Scylla Ottiliana

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Matkakertomus kesälomareissusta Ottilianalla Höga Kustenille kesällä 2017

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.08.2017 0:17

Viimeinen osa matkakertomuksesta:

Kotimaahan

Seuraavana aamuna suuntasimmekin sitten jo kotimaata kohden, tai siis Ålandiin. Grisslehamnin länsipuolelta lähtiessä pitää ensin navigoida pohjoiseen n. 8 Nm ennen kuin päästään avomerelle ja voidaan ottaa suunta Eckeröhön, jonne on hyvä suunnata Enskärin majakan opastamaa väylää myöten. Suurin osa 35 Nm matkasta ajelimme kevyessä 3-5 m/s pohjoistuulessa genaakkeri ulkona. Siis taas pidemmässä avomeriylityksessä meillä oli lähes ideaali keli; sivutuuli eikä aallokkoa. Eckeröön saavuimme iltapäivällä ja olimme viimeisiä veneitä, joka sai laituripaikan. Myöhemmin saapuneet joutuivat jäämään lahdelle ankkuriin. Tuntui oudolta olla täyteen ahdetussa satamassa Ruotsin puoleisten lähes autioiden satamien
Jälkeen. Muistutus paluusta kotimaanpuolelle tuli satamakonttorissa, kun laiturimaksun sähköllä oli 30 euroa, Ruotsin puolella totutun 10-20 euron sijaan. https://youtu.be/qlols9CA6cA

Maarianhaminan länsisatama oli seuraava etappimme. Pohjanlahden kierroksen jälkeen Ålandin tutut satamat tuntuivat jo kotivesiltä. Muistui mieleen kun ensimmäistä kertaa n 25 vuotta sitten uskalsimme avomerta uhmaten seilata Maarianhamin länsisatamasta Eckeröhön. Silloin vähäisellä kokemuksella se tuntui jo huimalta avomerimatkalta! Nyt kun kokemusta on vuosien saatossa karttunut ja luottamus veneeseen on kohdillaan iso merikään ei enää tunnu pelottavalta ja itämeri tuntuu pieneltä. Toki kunnioitus merta kohtaan ja terve pelko säiden suhteen on tallella. Meren kanssa ei leikitä, se on armoton!
https://youtu.be/F7lF1J_ha8I

Länsisatamasta seilasimme Vargatan kautta Seglingeen https://youtu.be/nNzNeQqiaJU Maailman parhaan Seglingen savusiian maku suussa muistona jatkoimme Lappoon ja sitten saaristomeren suosikkipaikkaamme oman pursiseuran saunamökille Kihdin laidalle.
https://youtu.be/m2pzT5suntc Kihtisäpissä viihdyimmekin useamman päivän tuttujen veneiden seurassa. Ylimääräistä aikaa oli jäänyt, sillä tuulenpitopäiviksi varatut satamapäivät oli jääneet suotuisten kelien takia käyttämättä.

Kävin vaihtamassa gasteja Saviletossa, sillä Kirsin piti lähteä töihin. Tyttäremme Janica kaverinsa Annan kanssa tuli seilaamaan kanssani viideksi päiväksi. Tyttöjä onnisti sillä kelit olivat kesän parhaimpia ja tuulet suotuisia. Tytöt halusivat ensimmäiseksi Kihtisäpin kuuluisaan saunaan. Sieltä jatkoimme Lootholmaan, jossa en ollutkaan pariin vuosikymmeneen tullut poikenneeksi. https://youtu.be/m2pzT5suntc
Helenan kainalosta jatkoimme yhteen suosikkipaikkaamme, Katanpäähän, jossa oli ihan pakko kiertää koirien kanssa tykkitiet ja käydä tähystystornissa. Kävimme myös pikavisiitillä Isokarin majakkasaarella ja tytöt kävivät majakassakin. Sieltä jatkoimme toiselle pursiseuran saunamökille UKIn edustalla, jossa koimme laiturissa melkoisen ukkosmyräkän. https://youtu.be/R7DZoaKrERY
Uudessakaupungissa vaihdoin taas kaksi kaksivitosta tyttöä takasin yhteen viisikymppiseen tyttöön, todettuani että vanhassa vara parempi. Jatkoimme siis Kirsin kanssa kotia kohden ”oikaisemalla” vielä kerran Kirsin suosikin, Katanpään kautta. Kovimman kelin kohtasimme melkein kotivesillä, kun matkalla Katanpäästä kohti Pyhämaan Ristikaria, tuuli nousi 14 m/s ja puuskat ujelsivat 17 m/s. Onneksi meillä oli taas sivumyötäinen tuuli, sillä vaikka olimme osittain ulkokarien suojassa, parimetrinen aallokko pisti ruorimiehen tai –naisen veivaamaan ruoriratasta ihan tosissaan. https://youtu.be/TkxuuHny3qg
Vielä 25 mailin seilaus ohi Rauman ja olimme kotisatamassa Luvian Laitakarin perinnevenesatamassa.

Yhteenveto

Kotiin siis saavuimme 6.8 reilun 6 viikon reissun jälkeen. Maileja kierroksesta kertyi 735 Nm Konetunteja tuli 86 h. Se tarkoittaa että arviolta puolet matkasta on taitettu purjeilla.

Höga Kusten ylitti odotuksemme kovasta ennakkomaineestaan huolimatta. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Jos mahdollista siellä kannattaisi viettää enemmän kuin tuo meidän 2 viikkoa, mutta toisaalta siinä ajassa näkee jo tosi paljon ja ihmismieli pystyy ottamaan vastaan vain tietyn kiintiön kauneutta, ennen kuin kauneinkin maisema alkaa näyttämään tylsältä.


Nortti


Tietoja Ottilianasta:
S/Y Ottiliana on vuonna 2003 valmistunut SuurScylla. Se on Björn ”Nalle” Nybergin viimeinen Scylla-design ja se on rakennettu Luvialla Sådön veistämöllä suomalaisesta männystä, mahongista ja teakista. Veneen mitat: runkopituus 10.60, kokonaispituus 12.60, vesilinja 8,45, leveys 3,50, syväys 1,60, Masto 14,3 m, uppouma n 7,0 tn. Veneessä on kutteririki, perä- ja ohjailuhytti sekä nykyaikaiset matkaveneen mukavuudet perinteisistä muodoista ja rakennustekniikasta huolimatta. https://youtu.be/It7VObIxe5Q
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja matti » 18.08.2017 11:48

Varmaan tosi hieno reissu! :))
Käy kateeksi tuollainen järjestelykyky, että saa noin pitkän ajanjakson vapaaksi, ei ole onnistunut meikäläiseltä (vielä)vaikka olen eläkkeellä. 8\

Kulkepa vene hyvin, viimeisellä videolla pelkät keulapurjeet ja näytössä 8,5kn. 8o

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.08.2017 13:54

Moro

Koko tarina helposti luettavassa muodossa Facen muistioissa.
Tekstiä elävöittämässä kuvia.
https://www.facebook.com/notes/sy-ottil ... 517741328/

Mitä mieltä olette tällaisesta esitystavasta?
Toimiiko nuo YouTubeen johtavat videolinkit?

Matille: Kulkeehan se kun puuskaa 16 m/s. huiput oli päälle 10 knoppia!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja matti » 19.08.2017 7:57

Naamakirjan kertomus on hyvä ja linkit toimivat.

"Perässäkulkijoille" olisi avuksi jos olisi vielä kuvia satamien sisäänmenoista/ilmakuva satamasta, etenkin sellaisista (Prästgrundet) joita on pitänyt mennessä arvuutella.
Kuva luonnossa sekä plotterin näytöstä lisättynä selventävällä tekstillä/nuolella/viivalla.
Tosin em voinee löytää satamakirjoista???
Teillä tais olla hankittuna jonkinlainen satamakirja(kuva navigaattorista) ??


Joo tarkemmin asiaa ajateltuna, Otttilia on 1,5m pidempi omaani, joten runkonopeuskin on suurempi ja takiloissa on suurehko ero .
Kahvelikutteri on isopurjepainotteinen, keulapurjeet ovat pienet joten on selvää, että Mary III tarvii isonpurjeen (reivattuna) kovemmassakin tuulessa päästäkseen yli 8kn.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.08.2017 12:29

Moro

Meillä oli tämä satamakirja: https://www.merikartat.fi/norrlandskust ... randa.html
Se on todella hyvä pääosin. Aivan kaikista satamista ei vain ollut oikein selkeitä ajo-ohjeita tai selventävää kuvaa.

Mulla oli drone mukana reissussa, mutta sitä ei uskalla sateella tai kovalla tuulella lennättää, niin aika vähän tuli kuvattua.
Muutenkin arastelen lentää, kun olen pari kertaa meinannut torpata kopterin ja se on aika kallis vekotin.

Otin noita päivämatkojen kuvakaappauksia tietokoneen ruudulta ja ipadilta.
Tässä Prästgrundet:
Näyttökuva 2017-08-19 kello 11.53.23.png
Tässä näkyy että ko Open CPN-kartta ei ole noin suurella suurennuksella aivan paikkansapitävä tai sitten ruoppaus on siirtänyt rännin paikkaa vanhempaan kartta-aineistoon nähden?
Kuten kuvasta näkyy sisäänajoränni ei ollut kuin n 10 metriä leveä, kun tuossa kartalla mitattuna se on 25 m leveä, mutta tuo kartta-aineisto onkin laivojen käyttöön tarkoitettu, joten siinä ei ole panostettu huvivenesatamien tarkkuuteen.
Prästgrundet.jpg
No eipä se kartta-aineisto missään sovelluksessa yli-zoomauksella sen tarkempaa näytä olevan:
IMG_0252.jpg
IMG_0253.jpg
Paperikartallahanhan (1:50 000 tai 1:25 000) tuo on niin pieni ränni että sitä ei voi piirtää kuin yhdellä viivalla.

Meidän vesilinjapituus on 8,45 ja sehän on se, mikä määrää runkonopeuden. Scyllassa kun on tuota perä- ja keulaylitystä jonkinkin verran. Mikä Mary III:n vesilinjan pituus on?
Meillä on vähän perinteiseen kutteririkiin poikkeava sailplan kun tuo klyyvaripurje onkin leikattu, kuten nykyaikainen Genovalainen. Saaristossa kun pääosin seilataan ja siellä Scyllat yleensä kärsii alikrikauksestaan. Vieläkin välillä toivoo lisää voimaa purjeisiin.

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.09.2017 19:29

Moro

Tämä kesä on ollut ennätyksellisen hyvä meille veneilyn kannalta:
n 800 Nm seilattu omalla veneellä (1400 Nm yhteensä tänä vuonna)
57 yötä nukuttu veneessä tähän mennessä. (+10 kaverin veneessä)
Kelitkin on olleet suosiolliset: Sadevarusteita ei ole turhaan tarvinnut kaapissa roikottaa ja lämpökerrastokin on päässyt käyttöön.

Kohtapuoleen pitää nostaa paatti talviteloille, niin saa taas aloittaa "keväkunnostuksen" ja ruveta haaveilemaan seuraavasta kesästä.
Höga Kusten 2017.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.09.2017 18:18

Moro

Ilmojen kautta kumipyörillä kotihalliin.

https://youtu.be/6L-5Mkoap8c

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.10.2017 18:14

Moro

Sattusko joku tietämään mistä saisi Double Jaw Toggleja?
Tällasia 8 mm tapilla:
Toggle double jaw.png
Tarkastelin kettingistä tehtyjä vatustaageja ja huomasin tollasen, yks lenkki oli auki hitsauksestaan.
Aika voima ollut kun on repinyt sen auki, joten tarkkana saa olla.
Pahimmassa tapauksessa jos alavatustaagi pettää kovassa kelissä, niin se voi johtaa maston alastuloon kun ensin puksprööti katkeaa ja sitten pettää keulastaagi jne.
IMG_4889.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja matti » 04.10.2017 18:26

Ainakin tuolla näkyy olevan; http://www.toplicht.de/en/shop/takelage ... -edelstahl

Olisko jossain nojannut laituriin kun on ketjun lenkki auennut???
Jostain lukenut (mahd. woodenboat-lehti), että ei välttämättä ole hyvä asia hankkia rosteri ankkuriketjua, ovat katkeilleet yllättäen.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.10.2017 18:43

Moro Matti

Joo, löysin jo itekkin ton Toplictin (kun vaan ensin muistin firman nimen).
Mistäs sulla on vatustaagit tehty?

Vois tietenkin teettää pujeneulomossa vaijerista swaged päätteillä tai vois tehdä ite swageles päätteillä...

Nortti

PS. löysitkö sadeasua?
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja matti » 04.10.2017 19:01

Haponkestävästä vaijerista olen pleissannut.

Ei ole vielä hankittu.
Kävin sovittamassa Jollaksessa (sinnepäin on usein muutakin asiaa) Marinepool Aukland-asua, ollee halvimmasta päästä, kuitenkin 20000 vedenpito ja 15000 hengittävyys.
Se järkytys hinnoista johtunee syystä, että ostan lähes kaikki toppa yms takit -50-70% alennuksesta, mulla kun ei haittaa vaikka on viimevuoden mallia. :-)
Sattui silmään tuossa lauantaina miesten toppatakin (candian goose) hintalappu= 925€ 8-| joten eihän ne purjehdusasut olekkaan niin mahdottomissa hinnoissa. :))

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.10.2017 20:17

Moro

"Kevät"kunnostus aloitettu!
Pilssin pesu suoritettu ja samalla parantelin pilssipumppujen asennusta.
Pilssipumpun asennusrauta silvuplee:

https://youtu.be/R0szrEJPVdk
Pilssi.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja kaller » 15.10.2017 15:27

Fiksu idea kyllä purjeveneisiin. Omassa meriläisessä pääsee hiukan helpommin nuo putsamaan.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.10.2017 10:05

Moro

Ottilianassa on suhteellisen syvä pilssi ja pumput sijaitsee pilssin perällä kölin takaosassa sillä se on syvin kohta. Lisähaastetta tuo se että pumput ovat vielä koneen takana osittain merivaihteen, akselin ja pakoputken äänenvaimentimen alla.
Tietenkin silloin kun pumppu lakkaa toimimasta (keväällä laskun jälkeen) pilssissä on vettä ja pumpun puhdistus tai vaihto pitää tehdä kädet kyynärpäitä myöten kylmässä vedessä. Tuo helppo irrotus ja asennus saattaa olla kiiteltävä asia silloin.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.10.2017 15:53

Moro

Huomio Scylla-purjehtijat ja muut, joilla on puksprööti tuettu kettinkisillä vatustaageilla!
Tarkastakaapa ne kettingit, sakkelit ja togglet.
Mulla oli käynyt näin:
IMG_4889.jpg
Tuo on hitsattua rosteri kettinkiä, tuo yksi lenkki oli auennut hitsaussaumasta ja näyttäisi että siellä saumassa on muhinut ruoste aika pitkään! Tämä onneksi oli sivuttain tukeva vatustaagi, joten se ei ole niin kriittinen.
Jos alakettinki pettäisi kovassa kelissä se voisi johtaa jopa pukspröötin katkeamiseen ja maston kaatumiseen.
Viime kesänä kohdattiin aika koviakin kelejä, joten luojan lykky kaikki kesti.

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin