Soutuveneen pelastus yritys.

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
jylhä
Viestit: 23
Liittynyt: 20.06.2010 0:13

Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja jylhä » 25.10.2010 21:42

Raahasin kotiin vanhan limisaumaisen soutuveneen. Mittaa veneellä on 4,2m ja leveyttä 1,4metriä. Ainakin viime talvi on ollu ulkosäilytystä ja muutenkin vene on ollut kohtuuttoman huonolla pidolla, mutta jos siitä vielä muutamaksi kesäksi saisi veneen. Veneen pinnassa oli oudosti paakkuuntunutta tervamaista ainetta, joka ei tosin haise tervalta. Aloitin homman kaapimalla kropettunutta pintaa pois kaapimella ja alla oli sekä maali että lakkaa. Olisko lakka syynä tervan paakkuuntumiseen? Ainakin lakan päälle tervaus on ollu omituinen veto! Peräpeilistä on muutama lauta hieman irti. Kahdessa laudassa on halkeama ja muutamaa saumaa on tilkattu jollain massalla. Varsinaita mätävikaa ei vielä löytyny. Ajatus oli raaputella vene ensin puhtaaksi ja koittaa jotenkin korjata nuo puuviat. Tehdä uudet penkit, kyllästys terva/pellavaöljyllä, lakattavan kaunista veneestä tuskin saa. Ehkä alaosan maalaus samoihin linjoihin missä maali on ennenkin ollut. Mitä kokeneemmat harrastajat asiasta mieltä? Kuvia:
http://kuvablogi.com/blog/2318/31/" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja matti » 26.10.2010 7:08

Tuohan näyttää hyvinkin korjauskelpoiselta.
Peräpeiliin lieneen laudoitus kiinnitetty galv ruuvein jotka ruostuneet?? tai sitten liian lyhyet ruuvit irronneet?
Eikös sen sit puupuhtaana vois tervata uudelleen kyllästyksen jälkeen?
Olet sitten varautunut tohon käyttöön kun on paloautokin? 8o

Mikä kone liitrin edustalla, sähkömoottori pyörittää maamoottorin vauhtipyöriä? 8-|

Matti

jylhä
Viestit: 23
Liittynyt: 20.06.2010 0:13

Re: Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja jylhä » 26.10.2010 20:49

Saapa nähdä muuttuuko tuo peräpeilin vaurio kun vene talven aikana kuivahtaa. Pitää tutkia miten lautojen kiinnitys on porsinut, siellä voi hyvin olla pehmenneitä galvanoituja nauloja tai ruuveja. Itseä eniten miellyttäis ohuella tervalla sivelty pinta, joten siihen pyritään.
tuolla liian tervan poisto topicissa neuvottiin pitämään alkusammutuskalusto lähellä jos toholla lämmittää tervaa, Tohoa en tarvinnu, kun tuo kropellus lähti muutenkin irti, ja tuo "loppusammutus" kalusto olikin sattumalta samassa tallissa! ;-)
Liiterin nurkalla on Lokomo 1 kivimurska. Muutama lisäkuva löytyy hyötykone kansiosta, linkitys ei nyt jostain syystä onnistu.

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja Lampila » 27.10.2010 11:49

Ihan tehtävältä tuo näyttää ja terveen näköistä puuta. Voithan yrittää väliaikaisesti puristaa irvistävän perälaudan vinkoilla kiinni nyt kun vene vielä on ilmeisesti hiukan kosteahko. Ihmettelet sitten lopullista ratkaisua kun sen aika tulee.

Onko kukaan kokeillut tervapellavan käyttöa pelkkänä pintakäsittelynä ulkopuolelle. Sisällähän se toimii kyllä mutta voisi olla kevyempi ja helpompi ratkaisi ulkopuolen käsittelyyn. Joka kevät pintaan sen verran kun imee.

Terveisin,

Lampila
- Pohjalla on paremmin -

jylhä
Viestit: 23
Liittynyt: 20.06.2010 0:13

Re: Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja jylhä » 28.10.2010 21:00

Tuo vinkoilla raon kiinni painaminen veneen vielä ollessa kostea kuulosti sen verran viisaalta että otin vinkan ja painoin rakoa umpeen. Vilä jäi hiukan ilmarakoa, en viittiny kerrasta kiertää kiinni. Rapsutin raosta roskaapskaa pois ja kyllä siellä ihan kuparinaulat näkyy olevan, näyttäs niinkuin olis turvonnu liikaa ja sen takia pullahtanu. Kannattaiskohan kiertää pari messinkiruuvia pullahtaneisiin lautoihin nyt kun rako on melkein ummessa? Kaksi kaarta on takatuhdon alta poikki, huomasin kun putsailin sisäpuolta. 8-|

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja matti » 29.10.2010 7:03

jylhä kirjoitti:Tuo vinkoilla raon kiinni painaminen veneen vielä ollessa kostea kuulosti sen verran viisaalta että otin vinkan ja painoin rakoa umpeen. Vilä jäi hiukan ilmarakoa, en viittiny kerrasta kiertää kiinni. Rapsutin raosta roskaapskaa pois ja kyllä siellä ihan kuparinaulat näkyy olevan, näyttäs niinkuin olis turvonnu liikaa ja sen takia pullahtanu. Kannattaiskohan kiertää pari messinkiruuvia pullahtaneisiin lautoihin nyt kun rako on melkein ummessa? Kaksi kaarta on takatuhdon alta poikki, huomasin kun putsailin sisäpuolta. 8-|
No ei siinä varsinaisesti sitten ole muuta kuin "tekovika" kuparinaula on sileä ja liukas joten niitä ei tulisi käyttää kuin niitteinä.
Turvonnut laudoitus aiheuttaa jännitystä kun puut ovat eri suuntaan.
Laita peräpeili kiinni pronssi tai happoruuveilla(4,5x40-45mm), kyllähän ne messinkiruuvitkin välttänee.
Auenneeseen kohtaan vois laittaa jotain tiivisteeksi-puuvillalanka-vanua-tervattuna (sikaa)


Matti

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja Lampila » 29.10.2010 10:50

Jos tuntuu että perälauta ei kesta ruuveilla vedätystä tai vanhat naulan reijät/upotukset ovat näljääntyneet niin tee pieni puupolvi (listanpätkä) sisäpuolelle tuohon kohtaan. Sen liimaat ja ruuvaat kiinni perälautaan ja siihen voit sitten ruuvata laudat kiinni "tuoreesta kohtaa." Tämän jälkeen varovasti ruuvit myös vanhoihin reikiin ja avot. Hienointa tietysti olisi jos tekisi kokonaisen veistokaaren joka liittyisi perälautaan tuossa saumakohdasa ja voihan siellä tietysti jokin vastaava rakenne jo ollakin.
- Pohjalla on paremmin -

jylhä
Viestit: 23
Liittynyt: 20.06.2010 0:13

Re: Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja jylhä » 29.10.2010 21:51

Hyviä neuvoja tulee enemmän kuin ehtii toteuttamaan, kiitoksia! Löytyy kyllä rosteriruuvejakin, laitan niitä ja putsailen raon vielä paremmin ennen tilkkausta. Pistän kuvia jahka saan jotain aikaiseksi.

jylhä
Viestit: 23
Liittynyt: 20.06.2010 0:13

Re: Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja jylhä » 07.11.2010 0:33

Lautojen uudelleen kiinnitys peräpeiliin onnistui helpoimmalla mahdollisella tavalla. Rakoon laitoin körapopin marine kittiä ja molemmat pullistuneet laudat kolmella hst ruuvilla kiinni.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.11.2010 12:26

"körapopin" marine kittiä...

????
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jylhä
Viestit: 23
Liittynyt: 20.06.2010 0:13

Re: Soutuveneen pelastus yritys.

Viesti Kirjoittaja jylhä » 07.11.2010 21:55

Veli-Matti kirjoitti:"körapopin" marine kittiä...
????
Niinpä! Se on jokin saksalainen keksintö. Körapopit tuli töihin simmsonin hyvien aineiden tilalle joskus vuosi sitten, ja tuote-esittelijä/myyntimieheltä kinusin jotain tuohon tarkoitukseen sopivaa tököttiä. Saapa nähdä toimiiko äijän mokot, tuo kyseinen aine taitaa olla muuten körapur nimellä, ei pop.

Vastaa Viestiin