Talven puuhastelu meriläisen kanssa

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
kemijoki
Viestit: 10
Liittynyt: 02.01.2014 12:13

Talven puuhastelu meriläisen kanssa

Viesti Kirjoittaja kemijoki » 15.05.2014 11:20

Syksyllä tuli hommattua kuvan keskimoottorivene. Siellä se oli pressujen alla puolen kesää ollut kun syksyllä sen löysin. Niinhän se sitten meni että tammikuussa vene haettiin pihalle ja piti alkaa sitä perusremonttiin laittamaan. Aikataulukin piti perssavujen kera hommalle tehdä koska keväällähän on päästävä vesille. Siinä sitten tuli mieleen että toukokuun puolessa välissä on vene vesille saatava. Joten eukolle piti ilmoittaa että muutamana iltana talvella on sitten vähän kiireisempää.
Veneen historiankin sain kaivettua esille ja se on veistetty 1972 Björkössä ja veneenrakentajana oli Anton Fagernäs. Joten näiltäkin osin oli homma kunnossa. Tuli vielä luvattua veneen alkuperäisomistajan jälkeläisille joilta tiedot historiasta sain että vene on sitten keväällä ajokunnossa, tosin paikkana on Kemijoki Lapissa. Veneellähän oli aiemmin liikuttu Valassaarilla ja pisimmät reitit olleet Mikkelinsaarilla ja Ritgrundilla.
Joten lokikirjaan on uudet paikat tulossa.
Siinä sitä sitten tammikuussa 30 asteen pakkasessa pihalla ihmeteltiin kun se kyydistä pukeille nostettiin. Peräsin oli ruostunut käytössä puhki. Keulakannen katto oli lahonnut muovin alla, ajohytin katto oli lahonnut, etu- ja takatäkki oli muovin alla kyseenalaisessa kunnossa. Mahonkisista hyttien osista oli jo lakkaukset irtoilemassa ja rungosta maali oli hilseillyt jne, jne... Runko oli kyllä puuosislta ihan hyvässä kunnossa.
Turhahan sitä tekemättömän työn ympärillä on pyöriä ja jostainhan sitä on aloitettava. Vaan pirustakos näistä mitään tietämään kun ei ole kokemusta kuin puisista soutuveneistä.
Venehän oli siis maalattu valkoiseksi ja mielessä oli mielikuva lakatusta puupinnasta ilta-auringossa. Siinä sitten piti ottaa kuumailmapuhallin ja alkaa koko rungosta lämmittelemään maalit pois. Siinä menikin sitten koko loppu tammikuu. Tuli huomattua että ruuvien kantoja ei ollut tapitettu ja valkoinen maali pisti silmään ilkeästi. Parisen tuhatta niitä varmaan oli näkyvissä. Ruuvimeisselillä ja kuumailmapuhaltimella nekin sai jotenkin kaiveltua puhtaaksi. Siinä se helmikuu sitten menikin. Välillä satoi lunta niin sankasti tai pakkasta oli 30-35 astetta että sekin hieman hidastutti hommaa. Kuitenkin sain helmikuun lopussa sitten hiomakoneella viimeisteltyä puupinnat.
Rungon jälkeen piti alkaa touhuamaan kansien kanssa. Revin rispaantuneet muovimatot etu- ja takatäkin päältä ja hioskelin pinnat myöskin puulle. Keulakajuutan ja ajohytin läpilahonneet vaneritkin lähti kerrasta kaikki irti. Siinä samalla piti sitten hyttien seinämahongeista poistaa lakka ja hioskella puhtaaksi.
Siinä ne maaliskuun vapaat menivätkin.
Huhtikuussa alkoi jo kevätaurinkokin lämmittää välillä ja työn helpottamiseksi saattoi jo pressuja välillä heittää syrjään ja alkaa puuhastelemaan uusien kansien kanssa. Samalla saattoi alkaa jo kyllästelemään kun hirvitti koko ajan että kuivat pakkassäät halkaisevat laudat.
Huhtikuun puolessa välissä alkoi jo näyttämään että saattaa tulla kiire kun kuukausi aikaa vesillelaskuun.
Onneksi appivanhemmat tuli viikoksi kylään ja jostain kummallisesta syystä johtuen aikaa tuli vietettyä enemmän veneen kanssa...Tuli otettua riskikin kun pääsiäisenä täällä oli erinomaiset kelit joten aloin työntelemään Rylardin lakkaa kylkiin. Ihme ja kumma että tuona aikana ei yöpakkasiakaan ollut joten aimo annos onnea oli mukana.
Lakkojen kuivuessa askartelin kannet ja katot kuntoon ja tilasin uudet ikkunalasit.
Alkuviikosta sitten tilasin nosturin keskiviikolle nostamaan veneen vesille. Sattui vaan niin ikävästi että olin yhden sivulasin laittanut kun muut lasit nojasivat autotallin ovea vasten ja tuli pirunmoinen tuulenpuuska joka heitti siten lasit maahan ja varmuuden vuoksi tuli vielä peruutettua lasien päälle kun en tapahtunutta huomannut.
Vaan sitten lähdetään vesille ilman laseja, ehtiihän nuo tuonnempanakin...Moottorikin lähti laakista liikkeelle ja piti kuutisen tuntia ajella eilen.
Liitteet
2014-01-24-5441(1).jpg
2014-01-24-5441(1).jpg (102.04 KiB) Katsottu 5616 kertaa
2014-01-22-5412.jpg
2014-01-22-5412.jpg (116.76 KiB) Katsottu 5616 kertaa
2013-10-20-4572(1).jpg
2013-10-20-4572(1).jpg (162.22 KiB) Katsottu 5616 kertaa

kemijoki
Viestit: 10
Liittynyt: 02.01.2014 12:13

Re: Talven puuhastelu meriläisen kanssa

Viesti Kirjoittaja kemijoki » 15.05.2014 11:23

Lisää kuvia kun eivät mahtuneet edelliseen viestiin
Liitteet
2014-02-02-5570.jpg
2014-02-02-5570.jpg (105.71 KiB) Katsottu 5615 kertaa
2014-03-06-5876.jpg
2014-03-06-5876.jpg (117.38 KiB) Katsottu 5615 kertaa
2014-03-06-5874.jpg
2014-03-06-5874.jpg (95.89 KiB) Katsottu 5615 kertaa

kemijoki
Viestit: 10
Liittynyt: 02.01.2014 12:13

Re: Talven puuhastelu meriläisen kanssa

Viesti Kirjoittaja kemijoki » 15.05.2014 11:25

Vielä lisää kuvia
Liitteet
2014-03-07-5898.jpg
2014-03-07-5898.jpg (70.09 KiB) Katsottu 5613 kertaa
2014-03-07-5884.jpg
2014-03-07-5884.jpg (64.24 KiB) Katsottu 5613 kertaa
2014-03-05-5864.jpg
2014-03-05-5864.jpg (37.37 KiB) Katsottu 5613 kertaa

kemijoki
Viestit: 10
Liittynyt: 02.01.2014 12:13

Re: Talven puuhastelu meriläisen kanssa

Viesti Kirjoittaja kemijoki » 15.05.2014 11:26

Ja sitten lähdetään vesille...
Liitteet
2014-05-14-6856.jpg
2014-05-14-6856.jpg (70.38 KiB) Katsottu 5613 kertaa
2014-05-12-6834.jpg
2014-05-12-6834.jpg (138.33 KiB) Katsottu 5613 kertaa
2014-05-04-6780.jpg
2014-05-04-6780.jpg (143.15 KiB) Katsottu 5613 kertaa

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Talven puuhastelu meriläisen kanssa

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 15.05.2014 11:43

kommeeta!

Vastaa Viestiin