Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 16.01.2017 23:16

viinamäenmiäs, kiitos linkeistä. Lukaisin tuon läpi ja oli mielenkiintoisia reseptejä tarjolla käytettäväksi pien sijasta. Täytyy funtsia jos käyttäisi jotain noista, niin ei tarvitse naapurista alkaa tilailemaan pikeä..

galax650, tuo kuulostaa järkevältä, täytyykin heti tarkistaa alimman laudan kiinnitys jos ratkaisu löytyisi sieltä. Nyt tuo tuntuu jotenkin niin ilmiselvältä, että melkein harmittaa että ei itse keskinyt tarkistaa tuota.. :-) täytyy käydä tarkistamassa kun seuraavan kerran käyn veneellä. Kiitos vinkistä.

Staffe

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.01.2017 0:19

Moro

Piki on minusta puuveneeseen muutenkin huono tiiviste, kun se on kylmänä lasinkovaa ja veneen pilssissähän on aina kylmä.
Paremmin joku bitumimassa TÄT tai Proof tai mehiläsivahakitti (esim APYacting tekee pehmokittiä).
Tai sitten sika tyypinen PU-massa.

Tai sitten ihan perinteinen hamppu/pellava-nööri ja terva, mutta sen riveäminen vanhaan saumaan on hankalampi homma...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 21.01.2017 23:25

Moro Nortti,

Luulen että en tässä vaiheessa ota kaikkea pikeä pois, sitä on kuitenkin koko peräpeiliin täynnä, ja muuten näyttää ehjältä paitsi tuon kulman osalta jossa vuoto oli. Täytyy laittaa sinne jotakin ehdottamasi bitiumimassaa. Saa jääädä koko pien poisto johonkin toiseen talvikauteen 8]

Kysymys, Kun olette kyllästyneet venettä, niin oletko käyttänyt pohjusteena PÖ kanssa alla kuvassa olevaa woodexia? Woodex tuotteita on aika paljon niin ei tule sitten ostettua väärää tavaraa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.01.2017 16:04

Moro

Mä olen käyttänyt liuotinpohjaista peruskyllästettä ilman tuota öljyä. Öljynä sitten se pellavaöljy. suhde Lahosuoja 20 /PÖ 80%.
Ei lisättynä mitään tärpättejä kun peruskylläste sisältää lakkabensiiniä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 22.01.2017 16:36

Moro,

OK. Eli mitä liuotinpohjaista peruskyllästettä (merkki/valmistaja) olet käyttänyt pellavaöljyn kanssa?

Staffe

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.01.2017 16:48

Moro

Teknos Base peruskylläste, jota ei enää taida olla olemassa.

Tämä taitaa olla korvaaja:
http://www.teknos.com/fi-FI/website/fin ... odex-base/

Tikkurilan vastaava taitaa olla tämä.
https://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/ ... oteseloste

Nää kyllästeet on menneet ihan kummallisiksi, kun ei saa enää olla kunnon myrkkyjä. Ja tuoteselosteissa sanotaan ettei saa käyttään veteen upotettavissa puuosissa... onkohan se sen takia että myrkkyjä liukenee veteen? No ei niitä maalin tai lakan alta enää taida liuetakkaan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 22.01.2017 17:27

Tuo Teknoksen peruskylläste on mainittu monta kertaa täällä forumeilla mutta sen valmistus taitaa tosiaan olla lopetettu, koska en sitä mistään ole löytänyt..

Kiitos noista linkeistä Nortti, noiden perusteella osaa valita oikean kyllästeen PÖn kanssa. Tuntuu että kaikki kielletään, mutta luulisi tosiaan että kun laittaa monet kerrokset lyijymönjää ja antofoulingia niin tuskin sieltä mitään läpi tulee 8|

Avatar
galax650
Viestit: 78
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja galax650 » 22.01.2017 18:09

Woodex base on n. 90% teollisuusbensiiniä ja valtti n.80% kummankin käyttöohjeissa mainitaan : ei sovellu käytettäväksi puuosiin, jotka ovat suorassa kosketuksessa maahan tai veteen, eikä meriympäristössä.

Eipä tuosta taida olla mitään hyötyä kyllästyksessä, haihtuu vain pois puusta eikä noiden kaupalliseten tuotteiden lahon suojaus ole nyky määräyksillä kummoinen.

kannattaa mielummin käyttää rahat sinkkinaftenaattiin.
itse olen käyttänyt pelkästään pellavaöljyä jossa on sinkkinaftenaattia 5-10%

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.01.2017 18:26

Moro
galax650 kirjoitti:Woodex base on n. 90% teollisuusbensiiniä ja valtti n.80% kummankin käyttöohjeissa mainitaan : ei sovellu käytettäväksi puuosiin, jotka ovat suorassa kosketuksessa maahan tai veteen, eikä meriympäristössä.
Eipä tuosta taida olla mitään hyötyä kyllästyksessä, haihtuu vain pois puusta eikä noiden kaupallisten tuotteiden lahon suojaus ole nyky määräyksillä kummoinen.
kannattaa mielummin käyttää rahat sinkkinaftenaattiin.
itse olen käyttänyt pelkästään pellavaöljyä jossa on sinkkinaftenaattia 5-10%
Ei se nyt ihan noinkaan ole, kyllähän sinkkinaftenaattikin käsittääkseni pitää johonkin liuottimeen liuottaa. Liuotin on se media, jolla laholta suojaava kiintoaines saadaan imeytymään puuhun. Kun käyttää valmista lahosuojaa kuten peruskyllästettä tms. se 80-90% liuotinta haihtuu pois aivan kuten sinkkinaftenaattiakin käytettäessä tärpätti, joten en näe siinä kovin suurta eroa.

Pellavaöljy itsessään ei vaadi kovinkaan paljon ohentamista, koska sen imeytyminen puuhun liittyy sen omaan pieneen molekyylikokoon.

Eikä sinkkinaftenaattiakaan varmaan saisi vedenalaisiin puuosiin käyttää, koska samalla tavalla sitä liukenee veteen ja myrkyttää veden, joten se siitä...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
galax650
Viestit: 78
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja galax650 » 22.01.2017 18:41

Hyvin on sinkkinaftenaatti sekoittunut pellavaöljyyn ja imeytynyt puusta lävitse ilman mitään liuottimia.

Liuttimia käytettäessa, voi vaikuttaa siltä että kyllästeseos imeytyy nopeammin puuhun, mutta se on tärpätti mikä menee sinne puuhun vain haihtuakseen pois myöhemmin.

Jokaisella on on omat kyllästeseoksensa mitkä ovat "ainoita oikeita tapoja kyllästää" :))
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.01.2017 19:32

Moro

Sinkkinaftenaatti voi sisältää jopa 60% teollisuusbensiiniä, että sillee
Lähde: https://www.domusclassica.fi/tuote/sink ... 860-073-9/

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
galax650
Viestit: 78
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja galax650 » 23.01.2017 1:42

Niin, entäs hangon värin valmistama sinkkinaftenaatti?
https://kauppa.kyminpalokarki.fi/produc ... aftenaatti

Joka tapauksessa, tärkeintä on saada homesuojattua pellavaöljyä imeytymään puuhun, ohensi sitä jollain tai ei.
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 24.01.2017 18:58

Välillä musta tuntuu että menee vellit ja puurot sekasin......ei kai öljyyn mitään lahonesto ainesosaa tarvitse lisätä? Eikös se pellavaöljy itsessään ole se lahonesto aine joka estää puun lahoamisen kun puu on sillä kyllästetty eikä se ota enää (ainakaan paljon)vettä itseensä. Käsittääkseni esim. sinkkinaftenaatti on homehtumisen esto lisä öljyyn joka mielellään vetää home itiöitä puoleensa. Kymen palokärjen kaverin mielestä puutärpätin lisääminen seokseen ei olisi ollut tarpeellista.... No laitoin kuitenkin koska isä opetti että pitää tehdä niin kuin ittestä tuntuu hyvältä.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.01.2017 20:00

Moro
vehkasalo kirjoitti:Välillä musta tuntuu että menee vellit ja puurot sekasin......ei kai öljyyn mitään lahonesto ainesosaa tarvitse lisätä? Eikös se pellavaöljy itsessään ole se lahonesto aine joka estää puun lahoamisen kun puu on sillä kyllästetty eikä se ota enää (ainakaan paljon)vettä itseensä. Käsittääkseni esim. sinkkinaftenaatti on homehtumisen esto lisä öljyyn joka mielellään vetää home itiöitä puoleensa. Kymen palokärjen kaverin mielestä puutärpätin lisääminen seokseen ei olisi ollut tarpeellista.... No laitoin kuitenkin koska isä opetti että pitää tehdä niin kuin ittestä tuntuu hyvältä.
Niistä puuroista ja velleistä:

Kyllä raaka pellavaöljy nimenomaan tarvitsee homemyrkyn! Pellavaöljy on homeille ja lahottajille herkkua.
Puun suuri öljypitoisuus on kyllä Haristumisen estoon paras lääke. Lisäksi lahottajien ja sinistäjien estoon tarvitaan myrkkyjä.
(Haristumisella tarkoitan puun jatkuvan edestakaisen turpoamisen ja kuivumisen aiheuttamaa rakenteellista murtumista, joka samalla altistaa puun sienille eli sinistäjille ja lahottajille.)
Mänty itsessään on kohtuu hyvin lahoa ja sinistä kestävää, mutta muutaman kerran kun kyllästämätön lauta vettyy ja kuivuu, niin kyllä se alkaa aika siniseksi muuttua. Eli veden imeytymisen estämiseksi ja kosteuselämisen vähentämiseksi puu halutaan kyllästää jollakin öljyllä. Öljyn ja puun sinistymiseen ja puun lahoamisen estoon tarvitaan jotakin sienimyrkkyä ja tai täydellinen kosteussulku (mikä umpi- puuveneessä on käytännösä mahdotonta).

Käsittääkseni on ihan sama miten sen öljy ja home- ja laho-myrkyn sinne puuhun saa kunhan sen sinne saa. Erilaisia metalleja (; kuparia, lyijyä, sinkkiä jne on perinteisesti käytetty/käytetään edelleen. Joitakin on kielletty vesistölle ja ympäristölle myrkyllisenä (esim lyijy ym.) Kiinteät lahomyrkyt tarvitsevat jonkun media eli liuottimen, jolla ne saadaan nestemäiseen muotoon ja imeytettyä puuhun ja myös liukenemaan öljyyn, niin selviää yhdellä sivelylle ja voi olla varma että koko puu ja öljy on sinistymiseltä suojattu.

Nortti

PS. havupuiden omat hartsit ja öljyt (Pihka) ovat ymmärtääkseni sinällään lahosuoja-aineita, mutta nekin huuhtoutuvat puusta ajan mittaan. Home- ja lahottaja-sienet tarvitsevat kolme asiaa kasvaakseen: ravintoa, kosteutta, sopiva lämpötila. Eli kuiva puu ei sinisty, vene vaan harvemmin on kuiva. Sienet käyttävät sinällään esim puun tärkkelystä ravinnoksi. Tästä syystä lehtipuut esim. koivu, jossa on paljon sokereita sinistyy nopeasti.

Se ei ole mulle koskaan selvinnyt että missä määrin terva toimii lahosuojana vai toimiiko? mahtaako tästä olla missään tutkimustietoa?
Varmuuden vuoksi (ja hyvän tuoksun takia) olen sitä aina joukkoon pruukannut lorauttaa.

Pekan blogissa on selostettu ansiokkaasti tätä PÖn homehtumisalttiutta:
http://www.sihistin.fi/fi/puuveneet/kyllastys.html
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 12.02.2017 15:04

Moro,

Ollu paljon kiireitä niin venehommat ollut ainoastaan ajatuksen tasolla..

Kiitos kommenteista ja mielipiteistä, täytyy vähän itse pureskella noita vaihtoehtoja ja valita vain sitten joku menetelmä ja lähteä liikkeelle, tärkeintähän tosiaan on että saan pellavaöljyn sisälle puuhun. :)

Ajattelin että nyt kun vene on kuivunut tarpeeksi niin hioisi pohjan ulkoa ja antaisi vielä kuivua noin viikon ja sitten aloittaisin kyllästyksen. Kyllästys on tarkoitus aloittaa sisältä ja sitten kun tihkuu mäntylaudasta läpi, niin kyllästää vielä ulkoa muutamalla vedolla. Tähän liittyen kysymys, kun aloitan kyllästyksen sisältä, onko tarpeen tehdä hiontaa? veneen sisällä on pilssi maalattu lyjymönjällä joka on hyvin kiinni. olen ymmärtänyt että pellavaöljy imeytyy hyvin läpi lyjymönjästäkin?

Eli jos ei tarvitse hioa sisältä niin hion ainoastaan ulkopuolelta pohjan viikkoa ennen auki, ja sitten kyllästän sisäpuolelta kunnes tulee läpi

Vastaa Viestiin