Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19.06.2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Pohdittuani asiaa lisää, sekä selailtuani viestiketjuja, en tällä haavaa enää hio sisältä, Joku totesikin jossain keskustelussa että "aina se pellavaöljy on jonnekin imeytynyt" joten luotetaan siihen. Jos ei puu sitten imekkään, niin kyllästän vain ulkopuolelta.
Kohta alkaa H hetki lähestyä, ensi viikonloppuna pohjan hionta ja siitä viikon päästä alkaa kyllästys, johon varattu viikko aikaa. Tulee se talviloma näinkin käytettyä
Kohta alkaa H hetki lähestyä, ensi viikonloppuna pohjan hionta ja siitä viikon päästä alkaa kyllästys, johon varattu viikko aikaa. Tulee se talviloma näinkin käytettyä
- kimsir
- Viestit: 356
- Liittynyt: 19.03.2013 10:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Terve
Staffelle ja miksei muillekkin asiaa pohtiville ja kyllästämisestä kiinnostuneille vielä pieni kommentti tuohon kyllästeen imeytymiseen lyijymönjän läpi. Oman kokemukseni pohjalta täytyy todeta, että kertaalleen ja aika ohuelti pilssiin maalatun lyijymönjän läpi ei tunnu imeytyvän raakapellavaöljy, terva, sinkkinaftenaatti kylläste, vaan tuppaa jäämään pisaroina pintaan, kun muualla veneessä, jossa mönjää tai muutakaan pintakäsittelyä ei ole kylläste imeytyy ihan mukavasti mäntylautaan, vaikka käytin veneen kyllästämiseen noin puolivuotta ja reilusti kyllästettä. Mönjä on maalattu pilssiin kolmisen vuotta sitten ja kahtena kesänä se on on ollut kosteuden kanssa kosketuksissa, silti pinta tuntuu hylkivän uutta kyllästettä. Eli mönjä ei vielä ole huokoistunut niin paljoa, että päästäisi uutta kyllästettä lävitsensä. Mönjä jota laitoin on raakaa pellvaöljyä ja oranssia lyijyoksidia, eli ei ole kaupan tuotetta. Käyttämäni lyijymönjä tekee pinnasta kiiltävän ja lasimaisen ja ottaa varmasti aikaa ennen kuin se uutta kyllästettä lävitsensä päästää. Niin ja nyt lisäämäni kylläste tuntuu nahoittuvan pilssissä olevan mönjän pintaan, koska raaka pellavaöljy, jota kyllästeessä on, on eroteltu lyijymönjästä ja lyijy toimii kuivikkeena eli nopeuttaa kyllästeen kuivumista serotiinin kaltaisesti.
Todennäköistä on, että vanha ja kulunut mönjäys on hukoisempaa ja imee todennäköisesti paremmin uutta kyllästettä, kuin uudehko mönjäys. Kokeilemallahan tuo selviää.
kimmo
Staffelle ja miksei muillekkin asiaa pohtiville ja kyllästämisestä kiinnostuneille vielä pieni kommentti tuohon kyllästeen imeytymiseen lyijymönjän läpi. Oman kokemukseni pohjalta täytyy todeta, että kertaalleen ja aika ohuelti pilssiin maalatun lyijymönjän läpi ei tunnu imeytyvän raakapellavaöljy, terva, sinkkinaftenaatti kylläste, vaan tuppaa jäämään pisaroina pintaan, kun muualla veneessä, jossa mönjää tai muutakaan pintakäsittelyä ei ole kylläste imeytyy ihan mukavasti mäntylautaan, vaikka käytin veneen kyllästämiseen noin puolivuotta ja reilusti kyllästettä. Mönjä on maalattu pilssiin kolmisen vuotta sitten ja kahtena kesänä se on on ollut kosteuden kanssa kosketuksissa, silti pinta tuntuu hylkivän uutta kyllästettä. Eli mönjä ei vielä ole huokoistunut niin paljoa, että päästäisi uutta kyllästettä lävitsensä. Mönjä jota laitoin on raakaa pellvaöljyä ja oranssia lyijyoksidia, eli ei ole kaupan tuotetta. Käyttämäni lyijymönjä tekee pinnasta kiiltävän ja lasimaisen ja ottaa varmasti aikaa ennen kuin se uutta kyllästettä lävitsensä päästää. Niin ja nyt lisäämäni kylläste tuntuu nahoittuvan pilssissä olevan mönjän pintaan, koska raaka pellavaöljy, jota kyllästeessä on, on eroteltu lyijymönjästä ja lyijy toimii kuivikkeena eli nopeuttaa kyllästeen kuivumista serotiinin kaltaisesti.
Todennäköistä on, että vanha ja kulunut mönjäys on hukoisempaa ja imee todennäköisesti paremmin uutta kyllästettä, kuin uudehko mönjäys. Kokeilemallahan tuo selviää.
kimmo
HELMIIDA
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19.06.2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Moro Kimmo,
Kiitos vinkistä, omassa veneessä pilssin lyijymönjä on jo vanhempaa sorttia joten tuon perusteella saattaisi imeytyäkkin paremmin läpi. Ei auta siis kuin kokeilla. Viikon päästä selviää.
Olen tällä hetkellä veneellä hommissa ja tuli mieleen osaisikohan kukaan auttaa kertomalla mikä kuvassa näkyvä puuosa on joka on veneen pohjassa? Siinä ei ole reikää eikä muutakaan ja moottorin jäähdytysvesikin tulee toisesta kohtaa.
Kiitos vinkistä, omassa veneessä pilssin lyijymönjä on jo vanhempaa sorttia joten tuon perusteella saattaisi imeytyäkkin paremmin läpi. Ei auta siis kuin kokeilla. Viikon päästä selviää.
Olen tällä hetkellä veneellä hommissa ja tuli mieleen osaisikohan kukaan auttaa kertomalla mikä kuvassa näkyvä puuosa on joka on veneen pohjassa? Siinä ei ole reikää eikä muutakaan ja moottorin jäähdytysvesikin tulee toisesta kohtaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Olisiko tuo palikka kaiun anturille, on ollut siinä pyöreässä, nyt tulpatussa reijässä???
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 03.08.2010 10:59
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Samaa veikkaisin.
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19.06.2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Ok, kuulostaa loogiselta. Sitten ruuvaan irti ja puhdistan puun sen takaa, ja laitan takaisin. Kaiun laitteistoa ei veneen mukana tullut, täytyypä katsoa jos sellaisen asennan ensi talvena.
- Qubik
- Viestit: 1063
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Veikkaisin tän malliseen anturan kiinityspisteeksi https://seamarknunn.com/acatalog/2023037_w.jpg
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19.06.2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Moro, ok, kiitos vinkistä, täytyy paneutua tuohon sitten kun harkitsee kaiun takaisin laittamista.
Sain myös viikonlopun aikana pohjankin hiottua, ja kyllästys alkaa tosiaan viikonpäästä. Kuva hiotusta pohjasta alla (19.2.2017)
Sain myös viikonlopun aikana pohjankin hiottua, ja kyllästys alkaa tosiaan viikonpäästä. Kuva hiotusta pohjasta alla (19.2.2017)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19.06.2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Nyt on kyllästys lähtenyt käyntiin. Rouva imee ahnaasti kyllästettä sisäänsä. Alla kuva toisen sivelykerran jälkeen. 27.2.2017
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19.06.2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Moro,
Olisi kysymys tästä kyllästämisestä, olen nyt saanut uppoamaan noin 15 litraa pö ja olen sitä aina sivelty lisää niihin kohtiin jotka ovat kuivuneet. Mistä tiedän milloin pohja on kyllästynyt? Onko se siinä vaiheessa kun puu jää märäksi ja on sitä vielä seuraavan päivänäkin vai miten sen näen/huomaan. Vielä on tavaraa varastossa 25 litraa ja tarvittasessa haen lisääkin. Nyt kun työt alkoivat eilen maanantaina niin pääsen vain iltaisin sivelemään jolloin sivelyiden väliin jää noin 22h väliä, onko tämä huono juttu?, pellavaöljyhän ei kuivu niin nopeasti että se lopettaisi imemisen, eikö näin?
Olisi kysymys tästä kyllästämisestä, olen nyt saanut uppoamaan noin 15 litraa pö ja olen sitä aina sivelty lisää niihin kohtiin jotka ovat kuivuneet. Mistä tiedän milloin pohja on kyllästynyt? Onko se siinä vaiheessa kun puu jää märäksi ja on sitä vielä seuraavan päivänäkin vai miten sen näen/huomaan. Vielä on tavaraa varastossa 25 litraa ja tarvittasessa haen lisääkin. Nyt kun työt alkoivat eilen maanantaina niin pääsen vain iltaisin sivelemään jolloin sivelyiden väliin jää noin 22h väliä, onko tämä huono juttu?, pellavaöljyhän ei kuivu niin nopeasti että se lopettaisi imemisen, eikö näin?
- galax650
- Viestit: 78
- Liittynyt: 29.09.2011 20:46
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Pellavaöljy ei tosiaan kuivahda noin nopeasti, ei haittaa mitään että sivelyjen välissä on 22h.
Puu on silloin tarpeeksi kyllästynyttä kun se ei enää ime kyllästettä, liikaa sitä ei voi kyllästää.
Puu on silloin tarpeeksi kyllästynyttä kun se ei enää ime kyllästettä, liikaa sitä ei voi kyllästää.
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19.06.2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Moro,
Ok, kiitos tiedosta, sitten jatketaan kunnes pinta ei enää ole kuiva mistään. Täytyy alkaa maksimoimaan sivelyiden tiheyttä ja mennä vetämääm sivelyt myös aamuisin ennen työpäivää, pelkillä iltasivelyillä tässä menee vielä tovi..
Ok, kiitos tiedosta, sitten jatketaan kunnes pinta ei enää ole kuiva mistään. Täytyy alkaa maksimoimaan sivelyiden tiheyttä ja mennä vetämääm sivelyt myös aamuisin ennen työpäivää, pelkillä iltasivelyillä tässä menee vielä tovi..
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19.06.2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Asettelin tänään pohjan alle valon ja seisoin veneen sisällä tarkoituksena nähdä onko rakoja lautojen välissä, josta valo paistaa. Tarkoituksena tässä oli se, että halusin löytää rakoja josta vesi saattaa tulla sisään. Venehän ei enää turpoa vedessä sitten niin paljoa, kun on kyllästetty täyteen pellavaöljyä. Toistaiseksi tuli vain yksi rako vastaan. Rako sijaitsee kahden laudan välissä, ja toinen näistä laudoista on pullahtanut ulospäin noin 20cm matkalta. Ulospäin lauta on tullut muutamia millejä verrattuna viereiseen lautaan. Itse rako on vain millin. Se mikä minulla on tässä pelkona on se, että jos kyllästys ei saa rakoa umpeen (vene imenyt tässä vaiheessa noin 23 litraa), niin ei se vedelläkään enää turpoa kiinni. Onko mahdollista työntää lautaa sisäänpäin omalle paikalleen tai keväällä laittaa joku pehmeä massa rakoon estämään vuotoa?
- Qubik
- Viestit: 1063
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Koikeile painaa niitteja sieltä raon lähellä-ehkä on kiristynyt niittausvaihessa huonosti. Jos nyt niitti antaa liikkumavaraa sinne, niin varovainen niitin kiristys sattais poistaa raon.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- galax650
- Viestit: 78
- Liittynyt: 29.09.2011 20:46
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Noin pieni rako turpoaa varmasti vielä umpeen vaikka venettä onkin kyllästetty juuri