Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 15.02.2017 0:52

Pohdittuani asiaa lisää, sekä selailtuani viestiketjuja, en tällä haavaa enää hio sisältä, Joku totesikin jossain keskustelussa että "aina se pellavaöljy on jonnekin imeytynyt" joten luotetaan siihen. Jos ei puu sitten imekkään, niin kyllästän vain ulkopuolelta.

Kohta alkaa H hetki lähestyä, ensi viikonloppuna pohjan hionta ja siitä viikon päästä alkaa kyllästys, johon varattu viikko aikaa. Tulee se talviloma näinkin käytettyä ;-)

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja kimsir » 15.02.2017 20:09

Terve

Staffelle ja miksei muillekkin asiaa pohtiville ja kyllästämisestä kiinnostuneille vielä pieni kommentti tuohon kyllästeen imeytymiseen lyijymönjän läpi. Oman kokemukseni pohjalta täytyy todeta, että kertaalleen ja aika ohuelti pilssiin maalatun lyijymönjän läpi ei tunnu imeytyvän raakapellavaöljy, terva, sinkkinaftenaatti kylläste, vaan tuppaa jäämään pisaroina pintaan, kun muualla veneessä, jossa mönjää tai muutakaan pintakäsittelyä ei ole kylläste imeytyy ihan mukavasti mäntylautaan, vaikka käytin veneen kyllästämiseen noin puolivuotta ja reilusti kyllästettä. Mönjä on maalattu pilssiin kolmisen vuotta sitten ja kahtena kesänä se on on ollut kosteuden kanssa kosketuksissa, silti pinta tuntuu hylkivän uutta kyllästettä. Eli mönjä ei vielä ole huokoistunut niin paljoa, että päästäisi uutta kyllästettä lävitsensä. Mönjä jota laitoin on raakaa pellvaöljyä ja oranssia lyijyoksidia, eli ei ole kaupan tuotetta. Käyttämäni lyijymönjä tekee pinnasta kiiltävän ja lasimaisen ja ottaa varmasti aikaa ennen kuin se uutta kyllästettä lävitsensä päästää. Niin ja nyt lisäämäni kylläste tuntuu nahoittuvan pilssissä olevan mönjän pintaan, koska raaka pellavaöljy, jota kyllästeessä on, on eroteltu lyijymönjästä ja lyijy toimii kuivikkeena eli nopeuttaa kyllästeen kuivumista serotiinin kaltaisesti.

Todennäköistä on, että vanha ja kulunut mönjäys on hukoisempaa ja imee todennäköisesti paremmin uutta kyllästettä, kuin uudehko mönjäys. Kokeilemallahan tuo selviää.

kimmo
HELMIIDA

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 17.02.2017 21:20

Moro Kimmo,

Kiitos vinkistä, omassa veneessä pilssin lyijymönjä on jo vanhempaa sorttia joten tuon perusteella saattaisi imeytyäkkin paremmin läpi. Ei auta siis kuin kokeilla. Viikon päästä selviää.

Olen tällä hetkellä veneellä hommissa ja tuli mieleen osaisikohan kukaan auttaa kertomalla mikä kuvassa näkyvä puuosa on joka on veneen pohjassa? Siinä ei ole reikää eikä muutakaan ja moottorin jäähdytysvesikin tulee toisesta kohtaa.
IMG_3261.JPG

matti
Viestit: 1865
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja matti » 18.02.2017 10:06

Olisiko tuo palikka kaiun anturille, on ollut siinä pyöreässä, nyt tulpatussa reijässä???

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja katiska » 18.02.2017 16:13

Samaa veikkaisin.

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 18.02.2017 18:46

Ok, kuulostaa loogiselta. Sitten ruuvaan irti ja puhdistan puun sen takaa, ja laitan takaisin. Kaiun laitteistoa ei veneen mukana tullut, täytyypä katsoa jos sellaisen asennan ensi talvena.

Avatar
Qubik
Viestit: 720
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.02.2017 19:19

Veikkaisin tän malliseen anturan kiinityspisteeksi https://seamarknunn.com/acatalog/2023037_w.jpg
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 19.02.2017 22:58

Moro, ok, kiitos vinkistä, täytyy paneutua tuohon sitten kun harkitsee kaiun takaisin laittamista.

Sain myös viikonlopun aikana pohjankin hiottua, ja kyllästys alkaa tosiaan viikonpäästä. Kuva hiotusta pohjasta alla (19.2.2017)
Liitteet
16864167_10155060814866926_7042030211206225818_n.jpg

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 27.02.2017 16:16

Nyt on kyllästys lähtenyt käyntiin. Rouva imee ahnaasti kyllästettä sisäänsä. Alla kuva toisen sivelykerran jälkeen. 27.2.2017
Liitteet
IMG_3308.JPG

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 07.03.2017 19:58

Moro,

Olisi kysymys tästä kyllästämisestä, olen nyt saanut uppoamaan noin 15 litraa pö ja olen sitä aina sivelty lisää niihin kohtiin jotka ovat kuivuneet. Mistä tiedän milloin pohja on kyllästynyt? Onko se siinä vaiheessa kun puu jää märäksi ja on sitä vielä seuraavan päivänäkin vai miten sen näen/huomaan. Vielä on tavaraa varastossa 25 litraa ja tarvittasessa haen lisääkin. Nyt kun työt alkoivat eilen maanantaina niin pääsen vain iltaisin sivelemään jolloin sivelyiden väliin jää noin 22h väliä, onko tämä huono juttu?, pellavaöljyhän ei kuivu niin nopeasti että se lopettaisi imemisen, eikö näin?

Avatar
galax650
Viestit: 76
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja galax650 » 08.03.2017 11:24

Pellavaöljy ei tosiaan kuivahda noin nopeasti, ei haittaa mitään että sivelyjen välissä on 22h.
Puu on silloin tarpeeksi kyllästynyttä kun se ei enää ime kyllästettä, liikaa sitä ei voi kyllästää.
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 08.03.2017 11:54

Moro,

Ok, kiitos tiedosta, sitten jatketaan kunnes pinta ei enää ole kuiva mistään. ;-) Täytyy alkaa maksimoimaan sivelyiden tiheyttä ja mennä vetämääm sivelyt myös aamuisin ennen työpäivää, pelkillä iltasivelyillä tässä menee vielä tovi..

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 14.03.2017 21:54

Asettelin tänään pohjan alle valon ja seisoin veneen sisällä tarkoituksena nähdä onko rakoja lautojen välissä, josta valo paistaa. Tarkoituksena tässä oli se, että halusin löytää rakoja josta vesi saattaa tulla sisään. Venehän ei enää turpoa vedessä sitten niin paljoa, kun on kyllästetty täyteen pellavaöljyä. Toistaiseksi tuli vain yksi rako vastaan. Rako sijaitsee kahden laudan välissä, ja toinen näistä laudoista on pullahtanut ulospäin noin 20cm matkalta. Ulospäin lauta on tullut muutamia millejä verrattuna viereiseen lautaan. Itse rako on vain millin. Se mikä minulla on tässä pelkona on se, että jos kyllästys ei saa rakoa umpeen (vene imenyt tässä vaiheessa noin 23 litraa), niin ei se vedelläkään enää turpoa kiinni. Onko mahdollista työntää lautaa sisäänpäin omalle paikalleen tai keväällä laittaa joku pehmeä massa rakoon estämään vuotoa?

Avatar
Qubik
Viestit: 720
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 14.03.2017 23:17

Koikeile painaa niitteja sieltä raon lähellä-ehkä on kiristynyt niittausvaihessa huonosti. Jos nyt niitti antaa liikkumavaraa sinne, niin varovainen niitin kiristys sattais poistaa raon.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
galax650
Viestit: 76
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja galax650 » 15.03.2017 23:02

Noin pieni rako turpoaa varmasti vielä umpeen vaikka venettä onkin kyllästetty juuri
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

Vastaa Viestiin