avopuuvene Pilhjerta

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 23.05.2011 0:39

Tulipa taas hankittua yksi projekti lisää :)) Ennestään kun on vain vanha puutaloprojekti ja yksi vajaa 9-metrinen puuveneprojekti ja ysi kusilaituvene ja tietty perheprojekti :-) Mutta asiaan... Tuollainen puupuksutti tuli joo hankittua, kun ei vaan voinut olla ostamatta :-)
Pilhjertan tekemä joskus 80-luvulla (melko tunnettu veistäjä Kotka-Hamina seudulla). Bernardin 8-heppanen kone. Pituutta n. 5 metriä. Lienee soutaminenkin onnistuu jotenkuten. Sikäli melkoinen helmi että on aina säilytetty venekuurissa. Aurinko ei ole päässyt haristamaan venettä.
Pohjassa ei ole edes mitään maalia vaan lakka aivan valkoisen puun päällä. Kertokaapa vinkkiä mitä teen nyt pohjalle jos aijon alkaa liottaa venettä meressä. Onko bilteman sulkukerrosmaali ihan ok kamaa myrkkyvärin alle vai mitä pitäisi ensin laitaa? Sisäpuolen ja kylkien käsittely on kyllä hanskassa, mutta miten vedenalainenosa ulkopuolelta?
Entä voiko haristumista ehkäistä muuten kun kunnon kyllästyksellä. Vene kun on sään armoilla niin kyljethän vuorotellen kastuvat ja kuivuvat sisäpuolelta.

Tuossa muutama kuva...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja JussiA » 23.05.2011 19:27

Nätti on ja hienossa kunnossa! Kai nuo primerit pelaa, itse kyllä luotan eniten lyijymönjään.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 24.05.2011 14:25

Terve,

Onnittelut hienosta hankinnasta. Meillä onkin samanlaiset veneet. Omani on veistetty vuonna 1982. Rakentelin joku vuosi sitten uuden konepedin wickströmille ja muutenkin sisäpuolen uusiksi.

Kuvia löytyy tuosta linkistä alla.

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 24.05.2011 23:26

Keksimpä tolle vehkeelle jo nimenkin. Siitä tulee Perche. Arvaatteko mistä toi tulee...?
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 24.05.2011 23:38

Tankissa oli kumman hajuista kamaa. Alkaako bensiini haisemaan erilaiselta jos se seisoo vuosia? Vai olikohan tuossa kenties jotain petroolia seassa...
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 25.05.2011 9:49

Moro,

Joo vanha bensa voi lempata aika vinkeälle. Uutta vaan päälle, niin eiköhän se pala.

Hieno nimi, olisiko jotenkin väriin liittyvää...?

Mun Petronilla tulee sanoista Petrochemical industry of Venezuela... :)

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 25.05.2011 12:38

No Perche on vähä niinku p***e, vene tulee isomman puuveneen peräveneeksi. Mutta perche on ranskaa ja tarkoittaa ahven. Joten ajattelin sen sopivan hyvin pienen kalastajapuksutin nimeksi... :)
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 26.07.2011 22:06

Tollanen vaimennin tuli värkättyä. 8]
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 24.07.2012 10:50

Ei tuulut viimekesänä tehtyä tuolle veneelle juuri mitään, veteen vaan. Oli varmaan 20v. vanhat lakat ja kyllästeet. Meni aika hurjan näköiseksi yhdessä kesässä. Mutta tässä olen kesän mittaan venettä laitellut kutoon. Nyt ompi jo kunto hiukan sinne päin mitä haluan, mutta paranneltavaa toki löytyy loputtomiin. Seuraava projekti tässä veneessä on moottori. Kaikki atomeiksi ja säätö ja huolto ja takas kasaan. :)) Kuvia laitan jokupäivä...
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 25.07.2012 22:19

Noniin eka reissukin ois nyt heitetty... :))
Tossa vähän tuoreita kuvia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 30.07.2012 22:22

Nyt on muutama tunti jo ajeltu Perchellä. Itse vene on mahtava mutta kyllä toi Bernard on kyllä hiton kovaääninen. Vaikka pakoputken päästä ei kuulu juuri mitään itse moottori pitää hirveetä metakkaa. Ainaskii noin niinku perheveneilyä ajatellen :-) Tosin nuorempi poika (1vuotta) nukkui silti hyvät päiväunet. Tossa pari kuvaa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 30.07.2012 22:25

tossa vielä yksi..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja JussiK » 10.08.2012 10:09

Oikein kaunis paatti , ranta näyttää Suulisniemen itärannalle ? itse majailen projekteineni täällä kyseisen niemen, Kotkan puolella.
Jussi K

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 10.08.2012 22:02

No vene majailee joo Itärannassa, mutta itse asustelen Suulisniemessä.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: avopuuvene Pilhjerta

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.08.2012 23:04

Suulisniemestähän minäkin Bernardini (Pilhjertta) ostin ja vedin sitten sen trailerilla Haminan Yrjösenpohjaan. Ajot ovat vain jääneet vähäisiksi. Kerran olen ajanut parin tunnin reissun ja 3 kertaa käynyt pumppaamassa veneen tyhjäksi vedestä. Joka pumppausreissulla olen kuitenkin pärisyttänyt konetta muutaman minuuntin. Ei moottori minusta niin kovaa metakkaa pidä, mutta pakoputki, joka menee laidan läpi minulla, paukuttaa reiän laitoja häiritsevän kovaa. Ajoinkin laittaa siihen ympärille 1000 -astetta kestävää savuverhoa, jota jäi sen verran yhdestä projektista, että väljä reikä asettuu pakoputken kanssa tiiviiviisti. Ensi viikonloppuna meinasin tyrkätä Bernaridilla Majasaareen katsomaan, minkälaisen uuden saunan veneseuran pojat ovat tehneet.
Kaveri lupasi majoittaa minut Bedfordinsa konekopan päälle, joka toimii muutenkin varavuoteena hänen veneessään.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin