Tiedemannkryssare

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 06.09.2014 10:41

Nuo liimojen ominaisuuksia koskevat kysymykset menevät jo sille alueelle, ettei minun oikein ole syytä niihin alkaa vastaamaan, kun en niitä yksityiskohtaisesti edes tunne. Otan tarkemmin selvää niistä asioista jotka liittyvät veneen pintojen ja laitteiden kunnossapitoon ja käyttöön, mutta puunveiston ja asennustyön yksityiskohdissa varsinainen osaaminen on työn tekijällä.

Käyn veistäjän kanssa läpi ennen työvaiheita millainen lopputuloksen pitää olla, mutta se, miten lopputulos saavutetaan, on hänen osaamisestaan kiinni. Jotain olemme noista työteknisistä asioista keskustelleet jos satun olemaan jonkun työvaiheen aikana paikalla, mutta ei sillä tarkkuudella että minun kannattaisi niistä tarkemmin alkaa kirjoittelemaan –eikä oikein ole korrektiakaan alkaa minun kertoa työteknisiä yksityiskohtia. Tekijällä on omat kikkansa.

Yleisesti; kaarten laminoinnissa veistäjä on käyttänyt uretaaniliimaa, niin kuin valokuvistakin näkyy. Veistäjän mukaan on siinä työssä vähemmän sotkuista kuin epoksiliimaus. Epoksiliimauksissa taas hän on käyttänyt täyteaineena mikrokuitua. Seos näyttää olevan paikasta riippuen siveltimellä tai lastalla levitettävää. Aineiden valmistajilla ja oppilaitoksilla näyttää olevan tuosta netissä tarkemmin ohjeita. Ja näillä puuvenesivuilla myös.

Ohjausvivuston arvelisin olevan noin moninivelinen siksi, että kaapelit on voitu vetää sivusta niin etteivät ne tule takakajuutan käyttötilaan. Tai sitten siinä on joku muu syy. Ohjaus todennäköisesti muutetaan hydrauliseksi. Jos sillä saisi veneen pienen puoltamisen poistettua.

Jollan kuvan piirsin vain suoraan Tiedemannin alkuperäisen piirustuksen mukaan, originaali jpeginä taustaksi työtiedostoon niin sen mukaan voi piirtää muodon ilman mittojen laskemista. Vaikka saahan siitä helposti ne mitatkin, jos niitä tarvitsee. Tuon kokoisen jollan kuvat voi kyllä tulostaa suoraan 1/1 mittakaavaan ottamatta yhtään mittoja, tuohan on pienempi kuin kopiolaitoksen tulostinten suurin paperikoko. Jollaan ajattelin palata sitten kun tämä varsinainen työ on vähän paremmassa vaiheessa.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 07.09.2014 18:03

Tuli puheeksi eilen kirjoittamani maininta liimauksista. Veistäjä kommentoi, että hän liimaa valmistajien ohjeiden mukaan, ei sen kummemmin omia sovellutuksia. Valmistajien sivuilta löytyy ohjeet käyttötarkoitukseen sopivimmista aineista, niiden käytöstä ja seossuhteista. Tässä tapauksessa aineet ovat West Systemsin. Ensin liimattaviin puupintoihin imeytetään pelkkää epoksia, ja varsinaisessa liimassa käytetään aina täyteainetta. Täyteaineena Viinikainen käyttää pelkkää puuvillakuitua siksi, että liimasta ei tule niin kovaa kuin lasipalloja tai piituhkaa käytettäessä, ja sitä on helpompi työstää.

No, tulipa tuokin selvitettyä, itsellenikin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 07.09.2014 21:34

Etukajuutan kattopalkit lähtivät irti yhtenä pakettina ilman isompia vaurioita. Mitat ja osat pysyvät paremmin tallessa tällaisena isona kappaleena. Samaa aion jatkaa etu- ja sivusarjojen kanssa, isoina kappaleina irti. Talttakantaiset pronssiruuvit ovat niin pehmeitä, että taltan on oltava tarkkaan oikean kokoinen ja levyinen eikä sitä saa päästää lipsumaan urassa, muuten menee paljon hitaammaksi ja vaikeammaksi. Muutaman rikkoutuneen ruuvinkannan porasin auki.

Kattopalkit olikin tehty liimaamalla yhteen kaksi lautaa, ja osassa palkkeja vielä lisää paksuutta päälle poikittain liimatulla laudalla. On ollut mahonki vähissä… Sen verran hauraita nuo palkit ovat päistään, että useammasta murtui pala liitoksesta sivusarjaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 10.09.2014 18:57

Veistäjä lähetti muutaman kuvan peräsinakselin irrotuksesta. Akseli on taipunut alemman tukipisteen kohdalta niin, että sen irrottamiseen tarvittiin voimaa. Ilmeisesti osunut johonkin. Takaisin paikalleen sitä ei enää saa tuollaisena pujotettua.

Nyt täytyy sitten selvittää miten ja missä tuollaisen haponkestävän akselin saisi suoraksi, vai pitääkö se tehdä uusiksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02.06.2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 10.09.2014 19:06

moro.
jos ei siin muuta vikaa ole ku vääntymä,ni kyl joku metalli/konepaja oikaisee ihan kylmänä prässillä noin pienen vinouman ja kun ei sen kuiten tarvii olla ihan heittokellolla sadasosilleen tikkisuora.hienosti etenee ja tyyliin mitään ei jätetä sattuman varaan.menee ihmis ikä kun seuraavan kerran tarvii mitään isompaa tehdä.
mun mielestä..

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 13.09.2014 18:28

Koetetaan sitä, jossain välissä akseli metallipajalle. Tässä veneessähän ei ole kalarautaa, joka olisi saattanut suojata tuollaisessa vauriossa. Tai sitten ei. Onhan tämä vene ensimmäiset 60 vuotta tullut toimeen ilmankin.

Perälaudan uudet posket alkavat olla valmiit kiinnitykseen. Varsin kelvollista työnjälkeä verhoilun ja polttoainetankkien taakse piiloon jääviin osiin. Kiinnitysliuskat jatkoliitospontissa irokoa. Kiinnitys perälautaan ja pohja- ja kylkilaudoitukseen ruuveilla ja liimalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja kimsir » 12.02.2015 20:28

Tervehdys Ilkka L


Mösteri taannoin kyseli kuulumisia Scylla projektini etenemisen osalta ja tuli mieleen puolestani kysästä, kuinka Tiedemankryssaren kunnostus edistyy??

Kimmo
HELMIIDA

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 12.02.2015 21:37

Moi;

Kirjoittelen sitä mukaa kun on jotain uutta kerrottavaa. Veistäjän pitäisi päästä taas tämän kimppuun lähiviikkoina.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 20.03.2015 1:38

Työ on taas vähän edistynyt. Veistäjä valmistelee nyt perälaudan asennusta ja on sitä varten tehnyt uuden perästeevin ja vaihtanut kölipuun takakajuutan etuosaan asti. Steevin ja kölipuun materiaali vaihdettiin tammesta irokoon. Nyt tässä vaiheessa, ennen veneen kääntöä asennetaan myös kölin vierestä molemmilta puolilta puuttuvat pohjalaudat.

Aikaisemmissa kuvissa näkynyt peräsinakselin tukipalkki oli koottu kolmesta järeästä tammilankusta. Sen tilalle tulevan uuden tukipalkin aihion veistäjä liimaa ensin paikallaan kokoon mahonkilaudoista, ja sahaa sitten irrallaan oikeaan muotoonsa. Lautoja hän ensin taivutti pasuttamalla pohjan muotoon.

Entinen kölipuu muodostui tammilankusta jonka alle oli ruuvattu veneen peräosalle mahonkilaudoituksen vahvuinen, kapeampi tammilauta. Kuvassa näkyvät lattaraudan pätkät ovat teräskaarien päät, jotka oli lovettu ja ruuvattu kiinni kölilankun alapintaan. Kölilankun sai irti vain leikkaamalla ne poikki, mutta rakenteellisesti ne ovatkin tarpeettomat. Ilmeisesti kiinnitys on ollut tarpeen veneen rakennusvaiheessa ennen kuin pohjatukkeja oli asennettu. Teräksiset pohjatukit on niitattu kiinni teräskaariin myöhemmässä työvaiheessa, pohjarakennetta ei oikein muuten ole voitu tehdä. Kaarien päiden katkaisusta on sekin hyöty, että vesi ei patoudu niiden taakse vaan pääsee virtaamaan pilssissä kölilankun sivua pitkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 10.04.2015 18:49

Veistäjä kiinnitti perälaudan paikalleen. Kiinnitys pohjalautoihin on tehty ruuvaamalla ja liimalla, kölipuuhun ja perästeeviin liimaamalla ja pulttaamalla. Perälaudan kiinnityksistä puuttuu vielä poskilaudat, jotka veistäjä pujottaa paikalleen yläkautta.

Pohjatukkeihin on pultattu kiinni väliaikaisesti pitkittäissuuntaiset kakkosviitoset varmistamaan, että runko pysyy muodossaan venettä käännettäessä.

Myös pohjalaudoituksen kiinnitykseen muotokaariin ja pohjatukkeihin on nyt mallailtu kiinnitystapaa kuumasinkityillä pulteilla. Sen verran kiinnitystä vielä säädetään, että pultit vaihdetaan lyhyemmiksi. Lähinnä sen vuoksi, että jatkossa veneen pitäminen siistinä on helpompaa, kun pilssissä ja kyljillä ei törrötä liian pitkiä pultinpäitä. Kiinnityksessä käytetään pienintä pulttikokoa mitä kuumasinkittynä on saatavilla. Vanhoja niitinreikiä jouduttiin poraamaan hieman suuremmiksi pulttikoon mukaan. Alkuperäisiä niittausliitoksia jää jäljelle vanhan kylkilaudoituksen kiinnityksiin.

Ulkopuolelle veistäjä porasi vesilinjan alapuolelle jääville pultinkannoille senkkausterällä syvennykset. Kuusikulmainen pultinpää ottaa sen verran hyvin kiinni kovaan laudoitukseen, että kiinnitys onnistuu yhdeltä mieheltä. Senkkausterän jäljiltä jäävä loivakulmainen syvennys on epoksille sopivampi tartuntapinta kuin teräväkulmainen poraus.

Vedenpinnan yläpuolisen kylkilaudoituksen pultinkannat tapitetaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 10.04.2015 18:51

Ja vielä kuva pohjalaudoituksen kiinnityksestä ulkoapäin. Ilmassa aika paljon pölyä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.04.2015 1:23

Onpa hienon näköistä! Onko uusi laudoitus mahonkia?

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 11.04.2015 11:57

Moi;

Uusi laudoitus on khayaa, afrikkalaista mahonkia. Ei siis samaa tavaraa kuin alkuperäinen Honduras-mahonki, mutta niin lähellä kuin nykypäivänä on saatavilla.

Puukaaret ovat olleet alun perin tammea, nyt vaihdettavat tehdään saarnesta laminoimalla. Vaihdettavat massiivisemmat tammiosat kuten kölipuu, perälaudan tukipolvio ja steevit tehdään irokosta. Ne osat jotka ovat alkujaankin olleet mäntyä tai kuusta korjataan samoilla materiaaleilla.

Käytettävät puulajit, metallit ja liimat valitaan sen mukaan, että materiaalit ja käytettävät tekniikat sopivat mahdollisimman hyvin toisiinsa, ettei veneen seuraavan korjaajan tarvitsisi uusia osia pelkästään virheellisten korjauksien aiheuttamien vaurioiden vuoksi. Nyt on esim. tiikkikansien rakenteessa pettänyt myöhemmin asennettu alusvaneri. Vanha tiikkikansi olisi yllättävän hyvässä kunnossa, mutta puutteellisesti kanteiltaan suojattu alusvaneri on suurelta osin ihan sormin murennettavaa näkkileipää. Myös alkuperäisissä materiaaleissa on ollut sellaisia yhdistelmiä, jotka eivät ole pitkän päälle toimineet yhdessä.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 11.04.2015 18:51

Sattui olemaan veneitä kivasti rivissä veistäjän verstaalla, niin tuli otettua tällainenkin kuva. Muotoilua eri puolilta Eurooppaa.

Keulasteevin ja kölin liitos on nyt kuivaessaan auennut. Keulan laudoitus on vesilinjan yläpuolelta jauhomaiseksi murenevaa. Mahonki on tammisen steevin lähellä niin haurasta, että se murenee kevyesti taltalla painaen ja melkein kynnellä raaputtaen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 31.05.2015 13:24

Taas jotain pientä joutanut tekemään veneellekin. Etukajuutan etusarjan irrotus tällä kertaa. Alakarmi ja pystykarmien alapäät olivat niin heikossa kunnossa etteivät lähteneet yhtenä kappaleena irti. Saa niistä kuitenkin mallit uusille osille.

Ensi alkuun hyvin varovainen osien irrottaminen muuttui ennen pitkää hieman ronskiotteisemmaksi. Sikamassalla kiinnitettyjen tapitusten alta kun on vanhoja ruuveja hyvin vaikea saada irti, joten paras taktiikka on silloin tehdä taltalla tapituksen ympärille riittävän suuri kolo, että ruuvin saa kierrettyä auki vaikka pihdeillä. Puukappaleen kokonaismitat kuitenkin säilyvät tällä tavoin, eikä osin lahonneissa kappaleissa niin ole väliä vaikka siellä olisi osa ruuvinkohdista rikki.

Taas huomasin saman asian kuin ennenkin; jos rakenteessa näkyy pinnassa mitään sieniin viittaavaa, on se sisältä jo täysin laho. Ja pelkkä lakan korkkaaminenkin viittaa siihen, että jotain siellä alla on lahoamassa.

Pienennä kysymyksenä tässä alkaa olla se, miten purkuosat saa varastoitua niin, että ne taas löytää kun niitä aikanaan taas tarvitaan. Nyt kaikenlaista puunkappaletta on jo iso pino, ensin puretut takimmaisena. Kasaaminen sujuu kuitenkin suunnilleen päinvastaisessa järjestyksessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin