Pihljertan päiväkirja.

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 28.04.2020 22:35

Koska blogin pitäminen ja tänne päivittäminen on tupatyötä, jatkaan oma pikkuvenen parissa puuhastelujen ja retkeilyn tarinointi täällä. Lukekoon ken tahto.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.05.2020 20:07

Eli alkoi mun tarina sen veneen parissa, kun Kuha ei voinut matkaa mun mukanani uudeen työpaikkaan ja joudun lahjoittamaan sen projektin keskeneräisenä. Siinahan taas nousee venekuume ja tällä kertaa hakukoneseen laidetti ehdoiksi kuidutamattomuus ja sen verran pieni koko, ettei lähe vapaaikaa ja tehtävälista keskenään hirveesti konfliktiin. Hinnoittelutaso oli taaseen täysin hämmentävä. Yksi kaunottar, mihin silmä jäi pitämään maksoi 4000€ puolikatetu fiskari. En osanut 5,5 metrisesta niin kovasti pitää. Oli muutama järkeväm'änhintaistakin, mutta niissä kaikissa oli luvassa heti kättelyn jälkeen remonttihommia. Mutta mä halusin veteen. Viimeksi sitten hän tuli hakukonen päällimmäiseksi. Etäällä se oli, Helsingista Jyväskylään on matkaa. Myyjän kanssa jutusteltuna, kävi ilmiin että hän on kahden veneen loukussa ja pienemmasta joutuu luopumaan. Hyvään kotiin päätyminen oli jyrkkä ehdto kaupoille. Kuviakin sain ja ne jaan tos alapuolella. Ajelin sit Jyväskylään katsoamaan. Kunto oli paljon parempi, kun kuvisga voisi ymmärtää. Hinta vaan oli hiukan yli mun itselle asettama raja. Tein sit oma budjetin mukaisen tarjouksen, kun olin yön yli nukkunut. Ja kylmäävänä tiedona tuli, että on toinenkin ostajaehdokas ja täyshinnalla.

Jatkuu
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.05.2020 20:12

received_1135126413361272.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.05.2020 20:31

3 viikon kuluttua, kun olin jo luovuttanut, tuli soitto:" Hei, milloin tuut hakemaan? " Shellilta vuokrakärry koukkuun ja.... no ei menoksi. Käryn sähköt sekaisin kun käkikello. Seuraavasta löytyi ehjä ja matkaa Jyväskylään alkoi. Matkalla alkoi satamaan. Ostin vielä pari pressua mukaan että saa kieputtaa ne aivan ruutikuivan veneen ymärille, muuten ois hiekkavesi jokaisessa rakosessa. Tehtiin kaupat, vene kyytiin, muutamat fiilistelukuvat ja matkaa etelään. Yövyin vielä Heinolan seuduilla ja uusi päivä alkoi kauniin puuvenen omistajana.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 01.05.2020 22:20

Vesikielellä odotetaan jatkoa tarinalle. 👍⚓
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 05.05.2020 9:39

Kotimatkakin meni ilman mitään seikkailuja. Pikaisesti pukit alle, sisältä imurointia ja alkoi osio, mitä en ikinä ollut niin isossa mittakaavassa pääsenyt tekemään, eli kyllästystä. Noi 15 litraa sisäpuolelta imi ihan iloisesti. Pikkulikkakin ei malttanut millään pysyä poissa. Tänäseksi saa joka päivää kuulla, milloin mennään merelle kysymystä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Qubik, 05.05.2020 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 05.05.2020 9:44

Myös moottori sai oma osuudensa. Öljyt vaihtoon ja seisonnan jälkeen odotetusti sakkaa keränyt kaasuttin, puhdistuksen. Rannassa koekäyttö ja lopulta juuniorikin sai vedetty sen käymään. Narukäynnistyksessa vaan on jotain maagista.

Pientä videopätkääkin:

https://photos.app.goo.gl/sfswaZn5NKL92HtY6
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Qubik, 05.05.2020 10:52. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 05.05.2020 10:19

Elikkä iso päivä. Eka vesillelasku. On niitä puuveneiden laskuja nähty ja silta varalta oli iso tyhjennyspumppu valmiina, aivan mainio sää tilattu, alamittaista apuvoimaakin varattu.
Laidurilta veteen, varmuuden vuoksi liinojen varassa roikkumaan. Tuntui että hieman vuotaa. No olihan siihen mennyt aikaa sen verran, että nälkä tuli. Uppopumppu veneseen, käynnistyskohonkon laitoin oikein herkaksi, että varman päälle toimii. Muutaman kerran testasinkin.
Ruokatauon jälkeen rantaan ja siinäs se-vesi oli noussut iloisesti jo puoleen väliin moottoria, koska monesti testattu kohokatkaisin oli päättänyt maagisesti takertua itteseen ja ei pumppu käynnistynyt vaikka ui veden alla. Tästä voi jälkiviisana sanoa kaikenmaailman viisauksia, mutta jos seuraavat kerrat osaisi ollaa upottamata venetta.
Pumppu käyntiin, vene kuivaksi, takaisin rantaan ja moottorille ensiapu. öljyt vaihtoon ja sytytysvehkeiden kuivaus. Yllättäen katkojan kärjet olit aivan kuivia vaikka näyttyi siltä että nekin on varmaasti veden alla ollut. Käynnistyikin muutamalla vedolla. Käytin kunnolla kuumaksi.
Harjoittelu, kun tekee hyväksi harjoittelijaksi, mestareiksi synnyttään. No minä kokeilin harjoittaa sitä touhua lisää. Vene nedeen ja löytyi sitten se pahin vuotopaikka, kun sain venen omavaraisesti kellumaan ja siellä seisoessa ilmeni vasemman laidan pitkittäishalkeamasta melko reipaskin vuoto. Siitä oli mulla videokin, mutta oon hukannut sen jonnekki. lisään senkin, jos löydän. Pikaista turpoamista odotellessa jätin veneen kuitenkiin kellumaan ja pumput yöksi sisään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Qubik, 05.05.2020 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 05.05.2020 10:21

muutama lisäkuvaa:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja matti » 08.05.2020 7:52

Sisäkuvassa laudoitus näyttää tosi komealta!!
Tuo niittirivistä halki oleva kohta turvonnee huonosti täysin vedenpitäväksi, korjasin omasta soutuveneestä samanlaisen vian, melko helppo korjata jos on tarvetta.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 08.05.2020 17:05

Miten sä korjasit?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 09.05.2020 17:29

Jatkettaan.
Eli tässä kohta oli melko vaikeeta pitää pokkaa. Emäntälle olin unohdanut sanoa, että sellainen meidän perhemme uusi jäsen on olemassa. Koska oon venealalla töissä, niin muksujen "kävimme venetta laittamassa " tai " kävimme isin kanss aveneilemassa" ei kummoisempia kysymyksiä herättänyt. Kunnes tuli se päivä, milloin emäntä oli tulossa Virosta matkoilta ja pyysi meidät tulee vastaan. Tottakai se on pakko mennää venellä. Siinäs oli emännän kavereillä ihastelua, kun Ruoholahden kanavalla he jouduit jatkaa metrolle ja emännällä oli vastassa muksut ja matkaa jatkuu puuvenella :P Siinä siis mun pikkulikka möläytti: "Äiti, tää on meidän isin vene!" Kuulemma on niin söpö vene että pitääkin olla. Se meni sitten todella kevyesti...

No jos mä jaan edelliskesästä pikkase fiilistelukuvia Helsingin lähiseuduajeluista. Sen jälken ollaankin tarinan kanssa melkolailla nykypäivässä ja toinen kesä on alkamisillaan tän Pihljertan nöyränä palvelijana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja matti » 10.05.2020 7:49

Sehän on todella hienossa kunnossa!
Onko se pelkkää tervaa vai terva-pellavaöljyseosta kun on laitettu?

Siitä korjauksesta;
viewtopic.php?f=9&t=3833&start=75
Tuossa on vaihdossa molempien lautojen reunat, alemman yläreuna ja ylemmän alareuna.
Jos tarvii vaihtaa vain alemman yläreuna, niin kannattaa sirkkelöidä hieman leveämpi kaista, että saa ujutettua sen kaarten ja ylemmän laudan väliin. Luulen, että se käsisirkkelin pöydän leveys-n. 30mm kun käyttä seuraavan laudan reunaa ohjaimena on hyvä, jolloin uusittavan kaistan leveydeksi tulee n 50 mm.(muistettava olla tarkkana syyvyyasetuksen kanssa, ettei sahaa kaaria)
Epoksiliimaus, muovi päätyliitoksien kohdalle väliin, ettei laudat liimaannu toisiinsa.
Niitit pitää poistaa pari kolme yli molemmin päin, että saa levitettyä rakoa riittävästi.
Liiman kuivuttua poraa niittien reijät, raota, laita puuvillanarua, tai vaikka flanellista pyjaman lahjetta väliin, lyö naulat, niittaa..
Rive kannattaa laittaa porauksen jälkeen koska tarttuu melko varmasti poranterään.
Tuo kuvassa näkyvä toisen pään negatiivinen kulma tekee paikan sovittamisesta/liimaamisesta yksin paljon helpompaa kun se kestää paikoillaan.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Qubik » 10.05.2020 12:05

Ihan pellavaöljy/terva sekoituksella olen sitä minä voidellu ja kuulemma näin on sitä ennenkin hoidettu. Venessa paikoin on kuivuneitä öljytippoja, ne vaatii varmaan siklilla käsittelyä. Jospa ensikesäksi koitaan fixaa sen halkemankin, kun muutenkin vois rapsuttaa pohjasta maalit ja maalaa uusiksi. Tossa sitten taas se vesirajan piirtäminen. Nykyinen Bernardi on kevyempi, kun se, mihin se rungo on rakennettu. Olettaisin, että olympialle. Minkätahansa olympia ois paljon painavampi. Ja vene istuisi vedessa enemmän keulapainoisenä. Onp pljon pohdittava :)
Viimeksi muokannut Qubik, 10.05.2020 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Pihljertan päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 10.05.2020 12:23

Hienon näköinen puupinta. Kyllä hyvin tehty terva pellavaöljy pinta on komee. Mä en noihin kumitulppiin oikein luota. Altapäin oon aina keväällä puutapin napauttanut kera Walle Vikingin kitin. Hyvin on toiminut.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Vastaa Viestiin