Sivu 6/8

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 31.03.2017 17:01
Kirjoittaja kimsir
Moi


Scylla purjeveneiden suunnittelijan ja veistäjän jälkipolvi suositteli ettania, kun kyselin limisauman tiivistämisestä. Kyllästettyäni omaa venettäni puolisen vuotta pellavaöljy turvotti rakoja kivasti umpeen, mutta kyllä se myös sitä turpoamista sitten myös hidasti, joten tiivistämällä saat todennäköisesti varmemman tuloksen.

kimmo

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 04.04.2017 13:48
Kirjoittaja Staffe
Moro Kimmo,

Kiitos mielipiteestä, sitten lähden Ettanilla liikkeelle. Varmaan nappaan varoiksi purkin sitä valmiiksi, niin on mahdollisuus sitten sitä laittaa jos tarve ilmenee. 8]

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 05.04.2017 14:38
Kirjoittaja Staffe
Moro,

Sellaista olen tässä miettinyt, että kun alan kyllästelemään muita paikkoja veneessä tämän pohjan lisäksi, niin käytänkö samaa kaavaa eli pellavaöljyä ja myrkkyjä? Lähinnä olen miettinyt kun esim veneen listat ovat vaaleaa puuta (kuusta?) ja en haluaisi että ne tummuu samanlailla kuin pohja (mänty) on tummunut. Vai onko tämä puulajien ominaisuus, eli osa tummuu ja osa ei?

Staffe

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 05.04.2017 17:45
Kirjoittaja Staffe
Tässä kuva josta näkee mitä tarkoitin, eli vaalea lista jonka haluaisin pitää vaaleana.

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 06.04.2017 8:35
Kirjoittaja aparaatti
Kyllähän ne kaikki puuosat kannattaa kyllästää.
Ja eri puulajit ovat tietysti eri värisiä ja varmasti jokainen niistä johonkin suuntaan muuttuu kun on veden, hapen ja auringonvalon kanssa tekemisissä.
Sille varmaan ei kukaan voi mitään. Eli kyllästettä vain. Kyllä se silti vaaleampana pysyy kun tuo mahonki :))

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 06.04.2017 9:10
Kirjoittaja Staffe
Moro, jees, selvä homma, laitetaanko myrkky silti aina PÖ:n sekaan kun kyllästetään vedenpinnan yläpuolisia osia?

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 06.04.2017 16:56
Kirjoittaja aparaatti
Juu, jos siis myrkyllä tarkoitat laho/homeenestoa? Pellavaöljy kuulemma todella homehtuvaista matskua

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 18.04.2017 20:44
Kirjoittaja Staffe
Moro,

Vene imee edelleen, mutta alkaa onneksi paikoitellen olla kylläinen, tai niin ainakin tulkitsen (seuraavana päivänä vielä märkä tietyistä kohdista). Nyt mennyt noin 64 litraa. Tämä viikko aikaa enää sutia, sitten saa rauhassa kuivua jotta kerkeän vetäää vielä maalit pohjaan ennenkuin venekerhon viimeinen vesillelaskupäivä tulee vastaan.

Olen tutkiskellut keulakantta tässä samalla muiden hommien ohella. Saako laudasta tummentumat pois joita siihen tullut kun lakka irronnut ja kansi jäänyt hoitamatta. Jossain muistan nähneeni kommentin vetyperoksiidin käytöstä? Vai onko vain niin, että tummentumat täytyy jättää lautaan? Koitin hio niistä kohtaa mutta en viitsisi hirveän syvälle hioa jotta en kuluttaisi turhaan puuta pois.

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 05.05.2017 15:31
Kirjoittaja Staffe
Moro,

Kansi hiottu ja lahoakin löytyi kannesta. Onko suosituksia sauma-aineeksi? joku oli käyttänyt sika 290 DC massaa. Passaako tämä?

Kuvia alla lahosta kohdasta sekä hiotusta kannesta (laho poistettuna).

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 05.05.2017 15:32
Kirjoittaja Staffe
Kuva

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 05.05.2017 18:24
Kirjoittaja kaller
Itse käytin juuri tuota Sika 290 DC massaa. Primerointia minulle suositteli viisaammat ja sen myös tein.

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 05.05.2017 19:55
Kirjoittaja Staffe
Ok, hyvä sitten mennään sillä, millä primeroit? Vai onko väliä primerilla? Uusia juttuja minulle nämä.. 8|

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 06.05.2017 10:17
Kirjoittaja kaller
Minulla oli käytössä tätä primeria, eli Sikan oma tuote sekin. Jos jostain saat pienemmän määrän niin ei tarvitsisi tuota koko purkkia ostaa kun määrä on aika pieni mitä tarvitset. Samaa ainetta käytin myös ennekuin liimasin rimat kanteen kiinni:
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/f ... 290dc.html

Minulla oli hyvä diili paikallisen veneenveistäjän kanssa. Sain haettu häneltä laatikolliset massaa ja primeria kun kansia tein ja hän laskutti sitten vain kulutetut minulta. Ei tullut hukkaa eikä loppuneet aineet kesken.

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 08.05.2017 7:54
Kirjoittaja Staffe
Ok, Kiitos kaller avusta, täytyy toivoa että pienempi määrä löytyisi jostakin. Tästä tuuleekin oikea hankintojen viikko, vielä täytyy tuon sikan ja primerin lisäksi hankkia ennen vesillelaskua:

-Liimaa riman kiinnittämiseen
-Underwater primeria
-Antifoulingia
-Lakkaa

Lyjymönjä saapuikin jo perjantaina.

Yksi kysymys tuli mieleen, osaako kukaan neuvoa että pitääkö itse vesilinja pohjustaa/maalata myös lyijymönjällä, se jää vedenpinnan yläpuolelle, joten riittääkö tähän vain ohut kerros valkoista maalia? vai miten olette tehneet?

Staffe

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Lähetetty: 10.05.2017 15:39
Kirjoittaja aparaatti
Jollain se kannattaa pohjustaa ettei jää maalien saumoihin rakoa. Eli joko lyijymönjällä tai lakalla. Sillä tuskimpa suurempaa merkitystä kummalla. No ehkä lyijymönjä suojaa puuta lakkaa paremmin, mutta kun maalin alle tulee niin tuskimpa merkitystä