Sivu 14/19

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 04.02.2018 11:08
Kirjoittaja Northling
Moro

Linkki Liisan myynti-ilmoitukseen.
Ottilianan "sisarvene" Liisa myynnissä.
https://www.nettivene.com/purjevene/scy ... mainOnly=1

Liisa on lehtikuusesta rakennettu suurscylla.
Liisassa on perinteinen lyhyt ruffi ja keulakajuutassa erillinen lyhyt ruffaus.
Siis eroja Ottilianaan, jossa on pitkä ruffi, peräkajuutta, ohjailuhytti, hydrauliohjaus.

Nortti

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 04.02.2018 19:24
Kirjoittaja Northling
Moro

Vesilinja valmiina:
Vesilinja valmiina.jpg
Arvoituspurkki, mikäs tämän käyttötarkoitus on?
Arvoituspurkki.jpg
Arvoituspurkki 2.jpg
Tästä alkaa jo selviämään purkin funktio
Purkki.jpg
Ostin Oy Esco Ab:n Mikalta tuollaisen näppärän Safire tankkiliitännän.
Arvoituspurkkia tarvittiin estämään hst lastujen putoaminen tankkiin 14 mm reiän poraamisen yhteydessä kuppiterällä. Ei tainnut muruakaan pudota tankkiin!
Lämmittimen diesel imuputki.jpg
Nortti

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 05.02.2018 0:42
Kirjoittaja Northling
Moro

Nyt kaivattais vinkkiä!
Samalla kun asentelin tuota lämppärin diesel imuputkea 14 mm reikään, kurkkasin 40 mm mittarireiästä tankkiin ja vaikka diesel on kirkasta ja levätöntä tankin pohjalla on ohut kerros ruskeata likaa, joka on 16 vuoden aikana sinne kerrostunut. Ongelma nyt on se että en ole aikoinaan tajunnut tilata tankkiin manusluukkua, joten sen ruskea lian peseminen ei onnistu manusluukusta vaan käytettävissä on tuo 40 mm reikä.

Voisihan siihen metallimieheltä tilata manusluukun, mutta se ei nyt kauheasti houkuta. Jos vaan löytyisi joku toinen keino, jolla lian saisi pestyä pois pohjalta. Tankissa on ollut Grotamar leväntappo ainesta ja vettä ei tankissa ole, olen sen säännöllisesti lirutellut tyhjennyshanasta pois.

Mulla on tankin alimmassa kulmassa tyhjennyshana, josta saan tankin valutettua tyhjäksi. Ajattelin hakea siihen sopivan letkunipan ja sitten letku pohjapropun reiästä ulos ja kanisteri alle ja dieselit sinne.

Tankki on n 80 litraa ja HST:tä se on tällä hetkellä vähän yli puolillaan kirkasta dieseliä.

Tietääkö joku jotain ainetta, jolla saisi liuotettua tuon ruskean lian pois?
Epäilen että se on mustarautatankeista kertynyttä ruostetta tai jotain?
Tai onko jollain tiedossa jotain keinoa, jolla tuon saisi hoidettua ilman isompaa reikää?
Pulloharjallakaan ei taida saada tankkia pestyä tuosta 40 mm reiästä.

Kiitos neuvoista jo etukäteen!

Nortti

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 08.02.2018 23:54
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Tämä ei nyt ole oikeastaan neuvo, mutta mulla oli Summanmutikassa sama, tai oikeastaan pahempi ongelma, kun oli päässyt jo levääkin kasvamaan niin, että sudattimet tukkeutuivat. Otin tankin lähes tyhjäksi ja lorautin pohjalle jääneeseen dieseliin yliannostuksen levän tappajaa (tai ei kai se mitään varsinaisesti tapa vaan ainoastaan ehkäisee hieman sen syntyä). Sitten jynssäsin tankkia siitä pienestä reiästä erilaisten teräslanka-harja-viritelmien avulla niin hyvin kuin taisin ja lopuksi kuivasin irronneen moskan taas teräslanka-trasseli-rätti-viritelmillä mahdollisimman tarkkaan. Varmaa on ainoastaan, ettei tankki täysin puhtaaksi tullut, sillä sinne loiskeenestoseinämän taakse ei ylettynyt millään. Suodattimet eivät kuitenkaan ole tuon jälkeen enää tukkeutuneet.

Mikä muuten on käsityksenne noista levänestoaineista? Viime kesänä kun oli ongelmia tuossa purkkarissamme dieselin kanssa (oli vettä seassa), niin Meripelastusseuran aluksen päällikkö neuvoi olemaan käyttämättä noita lisäaineita, mutta Veleiron kaveri taas sanoi esim. merivartioston veneissä niitä käytettävän. Yritin kysyä häneltä oikeaa merkkiä, mutta ei joko muistanut sitä tai ei sitten halunnut kertoa.

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 09.02.2018 1:13
Kirjoittaja Northling
Moro

Kiitos vinkistä!
Tyhjensin tankin tänään lorottelemalla dieselit tyhjennyshansta letkulla, joka tuli pohjapropun aukosta veneestä ulos. Kävi aika kätevästi kun hain putkiliikkeestä letkun alapäähän vielä hanan, jossa oli letkunipat. Ennen tyhjennystä heiluttelin venettä mitä se nyt pukeilla heiluu, mutta yhtään moskaa ei tankista irronut. Eli kaikki diesel minkä valutin oli ihan puhdasta, laskin sen vedenerotussuodatinsuppilon läpi ja se oli aivan puhdas.
Tätä ainetta olen käyttänyt dieselin joukossa:
https://www.dieselbakteeri.fi/

Tietääkö joku mitä toi ruskea mömmö voisi olla? Dieselbakteeri tekee käsittääkseni vaaleita haituvia ja ameebamaisia limamöykkyjä?
Voiko dieselistä erottua tankin pohjalle bitumia?

Aattelin seuravaksi kokeilla puutarharuiskun terävällä suihkulla kokeilla mittariaukosta irtoaako lika dieselillä ruiskuttamalla?

Mitäs mahtaisi Pineline tehdä tuolle mömmälle?
http://www.pineline.fi//Pineline_Tehope ... /p123-100/
Sillä lähtee ainakin maantiepiki autosta.

Nortti

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 09.02.2018 10:49
Kirjoittaja kimsir
Moi


Toimisko joku laimennettu happo siinä liuottamisprosessissa? Eikös se tankki olekin haponkestävää materiaalia?

Kimmo

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 09.02.2018 20:07
Kirjoittaja Northling
Moro

Kaverin vinkin perusteella kokeilin ekaksi ihan dieselillä itellään, joka on tehokas liuotin.
Tyhjässä tankissa oli yön aikana jo suuri osa moskasta valunut tankin syvään päähän.
Likainen tankki.jpg
Ruiskuttelin puutarharuiskulla terävällä suihkulla 40 mm mittarireiästä tankin kulmiin parhaani mukaan.
Eka 5 litraa oli aikamoista moskaa(vasemmalla). Toinen oli jo puhtaampi:
Eka ja toka.jpg
Välillä kaatelin kanisterista täyttöaukon kautta SUURELLA virtauksella.
Kolmas.jpg
Neljäs.jpg
Kaiken kaikkiaan taisin parikymmentä kertaa laittaa 5-10 litraa dieseliä läpi.
Jotta löpö ei olisi loppunut suodattelin seisottamisen jälkeen puhtaampia huuhteita uudelleen käytettäväksi suodatinsuppilon läpi. Viimeiset tulivat puhtaana läpi.
Aika jumppaa oli karata portaita yli parikymmentä kertaa edestakaisin kuljettaen löpökanistereita.
Pesty tankki.jpg
Mutta olihan siellä aika mömmöt. Jos toi olisi lähtenyt kelissä liikkeelle ja mennyt suodattimeen niin kone olis tyssännyt siihen.
Nuo räimäleet olivat niin sitkeitä että ne tukkivat suodatinsuppilon verkon hetkessä jos yritti suodattaa ennen laskeutumista.
Osa tankista tullutta moskaa oli selvästi ruostehiutaletta, joka on ruosteisista säiliöistä peräsin.

Nortti

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 10.02.2018 0:34
Kirjoittaja Northling
Moro

Pohdin vielä mitä oikeesti se lima on. Osa oli varmaan saaristoasemien vanhoista pintasäiliöistä tullutta ruostetta. Se oli selvästi raskasta hippua ampärin pohjalla. Mut toi lima on varmaankin grotamar leväntappoaineen tappamaa diesel bakteerimössöä. Grotamar tappaa löpön seassa lilluvat leväkasvustot ja se sedimentoituu tankin pohjalle eikä tuki suodattimia. Jossain vaiheessa on ollut selkeä bakteeri kontaminaatio tankissa. Mietin että osa voi myös olla dieselistä saostunutta bitumia. Alkuunsahan käytettiin veneissä vielä löpöä (LPÖ) verotonta kevytpolttoöljyä. Ottilianahan laskettiin vesille 2003 ja tämä oli eka kerta kun pesin tankin.

Näissä oli vähän samanlaista:
https://www.youtube.com/watch?v=anEbyUS-WH8
https://www.youtube.com/watch?v=7mdVbQSWqpU

Nortti

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 10.02.2018 9:47
Kirjoittaja matti
tulee elävästi mieleen menneet ajat; töissä ollessa tuli monesti kuultua Saimaan miehiltä kun tulivat merelle ja vene alkoi keinua jonka seurauksena pa-suotimet olivat tukkeutuneet ja oli ollut pakko vaihtaa suotimet jossain Viipuri-Santio välillä, jopa hieman huonoissa olosuhteissa!
Tullut tyhjennettyä isosta kaksimoottorisesta veneestä toisesta tankista pari ämpärillistä vettä ja moskaa jotka oli tankattu Saimaalla (polttoaine oli loppunut kesken tankkauksen, ilmeisesti huoltamon pumppu oli imaissut lopuksi pohjasakat veneen tankkiin!!!)

Olen edelleen sillä kannalla, että on hyvä tapa pitää varasuotimet ja työkalut veneessä. 8]

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 10.02.2018 11:30
Kirjoittaja Northling
Moro

Juu, eihän sitä moskaa tuolta tankista määrällisesti niin kauhean paljoa tullut. Tuo kuvan eka ja toka 5 L ämpärilliset on siis huudottu kuivan tankin pohjalta n 5:llä litralla dieseliä. Sitä moskaa oli tankin pohjalla ohut kerros, syvässä päässä varmaan enemmän, mutta sinne en loiskelevyn takia näe.

Minäkin olen kauhujuttuja kuullut siitä, kuinka kelissä kone hyytyy moskan takia ja ollaan menossa karikolle jne. Kipparin mielessä painaa öisin juuri tällaiset asia ja siksi tähän pesuoperaatioon ryhdyinkin.

Koitan välttää saaristoasemien maanpäälisistä ruostuneista tankeista tankkaamista. Ostan mielummin 30 L gallonaan bensikseltä dieseliä, koska kulutus niissä on suuri ja laatu parempaa. Väittävät että Nesteen dieselillä ei tuota Diesel Bug ongelmaa esiinny, siksi olenkin viime aikoina hakenut Nesteen Dieseliä. Olen nyt muutaman vuoden lisännyt löpön joukkoon tuota Grotamar myrkkyä, kun sitä alkoi saamaan suomestakin. Vedenpoiston tankista teen useamman kerran vuodessa.

Tietääkö joku, miten Dieselin talvilaatu kestää diesel bakteeria? Onko talvilaadussa vähemmän biodieseliä? Voisi nyt talvella hakea kaikki kanisterit täyteen, jos se on parempaa...

Mulla on aina ollut veneessä varasuotimet mukana; sekä karkea- että hieno-suodin. Nyt itseasiassa on vielä lisäksi kokonainen toinen karkeasuodin jalkoineen varalla.

Olen pitkään suunnitellut rakentavani suodinjärjestelmän, jossa olisi kaksi erillistä suodatinta polttoainelinjassa, niin että hanaa kääntämällä saisi vaihdettua heti toiseen puhtaaseen suotimeen. Tietysti haittapuolena tällaisessa järjestelmässä on se, että siinä on enemmän vuotopaikkoja useampien liittimien ja hanojen takia...

Nortti

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 11.02.2018 19:22
Kirjoittaja pesäpaatti
Oman paattini tankin ja järjestelmän puhtautta tarkkailen ja varjelen melko fanaattisesti...joka tarkoittaa mm, että vesitän säännöllisesti vedenerottimen (tosin ei oo ikinä vettä näkynyt), vaihdan karkea- ja hienosuodattimet huolto-ohjeen mukaisesti, tankkaan aina sihdillisen suppilon läpi, täytän aina kauden loputtua tankin melko tyhjästä talvilaadun Nesteen Pro-dieselillä, jonka haen puhtailla kannuilla vilkkaalta huoltoasemalta, samoin tässä yhteydessä täytän kaikki muutkin kannut täyteen.
Joku alan kauppias sai myytyä mulle sitä StarBriten dieselin leväntorjunta-ainetta, jota olen nyttemmin käyttänyt, tosin sen hyötyvaikutuksista en tiedä. Vuosien aikana tankin pohja on pysynyt kauttaaltaan täysin puhtaana. Diesel100:kin olen joskus tankkiin lorauttanut.
Huomionarvoista on sekin että, kun säiliöauto täyttää jakajan säiliöitä, niin niistä jakajista ei kannattaisi juuri silloin tankata venettä. Säiliöiden täyttö saa kuitenkin niiden pohjalta epäpuhtaudet liikkeelle, kannattaa antaa laskeutua ennemmin kuin ottaa niitä pistoolilla omaan tankkiin.

Bakteereista ja levänmuodostuksesta vielä, nehän tarvitsevat vettä, varsin pienikin määrä otollisissa olosuhteissa riittää.
Miten pitäisi suhtautua Diesel100:n käyttöön polttoaineen seassa, näitähän markkinoidaan jäänestoaineena, joka harjoittaa vettä pois.
Monet konemiehet paheksuvat näiden lisäämistä naftatankkiin ?

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 11.02.2018 20:47
Kirjoittaja Northling
Moro

Hyviä vinkkejä pesäpaatilta, Kiitos!

Oliko sulla oikein tietoa että talvilaatu olisi parempaa pöpönkestolta?

Vesittänyt minäkin olen nykyään tosi usein. Alkuun en osannut olla niin huolellinen. Tosin harvoin siellä vettä oli.
Paitsi yhden kerran kun tankkasin eräästä mainisemattomasta saaristotankista. Vettä tuli litrakaupalla ja ruostehippuja.

Ehkä ne moskat on olleet siellä kauankin kun vettä ei viimevuosina ole ollut. En ole kylläkään kovin usein tankkia tarkastellutkaan.

Nortti

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 11.02.2018 22:19
Kirjoittaja pesäpaatti
Uskon että talvilaadun etu tulee veneen pitkähkössä varastointiajassa, jona aikana talvilaadun alhaisimman varastointilämpötilan alittaminen on vain vähäistä ja näin ollen myös parafiinien erottuminen.
Sitä en tiedä kuinka täydellisesti parafiinit yms. liukenevat takaisin polttoaineen lämmetessä, täydellisestikö ?

Alla Verkosta lainattua,

Dieselöljyjen merkittävimmät erot löytyvät suodatettavuudesta eli alimmasta käyttölämpötilasta. Alinta käyttölämpötilarajaa matalammissa lämpötiloissa parafiiniset hiilivedyt alkavat kiteytyä ja saattavat tukkia moottorin suodattimet.
Samepiste on dieselpolttoaineen alin varastointilämpötila. Alhaisemmassa lämpötilassa diesel saattaa alkaa samentua, ja pidemmässä säilytyksessä myös parafiinit alkavat erottua.

Nesteen Suomessa ja muissa Pohjoismaissa toimittama dieselpolttoaine ei sisällä perinteistä biodieseliä, eli FAMEa. Polttoaineen FAME-nollapitoisuus tarkoittaa, ettei tulossa ole mikrobikasvu- tai vesiongelmia ja tukkeutuneita suodattimia, ja polttoaineella on hyvä varastointivakaus. Nesteen dieselpolttoaine sisältää puhdistavia, korroosiota estäviä, voitelevia ja vaahtoamista estäviä komponentteja, jotka on valittu tuottamaan korkealaatuinen polttoaine pohjoismaisiin tieolosuhteisiin.

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 12.02.2018 11:09
Kirjoittaja Qubik
Ton nesteen mainonnan olen valmiina allekirjoittamaan ihan kokemuksien takia. Pitää paikkaansa!

Re: Scylla Ottiliana

Lähetetty: 12.02.2018 17:02
Kirjoittaja Northling
Morjentes

No mulla ei ole parafiinien eroittumisesta pelkoa kun vene (ja löpö) on talvellakin lämpimässä.
Nesteeltä olen pääasiassa tankannutkin paitsi saaristossa kun siellä ei paljoa Nesteitä näy.
Taidankin nyt hakea kanisterit täyteen Nesteen talvilaatua!

Nyt kun se paskanen dieseli oli pari päivää asettunut, imaisin siitä päältä 10 litraa kirkasta dieseliä talteen vielä suodattaen sen.
Loppujen lopuksi sitä tankista tullutta moskaa on muutaman desilitran verran.

Nortti