Puuvene projekti - HML

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 09.08.2011 23:10

Tervehdys!

Uutta käyttäjää pukkaa. Yritän kertoa lyhyesti. Erään elokuvan katsottuani iski ns. venekuume ja tässä sitä ollaan. En kerro sitä, mitä vene tuli maksamaan, mutta mukaan tuli traileri ja muut tilpehöörit, mitä kuvista ilmenee. Moottorina on Wikström W2 startilla varustettuna. Vene on tietenkin kunnostettava, mutta halpa se oli mielestämme. Valmis vene vai veneprojekti? sitä mietittiin ja veneprojektiin päädyttiin.

Tarkoitus olisi aluksi käydä läpi kaikki vedenalaisten lautojen halkeamat ja laho-kohdat, kölirauta, moottorin herättely käyntikuntoon ja saada vene jo?!? ensi kesänä veteen testiajoon. Tulevina muina vuosina olisi sitten tarkoitus siistiä sisustaa ja ulkoisia puolia. Perusasiat täytyy olla kunnossa ennen kuin muuta tekee, se on ajatuksena.

Veneestä hieman, mitä myyjä kertoi. Runko olisi valmistettu vuonna 1932 ja on limisaumainen mäntyrunkoinen. Veneen pituus 7.05m ja leveys 2.35m. Alakajuutta osuus olisi kai myös samoilta vuosilta. Yläpuolinen osuus kajuutasta on jälkeenpäin tehty… kai joskus 70-luvun alussa. Vene oli ollut myyjällä 40 vuotta ja etupäässä piti sitä Päijänteellä. Kertoi myös, että viimeiset 12 vuotta venettä on säilytetty navetan yläparvella sateelta suojassa ns. suoraan ajosta. Ja sieltä me se kyllä ostettiikin… navetan kuivalta yläparvelta.

Veli minulle kertoi, että venepapalta meinasi tulla kyynel silmään, kun vene aloitti matkaansa uuteen kotiin. Tunnearvoa kieltämättä näytti olevan, mutta minkäs teet, jos alkaa olemaan ikä ja fysiikka rajoituksena veneen pidon suhteen. Ja tämä jos jokin vaatii lisäksi kunnostusta.

Se, miten projekti edistyy, on sitten ajan kysymys.

Onko kenties kellään mitään kysymyksiä tai ajatuksia ostamamme veneprojektin suhteen? Tietoa veneen rungon mallista tai kenties muuta tietoa?

Kuvia täällä...

http://levypulju.nettisivu.org/puuvene/" onclick="window.open(this.href);return false;

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 10.08.2011 1:24

Tervehdys juu kaikille...

Ajattelin minäkin nyt sitten kirjautua tänne sivustolle. Veljeni näköjään ehti ennen mua jo laittaa viestiä alkavasta projektistamme.
Tosiaan näin, että kun saisi tuon rungon alapuolisen osuuden vuotamattomaksi, niin siitä olisi mukava jatkaa veneen parissa. Tutkailin runkoa päivänvalossa ja totesin että kölipuu vaatii korjauksen, niin ja kölirauta menee kauttaaltaan uusiksi. Onko kukaan lukijoista vaihdellu kölirautoja? Puuta tietty tarvisi ekaksi laittaa about 5 cm tai jotain, ennenkuin sitä rautaa edes sinne suunnittelee...
Mieleen juolahti semmoinen, että kävisikö kestopuu korjauksiin? Kölipuu on lievästi kieroutunut takaosastaan, liekö sitten syynä kun on ollut kuivassa vintissä sen 12 v. Runko itsessään on täysin ryhdissä.
Konettakin sen verran veivillä kammesin, että ei se ainakaan ryytynyt ole. Vaihde eteen niin akselikin jopa pyörähti... :)) Mitä pitäisi huomioida kun tuommoista Wickström-moottoria herättelee henkiin 12 vuoden tauon jälkeen??

Tämmösiä ajatuksia näin aluksi....

T: okkopokko

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja Jape » 10.08.2011 7:43

Tärkeintä olis että kun se on ollut niin pitkään kuivassa niin se ei saa kastua yhtään missään välissä. Se kuiva puu nimittäin imee minuuteissa vettä kuin sieni, ja turpoaa tosi paljon ja voi särkeä kaaria ja muita rakenteita, ja ei kuivu taas vuosiin.
Jos sisäpuoli on maalaamaton niin melkeinpä kannattaisi heti alkuun kyllästää se runko pellavaöljy-myrkky-sekoituksella. Se jo turvottaa jonkin verran rakoja umpeen.
Moottoriin kannattaa vaihtaa öljyt ja sitten vaan bensaa kaasariin ja starttaamaan. Melko varmasti lähtee temppuilematta käyntiin. Ovat melko varmoja koneita.

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 10.08.2011 11:44

Terve!
Tarkoituksena olisi nyt piakkoin siirtää vene yläpihalle ja tehdä sille peltikatteesta sadesuoja. Sitten alkaa sisäosien irroitus ja pohjan tarkempi syynäys moottorin lisäksi.

janix761
Viestit: 80
Liittynyt: 07.05.2011 22:40
Paikkakunta: liperi

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja janix761 » 10.08.2011 13:29

:) :) jepjep onnea projektille.... jape jo tossa kommentoi niin kannattaa tosiaan aloittaa sisäpuolelta kyllästys yleensä ne raot ja halkeamat alkaa turvota kiinni siinä vaiheessa. unohtakaa sikamassa saumoihin laitto tyysti. itse poistin aikamonta tuubillista sika massaa lautojen saumoista viime keväännä ja jatkuu kuhan venhonen nostetaan ylös. sikamassa ei siedä pellavaöljystä tehtyä kyllästettä se muuttuu purukumiksi. ja jos haluaa halkeamia tai saumoja tukkii niin pyhäpietari puuveneen pohja kitti on yks hyvä vaihto ehto. ei kuivu ja tulee rakojen välistä pois kun puu turpoaa.

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 10.08.2011 14:19

Kiitos kiitos kannustuksesta... ;-)
Nyt tarvii mainita eräs tärkeä seikka, jonka varmaan kaikki vanhat ja uudetkin venemiehet on aikanaan oivaltanu. Nimittäin traktoritraileri!! Säästyy monelta murheelta ja vaivalta kun veneessä on oma traileri.

Eräs kaveri tuli tänään traktorin kanssa ja saatiin nyt tuo veneprojekti yläpihalle. Nosturit sun muut on sen verta kalliita kuluja että traileri on ihan ehdoton kätevyytensä takia. Eikä tarvi tehdä mitään siirrettäviä pukkeja yms.
|+|
KOROSTAN edelleen kaikille lukijoille, jotka suunnittelevat tämäntapaista projektia, että OSTAKAA projekti TRAILERIN kanssa, mikäli mahdollista!!! Onhan trailereita kaupan ja voi semmoisen myöhemminkin hommata kieltämättä, mutta meidän tapauksessa saimme omamme ns. kaupantekiäisinä.. ;-)
|+|
Vesillelaskut ja nostot ei ole sen jälkeen niin hankalia ja mieleenpainuvia...

Ehkä tämä oli vanhan kertausta mutta tulipahan sanottua..

T: okkopokko

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 11.08.2011 2:03

Eilen illalla huomasin että nostotunkki tarviikin kaivaa tallista...ai minkäkö takia? No sen takia että trailerin etupäätä piti nostaa jotta veneen "lattia" olisi jotensakin vaaterissa. Totesin vaan että on mukavampi olla veneen sisällä pähkäilemässä kun se ei ole pituussuunnassa vinossa. ;-) :-) |+| Linnanmäen Vekkulat on oma lukunsa..hah..

Toimenkuvaksi muuttui sen säädön jälkeen kaiken irtonaisen kaman siirto viereiseen leikkimökkiin ja johan silläkin avartui näkemys ihan toisenlaiseksi! Leikkimökkiin meni erinäisiä kaappeja, bensatankki, lattialevyt (osa ilkeästi kiinni vielä eikä tohtisi purkaa tukevia reunaistuimia sen takia) ja konekoppa sekä erinäistä pikkusälää.

Alakajuutan istuimet menee vaihtoon jossakin vaiheessa. Lattialevyjen alta paljastui sähköllä toimiva pilssipumppukin. Mikäs letku toikin on? ...pähkäilin...no syy selvisi sillekin.

Kopauttelin ruuvarilla sieltä täältä veneen lautoja niin enpä usko että lahoja paikkoja rungosta löytyy, kiitos hyvän ja kuivan säilytyksen. Vähän niinku Vaasan Maukasta näkkäriä olisi syönyt, jos tuota ääntä voisi kuvailla... |+|

Moottorin oikealle ulkopuolelle on aikanaan laitettu pellistä paikka joka on about 40cm * 50 cm. Sehän on tietysti tutkittava piakkoin.

Seuraavaksi ahkeroimme sen peltikatteen veneen päälle. Kuvapäivityksiä voitte katsella täältä kunhan kamera vilkkuu.... http://levypulju.nettisivu.org/puuvene/" onclick="window.open(this.href);return false;

T: okkopokko

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 11.08.2011 10:49

Motti on tuollainen... dynastartilla varustettuna. Vauhtipyörän kansi antaa ymmärtää tiettyjä seikkoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

warmercleric
Viestit: 54
Liittynyt: 05.03.2004 20:46

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja warmercleric » 11.08.2011 15:01

Näyttää w-kakkoselta mutta w2-moottorissahan on erilliset kannet tuossa näkyy olevan yhtenäinen jos oikein näen. Ei muuten näytä olevan kansissa vesiputkiakaan tosin niitähän sijoiteltiin eri vuosina w-1, 2 ja 3 malleihin eri puolille kantta.
Magneettoko siellä on dynastartin alla on, w-kakkosessa se on lohkon takapäässä.
Vauhtipyöräsuoja näyttää oikealta.

Jouni

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 11.08.2011 23:13

Oikein näet....yhtenäinen kansi molemmille pytyille.
______________________________________________________________________
Moottori
Merkki: Wickström, Moottorityyppi: 4-tahti, Jäähdytys: Merivesi, Teho: 12 Hv, Polttoaine: Bensiini, Vuosimalli: 1957, Käyttötunnit: 1 500 h
Malli : 57
Mallitarkennus : 2 sylinteriä
- Magnetto sytytys
______________________________________________________________________

Tuommoisilla tiedoilla moottori oli myyntikohteessa. Käynnistysveivi on muuten moottorin takapuolella ja joissakin w2-malleissa se on etupuolella. Roudasin akun veneeseen ja kokeilin toimiiko dynastartti, toimihan se piitkän tauon jälkeen. 8o Mitenkähän tuo vesipumppu reagoi, jos tuota yrittää käyntiin? Tarviiko ottaa syöttö vaikka vesitynnyristä vai voiko tuota varovasti käyttää ihan hetkosen ilman vettä. Pystyykö moottorin öljyt vaihtaa vaihdelaatikon kautta, nimittäin muistelisin jotain semmosta, että koneessa olisi yhtenäinen voitelu.

Se peltikatekin tuli tehtyä projektin päälle. Pitää ainakin sateen loitolla. Tuennat on suoraan veneen päältä, oliko hyvä idea vai tarvisko tuennat ottaa maasta asti? Ainakin talveksi sitä katetta tarvii vahvistaa ettei tuu yllätyksiä...

okkopokko kuittaa

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 12.08.2011 1:24

Terve!

(Näyttää w-kakkoselta)

Joo... tuollainen se on. Lisäkuvia tulee piakkoin. Vauhtipyöränsuojan otin puheeksi siksi, koska siinähän on selvä vaakatasoinen raja ja luultavasti syntynyt siitä, että vene on vuotanut ja vedessä ollessaan siellä on ollut jatkuvasti ?!? vettä joskus.

Kaikki on vielä opiskelua, mutta oli todella hieno tunne, kun veli käänsi starttiavainta ja kone antoi elonmerkkejä.

Eiköhän se tästä. Pitää vaan ensin etsiä tietoa ja kysellä, sen jälkeen miettiä ja sitten tehdään, jos on jotain tehtävää 8}.

Olisi ehkä viisasta ottaa katteelle tukipisteet maasta ennen lumien tuloa. Tuollaisenaan pitää kyllä vesisateet loitolla veneen sisustasta ja se nyt tällähetkellä on kai tärkeintä. Kuvia tulee katteesta huomenna tai piakkoin.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja CC » 12.08.2011 1:44

okkopokko kirjoitti:Kiitos kiitos kannustuksesta... ;-)

KOROSTAN edelleen kaikille lukijoille, jotka suunnittelevat tämäntapaista projektia, että OSTAKAA projekti TRAILERIN kanssa, mikäli mahdollista!!! Onhan trailereita kaupan ja voi semmoisen myöhemminkin hommata kieltämättä, mutta meidän tapauksessa saimme omamme ns. kaupantekiäisinä.. ;-)
|+|
Vesillelaskut ja nostot ei ole sen jälkeen niin hankalia ja mieleenpainuvia...
T: okkopokko
Tuo viimenen lause saattaa kokemuksen myötä muuttua... Riippuu tietty kärrystä, paikasta ja olosuhteista.
Minä käytän mieluummin nosturia ja liinoja. Varsinkin ylöspäin tullessa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

okkopokko
Viestit: 30
Liittynyt: 08.08.2011 21:54

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja okkopokko » 12.08.2011 23:34

Nostopuomit + liinat on ihan ok homma. Aikaisempaan veneeseemme joka oli hieman isompi, niin käytimme juuri sitä tapaa. Itselle nyt kumminkin juurtui ajatuksiin että traileri kuuluu venevarusteisiin tästä lähtien. 8} Ja voihan käydä myös niin että nostopuomeihin + liinoihin joudumme joskus turvautumaan...

Kävin paikallisessa venerannassa http://www.sotkanranta.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; vähän ihmettelemässä ja totesin katsellessani että varmaan jokainen vene joka siellä majaansa pitää, niin kuiville otetaan trailerilla. Tosin siellä on sitten isompaakin venettä joihin käytetään autonosturia keväisin ja syksyisin.

okkopokko kuittaa

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 13.08.2011 22:03

eiköhän tuokone ole wickström kc tai ma. ei tunnistqa tuosta kuvasta. 8}
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Puuvene projekti - HML

Viesti Kirjoittaja womega » 14.08.2011 3:19

Terve!

(ei tunnistqa tuosta kuvasta.)

Mites on? Tunnistatko nyt hb-77 tai kukaan muu ??? Dynastartin alla on peltiplakaatti, josta kuva sitten myöhemmin.

Kaikki tiedot ovat tervetulleita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin