Janin puuveneblogi

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 24.10.2011 19:56

Samanlaisen palautteen kuulin kuttaperkkakuskiltakin, joten eipä tainnut olla oikkeen kellekkään mittään.. 8-|
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 26.10.2011 16:20

Noh, toivotaan että keväällä olis taas enemmän puuvenetarjontaa. :)

Ja taas uutta päivitystä, tällä kertaa toinen kaitafilmi Sikarista.

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 10.11.2011 0:57

Noniin! Nyt vihdoin ja viimein taas päivitystä blogiin pienen kiireisen tauon jälkeen! Tällä kertaa juttua pari viikkoa sitten tapahtuneesta Pirkka Leinon ja Jarmo Saarisen kirjoittaman Turun Veneveistämöstä kertovan kirjan julkaisusta, josta myös meidän veneitämme löytyy. :)

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 16.11.2011 21:15

Jotain pientä taas. Pari kuvaa Sikarin moottorista. :)

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Jape » 17.11.2011 6:27

Miten siinä menee nuo pakokanavat, kun putkia on vain kuusi, ja sylintereitä kahdeksan?

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Ande » 17.11.2011 14:26

Voisit muuten pistää tuon sivun osoitteen allekirjoitukseen niin ei tarvis aina mennä ekasivulle kliksauttamaan osoitetta :)
E mare libertas

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 17.11.2011 15:14

Miten siinä menee nuo pakokanavat, kun putkia on vain kuusi, ja sylintereitä kahdeksan?

Fordin flatheadissa keskimmäiset pakokanavat on yhdistetty lohkossa. Kai tuosta joku ratkaisusta joku hyöty on ollut. Kone lämpenee nopeammin?

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 18.11.2011 23:32

Ande, kiitos hyvästä ideasta! Nyt on linkki allekirjoituksessakin. :)

Lättiksen pakokanavista sanotaan eräällä sivulla vapaasti suomennettuna, että huhun mukaan Henry Ford oli enemmän huolissaan moottorin lämmittämisestä Detroitin kylmissä talvissa, kuin sen viileänä pitämisestä kuumana kesäpäivänä.

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 24.11.2011 23:44

Uusimmassa blogipäivityksessä 50-luvun kuvia Sikarista! :)

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 12.12.2011 22:52

Ja vihdoin ja viimein pitkän hiljaisen ajan jälkeen uutta päivitystä! Tällä kertaa mielestäni erityisen mielenkiintoinen aihe, nimittäin Suomen tasavallan presidentin edustuskäytössä ollut Kultaranta I! :)

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 29.12.2011 2:40

Toivottavasti kaikilla oli oikein onnelliset joulut! :) Nyt saatiin taas aikaiseksi blogipäivitystä, tällä kertaa elokuvahistoriaan liittyen!

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja manteli » 05.01.2012 10:06

Kamera uskoakseni on Arriflex merkiltään ja kasetin leveydestä päätellen 35mm filmiä käyttävä.
Pahkähullu suomi elokuvan kuvaajina toimivat Osmo "Hjalliksen isä" Harkimo ja Kari Sohlberg, Harkimolta ei asiaa enää voi kysellä mutta tietääkseni Sohlberg edelleen elää, joten ehkä häneltä voisit saada lisää infoa kysymyksiisi. Mahdollisesti myös Speden perikunnalta voisi tietoa löytyä siitä mihin kaikki ylijäämä filmimateriaali on tallennettu.
Wikistä löytyi myös filmin leikkaajan tiedot...
http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4hk%C3%A4hullu_Suomi" onclick="window.open(this.href);return false;
joten ei muuta kuin soittelemaan.
Tuolla on myös kaikkien elokuvassa esiintyneiden tiedot...
http://www.elonet.fi/title/ek2iuq/tekija" onclick="window.open(this.href);return false;
Tietenkin on mahdollista ettei tapahtumasta ole kuvattu mitään vaan ainoastaan harjoiteltu mahdollisia kamera-ajoja tms.

t. Jaakko

ps. Niin ja voithan ottaa yhteyttä myös elokuvan ohjaajaan Jukka Virtaseen.

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 05.01.2012 19:04

manteli kirjoitti:Kamera uskoakseni on Arriflex merkiltään ja kasetin leveydestä päätellen 35mm filmiä käyttävä.
Pahkähullu suomi elokuvan kuvaajina toimivat Osmo "Hjalliksen isä" Harkimo ja Kari Sohlberg, Harkimolta ei asiaa enää voi kysellä mutta tietääkseni Sohlberg edelleen elää, joten ehkä häneltä voisit saada lisää infoa kysymyksiisi. Mahdollisesti myös Speden perikunnalta voisi tietoa löytyä siitä mihin kaikki ylijäämä filmimateriaali on tallennettu.
Wikistä löytyi myös filmin leikkaajan tiedot...
http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4hk%C3%A4hullu_Suomi" onclick="window.open(this.href);return false;
joten ei muuta kuin soittelemaan.
Tuolla on myös kaikkien elokuvassa esiintyneiden tiedot...
http://www.elonet.fi/title/ek2iuq/tekija" onclick="window.open(this.href);return false;
Tietenkin on mahdollista ettei tapahtumasta ole kuvattu mitään vaan ainoastaan harjoiteltu mahdollisia kamera-ajoja tms.

t. Jaakko

ps. Niin ja voithan ottaa yhteyttä myös elokuvan ohjaajaan Jukka Virtaseen.
Paljon kiitoksia! :) Osaatkos sanoa mistä näiden tekijöiden puhelinnumeroita mahtaisi löytyä? Googlella on käyty läpi eikä oikein noita puhelinnumeroita oikein tule vastaan, Jukka Virtasiakin löytää eniro yli 200.

Ja kerrotaanpas samalla että tällä kertaa uutta blogitekstiä Androksesta, Kultaranta I:n sisarveneestä! :)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.01.2012 21:02

Jaakko -kaima, ei Sinulla sattuisi olemaan kuvaa tuosta Androksen kannesta, liukuuko luukku tuulilaseineen vai liukuuko se yksin pois moottorin päältä. Sivulinja ja muodot vaikuttavat hyvin pitkälle Donnan muodoilta, mutta kun en tiedä, mitä kannella on ollut tai ei ole ollut, kun veneeseeni oli rakennettu jälkikäteen ruma vaneri hökkeli kajuutaksi eteen kannen päälle, niin...
Onko Sinulla tästä Postareffille menneestä veneestä mittoja, olisin niistäkin kiinnostunut. Ruori/ratti on minullakin samanlainen sytytyksen säätöineen jne, paitsi minulla vain kolmipuolainen. Oliko veneessä vaijeriohjauksessa pitkänomainen valettu tai metalliin jyrsitty rumpu. Ja vielä ohjauksesta saiko ratin myös pystyasentoon helpottamaan kulkua istuimelle.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Janin puuveneblogi

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 05.01.2012 22:22

Donna 28 kirjoitti:Jaakko -kaima, ei Sinulla sattuisi olemaan kuvaa tuosta Androksen kannesta, liukuuko luukku tuulilaseineen vai liukuuko se yksin pois moottorin päältä. Sivulinja ja muodot vaikuttavat hyvin pitkälle Donnan muodoilta, mutta kun en tiedä, mitä kannella on ollut tai ei ole ollut, kun veneeseeni oli rakennettu jälkikäteen ruma vaneri hökkeli kajuutaksi eteen kannen päälle, niin...
Onko Sinulla tästä Postareffille menneestä veneestä mittoja, olisin niistäkin kiinnostunut. Ruori/ratti on minullakin samanlainen sytytyksen säätöineen jne, paitsi minulla vain kolmipuolainen. Oliko veneessä vaijeriohjauksessa pitkänomainen valettu tai metalliin jyrsitty rumpu. Ja vielä ohjauksesta saiko ratin myös pystyasentoon helpottamaan kulkua istuimelle.
Donna 28 :)
Nimihän on siis Jani. Edellinen postaaja, manteli, on Jaakko. :) Ja itse asiaan: Luukku liukuu tuulilaseineen. Andros on 23 jalkaa pitkä, eli noin 7 metriä. Ohjauksessa on puurumpu ja ratti on kiintonainen, ei saa säädettyä. Pistelen entisen omistajan kuvia veneestä kun se oli vielä kunnossa blogiin kunhan isä löytää kuvat ensin ja saan ne skannattua.

Vastaa Viestiin