Scylla Ottiliana

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.10.2018 14:41

Moro

Tilasin Saksasta Trotecin nettikaupasta uuden ilmankostuttimen.
Nyt pääsi Ufoxit eläkkeelle (tai oikeammin muihin hommiin)
Tässä uudessa kostuttimessa on puhallinhaihdutustekniikka, joten se ei lämmitä eikä "keitä" vettä niinkuin Ufox.
Mikä parasta siinä on kosteuden automaattinen säätö, 2 puhallustehoa ja AUTOMAATTITÄYTTÖ suoraan vesijohdosta.
Ufoxeja piti päivittäin täytellä ja säädellä haihdutustehoa ulkoilman kosteuden mukaan.
Nyt lyhyen testin aikana ainakin tuntuisi toimivan juuri niin kuin kuuluukin, kosteus pysyy säädetyssä 55%:ssa. Hiljainen puhaltimen hurina ei venesuulissa haittaa yhtään.
https://www.trotec24.fi/koneet/ilmankos ... b-400.html
Automaattitäytön Uimuriventtiili piti tilata lisävarusteena erikseen.
45041882_1896738447082197_1344958799605137408_o.jpg
Ilmankostutin
Huomasin nyt jälkeenpäin että ko. firman Suomen osastolla on ollut suuria toimitusvaikeuksia ja paljon negatiivista palautetta?
Mun tilaus tuli vajaassa viikossa UPS:llä kotiovelle, mutta asioinkin suoraan Saksan tehtaan kanssa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.11.2018 14:05

Moro

Tekaisin lyhyen esittelyvideon uudesta ilmankostuttimesta.
https://youtu.be/Gg3atn4mi1A

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.12.2018 14:25

Hyvää Joulua, God Jul, Merry Christmas!

Joulutontut ovat vallanneet leikkipaikakseen talviunilla uinuvan Ottilianan.
Hyvää ja Rauhallista Joulua kaikille Puuveneiden ystäville!
49114084_1974875319268509_5797546821228167168_o.jpg
48932531_1974875335935174_862179783767752704_o.jpg
48909501_1974875409268500_6653605095483113472_o.jpg
48416086_1974875285935179_7869251603855835136_o.jpg
48404098_1974875379268503_1046028302709424128_o.jpg

Ottilianan väki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 31.12.2018 19:26

Moro

Välipäivä askarteluna tein ihan jotain muuta kuin venehommia, veneverstaalla toki.
Tytär teki Äidillensä lintulaudan ja mä askartelin sinne sisälle kartion, joka syöttää siemenet paremmin ulkolaareihin.
https://youtu.be/c7n69r7lpW4

Hyvät Uudet Vuodet

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.02.2019 21:28

Moro

Onkos linjoilla ketään asiantuntijaa, joka oikeasti tietää jotain limilautarakenteisen pitkäkölisen painokölipurjeveneen "oikeasta" rakennustekniikasta?
Kyse olisi höyrytettyjen saarnisten painokaarien alapään kiinnityksestä...
Olen ymmärtänyt että tasasaumaisissa kaaret istutetaan kölipuuhun lovettuihin taskuihin ja ruuvataan siten puuköliin kiinni.
Eikö isommassa limilautaisessa painokölipurjeveneessä kaarien alapäät pitäisi olla sidottuna köliin/sikopalkkiin jotenkin?
Joka kolmannen kaaren välein tosin on kölitukit, jotka on pultattu läpi lyijyköliin ja ulkoa ruuvattu läpi lautojen.
Rakennustekniikasta johtuen se tietenkin on vaikeaa, koska laudoitus tehdään ensin ja sitten painetaan höyrytetyt painokaaret muotoonsa laudoitusta vasten.

Ottilianassa painokaarten alapäät ovat Nyberiläiseen tapaan vapaasti kölipuun kulmalla.

IMG_1511.JPG
IMG_1516.JPG

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.03.2019 0:32

PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Timo Mielonen
Viestit: 70
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 07.03.2019 0:16

Re: Scylla Ottiliana

» 25.02.2019 20:28
"Moro

Onkos linjoilla ketään asiantuntijaa, joka oikeasti tietää jotain limilautarakenteisen pitkäkölisen painokölipurjeveneen "oikeasta" rakennustekniikasta?
Kyse olisi höyrytettyjen saarnisten painokaarien alapään kiinnityksestä...
Olen ymmärtänyt että tasasaumaisissa kaaret istutetaan kölipuuhun lovettuihin taskuihin ja ruuvataan siten puuköliin kiinni.
Eikö isommassa limilautaisessa painokölipurjeveneessä kaarien alapäät pitäisi olla sidottuna köliin/sikopalkkiin jotenkin?
Joka kolmannen kaaren välein tosin on kölitukit, jotka on pultattu läpi lyijyköliin ja ulkoa ruuvattu läpi lautojen.
Rakennustekniikasta johtuen se tietenkin on vaikeaa, koska laudoitus tehdään ensin ja sitten painetaan höyrytetyt painokaaret muotoonsa laudoitusta vasten."

En taatusti täytä kysymyksessäsi asetettuja ehtoja, mutta yritin etsiä vastausta ongelmaasi sekä kirjahyllyssäni olevasta kirjallisuudesta että netistä. Howard I. Chapellen teos Boatbuilding käsittelee suhteellisen laajasti limilautarakennetta, mutta kaarien kiinnityksestä kölipuuhun teoksesta ei löydy mainintaa, kuinka se pitäisi tehdä.

Verkosta löysin kuva-albumin Amulet -nimisen purkkarin rakentamisesta ja kunnostuksesta. Kuvista päätellen se on jonkin verran Ottiliinaa pienempi. Siinä on muutamia kuvia kaarituksesta ja niiden perusteella vaikuttaa, että kaarien päälle on kiinnitetty kölipuun suuntainen lankku/sikopalkki, joka sitoo kaaret kölipuuhun (tai näin ainakin itse kuvat tulkitsin).

Albumi löytyy osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/grahamcam ... 717465742/

Terveisin

Timo

matti
Viestit: 1865
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja matti » 08.03.2019 9:51

Katselin tuon Timon linkin kuvia, huononäköisenä en nähnyt samoin?
Kaaripiirustuksessa kaaret on lovettu ainakin keularankaan- tosin kölin osalta ei ole oikeastaan yksityiskohtia näkyvissä.
Em näkyy mustavalkoisessa rakennuskuvassa toteutetun piirustusten mukaisesti ja kaarenpäät on lovessa kiinnitettynä yhdellä ruuvilla.
Korjausuvassa 0220 näkyy (huonosti) kuinka kaarenpäät ovat upotettu köliin, voihan se olla sikopalkki??
Ko veneen rakenne ollee hyvin lähellä Scyllien rakennetta, tosin pohjatukit näyttää olevan ainakin keulassa laminoituja ja ne kaaren päät upotettuja.

Nyberg on tiennyt sen monesti kuulemani vanhan kansan viisauden; jos teet loven köliin, niin sinulla on mätä köli!
eikä ole lovennut kaarenpäitä englantilaiseen tapaan. Ko tekniikka toimii siellä missä veneitä säilytetään vedessä ympäri vuoden, kun täällä taasen veneet ovat maalla pakkasessa talvella(yleensä), siitä aiheutuu pakkasvaurioita köliin jos on kaaritaskut.
Kaari puun elämisen seurauksena nousee hieman ylös ja ko tilaan väkisinkin joutuva vesi jäätyessään aiheuttaa alkavan lahovaurion!

Nähnyt jossain korjauskuvissa, että pasutetut kaaret ovat kiinni toisissaan yli kölin metallisella(joskus jopa mustaa rautaa, joka korjauksessa vaihdettu jalompaan) "pohjatukilla" joka ruuvattu/läpipultattu köliin ja niitattu kaariin, siis on kaarten kohdalla välissä muistuttaen pässin sarvia.

Tuossa aiheesta;
https://books.google.fi/books?id=eZJnAg ... me&f=false

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.03.2019 11:18

Moro

Kiitos hyvistä linkeistä.
Toi Matin pointti oli tosi hyvä; että lovi kölissä on lahon alku.
Scyllathan on rakennettu niin että runko laudoitetetaan mallikaarien päälle ja vasta sitten valmiin rungon sisään painetaan pasutetut kaaret, joten kaaren pään ruuvaaminen köliin ei enää ole mahdollista. Loven olis toki voinut simssiin tehdä ennen laudoitusta.

Sellasta pässinsarvea minäkin mietin, mutta onko sellaiselle todellista tarvetta?

Arabellaan, joka tosin on tasasaumainen, mutta pasukaarilla, pojat aikovat tehdä hitsaamalla pronssista pässinsarvet kaaria toisiinsa (ja köliin) sitomaan. https://youtu.be/y9HDefOJjRY?t=219

Tuossa Arabellassa on kaaret 2,5" kun meillä ne on vähän reilu 1" .
Noin ohueen kaareen ei mitään ruuvata. Sen pitäisi olla jonkunlainen metallista tehty U-mallinen tasku, jonka sisään kaarenpää tulee ja sitten ohuehko läpipultti puristaa U:n sivut kaareen. Onko siitä loppujen lopuksi mitään hyötyä? Nuo kun ovat kestäneet noinkin tähän asti. Tosin Scyllilla harvemmin paukutetaan isojen merien yli kovissa keleissä, joten vaatimustasokaan ei ole sama kuin valtamerialuksilla.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 1865
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja matti » 08.03.2019 13:57

Kuvassa näkyy, että veneessä pohjatukki/t on noin kolmen laudan korkuinen, siihen korkeuteen veneen alaosa on jäykkä.
Jos arveluttaa, että pohjatukit ovat liian lyhyet ja näinollen muodostuu taivutusta runkoon ko linjan yläpuolelle sekä niihin kolmeen lautaan joihin pohjatukit ovat ruuvatut, niin tilannetta vois parantaa jatkamalla pohjatukkeja laminoidulla lisäosalla.

http://www.gartsideboats.com/custom-boa ... la-98.html
Vähätöisenä käyttäisin linkissä näkyvää Paulin systeemiä pienin muutoksin, että homman voisi tehdä ilman painokölin irroitusta;
Käyttäisin alatäytteenä jo olemassaolevaa pohjatukkia-leikkaisin pohjatukin yläpinnasta kaarevan, laminoidun osan paksuisen siivun pois,käyttäen mallineena jo valmiiksi laminoitua lisäosaa jotta ko lisäys mahtuu olemassaolevan kölipultin mutterin alle loveamatta.
Sovitus olisi yksinkertaista kun sovittaisi laminoidun osan laudoituksen sisäpintaa vasten ja tekisi kiilakpleet täytteeksi laudoituksen ja laminaatin väliin.
Tai, ja, lisäksi vois harkita em kaltaisten pitkäsarvisten pohjatukkien lisäämistä, käyttämällä Paulin menetelmää pohjatukin sovitus ja pultille sopiva läpireikä pukin ja kölin läpi ja upotus mutterille kölin alapintaan.

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.03.2019 20:08

Moro Matti

Noi on ihan liian hienoja virityksiä Scyllaan. Noi Ottiliana kölitukit ulottuu neljännen laudan puolväliin ja sitten päällä on vielä korotukset, jonka päällä turkkilaudat lepää. En ole havainnut ylenmääräistä elämistä kölitukkien yläpuoleisessa pohjassa, joten oletettavasti matala köli on riittävästi tuettu.

Ja noiden kölitukin ohennettujan "jatkoviiksien" tekeminen ja asentaminen edellyttäisi sisustuksen purkamista. No, kriittisimmässä kohtaa, salongissa, jossa ei ole laipioita, on kolme keskimmäistä tukkia, jotka olisi mahdollista modifioida poistamalla vain turkki ja pöytä yms.
Mutta niissä onkin jo ne metalliset kulmaraudasta tehdyt joustavahkot jatkot puolväliin pohjaa.

Ja kölitukeistahan tässä nyt ei ollutkaan kyse vaan noista kaarien päiden sidonnasta.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

pesäpaatti
Viestit: 80
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 08.03.2019 20:43

Perjantai-iltaa !

Totean heti tähän alkuun että en täytä keskustelun vaatimusta kun en ole asiantuntija, joka oikeasti tietää jotain limilautarakenteisen pitkäkölisen painokölipurjeveneen "oikeasta" rakennustekniikasta.

Kun kyse on höyrytettyjen painokaarien alapään kiinnityksestä, niin haluan kuitenkin kysyä että olisiko rakennetta ollut mahdollista toteuttaa niin että painokaaret olisivat yksimittaset ja kölin kohdalla olisi aina kaaren alla ”kölitukkia muistuttava täyte” jonka yläpinta olisi jouhevasti kaareva jota vasten kaari olisi painettu ja kiinnitetty ? Alimmat laudat olisi tässä hajatelmassa luonnollisesti kiinnitetty näihin ”täytteisiin”.

...tai onko mahdollista asentaa kaaren kohdalle köliä vasten esim. metallinen osa, joka pakottaisi kaaren päät vasten alinta lautaa...oliko BlueMarlinissa tai jossain vastaava toteutus...mielikuva kuitenkn jostain on jossa jokaisen kaaren kohdalla kölitukken välissä on kölin päällä kaarien välissä metallinen tuki...

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.03.2019 22:57

Moro Pesäpaatti

Toi jatkuva kaari toimii pienemmissä tasapohjaisissa soutupaateissa mutta Scyllan tyyppisessä tiimalasi/viinilasi muotoisessa täyte pitäisi olla aika massiivinen ja pasutettava kaari todella pitkä ja vaikeasti käsiteltävä. Eli käytännössä mahdoton tän tyyppisessä veneessä. ja sitä paitsi ollaan 16 vuotta myöhässä.

Tasasaumaisissa noita kaarien välisiä "pukinsarvia" on käytetty, mutta kyse onkin just siitä, että olisiko sille jotain tarvetta Ottilianassa?
Laitoin tuossa ylempänä linkin esim. Arabellan YT-jaksoon, jossa pojat suunnittelee noiden pukinsarvien hitsaamista Tigilla Pronssista (en muuten tietänyt että sekin on mahdollista)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 1865
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja matti » 09.03.2019 7:50

Sorry, luulin rivien välistä lukeneeni, että olet havainnut jonkun ongelman? 8-|
Asiathan ovat hyvin ! :))
Kannattaneeko alkaa mielenrauhan takia alkaa tekemään mitään koska ei ole mitään ongelmia havaittu?
Toisaalta, eihän sellaisten pikkusten (2-3 alimmaiseen niittiin) "pässinsarvien" tekeminen (haponkestävästä) ja asentaminen ole mitenkään mahdottoman suurisuuntainen operaatio, onhan se kaikki kotiinpäin veneen ikääntyessä!

matti
Viestit: 1865
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja matti » 11.03.2019 8:55

Viikonloppuna käytiin viemässä kerrossänky käyttäjille, siinä ajellessa oli aikaa pohtia syitä ja seurauksia pari tuntia sivu;
Mikä funktio on (pienen) painokaaren alapään kiinnityksellä=tukee laudoituksen alaosaa veden painetta vastaan.
Ensimmäinen lauta tukeutuu köliin ja muu laudoitus alaosaltaan pohjatukkeihin, riippuen pohjatukkien keskinäisestä etäisyydestä saattaa vedenpaine työntää laudoitusta sisäänpäin, tämä etenkin ohutlautaisessa tasasaumaisessa, alaosan ollessa kovera em aiheuttaa vuotoa(toisin kuin kuperalla pohjan osalla jossa laudoitus painuu tiukemmalle), joten tasasaumaveneessä riittävän tiheä tuenta on tarpeen.
Limisaumaisessa on limin muodostama pituussuuntainen "palkitus" pohjatukista toiseen tukemassa laudoitusta, joten selvitään pitemmillä jänneväleillä, eikä mahdollisessa joustossa tapahdu samankaltaista sauman aukeammista kuin tasasaumaisessa.

Vastaa Viestiin