana nikkaroin puutyökerhossa vielä listat partaisiin, turkkilaudat ja tuhdot. Jape lupasi auttaa maston tekemisessä.

Kuva
- Petri

karir
Viestit: 4
Liittynyt: 13.09.2006 11:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Mikä on juniorifolkkari?

Viesti Kirjoittaja karir » 13.09.2006 12:20

Mistä piirustuksia ja muita rakennekuvia? Mitat?

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

piirustukset

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 13.09.2006 13:04

Niistä piirustuksista oli joskus aiemmin juttua, ks säie viewtopic.php?t=2503&highlight=kdy.

Kyseessä on ruotsalaisen Erik Salanderin luomus vuodelta 1926. Tilaajana oli Tanskalainen Kongelig Dansk Yachtclub josta veneen erikoinen nimi KDY 15 (15 tulee purjepinta-alasta). Veneen pituus on 5,7m, leveys 1,75m ja paino 695 kg josta kölissä 275kg. Syväys on 90cm kölin takapäässä ja n. 80cm etupäässä veneen keskellä. Piirustuksia saa tilata Tanskan purjehtijaliitosta (Dansk sejlunion tms), maksavat muistaakseni kuluineen jotain 30€.
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

ruffin laittelua

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 13.09.2006 21:24

Laittelin vielä ohuet n. 15x7mm listat ruffin kulmiin. Sovittelin Toplichtistä hankittua ikkunankehystä.

Kuva
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

piirustuksista vielä

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 14.09.2006 21:29

Mistä piirustuksia ja muita rakennekuvia? Mitat?
Nostalgiapuuskassa kaivelin sen ensi kipinän jolla ne piirustukset tuli hankittua ja josta se homma sitten lähti liikkeelle 13.8.2004 14:46. Eli tällainen oli se viesti:
Danish Sailing Association (DSA) have both building plans and class rules
for the KDY 15 m² / Junior Boat.

If you wish to purchase these items, please contact Mrs. Annette Borup at
the DSA and she shall help you.

The price is DKK 175 which should be be paid to our bank account before you
order.

Bank account:
Danske Bank
SWIFT: DABADKKK
IBAN: DK07 3000 4535211000

Please mark your payment: "Junior Boat Plans and Rules"

Best regards
Flemming Nielsen
Mitä se DKK:n kurssi nyt onkaan mutta jossain 20-25 euron tietämissä liikutaan.

Joskus loka-marraskuussa tilanne oli sitten tämän näköinen http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/K0007.jpg.
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

edistystä

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 26.09.2006 19:42

Sain parraslistat ja muut listanpätkät tehtyä mutten ole saanut niitä vielä kiinni. Kohta pakkasta pukkaa. Olis pitänyt merkitä jotenkin kaarien paikat partaaseen jotta olis voinut ruuvata listat 25-30mm ruuveilla lautojen läpi kaariin saakka.

Kuva

Muuan Marcel-herra Tanskasta tarjosi sähköpostitse piirustusten mukaista rautaköliä ja mastoa ilmaiseksi. Mutta vähän myöhässä tuli tämä tarjous meikäläisen projektin osalta. Voin antaa yhteystiedot mikäli joku vakavissaan tällaisia tarvitsee. Ovat kyllä vähän kaukana.
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 06.10.2006 13:39

Sain vähän listoja paikoilleen. Kannen kulmiin tulee tuommoiset 5-6mm irokoläpykät kulutuspinnaksi.

Kuva

Törmäyslistaakin sain laitettua. Toinen puoli on vielä laittamatta ja tulpat liimaamatta.

Kuva
- Petri

puupiä
Viestit: 77
Liittynyt: 22.06.2006 8:54

Viesti Kirjoittaja puupiä » 02.11.2006 8:35

laitinenp kirjoitti:Sain vähän listoja paikoilleen. Kannen kulmiin tulee tuommoiset 5-6mm irokoläpykät kulutuspinnaksi.
On se vaan kaunis paatti!
Tsemppiä projektiin.

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Kevät

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 24.03.2007 18:28

Tänään kevätaurinko lämmitti vajaa sen verran että kävin vetäisemässä suojakankaan pois veneen päältä. Vielä olisi edessä viimeinen rutistus pintakäsittelyn, heloituksen, takiloinnin jne yms kanssa jotta pääsisi lopultakin seilaamaan.

Kuva
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

asennuksia

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 23.04.2007 21:01

Kaikenlaista pientä nyhertämistä, mm. tuhtojen ja helojen asentelua, kalarautaa, keulaharusta jne. Siivosin (jälleen kerran) veneen ja lakkasin kaikki osat kertaalleen hollantilaisella Epifanes-lakalla. Sitä lystiä sitten riittääkin muutamalle illalle. Yhteen kertaan menee n. 1,5h-2h. Kuvassa tuhdot asennettuna.

Kuva
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Lakattu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 30.04.2007 19:55

Nyt on kaikki osat lakattu vähintään 7 kertaa. Lakkasin Epifanesilla laiskan miehen menetelmällä ilman välihiontoja aina uutta pintaa nihkeän päälle. Roskia tai pölyä ei juurikaan esiintynyt mutta jonkun verran tuli yllättäviä valumia jotka sitten löytyivät aina seuraavalla kerralla. Siklaan sitten jonain keväänä tasaisemmaksi jos siltä tuntuu.

Laittelin heloja paikoilleen ja asensin laipioon Suunto-purjehduskompassin. Peräsintä ei saa laitettua paikoilleen tuolla vajassa. Sattui nimittäin tuon ylemmän kiinnikkeen alle runkorakenteen pultti josta pitää vetää rälläkällä pari milliä pois jotta saan kaikki peräsinlaakerit samaan linjaan. Rälläkkää ei taas uskalla käyttää vajassa tulipalovaaran vuoksi.

Keulassa tököttää vielä kalaraudan pää. Olisi aikeissa taivuttaa sen pää kannen tasoon mutta en ole varma katkeaako messinkilista noin jyrkässä taivutuksessa.

Kuva
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 30.04.2007 20:31

Ei usko, että katkeaa. Omassa veneessäni on messinkilattaa koko kölin matkalla. Paksuun ehkä ~3-4 mm. Latta oli taivutettu yli 90 asteen kulmaan keulassa kun tuli 30 mm kannelle. Uusi kansi on minulla paksumpi ja oikaisin latan taivuttamalla ja vasaroimalla. Ainakin tuo veneessäni oleva messinki on helposti taipuvaa, eikä tullut edes mieleen katkeamisvaara.

Hieno projekti muuten, työn jälki on hienoa! Millioin vedessä?
Kiitti vinkistä. Yritän vääntää sen varovasti. n. 3mm tämäkin on paksuudeltaan.

Vesille olisi tarkoitus päästä parin viikon kuluessa. En ole saanut vielä vantteja Hauteralta ja mastoon pitäisi väsätä vielä pari helaa. Masto on Japen (www.puuvenekorjaamo.net) hallissa josta se pitäisi siirtää kohta tänne rannalle. Yksi epävarma projekti on myös veneen kiskominen ehjänä ulos tuosta vajasta.
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Ulos pesästä

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 14.05.2007 18:06

Uskaltaiskohan hypätä jo ulos tästä pesästä eikun vajasta...

Kuva

Setälauma kun vähän auttoi köydellä, kouralla ja kangella niin sieltä sitten lopulta päästiin.

Kuva
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Peräsin

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 17.05.2007 13:07

Peräsin vielä paikoilleen. Monen monen tunnin homma kaikkinen sovittamisineen ja viimeistelyineen. Ruuvejakin ja niittaamista on paljon. Tuultakin sattui olemaan sen verran että hyvä ettei myrkkymaali pärskynyt purkista ulos. Runkokatsastus ja nosturi on tilattu huomiseksi.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut laitinenp, 17.05.2007 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Petri

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17.05.2007 13:11

Nätti!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin