Viinamäenmiähen räpellyksiä

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.02.2008 17:55

Mielenkiintoista, erittäin mielenkiintoista!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.02.2008 23:49

Terve!

Ensinnäkin nostan hattua hienon venesavotan vuoksi!
Minua mielytti kovasti se konepeti, jota niissä kuvissa sinne nikkaroit.

Minua kiinnostaa se wickströmmisi. Millä maalasit? Oliko ihan pensselillä vai jollain muulla levitettävää? Entäpä etulämmittäjä, mitä kuumahopiaa siihen laitoit? Minun pitäisi nyt nimittäin keväällä maalata etulämmittäjä uudestaan, sillä spray-hellahopia pullahti ruosteen mukana pois, eli parempi maali on haussa...

Siinä käynnistys videossasi taisi olla sytytys hiukan aikaisella? Kun sytytyksen kääntää käynnistyksen ajaksi myöhäiselle, ei sen pitäisi rytkiä tuolla lailla taaksepäin. Tuossa voi nimittäin jo mennä harvinainen veivi yli laidan... Mutta näytti tuossa, ettei säätövara oikein riittänyt, joten magneettoa voisi kokeilla kääntää hiukan.
Sitten voi kampeakin käytellä hallitusti käsillä eikä jalalla alistaen :=) Käynnistysvetoon ei tarvitse heittää vauhtia, riittää että kone menee puristuksesta yli, silloin kipinä ja bensa hoitavat kyllä loput.

Onnistunut ja pirteä väri koneessasi! Toivottavasti pääset pian kokoeilemaan paattiasi!

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 20.02.2008 2:10

Kiitos MÖsteri

Kone on maalattu ihan pensselillä, alle sitä harmaata jonka pitäisi pysyä myös kevytmetallivaluissa ja pintamaalaukset sillä ainoalla yleismaalilla jota on ollut olemassa niin kauan kuin muistan - alkaa ämmälllä. Väriä tuli kolme kerrosta - märkähiomapaperilla pyörittelin hiukan välissä. Tulos yllätti itsenikin. Väristä on tullut muutakin palautetta, mutta itse olen aina pitänyt sinisen sävyistä. Kun veneessä ei mikään ole aitoa niin ajattelin vetää moottorinkin hiukan iloisemmalla.

Hopeamaali on purkkitavaraa - tikkurilaa - kuitenkin ihan rautakaupan hyllystä. Saunan peltihormissa ainakin on pysynyt suht hyvin, vaan ei täydellisesti.

Jeps, videolla on kaikki pielessä - siinäkin olemme samoilla linjoilla. Sytytyksen säätövara tosiaan loppui ja magneeton kääntämisten kohdalla ajattelin siirtää myös rattaita pykälän verran ettei esteettinen silmä häiriinny vinossa olevasta magneeetosta. Syksyllä vaan piti saada kaikki pois käsistä ja kun tuo avaruudellinen hahmottaminen on hiukan huonoa, niin en jaksanut ruveta miettimään mitä pitää kääntää mihinkin suuntaan. Oli vaan pakko päästä testaamaan tapahtuuko mitään. Minusta oli ihme, että ylipäätään yskäisi.

Minulla on käsitys - täältä jostain lukenut, olisiko MÖsterin oppeja - että oikeaoppisesti kampea hiukan nostetaan käynnistyskohdan yli ja vot. Kun joskus saan moottorin penkkiin ja säädöt kohdalleen niin tehdään uusi opetusvideo. Kaikesta päätellen tämä nykyinen hoitaa hommansa esimerkkinä siitä miten ei pidä tehdä.

Ja muistakaa kaikki pitää peukalo samalla puolen kampea kuin muutkin sormet - jos se takapotku yllättäisi. Mm. siksi polkaisin mieluummin jalalla kun en tiennyt yhtään miten tämä rautakasa käyttäytyy.
Viinamäenmiäs

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.04.2008 22:17

Terve!

Miten se venesavottasi etenee? Toivottasti tyydyttävällä tavalla!

Oli joskus talvella siitä käynnistelystä juttua.. no en malttanut olla filmauttamatta kevään ensimmäistä koekäynnistystä. Jos rakentelultasi kerkiät, niin vilkaisehan:

http://www.youtube.com/watch?v=CjYhbYaMOQs

Siinä on sytytys kokoajan myöhäiselle asetettuna, heitin ajoasentoon vasta filmin katkettua..

Hyviä rakenteluhetkiä!

Toivoopi..

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 15.04.2008 8:50

Terve vaan ja kiitos kysymästä,

eipä hommat etene ei, enempi mennään mielikuvarakentelun puolelle jos sinnekään. Erilaiset yksityiskohdat muhii alintajunnassa ja uskoakseni olen jo säästänyt paljon työtä loppupeleissä. Talven pimeys, kylmyys ja kosteus sekä sähköttömän torpan 'ankeus' keskellä metsää kun lähimpään kauppaankin on 30 km ovat nykymukavuuksiin tottuneelle joskus ylivertaisia haasteita varrsinkin jos tiet on auraamatta. Siis sovinnolla odottelen lämpimämpää aikaa.

W-ihmeen ajoitukseen paneudun myöhemmin, kiitos hyvistä kommenteista.

Veneilykautta x odotellen
Viinamäenmiäs

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Talvihorrosta odotellessa

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 06.10.2008 0:25

Kolme ja puolivuotta on nyt käytetty kalenteriaikaa tähän hulluuteen ja pikkuhiljaa alkaa tämän vuoden rakentelukausi olla kasassa.
Kuluvan vuoden tekemisiin olen määrällisesti kovin tyytyväinen, mutta määrä ei tietenkään korvaa laatua jossa paikoin voisi olla tarkempi.
Tarkoitus on edelleen päästä vesille vuonna 2009 jos ei ihmeempiä esteitä ilmaannu.
Viinamäenmiäs

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Talviunilta heräily

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 18.05.2009 20:02

Talven olen pähkäillyt miten ratkaisen W1:sen sijoittelun akselin päähän, sillä minulla on tunne että ei mene heittämällä. Ehkä ratkaisu löytyy tästä hiukan sirommasta voimanlähteestä. Sen verran piti kokeilla, että pyörähti iloisesti käyntiin kun tulpanreikään tarjoilin bensaa. Puristukset on kaameat.

Ryyppykupit tuosta on kadonneet ilmeisesti viimeistään siinä vaiheessa kun kylkeä on paikattu.

Puuhommien kanssa en ole vielä päässyt vauhtiin, mutta ehkä pikkuhiljaa. Valmiiksi en kyllä lupaa tänäkään suvena.
Viinamäenmiäs

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18.05.2009 21:24

Mulle tulee tuommoinen ensi talvena entisöitäväksi - olen jo etukäteen huolestunut mistä saan tuota Ares Oy:n suosittelemaa Gargoyle moottoriöljyä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18.05.2009 22:30

Aika värkki tuo Ares. Taitaa vaan olla varaosien saannin kanssa vähän heikohkoa?

Voithan vaihtaa myöhemmin W1:seen...

Millaisia kysymyksiä ja ongelmia siihen W1:n asentamiseen liittyy?

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 18.05.2009 23:05

MÖsteri kirjoitti:Aika värkki tuo Ares. Taitaa vaan olla varaosien saannin kanssa vähän heikohkoa?
Voithan vaihtaa myöhemmin W1:seen...
Varaosat voi tosiaan olla kivijalan alla. Katsotaan nyt millä tässä mennään eteenpäin. Toisaalta on kyllä vielä simppelimpi kuin W1 ja vankkaa tekoa. Männänrenkaatkin noin 4 milliä korkeat.
MÖsteri kirjoitti:Millaisia kysymyksiä ja ongelmia siihen W1:n asentamiseen liittyy?
Oletan, että W1:n öljypohja roikkuu niin alhaalla, että menee veneen pohjasta läpi ja moottori voi jäädä turhankin takakenoon asentoon ilman kardaania akselin jatkoksi. Ongelma on ehkä enemmän mentaalibalanssin puolella kuten Tami Tamminen toteaisi. En oikein saa kiksejä romiksien koluamisesta varsinkaan nyt kun tietyt puutyöt pitää ensin saada alta pois.
Viinamäenmiäs

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18.05.2009 23:36

Minkä verran on kulmaa kölin yläpinnan ja potkuriakselin välillä? Entä kallistus vesilinjaan nähden?

Kun itse rakentelin ja asentelin W1 uudestaan Petronillaan, niin mittasin ja piirsin koko homman tarkalleen sivulta jollain ihme CADilla. Voisiko niistä tiedoista olla apua? Ainakin meikäläisen touhuja helpotti, kun tiesi että kyllä se osuu, kun noudattaa sivukuvaa. Ja osuihan se, kone pedistä ei joutunut talttaamaan tassujen alta kun pari milliä.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.05.2009 0:37

Äh, tietenkään en saa enää auki noita ihmeen CAD-kuvia.. Mutta idea on se, että sivulta katsottuna konepedin yläpinta on suora jatke potkuriakselin linjalle. Tätä linjaa eteenpäin on laipasta 269 mm etäisyydellä oltava 150 milliä tilaa pohjan ja (kuvitellun) potkuriakselin jatkeen välissä. Ja leveyssuuntaa 225 mm, mutta se ei liene ongelma noin laakeapohjaisessa veneessä.

Kuvissasi oli se skannattu sivukuva veneestä. Piirtelin hiukan siihen päälle (paintilla :=), ja minusta tilanne näyttää suunnilleen samalta kuin omassani. Potkuriakselin ja kvl:n kulma on ruudulta mitaten 5 astetta, eli ihan sallittu kallistus. Ja edelleen kuvasta katsoen nousee potkuriakselilinja kuvaan merkityn koneen kohdalla jo verraten ylös kölistä. Tarviiko tuossa oikeasti edes niveltä??
Wickströmin saa asentaa jopa 10 astetta kallelleen, normaalisti tarjotaan 6 asteen kallistusta, siis näin ohjekirjan mukaan. Ja nyt jos kulma olisi 5 astetta, niin siinä jää vielä kallisteluvaraa ajoasentoakin varten ihan kelpolailla.

Heh, innostuin vähän aiheesta, mutta kun se liippaa niin läheltä omia parin kolmen vuoden takaisia mietintöjäni....

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Wickströmin asennus

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 19.05.2009 20:11

Kiitos kannustavasta avittamisesta. Onko niin, että MC Wickström ei päästä irti kerran joukkoon liittyneitä?

Jotenkin on niin omien ajatustensa vanki, ettei tuota mittausasiaakaan jaksanut ajatella loppuun asti. Siis simppeliä asiaahan tuo on kun toinen kirjoittaa. Piirustuksella ja toteutuksella voi olla jonkun asteen heitto, mutta pitää ottaa mittoja viikonloppuna.

----

Kun otti aivot käteen ja mittanauhan toiseen, niin eihän tuossa mitään ongelmaa ole. Olen maininnut jossain ennenkin, että avaruudellinen hahmottaminen on yksi meikäläisen huonoimmista puolista. (muok. 24.5.)
Viimeksi muokannut Viinamäenmiäs, 24.05.2009 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viinamäenmiäs

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20.05.2009 11:48

Tottapa totta, MC Wickströmiin voi liittyä, kukaan ei ole vielä eronnut...

Ei mutta parhaimmillaan laitat sellaiset systeemit, että voit ajaa vuorovuosin noilla koneilla. Onhan tuo Ares omalla tavallaan myös aivan helmi vehje, on vaan sitten sillailla epävarmempi, kun ei varaosia ole.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Puun taivuttelua

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 29.06.2009 16:24

Viikonloppuna taivuttelin noin 17 millisiä mäntylautoja pasuttelematta taikka muuten lämpöä käyttämättä jos ei hellelukemia oteta huomioon. Kysymys raadille: mitä tapahtuu viikon päästä jos joudun ottamaan taivutuksessa olevat laudat vapaiksi, lyövätkö näpeille vai ovatko jo luovuttaneet edes osaksi? Entä takaisin laitto - sujuuko vähemmällä voimasanojen käytöllä?

Tuosta kuvaa
Viinamäenmiäs

Vastaa Viestiin