Scylla Ottiliana

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.04.2016 21:33

Moro

Taas on ahkeroitu.
Färi vaihtuu lähes päivittäin :)
Nyt Hempel Underwater Primeriä (ent. Yacht Primer)
12671859_982803448475706_4667466286180978449_o.jpg
12998162_982803451809039_5972744708280972125_o.jpg
12973147_982803445142373_6556694370033032112_o.jpg
12998224_982803521809032_5873831846069361808_o.jpg
12967915_982803531809031_3336599390249651169_o.jpg


Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 11.04.2016 22:19

Kommeeta on!

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 13.04.2016 21:40

Nortilla on hommat hanskassa. Mukava kattella näitä..

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.04.2016 18:50

PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 17.04.2016 11:57

Olisit laittanut vielä lopputuloksesta kuvan, ilman teippejä.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.04.2016 12:24

Moro

Juu juu, laitetaan kun on saatu toinen kerros sudittua :)

Nonni, nyt olis toine kerros sivelty ja teipit poistettu.
Kohtuullinen tuli, alareuna teipataan vielä uudelleen loppujen pohjan primeri- ja eliönesto-maalien sivelyn ajaksi.
Samalla saa oikaistua loput virheet.

Alhaaltapäin katsottuna viiva on vinkeesti mutkalla takaisinpäin.
13029643_986087168147334_2358424398157444143_o.jpg
Suoraa sivusta on aikalailla linjassa.
13029458_986087171480667_153315186877359359_o.jpg
Edestä
13041035_986087231480661_8150728246916371010_o.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Seesell » 20.04.2016 8:40

Toi on HIENO!!!! Olispa ittelläkin tuollaista talenttia, malttia, valttia... Eikun hemppeliä :)

Miten on tuon valkoisen raidan laita, tai siis pohja :-)
Mikä on sen tarkoitus? Se on todella hienon näköistä mutta onko siinä jokin käytännön syy miksi niitä vedetään? Ja miten paksuja ne yleensä on, montako kerrosta ja minkä sortin maalia?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.04.2016 9:15

Moro Seesell

Vesilinja nyt vaan pruukataan maalata erottamaan pohjan maalaus kyljen maalauksesta/lakkauksesta.
Se voi olla jotakin parista sentistä 10:een senttiin riippuen veneen koosta ja tyylistä. (meillä on 8 cm)
Se myös keventää venettä silmälle jos on korkea varalaita niin kuin meillä.
Vesilinja sijoitetaan yleensä niin että se on sentin - pari todellisen vesilinjan yläpuolella, silloin kun vene on normaali lastissa.
Ei ole tarkoitus että vesilinja makaa vedessä.
Vesilinja suttaantuu kesän aikana ja se on helpompi putsata ja maalata uudelleen kuin koko kylki.

Mä vedin nyt Miranolilla, mutta paras on kun sekottaa värin samasta lakasta kuin kylki niin titaanivalkosen kanssa lakkamaalin.
Vedin kaksi kerrosta kun peitti hyvin, alla oli kyllä jo useampi kerros jotain maalia.

Toi teippaus tuossa se kovahomma on, kyllä sitä maalaa helposti sitten.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
mixurium
Viestit: 92
Liittynyt: 05.11.2008 11:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja mixurium » 21.04.2016 8:15

Hienoa työtä Nortti! Itse olen miettinyt pitäisikö bootsripen alla olla joku pohjamaali, esim. Underwater primeri? Vai vedätkö vaan lakan päälle?


Sent from my iPad using Tapatalk
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 21.04.2016 9:13

mikä on tuon ketjun tarkoitus tuossa edessä?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.04.2016 9:48

Moro

Mixurium: mun vesilinja on lakan päällä, kun sitä nostettiin leveytensä verran. Alunperin siinä oli alla lyijymönjä, eli kumpi vaan käy kunhan muistaa hioa mataksi pinnan ennen vesilinjan maalausta.

Aparaatti: Siis tarkoitatko kettinkiä, joka menee keulasta vesilinjasta pukspröötin kärkeen?
Se on vatustaagi, joka välittää keulastaagin voiman runkoon. Keulastaagiin kun nostetaan Genoa-purje niin pukspööti napsahtaisi poikki, jollei voimia siirrettäsi jotenkin runkoon. Vatustaagi voi olla tankoa, vaijeria tai kettinkiä. Rosteri kettinkistä oli helppo pätkäistä sopiva pätkä. Siinä on yläpäässä vielä vanttiruuvi, jolla sen kireyden saa säädettyä sopivaksi. Alapään kiinnityshela on hitsattu keularautaan ja pultattu läpi steevistä 12 mm pultilla.

Kerran kävi niin että vatustaagin alapään kiinnityksenä ollut 8 mm HST-sakkeli napsahti purjehtiessa poikki. Onneksi huomasin, kun ihmettelin että, miksi puksprööti on kauhealla kaarella ylöspäin. Äkkiä genoa rullalle ja katsomaan ja vatustaaki heilui vapaana puksprötin päässä.

Vaihdoin sakkelin tilalle sitten 10 mm togglen, joka on ko paikkaan tarkoitettu ja kestää varmasti. Eli aika moiset voimat tuohon kohdistuu kun 8 mm sakkeli napsahtaa poikki.
Toggle.jpg
Tuossa purjehduskuvassa näkyy hyvin miten koko genoan paine kohdistuu pukspröötin kärkeen:
10408974_718231864932867_6166119298529945082_n.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.04.2016 10:37

Moro

Jaa juu, latasin YT:een tollasen lyhyen purjehdusklipin vuodelta 2014.

Kyllä se kesä sieltä tulee:

https://youtu.be/-ri5Gi8Ejps

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Seesell » 22.04.2016 8:33

Northling kirjoitti:Moro

Se on Sika 290 DC. Primeriä ehdottomasti puhtaaseen viisteeen!

Saumaus kannensaumausmenetelmällä, mutta matalaan kolmiouraan (kuvassa oranssilla sikamassa):
Limisauman tiivistys.jpg
Mulla on massat pysyneet pohjassa jo 8 vuotta, eivätkä lähde edes nyt maaleja pohjasta poistettaessa.
Joitakin saumoja tosin pitää uusia kun ovat irronneet toisesta reunasta jostain syystä.

Nortti

Moi!
Tämä kuulostaa jännältä, onko ajatus että vedenlaskussa ei tulisi niin paljon vettä sisään? Pystyykö tämän tekemään kun vene on kyllästetty vai pitäiskö se tehdä juuri ennen sitä?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 22.04.2016 8:49

mikä on muten se primeri jota tuon sikamassan alle laitetaan?
olen tässä itse pohdiskellut että pitäisikö laittaa sikaa saumoihin tuon pohjan osalta. Tällä hetkellä siellä ei ole mitään muutakuin vanhaa maalia.
Vuotais sitte laskettaessa ehkä vähän vähemmän.
Tarttee varmaan tarkistaa enne rakojen putsaamisen aloittamista noi mun viime kesänä avaamani sika purkit että onko kuivuneet jo. Nämäkin kun on taas tällä paikkakunnalla tilaustavaraa =(. Jos sikan vielä saa ulos purkista niin voishan sitäkin kokeilla saumoihin.

Onko muuten olemassa jotakin järkevää keinoa millä sais pursotettua vielä noita kaikenmaailman massoja kun ne purkit tuppaa kuivumaan aina siitä etupäästään. Eli purkissa saattaa olla käyttökelpoista tavaraa silti vaikka kuinka. Onko olemassa esimerkiksi sellaisia tyhjiä tuubeja joihin vois lusikoida tuon mömmön?

Seesel: eiköhän sen pysty tekemään sitten kun kylläste on kuivunut

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.04.2016 12:48

Moro

Joo, just se on idea, että talven jälkeen ei vuotaisi. Ottilianassa on rakennettaessa saumat tiivistetty PU-massalla, joka sitten on pellavaöljystä pehmennyt. Talvella kun vene kuivuu ja seisoo kölillään niin limisaumat aukeavat ja ottaa jonkin aikaa ennekuin tiivistyy. Tein homman n 8 vuotta sitten ekakerran ja ilman vuotoja on siitä lähtien pärjätty. Nyt pohjan kyllästyksen ja maalien uusimisen yhteydessä oli helppo korjata auenneet saumat.

HUOM! venettä ei kannata korjata jos se ei ole rikki. Eli jos saumat eivät vuoda, niin kannattaa luottaa siihen alkuperäiseen systeemiin!

Huom 290 DC myynti loppuu. Ja viimeinen erä kun sain sitä oli liian juoksevaa, ei tahtonut pysyä pohjan saumoissa. Joten vaihdoin 291i:hin joka on ei niin valuvaaa tavaraa. Primerinä käytin Sika Primer näkyy videossa 3:00 min kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=K_LrI8SPBOc

Mä tein tuon vasta kyllästyksen jälkeen, ettei PÖ pehmittäisi Pu-massaa liikaa. Tulevaisuudessa kun taas keväisin kyllästelen venettä sisältä, niin se kyllä vähän pehmenee.
Se vaan kannattaa huolehtia ettei uran pinnat ole öljyset, muuten massa ei ota kiinni vaikka laittais primeriä
Mä tein tällaset urat tuonne limiin:
https://www.youtube.com/watch?v=lOFHlBfaGQI

Tässä pari hyvää klippiä mitä voi vesillä tapahtuu ja kannattaa miettiä että miten sitten toimitaan!
Jos vene pyörähtää ympäri. Miettikää miten omassa veneessä tavarat on kiinnitetty. Putoaako akut niskaan yms.
https://youtu.be/1mhCYcztA8E?list=PLkYj ... QhNa2jRAYw

Ja kun masto katkeaa, mitä sitten tehdään. Onko kunnon rikityökalut mukana, että saa pohjaa takovan maston irti!
Mulla on kerran masto kaatunut Sulkaveneestä, kun sinkitty vantti oli ruostunut sisältä. Kyllä se on pienemmässäkin veneessä aika pelottava rysäys!
https://youtu.be/d-jqwkNXMIY
Hätärikaus:
https://youtu.be/64l29uncetY?list=PLKUg ... sjD6XMdY7a

Entäs sitten jos vene vuotaa rajusti, mitäs sitten tehdään:
https://youtu.be/bRhcXBtmPQs?list=PLKUg ... sjD6XMdY7a

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin