Puuvene projekti - HML

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 21.08.2011 23:01

tremcon PL400 tuli ainakin itellä heti mieleen..
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja Jape » 22.08.2011 7:26

mikke1974 kirjoitti:tremcon PL400 tuli ainakin itellä heti mieleen..
Liukenee kyllästeessä, eli ei toimi.
West-Systemin tai SP:n epoksi kestää aikansa, ehkä 5-10 vuotta. Uretaaniliimat on tarkoitettu vedenalaisiin liimauksiin, sen kestosta ei oo pitkäaikaista kokemusta. Sitä saa ihan rautakaupoista, Kiilto, Casco, Bison, puolen litran pulloja.

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 22.08.2011 13:57

Itse pitäisin originaali muodoissa, mutta tuota veli ajaa takaa. Mitäs mieltä olette arvon mestarit?
Liitteet
Kölilinja.jpg

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 23.08.2011 23:18

Tänään tuli sitten ostettua West System veneliimaa Kellokoskesta läheltä Tuusulaa. 1,2kg paketti annostelupumppuineen maksoi 80E. Annostelupumput maksoivat 30E tuosta, mutta ei nyt tarvitse ainakaan pähkäillä komponenttien suhteita, mikä on kuulemma tosi tärkeetä liiman toimivuuden kannalta.
Illalla veistelin niitä keulapalikoita, jotka löytävät jo muotoaan ja edelleen pähkäilen muuttaisiko sitä kölipuun linjaa edellisen viestin kuvien mukaan....omatunto vaan sanoo "Tee se muutos, tee se..." 8| Kai mä sitten teen sen kun kukaan ei oo vastaankaan väittänyt. 8} Saapahan kölirauta kovaa kuusipuuta kaverikseen... http://levypulju.nettisivu.org/puuvene/" onclick="window.open(this.href);return false;

okkopokko kuittaa tältäosin....

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja pellamo » 23.08.2011 23:36

Tuon kuvan mukaisella muutoksella ei ole mitään merkitystä mihikään muuhun kuin työmäärään -> Tee noista vähätöisempi 8]
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja Simon » 24.08.2011 0:01

Samaa mieltä,noita harmeja tulee muutenkin, joten ei niitä tarvitse vartavasten kerätä 8}

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 24.08.2011 0:06

pellamo kirjoitti:Tuon kuvan mukaisella muutoksella ei ole mitään merkitystä mihikään muuhun kuin työmäärään -> Tee noista vähätöisempi 8]
Eiku mä haluan todella suuritöisen, jota voi sitten muistella veneen ikäisenä papparaisena..ööh 79-vuotiaana. :-) Joten teen sen muutoksen. Onneksi on tuommoinen verstaan tapainen tosi lähellä, jopa samalla tontilla, jossa voin niitä palikoita työstää...
Vanajaveden jättihaukikin varastaa Ahdilta kameran, kuvatakseen juuri tämän tapauksen ja mulisee 79-vuotiaana jälkipolvilleen: " Että se köli oli sitten kaunis, kuka lie tehnyt." No joo, pysytään nyt kumminkin asiassa tai jotain..... |+|

okkopokko kuittaa....

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 24.08.2011 0:20

Itse pitäisin originaalimuodoissa, mutta veli päättää asian. Tuo muutos saattaa tuoda silti jotain positiivista ??? . Jokainen voi asiaa miettiä 8} , mutta aikahan sen sitten näyttää.

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 25.08.2011 22:31

Tänään tuli sitten liimattua niitä keulapuita veneeseen kiinni. Eiliset testiliimaukset osoittivat että West System-epoksi pitää todella kovaa! 8} Testikappaleita ei tavallinen ihminen liimauksien kohdalta irti saa, no ehkä joku mielisairaalapotilas sen saa murrettua mutta hänkin saa punnertaa pää punaisena. :P Puu murtuu ennemmin kuin liimasauma. Jos jollakin lukijoista on ajatuksena saman liiman ostaminen omiin tarpeisiin, niin ei voi kuin suositella ihan mielettömästi. Ja vaikka niiden annostelupumppujen hinta tuntuu korkealta, niin KANNATTAA ostaa nekin. Todella kätevät ja helpottaa omalla tavallaan tuon liiman kanssa pelaamista. Huom! Ne pumput ei ole kertakäyttöisiä. |+|
Huomenna työstän köliin uutta puuta.....tai jotain. http://levypulju.nettisivu.org/puuvene/" onclick="window.open(this.href);return false;

okkopokko kuittaa tältäosin..

Northling
Viestit: 2667
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.08.2011 22:55

Moro

Lisää tietoa epoksien käytöstä ja eri täyteaineiden ominaisuuksista saat kokeilemalla tällä sivustolla "Etsi" toimintoa esim. hakusanalla epoksi.

Mitäs käytit muuten täyteaineena liimatessa?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 25.08.2011 23:22

Morjensta juu...

Tutkimpa sitä epoksia sillä haulla....
Unohdin tosiaankin mainita sen täyteaineen jolla voi muovata liimasta käyttötarkoitukseen sopivaa. Kaveri antoi piituhkaa, semmoista valkoista jauhetta. Itse käyttävät liiman seassa sitä. Piituhka-rasian kansi kannattaa pitää sitten kiinni. Pieni tuulenvire kun sattuu ja unohtaa kannen, niin rasia on tyhjä. |+|

T:okkopokko

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 28.08.2011 2:26

Tänään meinasi käydä vanhanaikaisesti. Uusien kölipuiden asennuksen takia jouduimme nostamaan veneen runkoa about 5 cm lisää. Nostimme ekaksi etupuolta, ja innoissamme unohdin tukea etupuolen laitojen tukipisteet. Noh, sitten nostimme takapäätä saman verran. Uudet kölipuut olivat ns. paikallaan noston aikana ja sitten se tapahtui! Veneen runko heilahti pikkaisen ja uudet kölipuut tekivät ns. linkkuveitsi-ilmiön eli macgyverit. :-) Runko tipahti sen verran, että osuessaan traileriin vene liikahti noin 20 astetta kauttaaltaan vinoon. Mitään sen vakavampaa ei tapahtunut onneksi. 8} Sen jälkeen olikin semmoinen 15 min tupakkatauko, että mitäs nyt ja miksi noin tapahtui? Sitten muistinkin että en TUENNUT niitä etulaitojen tukipisteitä, jotta vene pysyisi suorassa takapään noston jälkeen. 8-| Iski jonkinlainen paniikkimieliala siinä vaiheessa 8o . Nostimme tunkilla etupäätä jonkinverran että saimme kunnon tuennan uusista liimatuista keulapuista. Runko rupesi kallistumaan entisestään ja tonttulakki päähän. :-( Sitten oivalsin että nyt tarvitaan taljaa, nostotunkkia ja vahvaa köyttä ja naapurin pihamäntyä, joka oli just oikealla kohdalla! Trailerin päälle pari vahvaa lankkua poikittain ja tunkki siihen. Tunkkiin kiinni talja ja taljaan köysi, joka sitten naapurin pihamäntyyn. Varovaisella taljan käytöllä saimme takapäätä siirrettyä trailerin keskilinjalle tunkin renkaitten avulla. Samalla tietenkin jouduimme punnertamaan veneen runkoa suoraksi. Takapää kun oli paikallaan niin sama homma etupään kanssa. ;-)
Yhteenvetona härdellistä: |+| Muistakaa vastatuenta rungon laidoista riippuen nostopuolesta ja muutenkin kannattaa katsella ympärille ja etenkin kuunnella kaikenlaisia ääniä....heh. Opettavainen tarina kaikinpuolin kun kohdalle sattuu.. 8|

okkopokko kuittaa.....

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 28.08.2011 4:27

Kysyin heti veljeltäni, että ootkos OK? ??? Kaikki OK !!! eli pääasiat ensin, koska kädet oli veneen ja trailerin välissä. Tekevälle sattuu huonojakin asioita 8o , mutta se on paras oppi se oppi ja sen jälkeen niitä virheitä ehkä välttää. Saatiin se vene nyt jopa paremmin trailerin keskilinjaa ajatellen tapauksen johdosta ja nyt on hyvä. Iski todella pieni paniikkimieliala. Oireet: Tuli ns. 'putkikatse' ja suuta kuivasi niin pirusti. Viimeistään alkuviikosta jatkamme köliosuuden liimailulla. Tärkeää olisi se, että saisimme veneen painon koko kölipuun pituuden alalle mahdollisimman pian ja pienet paineettomat tuennat sitten vain neljälle reunan pisteelle.

Liimasin sillä West System liimalla kaksi sahauspintaista kappaletta yhteen. On ollut nyt sadevesitynnyrissä uppeluksissa kolme päivää. Liima pitää 8-| ! Tarkoituksena on jättää se sinne vesitynnyriin ainakin talven yli kevääseen luontoäidin ankaraan koettelumukseen. Alku liiman suhteen näyttää ihan lupaavalta. Mixit on ainakin kohdallaan kätevien pumppujen ansiosta.

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 28.08.2011 22:16

Kölipuu laitettiin tänään liimaukseen. Tapitimme uudet kölipuut vanhaan, liekö tuo tapitus nyt ihan välttämätöntä mutta tehtiinpä se nyt kumminkin vanhan mallin mukaan. 8} Jatkossa siitä olisi tarkoitus höylätä isommat pois ja sen jälkeen runkoon paikalleen. |+| Traileri on siitä hyvä, kun veneen omalla painolla voi uudenvanhan kölipuun kiilata liimauksessa paikoilleen. Kyllä luulis pysyvän kun lisää vielä pari järeää tappia. Ja sitten se kölirauta olisikin seuraavana. Mietin semmoista neliputkea lattateräksen korvikkeena. Oisko ideaa kun kölilinja on kumminkin suora kuin horisontti.. :)) http://levypulju.nettisivu.org/puuvene/" onclick="window.open(this.href);return false;

okkopokko kuittaa...

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 30.08.2011 23:54

Uusivanha kölipuu tuli sitten liimattua runkoon. Tarkkuusveiston voi sitten jatkossa suorittaa sen ollessa veneen runkoon liimattuna ja tapitettuna. Kyselin paikallisesta metallifirmasta hintoja siihen kölirautaan. Nämä ovat 7metrin n. hintoja (koko 6*40mm) eli: Tavallinen ruostuva lattarauta 17,50E...Rosteri 63,00E...Alumiini 35,00E...
Kaveri sanoi että alumiininen olisi helppo reiittää ja taivuttaa, rosteri olisi paras mutta hankalampi reiittää ja taivuttaa ja tavallinen ruostuva olisi perussettiä, joka kestää aikansa.. 8| Jotenkin miellyin tuohon alumiiniseen..hmmm?? Jos päädyn alumiiniseen, niin peräsin varmaan vaatiisi tuplajäykisteen jossa alempi olisi vaikkapa 6*60mm. Olen aina pitänyt alumiinia jotenkin kalliina, mistä lie johtunu?, mutta se metallifirman ukko sanoi että hinta määräytyy painon mukaan, joten alumiini-lattaa saakin suht. edullisesti eikä ruostu. |+|

Tulen tekemään tuohon traileriin semmoiset säädettävät laitatuet, vaikkapa 25mm kierretangosta, joita sitten voi säätää kahdella pultilla per kierretanko. Kierretankojen päihin tekisin sitten semmoiset tukilevyt omilla nivelillä tai jotain, jotta tukilevyillä olisi liikkumisvapaus ja hakisivat paikkansa rungon suhteen. Järkevää eikö tottakin.. ;-) http://levypulju.nettisivu.org/puuvene/" onclick="window.open(this.href);return false;

okkopokko kuittaa syksyn avajaisiksi...

Vastaa Viestiin