Fanny

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Fanny

Viesti Kirjoittaja riskila » 10.05.2014 0:37

Kyllä minulla on vene "SUULA" säilynyt aikalailla100 %:sesti alkuperäisessä asussaan vuodelta 2011 asti tähän päivään.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Fanny

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.05.2014 14:01

Voinpa olla täysin väärässäkin mutta samalla 100% varmasti oikeassa - "makuasia sanoi mäyräkoira kun pallejaan nuioli..."
Puuta tuossa Fannyssa on näkyvissä olevat laudat sekä kansi ja jos niitä siellä palkkivahvisteisen lasikuitupohjan alla on niin ei niillä ole mitään merkitystä. Pohjanmuoto on täysin liukuva ja todella yhtä kaukana "fiskarista" kuin maa ja aurinko ovat.

Työkalu oli mielestäni aika hyvä sanavalinta.

Kaikki ovat joskus törmänneet TM:n aikoinana järjestämään "Pisaralla pisimmälle" kisaan jonka kulkuneuvot olivat yhtä lähellä autoa kuin Fanny on "puuvenettä" ja "fiskaria". Mutta saa niitä kisan ajoneuvoja kutsu vaikka autoksi jos niin haluaa... ;-)

Vaan se täytyy rehellisesti myöntää että Fannyssa on oma mielenkiintonsa ja viehätyksensä mutta se on täysin erilaista kuin perinteisimmissä veneissä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Fanny

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 25.08.2014 20:36

Tuo Fanny vetoaa siihen samaan osaan aivoissa, joka reagoi ja vetää suupielet ylöspäin silloin kun joku pelle peloton asentaa moottorin mummon rollaattoriin ja pudottelee sillä poliisiautosta ohi.

Taannoin vuosikymmeniä sitten kun opiskeluaikana liftasin Tampereelta pohjoiseen, sain Kaupista liftin pensselillä maalatun näköiseen Ladaan. Kuskilla ei tainnut koko matkalla Orivedelle laskea nopeus alle 130:n. Eihän sellainen nykyisillä autoilla ole mikään nopeus, mutta Lada 1200:lla ihan riittävästi. Juttua autosta riitti kuskilla koko matkaksi. Oli vaihtanut autoon Lancian kilpamoottorin, ja valitteli vain, että perä ei tuppaa kestämään. Lada Kombin perä oli vähän kestävämpi, viimeisin asennus oli kestänyt kasassa jo parin viikon ajan. Tavallisen näköinen lippalakkipääkuski, sanoi, että on tosi kiva lähteä valoista ja jättää bemarit seisomaan. Epäilemättä.

Kyllä maailmaan muutama Fannyn kaltainen mahtuu. Jos ja kun maailmassa jossain on kuitenkin nopein fiskari, eihän se voi olla muuta kuin tuollainen. Ja komeesti se kulkee...

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Fanny

Viesti Kirjoittaja TLehti » 27.08.2014 10:49

Moi

Fanny oli meillä pari vuotta sitten MeriViaporissa kutsuvieraana ja ainakin minä miellän Fannyn puuveneeeksi. Eihän se mikään perinteinen Fiskari ole enää, mutta puolustaa täysin paikkaansa ja oli aika makeen näköistä, kun Kaivarin jälkeen ampaisi liikkeelle, niin kyllä monen suut loksahtivat ammolleen ja varmasti positiivisin mielin.

Monessa Fiskarissahan on perässä erillaisia tasoja rakennettu, millä haetaan käsittääkseni juuri lisä nopeutta, missä vaiheessa nämä muuttuvat ei fiskareiksi tai peräti ei puuveneiksi?

Mitenkäs Fiskarit, missä esim. vaneri katto/ kansi on kuidutettu, eivätkös nämä olekaan enää puuveneitä? Näitä on käsittääkseni aika paljonkin liikenteessä.

Mitenkäs nuo edelläkin mainitut metri luokan veneet, joissa suurimmassa osassa on teräskehikot jakamassa takilan rasitusta ja purjeet todella eksoottisista materiaaleista tehtyjä, puhumattakaan alumiini tai peräti hiilikuitu takiloista. Itse ainakin pidän noita veneitä hienoimpina ikinä tehtyinä puu purjeveneinä.

Entäs ristiinlaminoidut veneet, puu vai jotain muuta? Omasta mielestäni puu.

Me puuveneilijät olemme ja tulemme olemaan vähemmistönä, joten kannattaa varmaan pitää yhtä ja olla avara katseisia ja muistaa, että maailma muuttuu ympärillämme ja esim. epoksia käytetään tänä päivänä paljon puuveneiden korjauksessa hyväksi, kuten muitakin tämän päivän materiaaleja.

Tuskin meistä purjehtijoista kukaan haikailee aikaan, missä purjeet olivat pellavasta tehtyjä, koska taitaa kaikissa perinne veneissäkin purjeet olla dagronia ja leikattu sitten perinteisellä tavalla.

Olemme itse tehneet Suomenlahden Puuveneilijöissä linjauksen, että hyväksymme jäseniksemme esim. family Cruiser ja Vindö tyyppiset veneet, vaikka niiden runko on täysin lujitemuovia. MeriViapori tapahtuman osalta olemme myös linjanneet, että kyseiset veneet eivät tapahtumaan mahdu. En usko kyseisten veneiden omistajienkaan veneitään puuveneinä pitävän, vaikka hienoja ja klassisia ovatkin.

T: Tero

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02.06.2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Fanny

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 30.08.2014 9:54

[quote="IlkkaL"]Tuo Fanny vetoaa siihen samaan osaan aivoissa, joka reagoi ja vetää suupielet ylöspäin silloin kun joku pelle peloton asentaa moottorin mummon rollaattoriin ja pudottelee sillä poliisiautosta ohi.

juuri näin,ihan mielettömän upea vene,tässä kiteytyy kaikki mitä pidän hyvänä ja onnistuneena ratkaisuna.jos olis taitoo niinkun on mieli,tuliis omastani samankaltainen"sekasikiö"jolla nautiskelisin niin visuaalisesta puolesta,kuin käytännöllisyydestäkin,pohjan puhdistaisin aina pikkujäissä ajellen ennen nostoa joulukuussa;)
tää vene ei ole kuitenkaan mun ruumiinjäseneni,jonka olis välttämättömyys olla luuta ja nahkaa,vaik muut materiaalit olis käytännöllisempiä..
Tää on hieno esimerkki vanhasta jota uusi tegnologia voi pitää hengissä vaikka tuhat vuotta,ollen vieläpä helppo kaveri:))

ai ei tää tainnukkaa olla täyshybridi..sellaise mä haluisi..on tää silti ihan päällikkö!!
mun mielestä..

Vastaa Viestiin