Sivu 12/12

Re: Tiedemannkryssare

Lähetetty: 21.02.2016 10:49
Kirjoittaja matti
IlkkaL kirjoitti:Kävin venemessuilla. Vaikutti niin kuin siellä olisi ollut paljon enemmän veneitä kuin viime vuonna, enimmäkseen kyllä muoviveneitä. Kunnostettuja ja uusia puuveneitäkin oli kyllä enemmän kuin edellisvuosina.

Kaikkein omaperäisimmältä vaikutti vene, jonka runko ilmeisesti on alumiinia, ja kyljet varmaankin jotain haponkestävää. http://www.titoboats.fi/ Oli kai esitelty venemessuilla jo vuosi sitten, mutta ei silloin sattunut silmääni. Kiinnostava se oli mielestäni sen puoleen, että se oli just sellainen vene jonka ideaa en itse ymmärrä ollenkaan, mutta joka jollekin toiselle voi olla täydelleen sellainen mitä hän tarvitsee. Vene oli takaa avoin, ja varmaan peräaalto lyö suoraan koko kannen yli, mutta se lienee konstruktiossa ajateltu, ja kai se vesi sieltä myös valuu poiskin. Oli aivan valmiin näköinen venemalli. Ulkonäöltään täysin moderni. Muotoilultaan hallittu kokonaisuus. Varmaan just sopiva johonkin sukeltajien käyttöön tms, kun vapaalaitaa ei ollut nimeksikään. Tuollaiseen pääsee nousemaan vedestä helposti.

Puuveneitäkin oli tosiaan koko liuta, sekä uusia että kunnostettuja. Ja prenikoitakin oli kauniisti korjatuille ansioistaan myönnetty.

Veistäjä Viinikainen oli vienyt messuille näytille muutama vuosi sitten tekemänsä pienen jenkkien itärannikon mallisen nostokölipurjeveneen, ja työnäytemalliksi kuusimetrisen avomoottoriveneen, johon saumasi parhaillaan tiikkirimoitettua turkkia. Viinikainen oli päätynyt tekemään vanerirunkoisen veneen kylkiin pinnan kymmenmillisestä mahongista sekä sisä- että ulkopuolelle. Alun perin hän oli ilmeisesti kaavaillut venettä maalatuksi. Hyvältähän se näytti, modernimuotoinen vene mahonkilautapinnalla. -kun hän nyt kuitenkin on puuveneveistäjä, sanoi hän.

Se titoboatsin Nemo 6000 veneen kyljet ovat kiilloitettua alumiinia, saa 3K€ lisähintaan(viikko työaikaa) perushintaan (33K)kyljet tulee maalattuna.
Veneen konsepti on omaperäinen, kuten sanoit kenelle se sopii, niin sopii hyvin, saa aivan halutulla, asiakkaan toivomalla sisustuksella, kaiteet miten halutaan. Varalaitaa siinä on enemmän kuin luulisi, kansi on n. 30cm vedenpinnan yläpuolella. Esillä olleessa perämoottorimallissa on peräkannen alla iso säilytystila, joka jettiversiossa on konetila .

Viinikainenkin näkyi vilahdukselta, Akselinkin tunnistin, puuveneitä oli monia.

Mikähän kämmi oli viron miehille käynyt, nätti pieni mahonkinen puuvenevene joka oli yksin erillään muista, punaisin nahkapenkein, siinä skantäkin mahongin läpi näkyi alusvanerin? ruuvit kohoumina. Tämä kiiinnostaa syystä, että ei tarvis kenenkään toistaa samaa virhettä.
Onko siinä upotetut ruuvinkannat täytetty epoksilla ja päälle liimattu viilu noussut koholle kun aluspuu kuivassa tilassa kutistunnut, vai mikä??

Tiekeli oli totutun huono, onneksi istuin takapenkillä. :-)

Re: Tiedemannkryssare

Lähetetty: 21.02.2016 17:43
Kirjoittaja Qubik
Virolaisten paattia itsekki ihmettelin. Ruuvien lisäksi myös ohjausvaijeri oli julmettomalla mutkalla. Jututin siinä myyntimiehiakin, mutta he ei paljon osanutt sanoa, kun heillä ainoa yhteys veneseen oli, että kaveri rakentaa ja he osavat suomea... Harmittavan surkea, mutta toisaalta hyvä että joku ainakin yrittää.

Re: Tiedemannkryssare

Lähetetty: 22.02.2016 15:02
Kirjoittaja IlkkaL
Venemessuilla näytteillä olevat puuveneet ovat usein lähinnä prototyypin kaltaisia, usein ensimmäisiä lajiaan, ja vielä varustelultaan vähän puutteellisia. Just huonosti toimivan näköisiä tai vain malliksi paikalleen laitettuja asennuksia niissä joskus näkyy, tai vähän huonosti mitoitettuja verhoiluja, jotka osaava tekijä ajan kanssa varmasti osaisi tehdä paremminkin.

Tuo Qubikin viimeinen lause, että hyvä että joku ainakin yrittää, laittaa minusta vähän liikaa vastuuta ostajalle. Kyllä ammatikseen veneitä tekevältä pitää kuitenkin vaatia, että vene on hyvin tehty. Ostaja siihen veneeseen kuitenkin joutuu sijoittamaan useampia kuin yksittäisiä tuhansia, joten on vain kohtuullista, että jos veneessä on silminnähden näkyvää vikaa, se on syytä myös sanoa.

Monet pikkuveneet ovat kyllä sellaisia kaunottaria, että niille oikea paikka olisi melkein näytillä jossain firman aulassa, paremminkin kuin lahoamassa rannassa. Jos tuollainen vene säilytetään suojassa ja käytetään vesillä muutaman kerran kesässä kauniilla säällä, saattaa joku huonommin säätä kestäväksi tehty viilupinnoitekin kestää ihan hyvin.

Puuveneiden ostajan kyllä pitäisi tietää aika paljon siitä mitä on ostamassa, erottaa hyvin tehty pelkästään hyvännäköisestä.

Tuotevastuulaki ei nähdäkseni puutu siihen, jos veneessä on esim. heikosti tehty pinnoite, josta ei kuitenkaan ole vaaraa käyttäjälle, tuotevastuulaki kun ei koske tuotteesta tuotteelle itselleen aiheutunutta vahinkoa. Jumittava ohjausjärjestelmä on sen sijaan turvallisuusriski, ja sen pitäisi ostajan voida vaatia korjattavaksi, tai siitä voisi myyjä joutua vastuuseen onnettomuuden tapahtuessa.

Korjatkaa jos olen väärässä.

_ _ _

Messujen puuveneistä vielä; se pohja purettuna ja uudet pohjatukit rakennettuina esillä ollut purjevene oli kyllä hieno. Harvoin pääsee näkemään rakennetta noin hyvin, ja siitä sai myös hyvän käsityksen, minkä kokoinen urakka koko veneen korjaaminen voi olla.

Re: Tiedemannkryssare

Lähetetty: 13.06.2016 16:32
Kirjoittaja IlkkaL
Pari kuvaa taas, muutama lauta uutta kylkilaudoitusta molemmilla kyljillä.

Re: Tiedemannkryssare

Lähetetty: 14.05.2017 12:07
Kirjoittaja IlkkaL
Kylkilaudat ovat kauttaaltaan niin haurastuneet keulasteevin päästä, että lautojen päät uusitaan. Samalla vaihdetaan keulasteevi.
Vanha on paikkailtua tammea. Uusi tehdään irokosta.

Re: Tiedemannkryssare

Lähetetty: 14.05.2017 20:59
Kirjoittaja IlkkaL
Ja tässä sitten steevin alapään liitos auki.

Re: Tiedemannkryssare

Lähetetty: 25.09.2019 11:10
Kirjoittaja raihna
Hieno projektikertomus...mitähän tälle kuuluu nykyään?
Onko homma saatettu maaliin?

Jesse