Puuvene projekti - HML

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja Northling » 31.08.2011 9:29

Moro

Kun kerran teet ja näet asentamisen vaivan niin tee nyt kerralla kunnolla eli ehdottomasti ROSTERIA mieluiten HST.
Muutaman kympin säästöllä ei ole muutaman vuoden päästä mitään väliä, kun alumiininen on hapettunut ja mutkilla, eikä peräsimen alapää pysy paikallaan...

Reiät HST: saa ihan hyvin kun ostat kunnon koboltti poran ja käytät reilusti leikkuuöljyä ja milellään pylväskonetta tai isoa pylvästelineessä olevaa sähköporakonetta.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 31.08.2011 14:20

Northling kirjoitti:Moro

Kun kerran teet ja näet asentamisen vaivan niin tee nyt kerralla kunnolla eli ehdottomasti ROSTERIA mieluiten HST.
Muutaman kympin säästöllä ei ole muutaman vuoden päästä mitään väliä, kun alumiininen on hapettunut ja mutkilla, eikä peräsimen alapää pysy paikallaan...

Reiät HST: saa ihan hyvin kun ostat kunnon koboltti poran ja käytät reilusti leikkuuöljyä ja milellään pylväskonetta tai isoa pylvästelineessä olevaa sähköporakonetta.

Nortti
Moro

Eli siis hst-rosteria laitamme, oli sen verran vakuuttava mielipide Nortilta. 8}

okkopokko kuittaa

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 01.09.2011 22:57

Tänään tuli kölipuun perä muotoiltua nätimmäksi ja myös peräsimen läpivientikohta vaati uutta puuta ympärilleen, kun peräsin heilui kuin liikennetolppa hurrikaanin iskiessä, joten duunailin senkin. 8| Heiluuhan se kai muutenkin kun ei ole kölirautaan ankkuroitu, mutta se oli jotain järkyttävää.. :-) Mistähän saisi sitä mäntytärpättiä edullisemmin, kun litran pulloissa maksaa jotakin 20E...Lähiaikoina olisi tarkoitus ruveta kyllästämään tuota runkoa, tai sitten sitä oikeanpuoleista kiveniskemää rupean duunailemaan.

Niin muuten, se 1,2-kilon pakkaus liimaa riitti keulapuiden, kölipuiden ja peräpuun liimaukseen. Liimasaumaa oli about n. 16 metriä, leveydeltään n. 5-7 cm. Kaikki voi nyt sitten miettiä itsekseen, paljonko sillä paketilla liimaa. Jos ollaan tarkkoja niin annostelupumppujen painallus on 30g, niin sitä liimaa olisi vielä jäljellä 180g. Arvokasta tököttiä, sen takia laskutoimitus. !!! http://levypulju.nettisivu.org/puuvene/" onclick="window.open(this.href);return false;

okkopokko kuittaa pimeydessä...

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja CC » 01.09.2011 23:16

Epoksien hinnat laskevat aika reilusti, kun pakkauskokoa suurentaa. Säilyvyysaika tuntuu olevan vuosia, joten vähän voi tulevaisuuteenkin
varata.
Lisäksi kannattaa ehkä harkita vaakaa liiman annostelussa, silloin voi myös pienemmät satsit tehdä sujuvasti oikealla suhteella.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 01.09.2011 23:34

Olet muuten oikeassa...jos ostat rekka-autollisen niin rahti maksaa enemmän. :-) Just a joke....Voisi kyllä harkita sitä 6kg pakkausta....ainahan sitä jonnekin menee, ei pelkästään veneeseen...
Niin muuten, ne meidän testikappaleet on lionnu vesitynnyrissä jo aika pitkään ja West System ei anna periksi, ei sitten millään.

okkopokko kuittaa huomiseen...

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja Jape » 02.09.2011 8:12

Sateenkaarivärit oy:llä on mäntytärpättiä, joka maksaa suunnilleen 5€ litra. Jälleenmyyjät löytyy varmaan valmistajan sivuilta

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 03.09.2011 1:31

Kannatti vaihtaa sitä puuta siihen peräsimen läpivientiin. Nyt ei heilu nimeksikään, ja jotenkin tuntuu että semmoinen pikkupalikka jäykisti jopa runkoa omalta osaltaan.. 8| Tänään otin työn alle sen oikeanpuoleisen kiveniskemän. Kylmänmurhaavasti vaan talttaa ja vasaraa peliin sekä kuviosaha. :-) Puu itsessään oli suht kovaa kolhun ympärillä, mutta oli siinä lahoakin sen peltipaikan takia...ööh, vaihtoon menee about 3 lautaa reilun metrin mitalla. Hah, lähinaapurikin oli niin utelias ja tuli sanomaan: " Sä teit niinku miehen mentävän aukon kylkeen??" Minä siihen: "No joo, ei tästä kyllä veneeseen mennä kun kaaret on paikallaan, mutta iso on reikä niinku entisellä ..... :-) Tähän tulee semmoinen pleksilasi jotta voi seurata vedenalaista elämää ilman sukeltamista, you know?" Kaveri siihen: "Ahaa 8-| " Ja otti niinku tosissaan sen... :)) No joo...työstin uutta lautaa tänään...runkolaudat ovat 13mm paksuja ainakin korjauskohteessa....mitähän muuta. Hmm .. okkopokko on ansaitulla tuumaustauolla ja mehuhetkellä.... 8}

okkopokko kuittaa

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 03.09.2011 20:45

Miettimisen jälkeen ajattelimme vedenalaisen paikkaosuuden tehdä tuolla tavalla. Kun kyseessä on nyt limisaumarakenne, niin ongelmaksi muodostuu hieman tuo lautojen päätyliimasauma. Hmmm 8-| ???
Taltalla nimittäin pitäisi päästä työstämään tuo päätyliimasauma myös kupariniittilinjasta, jossa siis kohtaa lautojen reunat.
Tasasaumarakenne = no problem. Limisaumarakenne = problem :-)
Ideoita, vinkkejä, uusia tapoja kellään kenties?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.09.2011 21:07

Moro

Viistouksen pituus pitäisi olla 5-10 kertaa laudan paksuus.
Viistouksen saa paikallaan olevan laudan näkyvään osaan höylällä ja/tai nauhahiomakoneella. Limin väliin pääset jatkamaan viistousta Fein Multimasterin repricikaattorilla. Ohjuritukena käytetään jo höylättyä viistousta.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja Ana » 03.09.2011 21:24

Näin lauantain kunniaksi. Tuo kuvan kala on vakuuttava 8\
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 03.09.2011 23:56

Sen kalan latinankielinen nimi on piraia-pricaratus-reculus ja sen intohimona on puuveneiden paikatut laidat. Esiintymisalue on sille hirviölle maailmanlaajuinen. :-) Suomenkielisenä se tunnetaan lahopuupallokalana... :-)

okkopokko kuittaa ja menee saunaan....

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja matti » 04.09.2011 7:44

womega kirjoitti:Miettimisen jälkeen ajattelimme vedenalaisen paikkaosuuden tehdä tuolla tavalla. Kun kyseessä on nyt limisaumarakenne, niin ongelmaksi muodostuu hieman tuo lautojen päätyliimasauma. Hmmm 8-| ???
Taltalla nimittäin pitäisi päästä työstämään tuo päätyliimasauma myös kupariniittilinjasta, jossa siis kohtaa lautojen reunat.
Tasasaumarakenne = no problem. Limisaumarakenne = problem :-)
Ideoita, vinkkejä, uusia tapoja kellään kenties?
Esittämäsi tapa on ihan hyvä, mutta helpommalla? pääsee kun tekee jatkot sisäpuolisella "lossilla". Katkaiset laudan hieman vinosti keskeltä kaariväliä siten, että se paikkapala on alhaalta pitempi kuin ylhäältä=pituus tulee helposti jemptiksi kun sovituksessa leveyden höylää tasan.
Sisäpuolelle niittaat 2cm kaariväliä lyhyemmän tukilaudan, väliin sikaa tai epoksia.
(irti mol. puolin kaarista, ettei kerää paskaa rakoon)
Jos paikkaus on pilssissä, punkan alla tms, niin tukipalat ei näy-onko sillä -kään mitään väliä??
Matti

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 05.09.2011 0:04

Kiitoksia Matti!! 8}
Taidamme toteuttaa sen korjauksen mainitsemallasi tavalla. Tuntuu idioottivarmalta kun aikamme raavimme ajatuskuulaa, jotta ymmärsimme mitä ajat takaa. Liitokset on helpompi toteuttaa ja varmana pysyy niiden klossien ansiosta....thank you very much... 8}

Tänään vääntelin niitä korjauslautoja kaarelle kuumailmapuhaltimen avulla. Helpostihan ne kaareutuu kun puristimilla vähän auttaa. Tein niin että otin vahvan suoran parrunpätkän ja väännettävän laudan päiden ja parrun väliin palikat väliin. Ja eikun puristimella lauta kaarelle ja kuumennusta puhaltimella, kumminkin niin ettei lauta roihahda liekkeihin. Jos haluaa kaarevan jengan aikaiseksi, niin toinen välipalikka on kiilamainen ja toinen tasapaksuinen. |+| Sen jälkeen niitä korjauslautoja voikin väännellä käyttäen apuna paikattavan rungon osaa kun puristimilla saa uuden laudan suht. helposti korjattavaan kohtaan, jolloin kaarevuus hakee oikean linjansa. Ja eiku kuumapuhallinta peliin! Esivääntö sen takia jotta rungon avulla tapahtuva vääntö onnistuu helpommin. Everybody understand this, I think.. 8| http://levypulju.nettisivu.org/puuvene/" onclick="window.open(this.href);return false;

okkopokko kuittaa...

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 05.09.2011 1:06

Northling kirjoitti:Moro

Viistouksen pituus pitäisi olla 5-10 kertaa laudan paksuus.
Viistouksen saa paikallaan olevan laudan näkyvään osaan höylällä ja/tai nauhahiomakoneella. Limin väliin pääset jatkamaan viistousta Fein Multimasterin repricikaattorilla. Ohjuritukena käytetään jo höylättyä viistousta.

Nortti
Nyt kun ei ole tuota Fein konetta, niin mietiskelin. Välähti aivokopassa yhtäkkiä ??? . Tuolla tavalla on kyllä pakko poistaa myös kovaakin puuta, mutta mutta... hmmm. Elikäs alimmasta lähdetään paikkaileen. Viimeisessä neljännessä laudassa ei tarvitse välittää limistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 05.09.2011 1:12

matti kirjoitti:
womega kirjoitti:Miettimisen jälkeen ajattelimme vedenalaisen paikkaosuuden tehdä tuolla tavalla. Kun kyseessä on nyt limisaumarakenne, niin ongelmaksi muodostuu hieman tuo lautojen päätyliimasauma. Hmmm 8-| ???
Taltalla nimittäin pitäisi päästä työstämään tuo päätyliimasauma myös kupariniittilinjasta, jossa siis kohtaa lautojen reunat.
Tasasaumarakenne = no problem. Limisaumarakenne = problem :-)
Ideoita, vinkkejä, uusia tapoja kellään kenties?
Esittämäsi tapa on ihan hyvä, mutta helpommalla? pääsee kun tekee jatkot sisäpuolisella "lossilla". Katkaiset laudan hieman vinosti keskeltä kaariväliä siten, että se paikkapala on alhaalta pitempi kuin ylhäältä=pituus tulee helposti jemptiksi kun sovituksessa leveyden höylää tasan.
Sisäpuolelle niittaat 2cm kaariväliä lyhyemmän tukilaudan, väliin sikaa tai epoksia.
(irti mol. puolin kaarista, ettei kerää paskaa rakoon)
Jos paikkaus on pilssissä, punkan alla tms, niin tukipalat ei näy-onko sillä -kään mitään väliä??
Matti
Niin... ja tämäkin on varteenotettava vaihtoehto, vaikka hetken joutuikin miettimään. 8} Veljeni teki piirroksen ja sitten vasta tajusin Matin idean. 8o

Vastaa Viestiin