Juniorifolkkariprojekti

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 18.05.2007 8:54

Kyllä on hieno! Milloin paatti pääsee veteen?

-k

fulcrum
Viestit: 22
Liittynyt: 02.04.2007 14:58
Paikkakunta: Uleaborgi

Viesti Kirjoittaja fulcrum » 18.05.2007 13:09

kms kirjoitti:Kyllä on hieno! Milloin paatti pääsee veteen?
Eihän noin nättiä venettä nyt veteen kehtaa laittaa :)

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

vedessä

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 18.05.2007 20:57

Rankka päivä: runkokatsastus ja vesillelasku. Peräsimen laittajille tiedoksi että peräsimen kiinnikkeet on pultattava tai niitattava läpi. Pelkät ruuvit eivät riitä. Runkokatsastajamme oli tässä tarkkana ja jouduin vaihtamaan muutaman ruuvin kupariniitteihin kun ei tämä kertakaikkiaan tullut mieleen. Mutta lopulta planketit täytettiin ja vene siirtyy näin vähitellen purjehtijaliiton rekisteriin.

Jape sattui paikalle vesillelaskun aikoihin ja kännykkäkamerallaan (?) nappasi muutaman kuvan. Lasten mielestä tämä naapurin Emma-koira oli mukana siltä varalta että mikäli pilssiin vuotaa vettä, Emma voi sen sieltä juoda pois...

Kuva

Ja tässä toinen, vähän suurempi kuva (myös (c) Jape):

http://kotisivut.edu.pkamk.fi/~Laitinen ... nkuva2.jpg
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Limilaudan liplatusta

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 20.05.2007 11:44

Kuva
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Takilointia ja ongelmia

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 28.05.2007 21:39

Takilan virittelyä. Suunnittelin ja veistelin jonkinlaiset helat mastoon, jotka vein sitten täkäläiselle hitsarille Tuotepaja ky:hyn hitsattavaksi.

Mastonhuippuun on upotetu pylpyrä 8mm nostinköyttä varten. Isopurje juoksee metallikiskossa, johon riitti juuri sopivasti 2 kpl salkoja. Hankin ne meripurjeesta mutta juuri huomasin vestekin 2006 kuvastossa samanlaiset.

Kuva

Mastossa ei ole viulustaakia vaan ylimääräinen 3mm harus mastonhuipusta keulaan. Samaan kohtaan tulevat saalinkien yli menevät ylävantit.

Kuva

Seuraavaksi tulevat 4 mm keulaharus, jonka yhteydessä pylpyrä fokan nostinta varten sekä lisäksi barduunat 4 mm.

Kuva

Ja alinpana sitten saalingit, josta samasta lähtevät vielä alavantit. Ne oli piirustuksissa merkitty 5 mm paksuisiksi.

Kuva

Tää viritys onnistui mielestäni kaikkein huonoimmin. Toivotaan että se nyt kuitenkin kestää.

Vanttien pituuksien laskeminen olikin sitten toinen ongelma. Yritin lähestyä ongelmaa vanhalla kunnon Excelillä. Mittasin kannesta harusten etäisyydet mastosta ja kiinnitysten korkeudet suhteessa kannen korkeuteen maston läpiviennin kohdalla. Piirsin asiaan liittyvät mitat paperille. Siitähän muodostuu koko joukko kolmioita, joiden sivujen pituuksista tunnetaan osa. Niistä saa yllättävän pienellä vaivalla kaavat harusten pituuksille, joista pitää vaan muistaa vähentää kiinnitysten vaatimat mitat yläpäässä ja alapäässä (vanttiruuvit). Syötin nämä kaavat exceliin, joka sitten antoi harusten pituudet millimetreissä. Lähetin mitat purjeneulojalle ja tilasin harukset. Sitten vaan takiloimaan pelonsekaisin tuntein...

Kuva

No niinhän siinä sitten kävi että kaikki ei mennytkään oikein: ylävantit olivat jostain syystä n. 50 mm liian pitkät (ne ovat tuossa kuvassa kannella). Ne piti lähettää purjeneulojalle lyhennettäviksi. Muut harukset olivat onneksi prikulleen oikein. Odottelen nyt näitä osia takaisin ja sateiden lomassa laittelen puomia ja muita purjehdusvarusteita kuntoon.
- Petri

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 29.05.2007 8:39

Onnea vesillelaskun johdosta!

-k

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 31.05.2007 9:05

Onnea vesillelaskun johdosta!
Kiitokset! Rannassakin on ollut jonkin verran onnittelijoita ja ihmettelijöitä. Ja esim. puhetta ihmisten "suojaetäisyyden" suurenemisesta vuosikymmenten aikana. Vrt kuvassa veneen vieressä oleva uudehko nykyään ilmeisesti aika lailla tavallisen kokoinen matkavene. Toisaalta tämä meidän uusi vene on ollut alunperin nuorisovene tai "pojkbåt" kuten piirustuksissa sanotaan.
- Petri

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 31.05.2007 23:08

Tollekkin projektille voi jättää hyvästit. :)

Meinaan kun on jo lähes valmis.

Hieno on ku sika pienenä.

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Laiturissa

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 04.06.2007 20:37

Tollekkin projektille voi jättää hyvästit. :)
No niin kai sitä voidaan jo sanoa. Jos projektilla pitää määritelmän mukaan olla aikataulu, resurssipuitteet ja tehtävä. Purjehdin Toivon eilen illalla kotisatamaansa. Vaikka kaikenlaisia vastoinkäymisiä on ollut loppuun saakka. Ikään kuin pisteenä i:n päälle isopurjeen muovisest ratsastajat eivät sopineetkaan kunnolla kiskouraan. Ja sitäkin asiaa kun tuli varmistettua toimittajilta useaankin otteeseen. Hioin lopulta ne kaikki itse pienemmiksi mihiin hommaan tuhrautui kaikkine kulkemisineen taas yksi työpäivä.

Eli on tullut aika lausua nöyrimmät kiitokset kaikille asianosaisille ja tämän foorumin porukoille ja lisäksi erityisesti seuraaville tahoille:
  • Ikävalko: mela, heloja (mm. erinomainen puominivel, sopii muuten myös mm. folkkariin jos joku sellaisia tarvitsee), konsultaatio ja monta muuta talkooapua, highly recommended professional.
  • Jape: veisti aivan erinomaisen spesifikaation mukaisen kuusimaston erittäin kilpailukykyiseen hintaan
  • Ari Kotilainen: talkooapua, hankalien nostojen ja siirtojen spesialisti
  • Pekka Huhta: foorumin ylläpito, tarjosi kylkimaalit ja kannustusta
  • Kansalaisopiston kerhon opettaja Osmo: kärsivällinen suhtautuminen epätavallisen kookkaiden ja erikoisten muotoisten käkkyröiden tekemiseen ja säilyttämiseen kerhon muutenkin ahtaissa tiloissa. Lisäksi kaikki muut kerhon porukat.
  • Veikko Viitanen: suunnitelma kölin muuntamiseksi rautakölistä lyijyiseksi
  • Kotijoukot: hämmästyttävän ymmärtäväinen suhtautuminen
Kuva

Eli on tarkoitus päättää tämä projektihomma tähän. Jossain vaiheessa saatan laittaa jotain purjehdusominaisuuksiin liittyvää juttua tähän säikeeseen kunhan päästään kokeilemaan venhoa erilaisissa olosuhteissa. Aion käydä veneseuramme harjoituskilpailuissa kokeilemassa nopeutta, tuuleennousukykyä ja käyttäytymistä "merenkäynnissä". Nämä kisat ovat LYS-kisoja ja taulukon mukaan tämän KDY 15 -veneen LYS-luku on 0,89.
Viimeksi muokannut laitinenp, 04.06.2007 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Petri

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Onnittelut

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 04.06.2007 20:41

Kotijoukot: hämmästyttävän ymmärtäväinen suhtautuminen
Meilläpäin sanotaan, että eipä ainakaan ole muussa pahanteossa.

Onnittelut meikäläisenkin puolesta - hienoa työtä ja hienoa dokumentaatiota opiksi meille tumpeloille.
Viinamäenmiäs

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Veneilykuvia

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 14.06.2007 20:32

Kävin viime viikolla veneseuran torstaikilpailussa, johon sattui ensimmäinen keskituuli n. 6-9 m/s. En osannut kiinnittää maalaispojalle täysin uudenlaisia tarralukitteisia lattoja kunnolla, joten yksi sitten katosi vastakäännöksessä aaltoihin. Muutkin ovat vähän liian löysällä kuten kuvista näkyy. Lisäksi purjehdusvarusteissa on vielä puutteita mm.
  • reivausjärjestely puuttuu
  • isopurjeen jalustus tehdään piirustusten mukaan metallitangolla "levanki" ruoripinnan yli + 2 kiinnityspistettä ruorin molemmilla puolilla. En ole saanut tätä metallitankoa vielä tehtyä valmiiksi.
  • puomin alasvetäjä puuttuu
  • joudun lyhentämään puomia maston puolelta muutaman sentin sillä puomihelasta tuli pidempi kuin alkujaan suunnittelin. Nyt ison puomiliikissä ei juuri ole säätövaraa.
Muuten vene on purjehdustuntumaltaan hyvin kansanveneen kaltainen, tosin vähän eloisampi ja 15 m2 purjeala on toki paljon kevyempi käsitellä. Takilan muotoilussa näkyy 20-luvun tyyliä Salanderin malliin kun fokan alaliikki ja puomi nousevat suurinpiirtein samassa kulmassa. Kahvelipurjeiden aikakin oli ohi vasta kymmisen vuotta aiemmin. Kannattaa vielä panna merkille ettei peräharusta ole lainkaan. Veneessä on kuitenkin barduunat. Peräharus olisi toki ollut kätevä. Puomi on kuitenkin varsin pitkä joten mastonhuipun olisi joutunut suunnittelemaan jäykemmäksi. Lisäksi mastoon olisi pitänyt laittaa varsin pitkälle taakse tuleva kiinnike peräharukselle ettei se ottaisi kiinni ison takaliikkiin.

Seuratoverini Arto Ilvonen ((C) Arto.Ilvonen(at)abloy.com) otti joitain purjehduskuvia joita hänen luvallaan tässä 4 kpl:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja lopuksi vielä ixuksella otettu fiilistelyvideo ao. osoitteessa. (Siinä ollaan varhain aamusella liikkeellä ja lapset huutelevat välillä kajuutasta makuupusseistaan.)

http://www.youtube.com/watch?v=2BgMQKOGr3o
- Petri

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20.09.2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 15.06.2007 2:37

Toisen epäonnistumisesta johtuvalle ilolle on nimi: vahingonilo.
Mutta en ole löytänyt nimeä ilolle, joka johtuu toisen onnistumisesta.
Oisko tuo vaikka myötähykerrys
Minä ainakin tunnustan myötähykerrellen: Hieno homma!

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 18.06.2007 8:38

Onneksi olkoon, kerrassaan upeaa työtä ja dokumentointia. Tätä juttua lukiessa harmaa maanantai katosi ympäriltä hetkeksi. Kiitos.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Purjehtiva harjateltta

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 26.08.2007 9:50

Jouduin poistamaan tämän keskustelusäikeen alkupäähän linkitetyt kuvat tekniikka.ncp.fi-palvelimelta. Ne olivat siellä vähän väärässä paikassa levytilaa ja palvelimen kapasiteettia viemässä. Pahoitteluni jos joku on niitä linkkejä vielä napsutellut.

Tässä vielä joitain hajahavaintoja kesän retkiltä.

Pienessä veneessä porukat ja kamat kastuvat väkisinkin sateen sattuessa. Siispä puomipeitettä käyttämään. Aluksi käytin 2x3 halpispressua joka sekin kävi kohtalaisen hyvin. Mutta siinäkin oli mm. sellainen ongelma että puomilla oleva isopurje sai juuri sen verran sadevettä puomin päästä sisäänsä että se valui puomia pitkin istuinlaatikkoon. Loppujen lopuksi piirsin puomiteltan ja teetin sellaisen täkäläisellä ompelijalla. Reunoihin on lyöty pressurenkaat sopiviin paikkoihin joihin solmin tavalliset "mustekalan" pätkät, semmoiset joita käytetään fillarin tarakalla (tällä kertaa ne ovat mallia motonet). Jos joku tietää tähän parempia vaihtoehtoja vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.

Kuva

Kuva

Mainittakoon vielä että 1 reivirivi on ehdottoman tarpeellinen ainakin retkikäytössä. Etenkin kun tuli retkeiltyä lasten kanssa jotka eivät alituiseen jaksa/osaa vahtia puuskia ja istua reunalla. Reivin kanssa meno on rauhallisempaa eikä se vauhtikaan ole loppujen lopuksi kärsi etenkään vastaisilla tuulensuunnilla.
- Petri

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Kesäkuvia

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 07.03.2008 22:40

Vinkki ensi kesän veneretkiä suunnitteleville: myös Pohjois-Karjalassa voi purjehtia/veneillä. Tässä kesäkuvia Joensuun pursiseuran tukikohdasta Lapalikon saaresta (yksityiskäytössä).

Kuva

Kuva

Laitoin joitain kesän 2007 retkillä napsittuja kuvia myös panoramio-palvelimeen, jossa kuviin voidaan liittää myös paikkatieto.

http://www.panoramio.com/map/?user=3411 ... &a=1&tab=4

Karttaa voi suurentaa/pienentää hiiren rullalla tai kartan vasemmassa reunassa olevasta vierityspalkista. Kuvaa vieritetään hiirellä kartasta "raahaamalla". EDIT: Koordinaatit on valittu yllä olevaan osoitteeseen 1600x1200-kokoisella näytölillä joten jos selainikkunan koko poikkeaa suuresti tästä on sieltä kartasta etsittävä Joensuu ja sen eteläpuoliset vesistöt. Kuvan katselu klikkaamalla. Osa noista kuvista löytyy myös googleearth-sovelluksesta.
- Petri

Vastaa Viestiin