Rantaruottalaista puuveneen tekoa

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Rantaruottalaista puuveneen tekoa

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 05.09.2011 21:34

Osa 1

Osa 2

Enjoy!
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Rantaruottalaista puuveneen tekoa

Viesti Kirjoittaja Simon » 05.09.2011 23:24

Nythän sinä hyvän löysit, kieli ja yankee-pumppumeisseli.
Mun oppi-isä venerakennuksessa oli Sipoosta Kaskisiin muuttanut venerakentaja, ei hän toki suomeksi isommalti oppejaan jakanut, mutta hyvin pärjättiin, sanoisinko metsästä (kölijuurakot) valmiisiin tuotteisiin.

Näin se vain on, että ns. ruotsinkielisellä rannikolla venerakennus on hyvin säilyttänyt asemansa, myös perinteisemmässäkin muodossa.

En toki tarkoita, ettei muillakin rannikko/sisävesialueilla venerakennus olisi unohduksissa.
Viimeksi muokannut Simon, 06.09.2011 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Rantaruottalaista puuveneen tekoa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.09.2011 18:00

Kyllä nuo pätkät olivat sitä nautittavaa veneenrakennusta. Minulla on hallussani yksi video, nyttemmin jo CD, jossa Poju Suntio rakentaa haapiota Summalaiseen tyyliin.
Sekin on nautittavaa katseltavaa ja siitä olen veneen laudoituksen opit ammentanut.
Mitä rantaruotsalaisiin tulee, olin v. 75 - 76 "vt kansannäytegeologina" Kornäsissa, kaverinani oli ummikko rantaruotsalainen Gotfrid Pistol -nimeltään 8| . Opin häneltä lähes kaiken rannikkoruotsalaisistamme, vaikkakin kielimuuri oli välillä mahtava, ei edes sanakirja perstaskustani otettuna esiin auttanut mitään, sen verran murteellista oli hänen kielensä, mutta tulimme hyvin toimeen ja kaiholla muistelen nyt suurin piirtein yhtä vanhana ukkona kuin hän oli silloin, sitä aikaa ja hänen tyyliään selvittää kimurantimmatkin ajatukset minulle sisämaan pojalle !!! Meni nyt vähän sivuun aiheesta, mutta menköön :))
Hyvät opit tuntuu Simonkin saaneen rannikkoruotsalaisiltamme.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin