Juniorifolkkariprojekti

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Purjeet

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 03.07.2006 20:48

Pekka Hautera valmisti purjeet tähän veneeseen. Isopurjeen ylin latta tehtiin läpi koko purjeen Northin esikuvan mukaisesti:

http://nsweb.itinfo.dk/dk/DKOD_KDY15m2.asp

Purjehtijaliitossa vene olisi laitettu matkaveneiden numerosarjaan yli 10000 koska muita KDY15-veneitä ei Suomessa tiettävästi ole. Jos joku tekisi tai hankkisi ulkomailta toisen veneen voisi liitosta ilmeisesti vängätä numeroita J FIN 1 ja 2. Näin ollen en rekisteröinyt venettä toistaiseksi purjehtijaliittoon. Purjeessa on nyt fantasianumero "1" jota voi sitten tarvittaessa jatkaa luvuksi 1XXXX tai jättää 1:ksi.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/takila1.jpg
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Lesti ja köli

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 12.07.2006 23:17

Näin se tuli Panelian metallivalimosta meille Joensuuhun. Päällimmäisenä puulavan päällä lesti ja sen alla lestistä valettu köli 300kg. Lestin muotoilin mäntypuusta ja maalasin miranolilla. Tilavuutta siihen jäi viimeistelyssä pari litraa liikaa sillä tavoitteena oli 275 kg punnus. Jonkin verran siitä vielä lähtee kunhan siihen porataan pultinreijät ja tehdään kolot muttereita varten. Valimossa ei haluttu ottaa tätä mallia säilytettäväksi sillä heillä on kaikki varastot täynnä kaikenlaisia malleja ennestäänkin.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/koli3.jpg
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

kyllästystä

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 13.07.2006 13:26

Kantta kyllästäessä saa kalpean aavistuksen siitä miltä lakattu puukansi olisi voinut näyttää.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansilauta3.jpg
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Kölin asentaminen

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 19.07.2006 13:15

Rankka päivä kölin asennuksen kanssa. Proseduuri lyhyesti:

- runko ripustettiin kuormaliinoilla vajan kattotuoleihin perästä ja keulasta sopivaan korkeuteen
- köli kuljetettiin rungon alle pumppukärrillä (huomaa kärrin suunta)

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/koli4.jpg

- ukko rungon sisään poran kanssa poraamaan lyijyköliin reijät puukölissä olevien valmiiden reikien läpi
- köli vedettiin rungon alta pois ja porattiin reijät loppuun
- köli käännettiin ylösalaisin ja koverrettiin taltalla kolot muttereita varten
- köli oikein päin
- kölin yläpinta siveltiin sikaflexillä ja työnnettin rungon alle paikoilleen
- kölin alle asetettiin kapulat ja rungon ripustusta löysättiin sen verran että runko nojasi painoköliin
- runko säädettiin kohdalleen. Se pyrki vähän liukastelemaan massan kanssa, tuettiin paikoilleen hihnojen, kapuloiden ja puristimien avulla
- viimeistelin kölipultit ja löin ne paikoilleen. Väliin maalasin lyijymönjää.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/koli5.jpg

Lämpimät kiitokset Arille ja Pekalle korvaamattomasta avusta.
- Petri

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 19.07.2006 14:49

Hyvältä näyttää! Oletko jo muuten päättänyt, minkä väriseksi maalaat rungon?

t:k

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 19.07.2006 16:05

Aattelin maalata sen vesilinjan yläpuolelta valkoiseksi Hempelin Brilliant Enamelilla. Vesilinjan alapuolesta en vielä oikein tiedä. Jos sen maalaa valkoiseksi vesilinjaan voisi linjata vaikka vihreän raidan. Punainen pohjakin voisi olla hyvä. Kanteen maalataan kuitenkin vielä kangas ennen kylkien maalaamista. Epäilen sen olevan sen verrain sottainen projekti että siinä sotkeutuisivat kyljetkin jos niissä olisi valmis pintamaali.
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Kansikankaan maalaaminen

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 25.07.2006 9:44

Sekoitin kanteen liitukittiä taannoisen Huhdan Pekan aloittaman keskustelusäikeen pohjalta (kiitokset vaan ohjeista!). Tein kitistä melko löysää jotta sen saisi pursotettua helpommin kaikkiin rakoihin, koloihin ja naulanreikiin.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansilauta4.jpg

Annoin kuivaa yön yli. Viime hetkellä muistin kovertaa reiän kanteen mastoa varten. Reikä on pitkulainen jotta se sallii maston taipuman säätämisen.

Tiivis ja sottainen ilta kannen päällystämisessä. Eka kerta tässä hommassa kun jalkapohjatkin olivat maalissa. Onneksi Pekka (ika668) lupautui auttamaan sillä yksinään tästä hommasta ei tule mitään. Helpointa se olisi neljän hengen talkoilla: 2 venyttäjää ja 2 nupittajaa. Kansikankaana käytin tavallista n. 400g/m^2 puuvillakangasta. Maali taas on Uulan lakkamaalia eli ikkuna- ja ovimaalia okra 7%.

Kantta maalattiin n. 2 metriä kerrallaan ja venytettiin kangas siihen pintaan. Kangas kiristettiin ja reunoihin naulattiin n. 2cm välein pieniä kuparinupeja. Nupit ovat varsin työläitä ja epämiellyttäviä naulattavia. Samalla kun vielä saatava pidettyä kangas kireällä.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansilauta5.jpg

Ylimääräinen kangas leikattiin pois nupitushomman valmistuttua. Kangasta leikattiin pois sen verran että reuna jää reilusti partaaseen tulevan törmäyslistan alle.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansilauta6.jpg

Tämän jälkeen maalattiin uudestaan ja uudestaan kunnes kangas ei enää tuntunut imevän uutta maalia.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansilauta7.jpg

Kiitokset taas Pekalle erinomaisesta avusta. Highly recommended.
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 28.07.2006 11:04

Runko maalattu kerran. Viimeinen hankalalta tuntuva homma edessä eli ruffin rakentaminen. Ruffin lautojen taivutuksen suunnittelua. Mutka lautojen keulan puoleisessa päässä on niin jyrkkä ettei taivu kuivana. Pitänee yrittää ratkaista ongelma s.e. ruuvataan jonkinsorttinen taivutusjigi tuohon vanerilattiaan veneen vierelle.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/runko1.jpg
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Ruffin aloitus

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 02.08.2006 13:41

Valmistin vanerista ja kakkosnelosesta (ja lattiasta ja seinästä) taivutusjigin ruffin sivulautoja varten. Keitin lautojen päät vanhassa saunan vesikattilassa ja väänsin jigiin. Yksi reuna meinasi alkaa repeämään kun olin hölmö jättänyt sinne sahauksessa loven.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/jigi.jpg

Antaa olla tuossa vähän aikaa ja sahataan ja höylätään sitten muotoonsa ja ruuvataan paikoilleen.

Venettä ei kannata yrittää laskea enää tänä kesänä vesille joten tänä kesänä täytyi tyytyä potkimaan kiviä rannalla. Netistä löytyi joitakin kuvia samanlaisista kdy 15-veneistä Max Oertz-regatassa Saksassa. Tässä muutama esimerkki:

http://www.yacht-photo.de/Seiten/Max_Oe ... 15_jpg.htm
http://www.yacht-photo.de/Seiten/Max_Oe ... 77_jpg.htm
http://www.yacht-photo.de/Seiten/Max_Oe ... 11_jpg.htm
http://www.yacht-photo.de/Seiten/Max_Oe ... 56_jpg.htm
http://www.yacht-photo.de/Seiten/Max_Oe ... 46_jpg.htm
http://www.yacht-photo.de/Bilder/Max_Oe ... 20_jpg.jpg

Tanskan J-klubbenin sivuilla http://www.kdyjunior.dk näytti olevan joitain veneitä myytävänä. Uuden lasikuituisen hinta näyttäis olevan 100000 DKK
ja Tanskan vanhimman purjehtivan veneen (J-11, n. vuodelta 1930) hintapyyntö on 22000 DKK. Uusi vene maksaisi hollantilaisessa veistämössä 35000 € http://www.rexwinkeljachtbouw.nl/index_ ... junior.htm
Viimeksi muokannut laitinenp, 06.10.2006 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Ruffin laittelua

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 06.08.2006 16:53

Valmistin vanhoista 6mm vanerinriekaleista yhteen ruuvailemalla mallin ruffin sivulaudasta ja viimeistelin muodon kuviosahalla.

Piirsin mallin mukaisen kuvan mahonkilautaan ja sahasin eka laudasta alareunan pois. Yläreunaa en uskaltanut sahata sillä en ollut varma ratkeaako lauta jostain. Aattelin että jos siellä yläreunassa on vähän ylimääräistä voi sillä saada toisen yrityksen mikäli lauta taivuttaessa halkeaa jostain. Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin. Mainittakoon vielä että porasin myös 75mm ruuvit lautojen sisään tukemaan noita laatikon kulmakohtia ettei sieltä vaan ala ratkeamaan.

Nyt on toinen lauta ruuvattu paikoilleen ja toinenkin on jo siellä väännettynä kohdalleen. Sen toisen uskalsin jo sahata suurinpiirtein muotoonsa ennen asennusta. Vielä on 10-20 mm viimeistelyvaraa jäljellä.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/ruffi2.jpg

Niin ja ne veden valumareijät kannattaa veistellä lautoihin ennen asennusta.
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

ruffin laittelua edelleen

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 10.08.2006 14:33

- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

ruffia edelleen

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 19.08.2006 19:46

Pääsin lopulta jatkamaan ruffin laittoa. Yläreunoihin piti tehdä tuommoiset pyöristetyt rimat n. 50 x 16mm kaarien kannattajiksi. Pasutin ja väänsin ne sopivasti mutkalle. Sitten sahasin ja talttasin niihin n. 25mm syvät lovet kansikaaria varten. Huom. ne lovet eivät ole suorassa kulmassa vaan jokainen on vähän eri kulmassa. Mittailin kansikaaret (30x16mm) ja sahasin sopivan pitkiksi. Olin tehnyt ne jo aiemmin valmiiksi vannesahalla ja nauhahiomakoneella.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima7.jpg

Rimat jäivät nyt n. 5 mm koholle. Lovesin rimojen alareunoista tämä verran jotta rima laskeutuu oikeaan korkeuteen. Liimasin epoksiliimalla ja katotaan seuraavalla kerralla pitäiskö ne vielä ruuvata jotenkin. Ennen liimausta hioin sisustan puutulpat tasaiseksi (ei näy vielä kuvassa) kun aattelin sen konehionnan olevan sitten vähän epämiellyttävämpää ahtaassa umpinaisessa kajuutassa.

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima8.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima9.jpg

Kuorma kohdistuu tuohon kaareen jotenkin silleen että kun siihen päälle astuu niin se kaari työntää noita sivuja ulospäin. Tästä seuraa että viereisiin kaariin kohdistuu vetoa.
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

uusi vene Tanskassa

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 20.08.2006 20:01

Tanskassakin on joku tehnyt puisen kdy 15 -veneen. Näyttäis olevan 95%:n valmis myytävänä osoitteessa http://www.kdyjunior.dk/:
Juniorbåd 15 kvm bygget af prof. Bådebygger sælges pga. tidsnød Båden står 95 % færdig. Utroligt flot bygget.

Båden er løbende blevet opmålt under opbygningen af opmåler.

Klædningen er lavet i sydtysk lærk med kobberklinker, alle planker i fuld længde af båden, agter spejl & stævn i mahogni.

Div. skvat lister i teak m.v. blanklakeret lamineret mast i gran med kobber skinne, ror i mahogni, køl bolter m.v. alt i syrefast rustfri stål, vogn med 360’ drejehjul, nye sejl m.v.

Kontakt for mere information:

Bådebygger Poul Fuglsang Petersen

Mobil. 51 94 44 06, Challenge@mail.dk
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

ruffin tunnelmaa

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 21.08.2006 22:36

- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

viimeistelyjä ennen kyllästystä

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 31.08.2006 22:33

Ruffin viimeistelyä. Tein kaarevan listan takareunaan. Siivosin vajasta ja veneestä valtavan määrän lastua ja pölyä. Seuraavassa vaiheessa kyllästetään ruffi (Impreg 1) ja maalataan kyljet (Hempels enamel).

http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/ruffi5.jpg
- Petri

Vastaa Viestiin