Tiedemannkryssare

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 24.01.2014 23:36

Nyt alkaa löytyä jo muotoa uudelle perälaudalle. Vanhat posket lähtivät irti niin palasina, että niistä sai muodon vain perälaudan toiselle sivulle.

Veistäjä mittasi toisen puolen peilikuvana, ja mallaa nyt sen kaarimuotoa taivutettavan muovilistan avulla. Toivoa vain sopii, että vene on symmetrinen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 25.01.2014 23:35

Veneen partaat on nyt avattu, ja ylin runkolauta on poistettu molemmilta puolin. Myös seuraava lauta on monin paikoin laho ja veistäjä kommentoi, että hän poistaisi mieluummin senkin kokonaan, niin mahtuisi korjaamaan lahot kaarenpäät paremmin.

Suurin osa kaarien yläpäistä on lahoja, samoin leeholtti ja kannen alusvaneri partaalta. Vanerin kiinnitykseen runkoon on myös käytetty puuveneessä aika erikoisia keinoja, se on paikoin niitattu mustilla hakasilla ylimmän laudan kanttiin kiinni. Toisin paikoin on sentään käytetty sinkittyjä nauloja. 4mm paksu vaneri ulottuu tosiaan runkolaudoituksen yli kyljille asti, eikä sitä ole suojattu kittiä kummemmin, joten se on päästänyt vettä läpi, ja rakenteet ovat lahonneet rungon yläpäässä kauttaaltaan vaihtokuntoon.

Perälaudan vaihto alkaa näyttää tässä suunnilleen pienimmältä hommalta, sehän on selkeäpiirteistä uuden rakentamista. Muualta rungosta kun löytyy lahoja eri puolilta, niiden korjaaminen on pienempien ja isompien laudanpätkien vaihtamista, ja enemmän aikaa vievää nikkarointia.

Keskustelimme veistäjän kanssa, että paras tapa parantaa partaalle jäävän lokeron tuuletusta voisi olla sopivankokoisten reikien poraaminen leeholttiin ennen kuin rungon ylimmät laudat asennetaan paikalleen. Tietysti rakenne täytyy korjata siten, ettei sinne pääse enää vettä ulkopuolelta, mutta sisäilman kosteudenkin vuoksi tuossa kotelossa olisi hyvä saada ilma kiertämään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 27.01.2014 21:13

Jossain vaiheessa selvittää myös toiletin asennukset. Tällä hetkellä veneeseen on asennettu käsienpesuallas ja vessanpönttö, mutta niitä ei ole kytketty käyttöön.

Käsienpesualtaalle tulisi luontevasti sekä kylmä että kuuma vesi, vipusekoittajan kautta, ja sen jätevesien käsittely harmaavesimääräysten mukaan.

Vessa taas on vähän monimutkaisempi juttu. Nyt veneessä oleva malli on tyyppiä joka on edelleenkin tuotannossa, joten siihen saisi kaikki mahdollisesti tarvittavat varaosat ja tarvikkeet asiallista septitankin asennusta varten. Tila vain on hieman hankalasti järjestettävissä, eikä itseäni myöskään kovin paljoa innostaisi alkaa puljaamaan septitankkiin tarvittavien aineiden kanssa. Paikka septitankille olisi järjestettävä ohjaussillan alta, ja siellä on jo aika paljon kaikkea tavaraa, moottorin lisäksi puhdasvesitankit ja akut.

Alkoi kiinnostamaan kompostoivat toiletit. Kesämökillä kun sellaiset toimivat hyvin, miksei sitten veneessäkin. Kotimaisilta Biolanilta ja Kekkilältä löytyvät mallit ovat vain niin suuria, ettei sellaisia saa mitenkään mahtumaan nykyiseen vessaan. Vaatisivat melkein invavessan kokoisen tilan. Niissä myös nestemäiset ja kuivat jätteet sekoittuvat keskenään, joten epäilen niiden olevan hieman haisevampaa sorttia. Raita EV-kompostikäymälä on kompaktimpi. Siinä täytyisi vain löytää siisti asennustapa tuuletusputkelle. Kaikkein parhaiten pieneen tilaan mahtuvia ovat kahden amerikkalaisen valmistajan, Air Head ja Nature´s Head melko samanlaiset mallit. Ne näyttävät olevan mitoiltaan normaalin vessanpöntön luokkaa, ja koko laite mahtuisi vessatilaan. Maahantuojaa noille en löytänyt, joten tuollainen taitaisi pitää tilata suoraan valmistajalta.

Liekö kenelläkään palstalaisista kokemusta kompostitoileteista veneessä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja CC » 28.01.2014 1:22

Yks veneilytuttava ainakin sellaista kompostoivaa kokeili, ja joka kerta kysyessä sanoi, että hienosti toimii eikä haise. Aika nopsaan se sieltä kuitenkin vähin äänin poistui.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja matti » 28.01.2014 8:40

https://plus.google.com/photos/11193109 ... 5308721545" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvan veneessä on, vasemmanpuoleinen ovi, alkup. omistaja tekijä kasvaa kukkamultaa, en tiedä keneltä kyselisi käyttökokemuksia?

https://db.tt/UNEbFoK9" onclick="window.open(this.href);return false; ; yksi toteutettu , tehty 6mm vanerista joka mol. puolin pinnoitettu lasi/epoksi, pilssissä säiliö nesteelle, tuosta puuttuu se jako neste/kiinteä. Pohja viettää noin suunnilleen veneen pohjan mukaan.
Tuuletus; 50mm putki, yläosa 75 jonka sisällä 60mm (tietokone)tuuletin, kuvassa sähkötyöt kesken.

Veneessä ollut aiemminkin kompostivessa, jota silloinen omistaja kehui toimivaksi, kahden viikon matkalla mukana ollut taasen kertoi, että ei toimi kun on viisi miestä matkalla, ilmeisesti alkoi tuoksahtelemaan?

Voin tarvittaessa kysellä toimiko/oliko käyttöä viime kesänä?

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 29.01.2014 21:00

Kiitokset linkeistä. Nuo itse tehdyt käymälät ovat yksinkertaisimmillaan sellaisia joihin kaikki tavara kasataan pohjalle, ja väliin lisätään tietysti kuiviketta / kariketta / karkeampaa ainesta. Ongelmana on helposti riittävän ilman saaminen pohjalle, että tavara ei ala mädäntymään, vaan kompostoituu.

Rakenteen pitäisi siis olla sellainen, jossa pohjalle johtaa ilmakanavat, ja nesteet eivät jää liettymään pohjalle kiinteämmän aineksen joukkoon. Valmiissa malleissa tuota pitäisi pystyä hallitsemaan paremmin. Ainakin noissa Biolanin tyyppisissä – jotka tosin ovat aivan liian suuria tähän veneeseen.

Pieni kompostikäymälä ei varmasti toimi kunnolla jos siihen yhtäkkiä rykäistään useamman aikuisen tuotokset, varsinkaan jos siinä on virtsat ja ulosteet sekaisin. Eikä sellaista panosta ole myöskään kiva tyhjentää.

Itse ajattelin aikanaan kokeilla jompaakumpaa edellisessä viestissä mainitsemaani amerikkalaista mallia. Tuollaisessa kokonaisuutena asennettavassa on se hyvä puoli, että sen saa myös helposti irti ja vaihdettua toisenlaiseen malliin, jos se ei toimi. Tai jos vessaa ei oikeasti tarvitse, sellainen laite kuitenkin täyttää katsastusmääräykset.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja matti » 30.01.2014 8:20

Sinun veneeseesi sopisi varmaankin mainitsemasi airhead tms, koska istuin on pituussuuntaan, kuvan veneessä istuin on poikkipäin jolloin tuli vastaan nouseva veneen runko, airhead on tehty tasaselle asennettavaksi, joten vaatii tasaista pituussuuntaista tilaa, muistaakseni olen katsonut asennusmittoja?
Aikoinaan itsekin mietin kompostikäymälää, mutta nouseva köli keulassa olisi nostanut jakkaran liian ylös.
Muistaakseni airheadin hinta on jotain 900 $, joten kustannus on noin sama kuin vesi/septisäiliö jollei halvempi.
Rannikkoliikenteessä tullee oltua yöt ainakin suuremmin osin jossain satamassa jolloin terveiset voi jättää maihin, joten käyttö jäänee satunnaiseksi.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja matti » 30.01.2014 21:15

Kaikenlaisia tekevät, tuokin vois sopia;
http://www.svb24.com/en/cassette-toilet ... basin.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 30.01.2014 22:37

Jep. Tuo valmistaja Waeco on muista laitteista tuttu, vaikka Suomen jälleenmyyjillä ei taida ollakaan niiden toilettimalleja myynnissä. Joten nettikaupaksi menisi tuokin. Olisi sentään euroalueelta ja jotenkin siinä mielessä tutumman tuntuista kuin alkaa jenkeistä tilaamaan.

Täytyy katsella venemessuilla, mitä siellä on esiteltävänä.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 01.02.2014 0:34

On vene nyt jo sen verran kuivunut, että sisältä on lieventynyt pahin märän homeenhaju. Rungon saumatkin alkavat vähitellen avautua. Saumoissa on luokkaa puolen millin rakoja.

Avattiin etukajuutan kattoa. Katon pintalasikuitukangas on mitä ilmeisimmin peräisin edellisestä korjausvaiheesta 90-luvulta. Rimoitus voi olla vanhempaakin. Kuitukangas on kattorimoissa kiinni jollain, millä lie hartsilla. Kuivissa rimoissa se oli jollain tavoin kiinni, mutta lahoista kohdista, ohjaussillan tuulilasin alta, katon laidoilta ja asennusten läpivientipaikoista se tietysti lähti ihan itsestään irti. Päältä päin voi hyvin arvata mistä kohtaa rimoitus on märkää ja lahoa. Kuivissa paikoin rimat ovat pysyneet muodossaan, mutta märissä paikoin ne ovat käyristyneet niin että rimoituksen saumat erottuvat selvästi pintakankaan läpi. Mattoveitsi on pätevin työkalu kankaan poistoon. Rimojen välit on kitattu jollain kovalla muovimaisella valkoisella massalla. Pinnassa oli maalia ohut kerros, eikä pintaa varmasti ollut montaa kertaa maalattu.

Ohjaamon tuulilasin kehyksen liitokset on tehty kömpelösti, ja se on valuttanut vettä rakenteeseen, päätellen siitä, että juuri ruffin katon takanurkat ovat kaikkein mädimmässä kunnossa. Paikoitellen kajuutan katossa on kunnossakin olevaa alusrimoitusta, mutta kun joka rimasta on joku kohta laho, tehdään koko katto uusiksi. Tässä vaiheessa poistetaan vain matto pinnasta, ja jätetään rimat toistaiseksi paikalleen ja rakenne kuivamaan. Ensin on ohjelmassa rungon korjaus, katot ovat varsinaisesti edessä vasta myöhemmin, suunnilleen vuoden kuluttua.

Katon aluspalkkien päistä suuri osa näyttää sisäpuolelta katsottuna olevan lahoja. Saa niistä sentään ainakin mallit uusiin.

Veneen missään ikkunoissa ei ole ulkopuolella lasituslistoja tai kittauksia, eikä mahonkipintojakaan ole lakkailtu vuosikausiin. Sisäpuolelta ikkunakarmit ovat yleensä siistin näköisiä, mutta ulkopuolelta lakkaus on kulunut aika tarkkaan pois, ja saumat irvistelevät. Vähän epäilyttää, saako niistä vielä kelvollisia, vai menevätkö ikkunankarmit kokonaan uusiksi. Sekin on myöhemmän vaiheen töitä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja CC » 01.02.2014 2:50

Onneksi vene on hieno, niin tuo kaikki vaiva kuittaantuu kyllä sitten valmiina.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 01.02.2014 10:44

Voi sen noinkin sanoa… Itselleni kyllä veneen korjausvaihekin on kiinnostavaa, siinä missä veneily sitten aikanaan vuosien päästä on hauskaa. Ammattimiehen työnjälkeä on kiva katsoa. Tähän käytetään se aika ja työmäärä mitä hyvä lopputulos vaatii. Kallis harrastushan tämä on, oli vene sitten vesillä tai veistämöllä.

Tiesin jo venettä ostaessani, että tämä on iso urakka, ja päällepäin siistinkin näköisistä paikoista voi löytyä mitä vain.

Aika paljon tässä olen jo tähän mennessä oppinut. Esim. rakenteista sen, että puu kuivaa aika huonosti alaspäin, edes avoimeen ilmatilaan. Jos rakenteeseen pääsee päältäpäin vettä sisään, on turha kuvitella että se sieltä haihtuu vaikka alla ei olisi kuin yksinkertainen rimoitus. Kyllä se puu lahoaa ennen kuin rakenne kuivaa. Ja tähän mennessä kaikissa niissä paikoissa missä sisäpuolella on ollut näkyvissä vähänkään mustaa, on rakenne ollut sisältä laho. Siinä vaiheessa kun puun pinnassa näkyy lahosienen itiöemiä, on puu jo pitkälle lahonnut.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 02.02.2014 20:34

Osa etukajuutan katon läpivienneistä oli ihan siistejä, ja yleensäkin niiden lahovauriot ovat paikallisia. Sen sijaan katon reunoilta laudat ovat mustuneet, märkiä ja lahoja joka puolelta. Takakajuutan katto taas on laho vain takanurkistaan.

Käsijohteet jätettiin toistaiseksi paikalleen ihan työturvallisuussyistä. Onpahan jotain mistä saa tarvittaessa kiinni kannella liikuttaessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 03.02.2014 22:39

Perälauta muotoonsa sahattuna. Tai itse asiassa, koska reunat on leikattu kohtisuoraan sisäpuolen mukaan, se ei ole vielä aivan lopullisen muotoinen, veistäjä kaventaa sen rungon muodon mukaan sitten kun hän kiinnittää laudan paikalleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tiedemannkryssare

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 10.03.2014 14:57

Tuli käytyä Allt för Sjön –messuilla viikonloppuna. Veistäjä Viinikainen kysyi ex tempore reissuun mukaan, kun puuveneveistäjien porukassa oli kato käynyt. Sopivastihan tuolla oli nähtävää puuveneissäkin, ja koko joukko vanhoja lasikuituveneitä myös.

Näytteillä olevissa puuveneissä pisti silmään se, että hyvin monessa vanhassa veneessä lakkaukset oli tehty aika huonon pohjatyön päälle. Alla oli mustunutta, halkeillutta ja jopa lahoa puuta, pintaan oli vain vedetty muutama kerros lakkaa. Kyllä sellaiseenkin silmä tavallaan tottui että näytteille tuodun veneen ei tarvitse olla perusteellisesti huolella kunnostettu. Suomessa vaan on tavallisemmin messuveneet joko ilman kunnostusta, työvaiheessa tai kunnolla loppuun asti tehty.

Maassa maan tavalla.

Näytteillä oli pari hyvin leveää ja matalaa venemallia, sellaisia mitä ei ole Suomessa tullut itselleni vastaan. Ja suurin osa puuveneistä oli tehty kokonaan tammesta. Vielä jäi mieleen sähkömoottorilla varustettu snipan-tyyppinen muovivene jossa oli puukansi lämpökäsiteltyä saarnea.

Koetin myös etsiä tietoa Tiedemann-veneistä. Aika huonolla menestyksellä, mutta sen sijaan jollain kirjakauppiaalla ollut Thomas Larssonin "Stora boken om träbåtsrenovering" tuli ostettua. Se käsittelee puuveneiden korjaamista yleensäkin, mutta erityisesti ostin sen, koska siinä käsitellään omana lukunaan teräskaaria. Suomessa sellaista rakennetta ei ilmeisesti ole isommalti puuveneissä käytetty, koska kotimaisissa kirjoista en teräskaarien kunnostamisesta ole onnistunut löytämään mitään.

Ennätin vasta hieman selailla kirjaa. Yleinen ote korjaustöihin näytti olevan hieman sellainen, että vaihdetaan minimimäärä puuta, ja niin ollen korjatut osat saattavat näyttää tilkkutäkkimäisiltä. Mutta tärkeintä tosiaan olisi, jos tuolta löytyisi pätevät kunnostusohjeet sinkityille teräskaarille.

Vastaa Viestiin