Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 11.05.2017 7:16

Moro,

Ok, kiitos vinkistä, lähden tuolla suunnitelmalla liikkeelle. 8]

Vielä kysymys ennen lyijymönjän laittamista. nyt vene on kuivunut pellavaöljyn käsittelyn jälkee, onko tarvetta pyyhkäistä pintaa jollain esim tärpätillä vai voiko siihen vain suoraan alkaa maalaamaan lyijymönjää päälle? Huomenna aamulla menee ensimmäinen kerros.

aparaatti
Viestit: 556
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 11.05.2017 12:14

Jos se kerran kuivunut on niin ei kai se mitää tartte. Tietty sen verran voi pyyhkiä että irtopaska lähtee alta

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 11.05.2017 12:36

Jes, hyvä. siistissä kunnossa se on, joten ei kuin maalaamaan. 8]

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 12.05.2017 10:54

Nyt on ensimmäinen kerros lyijymönjää laitettu pohjaan. Ensimmäisessä kuvassa vesilinja teipattu, toisessa kuvassa mönjä vedetty.
Liitteet
pohja vesilinja.jpg
pohja maalattu.jpg

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 13.05.2017 20:35

Toinen kerros lyijymönjää
Liitteet
IMG_3741.JPG

kaller
Viestit: 267
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja kaller » 13.05.2017 21:38

Kaunis oranssi väri alkaa vallata pohjan!

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 15.05.2017 12:46

Kyllä, hienon näkoistä tulee 8]

Nyt on mönjät vedetty kolme kertaa ja underwater primeri myös.

Kysymys: kun olin eilen illalla vetänyt primerin niin huomasin jälkikäteen että maali ikäänkuin halkeili ja oranssi lyijymönjä paistaa halkeamista läpi. Pitäisikö tästä huolestua vai miksi maali reagoi näin. Tänään illalla tai huomenna illalla ajattelin vetää antifoulingmaalin ja sitten alkaa olla valmista ennen vesilinjan maalaamista

Alla kuva primerin maalaamisesta
Liitteet
Underwater primer 1.jpg

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 21.05.2017 20:15

Nyt on pohja saanut sinisen värinsä sekä valkoisen vesilinjan, tämä näky korvaa hyvin talven aikana veneellä käytettynä ajan 8]
Liitteet
IMG_0168.JPG

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 11.06.2017 23:33

Nyt on vene vesillä ja hyvin meni. Hieman jännitti että miten pohja turpoaa kun oli imenyt itsensä kylläiseksi pellavaöljystä. Vesillelaskussa ei tullut vettä juuri yhtään jos vertaa viime vuoteen, nyt selvittiin hyvin veneen omalla pilssipumpulla 8] .

Yhteenveto talven aikana tehdyistä töistä:

-pohjan pulleotto, kyllästys ja maalaus.
-perästeevistä tulleen vuodon paikantaminen sekä poistaminen.
-keulakannen 2xlahon riman poistaminen, uudet tilalle, koko kannen lakkaus.
-unelmointi siitä, mitä tekisi ensi talvena.

Tässä lopuksi vielä muutama kuva vesillelaskupäivältä.
Liitteet
IMG_0177.JPG
IMG_0176.JPG

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 31.07.2017 22:46

Terve,

Pakko sanoa että on tuo ketsupin voima ihmeellinen, hyvin kirkastuu messinki kun sillä sivelee ja antaa olla hetken 8]
Liitteet
IMG_0247.JPG

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 17.08.2017 12:41

Terve,

Löytyi tällaista puuta varastosta ja mietiin voisiko tätä hyödyntää veneessä. Tarkoitus olisi talven aikana rakentaa veneen lattia uudestaan. Kyseessä on ilmeisesti kirsikka puuta, soveltuuko tämä vai onko huonoa tai liian arvokasta käyttää lattiaan? Kts kuvat. Kommentit enemmän kuin tervetulleita.
Liitteet
IMG_4088.JPG
IMG_4089.JPG

Avatar
Northling
Viestit: 2613
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.08.2017 0:14

Moro

Lehtipuut on arempia homehtumaan jos saavat kosteutta ja puuveneessähän sitä riittää.
Pitää ainakin kyllästää ja myrkyttää hyvin ja suojata lakalla ja pitää huoli että on lakkapinta ehjä.

Mutta jos se on, kuten tuo sivukuva näyttäisi, MDF:lle liimattua viilua, en käyttäisi veneessä. MDF on vähän niinkuin pahvia ja on hanakka imemään vettä ja turpoaa helposti.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 21.08.2017 11:43

Moro,

Ok kiitos tiedosta. Täytyy katsoa veneeseen jotain muuta sitten. Täytyy tarkistaa vielä nuo laudat uudelleen. Muistelisin että ei ole MDF liimattua viilua vaan kokonaista puuta. Täytyy tarkistaa ja miettiä muita käyttötarkoituksia. 8]

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 01.01.2018 16:14

Hyvä uutta vuotta kaikille,

Kaipaisin hieman apuja kulkuvalojen johdoittamisen suhteen. Olisiko kenelläkään tietoa mihin kohtaan sähköjohdot kiinnitetään? alla on kuvia johon olen merkinnyt sinisellä nuolella oman veikkauksen. Kiitollisena otan vinkkejä vastaan.

Staffe
Liitteet
Lanterna1.jpg
Lanterna21.jpg

kaller
Viestit: 267
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja kaller » 07.01.2018 20:45

Eihän tuolla sinällään väliä ole mihin tuo tulee kiinni kunhan saa kontaktin eikä vaaraa oikosulusta ole. Alhaalle ainakin näyttäisi tuo olevan hyvä paikka ja valmis ruuvikiinnitys. Alhaalta tuo taitaa myös olla eristetty valaisimen rungosta irti.

Ylhäällä olevasta paikasta en menisi takuuseen vaan näyttäisi siltä että se on rungossa kiinni joten jos jostakin kohtaa löytyy parempi kiinnike rungosta niin mihin vain runkoon voi tuon toisen johtimen kiinnittää. Varmista kuitenkin yleismittarilla tuo vielä. Polttimon alapään ei pitäisi olla yhteydessä runkoon ja vastaavasti yläpään pitäisi olla. Polttimo pois paikoiltaan kun mittaat, sillä sen läpi tulee myös yhteys jos polttimo on ehjä. Piipperi/ohmi alueella tuo on helppo mitata.

Vastaa Viestiin