Klassinen puuvene Aura vuodelta 1963 myynnissä!

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
mickea
Viestit: 2
Liittynyt: 06.02.2010 16:23

Klassinen puuvene Aura vuodelta 1963 myynnissä!

Viesti Kirjoittaja mickea » 25.05.2014 10:11

Pekka Herlinin klassinen purjevene Aura vuodelta 1963 myynnissä!

Meriristeilijä Aura OR L-35 rakennettiin aikanaan (1963) RORC säännön mukaisesti mutta filosofia veneessä lienee 1900 -luvun alun tyylinen. Veneessä on paljon samaa kuin vain hieman pienemmissä saaristoristeilijöissä aikanaan. Hyvin pitkiä ja hyvin kapeita. Ei mennyt kuin muutama vuosi ja näin kapeita veneitä ei enää juurikaan tehty. Uudet mittasäännöt alkoivat korostaa vesilinjan pituuden ohella leveyttä joka antoikin muita hyviä ominaisuuksia moniin veneisiin joskaan paluuta klassisen näköisiin risteilijöihin ei kilparadoilla ollut enää paluuta mittasääntö-luokissa. Toki yksityyppi-luokissa sekä monissa mR luokissa kilpaillaan edelleen Auran tyyppisillä veneillä mutta lienee rehellisyyden nimissä sanottava että kilpailut ovat historiaa, nyt on aika nauttia pitkän ja kapean rungon mukavista ominaisuuksista tulevien vuosien retkien muodossa.

Lisää veneen historiaa, kuvia ym. löytyy 0soitteesta http://www.syaura.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

VENEEN MITAT m (ft): Kokonaispituus, LOA 12,43 (40,8)| Vesilinjan pituus, LWL 8,75 (28,7)| Kokonaisleveys 2,50 (8,2)| Vesilinjan leveys 2,06 (6,8)| Syväys 1,93 (6,3)| Suurin korkeus 15,50 (50,9)| Paino, n. 5,7 t| LYS 1,21| Purje/rekisterinumero OR L-35 (OFF SHORE)| Moottori Kubota Beta 25 m/2009| Moottorin valmiste n:o 8S9607| Rakennusmateriaali Mahonki| Väri Valkoinen| Rakennusvuosi 1963| Telakka Wileniuksen telakka, Porvoo| Suunnittelija Jarl Lindblom, Turku. Aura on rakennettu mahongista ja tiheät kaaret ovat hikkoria. Veneessä on tiikkikansi, jonka alla on mahonkivaneri.

PURJEET m² (ft²): Isopurje 24 (78)| 1. Genua 41 (135)| 2. Genua (30) 98| 1. Fokka 24 (79)| Kr. Fokka 17 (56)| 2. Fokka 12 (39)| Spinnu 70 (230).

Muuta varustusta: 4 alkuperäistä vinssiä, 8 fenderiä, uudet kiinnitysköydet 4 kpl (kaksi lyhyttä, kaksi pitkää + muita vanhempia), tukkiankkuri 24 kg, Danforth ankkuri 13 kg ja Bruce ankkuri 15 kg Ancorlinalla, VHF radio antenni mastossa, pilssipumppu, irrotettava pöytä salongissa, 2 tulensammutinta, wc omassa tilassa.

KORJAUKSIA JA UUDISTUKSIA VUODESTA 2007:
2007 Asennettu langaton TackTick tuuli/nopeus/syvyys jossa NMEA – interface. Kaikki kannella olevat luukut hiottu puupuhtaaksi, kyllästetty ja lakattu uudestaan.
2008 Kaikki kolme akkua uusittu geeliakuiksi. Uusi potkuri ja akseli. Uusittu merkittäviä alueita styrbordin vanttikiinnikkeiden kohdalla kannella ja kylkeä sekä koko peräpeili. Vedenalainen runko hiottu puupuhtaaksi ja kyllästetty yli 30 litralla pellavaöljyä.
2009 Asennettu uusi tehokkaampi ja kevyempi Kubota 25 hp moottori ja Ebersprächer –diesel lämmitin. Asennettu Simrad NX40 karttaplotteri AIS –vastaanottimella.
2010 Uusittu kaikki köydet, skuutit, reivit, kiinnitysköydet ym.
2011 Masto hiottu puupuhtaaksi, kyllästetty ja lakattu uudestaan.
2012 Veneen sähköistys uusittu. Uusi sulakepäätaulu, automaattinen akkujen latausrele ja maasähkökytkentä.
Sittlåda hiottu puupuhtaaksi, kyllästetty ja lakattu uudestaan.
2013 Septitankin imutyhjennys rakennettu. Ruffikatto hiottu puupuhtaaksi, kyllästetty ja lakattu uudestaan.

OMISTAJAT KAUTTA AIKOJEN: #1. 1963-1967/Pekka Herlin (*1932 †2003), (uusi vene 1967? s/y Lygaia ja myöh. Caprice) Kone Oyj:n hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja (Merenkävijät, Hki, Särkkä)| #2. 1968-1971/A. Tulkki, veneen uusi nimi (!) s/y My Fair Lady (Merenkävijät, Hki, Särkkä)| #3. 1972-1975/Blässar & Riska, veneen uusi nimi (!) s/y Nyria (Brändö Seglare, Hki, Kulosaari)| #4. 1976-1978/Saki Paatsama (*1918 †1998) & Paasivaara, (Brändö Seglare, Hki, Kulosaari)| #5. 1979-2000/Pirkko ja Ilpo Kauhanen, veneen uusi nimi (!) s/y Anna-Maria (HMVK, Hki, Pohjoisranta)| #6. 2001-2006/ Hannu Peltonen ja Olli Voima, vanha nimi takaisin (!) s/y Aura (HTPS, Hki, Pyysaari)| #7. 2007-/Mikael Aminoff, Paavo Tikka ja Marko Nykänen (HSS, Hki, Liuskasaari).

Aura kuuluu klassisille veneille tarkoitettuun Klassikkorekisteriin ja kulttuurihistoriallisesti merkittäville veneille tarkoitettu K-merkintä on saatu Auralle. Käytännön kartoituksesta sekä rekisterin ylläpidosta vastaa Mahogany Yachting Society MYS ry/rf. MYS tekee asiassa yhteistyötä Museoviraston sekä Forum Marinumin kanssa. Aura on ollut mukana Klassikkorekisterissä alusta alkaen ja K-merkintä on myönnetty marraskuussa 2013, Auran ollessa yksi purjevene kuuden joukossa Suomessa.

Yhteydet, näytöt ja tarjoukset: Mikael Aminoff, mikael.aminoff@pp1.inet.fi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.