m/b Chouan Hiittisistä
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
m/b Chouan Hiittisistä
Hei,
Linkkaan tänne timelapse-videon, jonka leikkelin kasaan Chouanin nostosta lokakuun alussa 2017. Videon laatu nyt on aikamoinen harjoitelma, mutta kyllä siitä idea selviää.
https://www.youtube.com/watch?v=g_hW36qhvT4
Linkkaan tänne timelapse-videon, jonka leikkelin kasaan Chouanin nostosta lokakuun alussa 2017. Videon laatu nyt on aikamoinen harjoitelma, mutta kyllä siitä idea selviää.
https://www.youtube.com/watch?v=g_hW36qhvT4
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: m/b Chouan Hiittisistä
Homma toimii hienosti!
Ei taida viedä paria tuntia kauempaa?
Vesi näyttäis olevan alhaalla ja vetomatkaa näin pidemmälti.
Ei taida viedä paria tuntia kauempaa?
Vesi näyttäis olevan alhaalla ja vetomatkaa näin pidemmälti.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: m/b Chouan Hiittisistä
Jep, vesi oli taas vaihteeksi menossa alaspäin. On se vaan kumma, kun syksyllä luulisi edes joskus matalapaineen nostavan vedet tuohon tilaisuuteen, vaan ei. Kolmena syksynä peräkkäin on ollut tosi matala vesi, nyt oli korkein tähän mennessä. Toisaalta eipä ole sateesta ja tuulesta haittaa, ranta on lounaaseen päin, joten korkeavesi tietää surkeaa keliä.
Noissa vaijeritaljoissa on niin paljon välitystä, että parhaimmillaan vinssiä voi veivata yhdellä kädellä. Veneen alle oli myös traktoritraileri, mutta en pitänyt siitä rempomisesta ollenkaan. Ongelma oli, että traileri oli niin hölmön mallinen, että sitä ei oikein mistään seudun luiskasta saanut ylös. Tässä venettä otetaan sentit kerrallaan ylös, niin homma on koko ajan hallinnassa.
Onhan siinä ajankulua, kesti oikeastaan kolme tuntia kaikenkaikkiaan. Leikkasin videosta naapurin vierailun ja yhdet kahdet tauot. Jos kaikki on mallillaan, niin tuon tekeen vajaaseen pariin tuntiin ns "asennosta asentoon".
Noissa vaijeritaljoissa on niin paljon välitystä, että parhaimmillaan vinssiä voi veivata yhdellä kädellä. Veneen alle oli myös traktoritraileri, mutta en pitänyt siitä rempomisesta ollenkaan. Ongelma oli, että traileri oli niin hölmön mallinen, että sitä ei oikein mistään seudun luiskasta saanut ylös. Tässä venettä otetaan sentit kerrallaan ylös, niin homma on koko ajan hallinnassa.
Onhan siinä ajankulua, kesti oikeastaan kolme tuntia kaikenkaikkiaan. Leikkasin videosta naapurin vierailun ja yhdet kahdet tauot. Jos kaikki on mallillaan, niin tuon tekeen vajaaseen pariin tuntiin ns "asennosta asentoon".
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Re: m/b Chouan Hiittisistä
Hyvä video ja hienosti kelkka kulkee. Kyllä sitä painavaa siirtelee ja kääntelee kun ottaa vähän kerallaan ja pitää nimenomaan homman hanskassa varmuusköysillä jne.. Itse käänsin keväällä yksin noin 1500 kg painavan paattini oikeinpäin. No taisi siinä olla poika jossain narussa vähän aikaa pitämässä. Lisää näitä videoita, näissä on tekemisen meininkiä.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 29.06.2018 22:11
Re: m/b Chouan Hiittisistä
Alkuperäinen omistaja Jarl Gallen oli isäni kummisetä. Minäkin olen muutaman reissun tehnyt tuolla veneellä 80 -luvulla ja isäni joskus 60 -luvulla. Hyvät muistot on jäänyt ja navigoinnin perusteet opin ko herralta myös . Missä päin Chouan asuu nykyään?
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: m/b Chouan Hiittisistä
Terve dstenius!
Onpa hauska kuulla, että olet ollut Chouanin matkassa!
Vene on tätä nykyä Kasnäsin lähellä Kemiönsaaren alapuolisessa saaristossa. Oikeastaan noin alle kilometrin päässä veistopaikastaan ja vain parin meripeninkulman päässä Ängesöstä, jossa Jarl Gallen aikoinaan vaikutti. Tänne vene on kulkeutunut Kirkkonummen, Nikuvikenin (jossain Hesan itäpuolella) ja Mynämäen kautta. Vene oli tiettävästi noin vuodet 1988 - 2004 Kirkkonummella maissa. Siitä sitten alkoi taas uusi kierros vesillä. Olen koittanut kaivella veneen historiaa esille aina, kun sitä jostain löytyy. Parhaiten on tiedossa Gallenin aikaiset veneilyt. Tähän on syynä se, että hänen arkistonsa on Kansallisarkistossa luettavissa. Sieltä löytyy oma kansionsa "Båtar och hundar", jossa on veneestä rakentamisaikaisista kuiteista lähtien kaikenlaista pientä tietoa vuoteen 1988 saakka. Sain myös mahdollisuuden tavata Henrik S:n Helsingissä muutama vuosi sitten, ja hän kertoi muistojaan veneestä ja matkoista. Hän kertoi myös paljon Gallenista, ja hänen veneilyistä sekä muutenkin. Harmi kyllä yhteytemme katkesi yhden tapaamisen jälkeen.
Vene on ikäisekseen kohtuullisessa käyttökunnossa. Tietysti siellä täällä on puu jo vähän tummunut, jossain on kaari poikki tai muuta. Mutta vene on tiivis, ja kone toimii. Chouan on myös aika alkuperäisessä kunnossa. Uutta varustetta on tullut jääkaappi ja pieni wc. Nekin on keulapuolelle saatu häivytettyä melkein huomaamattomiksi. Melkein. Perähytti ja avotila ovat käsittääkseni aivan ennallaan. Perähytin pidän tarkoituksella väritystä myöten alkuperäisenä. Toissa kesänä kävimme Ahvenanmaalla, viime kesänä ristiin rastiin Saaristomerta. Nyt on pieni koneremontti päällä, uusin Volvoon pakosarjan ja jäähdytysjärjestelmän. Kunhan ne ovat paikallaan, niin on tarkoitus suunnata Ahvenanmaalle ja siellä Kastelholmaan.
Kun sinulla on mukana olleen muistoja veneestä, niin olisin tosi kiinnostunut kuulemaan lisää.
Jos haluat kirjoitella lisää privaatimmin, niin sähköpostini on miosterlundÄÄÄTgmail.com (korvaa ÄÄT=>@)
Onpa hauska kuulla, että olet ollut Chouanin matkassa!
Vene on tätä nykyä Kasnäsin lähellä Kemiönsaaren alapuolisessa saaristossa. Oikeastaan noin alle kilometrin päässä veistopaikastaan ja vain parin meripeninkulman päässä Ängesöstä, jossa Jarl Gallen aikoinaan vaikutti. Tänne vene on kulkeutunut Kirkkonummen, Nikuvikenin (jossain Hesan itäpuolella) ja Mynämäen kautta. Vene oli tiettävästi noin vuodet 1988 - 2004 Kirkkonummella maissa. Siitä sitten alkoi taas uusi kierros vesillä. Olen koittanut kaivella veneen historiaa esille aina, kun sitä jostain löytyy. Parhaiten on tiedossa Gallenin aikaiset veneilyt. Tähän on syynä se, että hänen arkistonsa on Kansallisarkistossa luettavissa. Sieltä löytyy oma kansionsa "Båtar och hundar", jossa on veneestä rakentamisaikaisista kuiteista lähtien kaikenlaista pientä tietoa vuoteen 1988 saakka. Sain myös mahdollisuuden tavata Henrik S:n Helsingissä muutama vuosi sitten, ja hän kertoi muistojaan veneestä ja matkoista. Hän kertoi myös paljon Gallenista, ja hänen veneilyistä sekä muutenkin. Harmi kyllä yhteytemme katkesi yhden tapaamisen jälkeen.
Vene on ikäisekseen kohtuullisessa käyttökunnossa. Tietysti siellä täällä on puu jo vähän tummunut, jossain on kaari poikki tai muuta. Mutta vene on tiivis, ja kone toimii. Chouan on myös aika alkuperäisessä kunnossa. Uutta varustetta on tullut jääkaappi ja pieni wc. Nekin on keulapuolelle saatu häivytettyä melkein huomaamattomiksi. Melkein. Perähytti ja avotila ovat käsittääkseni aivan ennallaan. Perähytin pidän tarkoituksella väritystä myöten alkuperäisenä. Toissa kesänä kävimme Ahvenanmaalla, viime kesänä ristiin rastiin Saaristomerta. Nyt on pieni koneremontti päällä, uusin Volvoon pakosarjan ja jäähdytysjärjestelmän. Kunhan ne ovat paikallaan, niin on tarkoitus suunnata Ahvenanmaalle ja siellä Kastelholmaan.
Kun sinulla on mukana olleen muistoja veneestä, niin olisin tosi kiinnostunut kuulemaan lisää.
Jos haluat kirjoitella lisää privaatimmin, niin sähköpostini on miosterlundÄÄÄTgmail.com (korvaa ÄÄT=>@)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: m/b Chouan Hiittisistä
Vuodet vierii, ja m/b Chouan on kulkee. Viime kesältä pari kuvaa, näin kevättä odotellessa:
Myshamn, keskiaikainen satamalahti Saaristomerellä, 7/2022. Alla Nagu Berghamn 7/2022.
Myshamn, keskiaikainen satamalahti Saaristomerellä, 7/2022. Alla Nagu Berghamn 7/2022.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: m/b Chouan Hiittisistä
Ja sumuinen ajokuva:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.