Suuret kiitokset kommenteista, taidan luopua lautojen saumojen rimoituksesta, katsotaan tosiaankin ensin miten laudat käyttäytyvät, tehdään rimoitus tai muu "Sikatiivistys" vasta jos on tarpeellinen. Minulle on jäänyt pieni trauma vuotavista saumoista kun nyt käytössä oleva 9 metrinen purjevene noin kymmenen vuotta sitten puuosi laiturissa kaksi kertaa vuotavien saumojen johdosta, joskus on vain oltava yli viikkokin ettei voi käydä veneellä.
Niin kuin kuvasta näkyy tekemistä piisaa kannellakin.
Nyt vielä mietin ottaisinko kyljistäkin maalin pois ja kyllästäisin koko veneen ulkopuolelta?
Oli tarkoitus lähettää kuva vasta kun olen saanut veneen "omalle telakalle" ja siivonnut sen mutta en malttanut, näyttää suunnitelma paranevan asiallisten kommentoinnin ansiosta. Saan veneen tuotua telakalle noin viikon päästä ja sitten siivoilen viikon pari.
Vastauksia edellisiin kommnteihin, Venettä ei ole lasikuidutettu, vene on Storebro veistämön valmistama Havsören II, suunnittelija Enderlein. Veneitä on tehty 70 kappaletta joista noin kymmenen on Suomessa. Vene on tehtaalta myyty Ranskaan ja ollut siellä 40 vuotta, ilmeisesti Välimerellä. Aion tehdä veneestä käyttöveneen mutta alkuperäistä kunnioittaen, minulle se on heno klassikko, toivottavasti onnistun kunnostuksessa vaika se on mielestäni aika haastava, siksi suunnittelukin näin pitkän kaavan mukaan.
Laitan tähän vielä suunnitelman jota vielä työstän.
1. SIIVOUS JA TAVAROIDEN LAJITTELU
2. MASTON KUNNOSTUS
Lakkauksen poisto
Kyllästys
Lakkaus
3. POHJA KYLJET
Vesilinjan alapuoli
Lautojen paikkaus, kaksi poistettua laudan pätkää korjataan, liitokset kaarin kohdalle niittaamalla, toinen vaihtoehto on laittaa palat/lossit lautojen liitoskohtiin. Pohjalle viimeistely hionta mm. läpivientien reunat sekä tukien alta poistetaan maali.
Lautojen saumojen rimoitus arvioidaan kun vene on ollut vedessä ja nähdään miten turpoaa vedessä ja miten kuivuu talven aikana. Tiivistysmenetelminä on rimoitus ja ns. Sikamenetelmä jos on tarvetta.
http://www.sika.fi/perinneveneen_runkol ... lmalla.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vesilinjan alapuolen kyllästys. Ensimmäinen kyllästyskerta laimennetulla kyllästeellä ja sen jälkeen pelkkää pellavaöljyä lisättynä 4% sinkkinaftenaatti??? Kun kyllästeen imeytyminen on loppunut pyyhitään ylimääräiset pois ja annetaan kuivua noin kolme viikkoa. Kuivumista voi nopeuttaa sivelemällä viimeiseksi keitettyä pellavaöljyä.
Vesilonjan alapuolen maalaus. Kun kylläste on kuivunut, maalarin teippi tarttuu, voidaan maalata. Maalina Hempel yatch primer tai vastaava vesilinjan alapuolelle sopiva maali. Maalia kakasi kerrosta ohennetulla ja yksi ilman ohjennusta. Tähän voisi löytää jonkun oman sekoituksen esim. keitetty pellavaöljy ja kiinanpuuöljy terästettynä jollakin???? Lopuksi myrkkymaalia kaksi kerrosta musta ja punainen.
Vesilinjan yläpuoli
Vesilinjan yläpuolen hionta “laudalla” 80 ja lopuksi 120. Auenneet saumat täytetään pellvaöljy-liitukitillä tai Pyhä Pietari massalla Pieniä rakoja ei välttämättä tarvitse täyttää. Hiontavaiheessa pyritää tetkemään jo siisti pinta. Loppu hionta (180).
Vesilinjan yläpuolen maalaus hiontamaalilla, hionta ja paklaus niin monta kertaa kuin on tarve ja lopuksi maalaus kiiltävllä öljymaalilla. International Toplac tai Futura + 10% pellavaöljy tai vastaava. Lopuksi viimeistely, yläraita sinisellä ja vesirajaan sininen raita 2 cm valkoisen rajan yläpuolelle.
Kaiken maalin poistaminen ja kyllästys vielä harkinnassa vesilinjan yläpuolellekkin.
Vesilinjan yläpuolisien lautojen rimoitustarve arvioidaan kun nähdään miten laudat turpoavat ja kuivuvat normaalissa käyttöolosuhteessa, vene on ollut vesillä ja talven telakoituna ulkona.
4. KANSI KAARET YM.
Kaatrien tarkastus ja kunnostus
Kansivanerien ja ruffin kattovanerin (9mm) sovitus ja väliaikainen kiinnitys jotta liikkuminen veneen kannella on turvallista työn aikana.
Kansianerien ja ruffin kattovanerin epoksointi, alapuolen maalaus ja vanerien kiinnitys. Alapuolen maalaus vaalealla öljymaalilla, kiinnitys massalla ja ruuveilla.
Ruffin katon pinnoitus lasikuidulla ja epoksilla, paklaus, maalaus kylkimaalilla, polyuretaanimaalikin kävisi mutta levitys täytyisi tehdä ruiskulla.
Ruffin hionta ja paklaus ulkopuolelta, paklaus värillisellä pellavaöljykitillä jos kaikkia halkeamia ei voi hioa pois. Ruffi on mahonkia lakataan ulkopuolelta.
Kansi: reunat 6 mm paksuisesta mahongista samoin keskilauta, “varvaslistat” 22 (25)x40 mm mahongista. Kanteen noin 6x38 mm tiikkirimat. Kiinnitys sika 290DC praimerin kanssa. Massan levitys hammaslastalla noin yhden mm kerrokseksi. Rimojen kiinnitys massan kuivumisen ajaksi hakasilla kevyesti riman läpi ampuen, jää pienet jälket tiikkiin. Hakaset poistetaan massan kuivuttua. Toinen vaihtoehto rimojen kiinnitykseen massan kuivumisen ajaksi on ruuvata kiinnikkeet rimojen sumoista. Hakasetkin ehkä voisi ampa saumaan puu tai vaneripalan läpi, tässä tapauksessa hakanen täytyy ampua pohjaan asti? Tukipalat ja hakaset poistetaan massan kuivuttua.
Istuikaukalon tukirakenteet, kiinnitetään ja kyllästetään ja maalataan
Ruffin “takalaipio”. Takalaipion runko ohuesta mahonkivaneriata tai massiivimahongista noin 6mm ja reunoihin liimataan listat alkuperäisen malli mukaan.
Istuinkaukalon tasot ja -luukut tehdään mahongista. Alkuperäset tiikkirimaa mutta mahonkisiakin on ja se on kauniimpi.
Istuinkaukalon reunat tehdään mahongista, samoin vinssien pohjat, spinnun heloille pohjat. Istuinkaukalon reunat takana ovat olleet tässä yksilössä kulmikkaat mutta myös kaarevia versioita vähän pitemmällä istuinkaukalolla on ollut ruoriohjausversioissa. Täytyy harkita kannattaako kokeilla, onnistuisiko istuinkaukalon takakulmat taivuttaa noin 15-20 cm säteellä. Taivutus tehdään istuinkaukalon kokoiseen “lankkumuottiin” puristimilla painaen. Pasutus täytyy tehdä ilmeisti kostutettuun lautaan reilusti lämmittäen ja höyryttäen, tai toimittaa muotti ammattiveistäjälle ja toivoa parasta. Jos ei onnistu tehdään alkuperäisen tapaiset kulmat istuinkaukalon takaosaan.
http://www.sypetronella.net/telakka04/4 ... lakkaa.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
toinen vaihtoehto
http://www.classic-yachts.com/clayadb/b ... ding&-find" onclick="window.open(this.href);return false;
Luukut etukajuuttaan ja taakse. Luukkujen reunat kanteen mahongista ja reunallinen luukku päälle saranoila. Edessä luukku voisi olla valkea, katon värinen mutta takana vanerin päälle liimattu tiikkirima ja keskelle mahonki joka lakataan.
5. KYLLÄSTYS, LAKKAUS
Kaikki puulle otetut ja uudet puuosat kyllästetään, vesilinjan alapuoli, kyljetkin jos entinen maali poistetaan, istuinkaukalon mahongit sanoin 6mm paksut kannen mahonkilistat. Kannen mahonkilistat voisi kyllästää irtonaisna ja sovittaa vasta sitten paikoilleen??
Tukirakenteet kannen alla, kyllästys ja maalaus ennen kansivanerin kiinnitystä. Kyllästeenä pellavaöljy ja maalina Futura tai vastaava öljymaali “terästettynä pellavaöljyllä noin 10%.
Lakkaukset, ruffin reunat, istuinkaukalo ym. Aluksi Le Tonkinois tai vastaava öljy ja viimeistely Rylard öljylakalla. Lakkauskertoja noin 10.
6. HELOJEN KIINNITYS
Vinssit, spinnun helat, puomin jalka, vinssinvapauttajat, levanki, kaidetolpat ja taka ja etukaide, ikkunat ym.
7. TEKNIIKKA
Tekniikka katsotaan läpi kun vene on ollut vedessä.
Sähköt ja instrumentit
Keitin
Lämmitys
WC ja septi
Pilssipumput
Autopilotti
ym
9. SISUSTUS
Sisäosien lakkaus arvioidaan kun vene on ollut vesillä. Jos sisälakkaus tehdää, lakka hiotaan kevyesti ja lakataan öljylakalla, pohjustus tarvittaessa Le Tonkinois ja ja pintalakkaus Rylard öljylakalla.
Patjat päällystetään uudella kankaalla,
Kommentit suunnitelmaan ovat tosiaan tervetulleita, auttavat minua suuresti.