Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Markku J
Viestit: 14
Liittynyt: 29.09.2010 15:56

Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Markku J » 03.10.2010 6:33

Olen laatimassa kunnostussuunnitelmaa 45 vuotta vanhalle tasasaumaiselle mahonkipaatille. Ainakin vesirajan alapuoli on tarkoitus kyllästää pellavaöljyllä, koska aikaa on useampi kuukausi. Sitä ennen täytyisi päättää mitä 0.5-3 mm raoille lautojen saumoissa tehdään. Raot kyllä turpoavat kiinni noin viikossa mutta ei ehkä kyllästyksen jälkeen.

1. Käsisirkkelillä 14 mm syvä ura kuivuneeseen rakoon, lauta on 22mm, ja siihen epoksilla terän paksuinen mahonkilista. Onko käytännön kekemusta riittääkö käsisirkkelin terän paksuus, vai täytyisikö urat ajaa jyrsimellä 10mm leveiksi?

2. Perävantaan ka kylkilaudan saumassa on myös muutamaassa laudassa 2mm rako, Onko käytännön kokemusta onnistuisiko niissä ns. Sika-menetelmä eli rako 4mm leveäksi ja syväksi ja pohjustus 290 DC praimerilla ja ura täyteen 290 DC massaa. Vai olisiko listoitus menetelmä sielläkin parempi.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Jape » 03.10.2010 11:01

Nuo 0,5 milliset raot turpoavat kyllä kyllästyksessäkin umpeen, eli niille ei kannata tehdä mitään, ja isompiin rakoihin kun ajaa uraa sirkkelillä tai jyrsimellä niin liian leveätä ei kannata tehdä. Jos sirkkelin terän paksuus ei riitä niin sitten vaikka 6mm jyrsimen terällä. 10 millisellä lähtee ihan turhaan puuta pois

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja JussiA » 03.10.2010 11:11

Kyllä tuo rimoitushomma onnistuu sirkkelilläkin, ja lopputulos toimii siinä missä jyrsimällä tehtykin (on kokemusta). Ohjaus vaan on tietenkin vähän tarkempaa sitä tehdessä. (Jape ehtikin jo vastata tässä välissä)

Tuohon toiseen kysymykseen sanoisin että molempi parempi, edellyttäen että saat massan tai riman niin ettei sinne jää ilmarakoa väliin. Enemmän tosin kiinnostaisi se että miksi lauta irvistää. Onko perävannas tai laudan ruuvit pehmeitä?

Markku J
Viestit: 14
Liittynyt: 29.09.2010 15:56

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Markku J » 03.10.2010 17:37

Kiitos kommenteista, tarkoitus on tosiaankin suunnitella mitä tedään ja miten tehdään. Kun saan veneen kahden viikon päästä halliin täytyy mm saumojen tiivistys/rimoitus aloittaa.

Eivät saumat mielestäni kovin pahasti auki ole niinkuin kuvista näkyy. Käsisirkkeliin uusi kovapalaterä ja ohjuri ruuveilla veneenkylkeen kiinni ja yli 0.5 mm:n urat auki. Vesilinjan yläpuoleltakin täytyy muutama sauma aukaista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.10.2010 18:09

Käsisirkkeli ei ole kokonsa puolesta paras mahdollinen sirkkeli saumojen aukaisuun.
Homma käy huomattavasti näppärämmin lamellijyrsimellä jossa on 4mm terä ja halkaisija n. 100mm.

Milloinkas tuo seilipaatti on ollut viimeksi vesillä? Takasteevistä päätellen ei aivan lähiaikoina joten en olisi aivan ensimmäiseksi huolestunut laudoituksessa olevista raoista.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Markku J
Viestit: 14
Liittynyt: 29.09.2010 15:56

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Markku J » 03.10.2010 19:21

Seilipaatti on ollut kuivallamaalla jo kohta viisi vuotta ja paljon siinä on laittamista, todella paljon, oma arvio on noin 1500 työtuntia, ammattialinen tekisi varmaan huomattvasti pienemmällä tuntimäärällä. Minä selvittelen nyt asioita, joita en itse ole aikaisemmin tehnyt ja yritän saada suunnitelman valmiiksi, mitä tehdä ja miten tehdä.

Vuotavan purjeveneeni (ei kuitenkaan tämä vene) minä olen muutaman kerran laiturista löytänyt uponneena, ehkä siksi haluaisin vuotamattoman veneen, arvostaisin sitä todella paljon.

Voin kyllä (toivottavasti voin) laittaa koko suunnitelman tänne arvioitavaksi kun saan sen valmiiksi, noin kolmen viikon päästä.

Lamelli jyrsin saattaa tulla hankintaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.10.2010 19:40

Aikansahan ne tahtoo ottaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Simon » 03.10.2010 19:53

Niin kuin kerroit, vene ollut 5 vuotta kuivilla ja raot eivät ole tuon suurempia, niin kannattaisi kyllä harkita tuota rimoitusta uudelleen. Sillä pö kyllästyksen jälkeen saumat on kyllä melko tiiviit ja turpoaa ne saumat vielä kyllästyksen jälkeenkin.
Pohjan kuvasta, lähinnä läpiviennin kohdalta, heräsi kysymys? Onko pohjasta mahdollisesti poistettu lasikuitu?

Asenteesi tuohon hommaan on jokatapauksessa asiallisen realistinen, joten tsemppiä hommaan!

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 03.10.2010 20:03

Minäkin komppaan näitä varovaisia kumppaneita. Raot näyttää ainakin kuvien perusteella sen verran pieniltä kuivillaoloon nähden etten näkisi rimoittamista ja sen tuloksia siihen tärvääntyvän ison työn arvoisiksi. Lisäksi lienee siinäkin hommassa omat riskinsä. Kyllästys pitää sen jälkeen tehdä viimeisen päälle tarkkaan. Kun tiukka laudoitus turpoaa, ovat vanhat kaaret tosi kovilla.

Tsemppiä vaan projektiin. Tiedätkö mikä venemalli on kyseessä?
- Petri

Avatar
KooTa
Viestit: 36
Liittynyt: 15.02.2010 20:30
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja KooTa » 04.10.2010 9:13

Suht tuoreena puuveneen omistajana voin yhden kesän kokemuksella varmaan osallistua tähän keskusteluun. Veneeni oli ollut kuivilla luultavasti kolme vuotta ja osa tasasauman raoista oli "aika" isoja, päivä paistoi läpi reilusti. Kyllästyksen jälkeen pohjamaalasin ja vedin proofia rakoihin "isolla" kädellä (3 hylsyä tuli) ja vene rohkeasti veteen. Pari päivää vuoti kunnes laudoitus oli turvonnut kiinni. Nyt, nostettuani veneen vesiltä osa saumoihin laitetusta proofista oli "leikkautunut" pois, koska puu oli turvonnut niin tiukkaan. Ajattelin katsella kevääseen kuinka käy ja suorittaa sitten varsinaisen pohjan maalaamisen. Jotenkin on jäänyt sellainen käsitys ettei puu yhden talven aikana kutistu ihan mahdottomasti ja aikaisin keväällä veteen laskiessa vuoto olisi vähäisempää. Nähtäväksi jää. Lakattuissa kyljissäkin oli rakoja joihin laitoin sitten Pyhää Pietaria, koska se on "väritöntä".

Markku J
Viestit: 14
Liittynyt: 29.09.2010 15:56

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Markku J » 06.10.2010 21:02

Suuret kiitokset kommenteista, taidan luopua lautojen saumojen rimoituksesta, katsotaan tosiaankin ensin miten laudat käyttäytyvät, tehdään rimoitus tai muu "Sikatiivistys" vasta jos on tarpeellinen. Minulle on jäänyt pieni trauma vuotavista saumoista kun nyt käytössä oleva 9 metrinen purjevene noin kymmenen vuotta sitten puuosi laiturissa kaksi kertaa vuotavien saumojen johdosta, joskus on vain oltava yli viikkokin ettei voi käydä veneellä.

Niin kuin kuvasta näkyy tekemistä piisaa kannellakin.

Nyt vielä mietin ottaisinko kyljistäkin maalin pois ja kyllästäisin koko veneen ulkopuolelta?

Oli tarkoitus lähettää kuva vasta kun olen saanut veneen "omalle telakalle" ja siivonnut sen mutta en malttanut, näyttää suunnitelma paranevan asiallisten kommentoinnin ansiosta. Saan veneen tuotua telakalle noin viikon päästä ja sitten siivoilen viikon pari.

Vastauksia edellisiin kommnteihin, Venettä ei ole lasikuidutettu, vene on Storebro veistämön valmistama Havsören II, suunnittelija Enderlein. Veneitä on tehty 70 kappaletta joista noin kymmenen on Suomessa. Vene on tehtaalta myyty Ranskaan ja ollut siellä 40 vuotta, ilmeisesti Välimerellä. Aion tehdä veneestä käyttöveneen mutta alkuperäistä kunnioittaen, minulle se on heno klassikko, toivottavasti onnistun kunnostuksessa vaika se on mielestäni aika haastava, siksi suunnittelukin näin pitkän kaavan mukaan.

Laitan tähän vielä suunnitelman jota vielä työstän.

1. SIIVOUS JA TAVAROIDEN LAJITTELU

2. MASTON KUNNOSTUS
Lakkauksen poisto
Kyllästys
Lakkaus

3. POHJA KYLJET
Vesilinjan alapuoli
Lautojen paikkaus, kaksi poistettua laudan pätkää korjataan, liitokset kaarin kohdalle niittaamalla, toinen vaihtoehto on laittaa palat/lossit lautojen liitoskohtiin. Pohjalle viimeistely hionta mm. läpivientien reunat sekä tukien alta poistetaan maali.

Lautojen saumojen rimoitus arvioidaan kun vene on ollut vedessä ja nähdään miten turpoaa vedessä ja miten kuivuu talven aikana. Tiivistysmenetelminä on rimoitus ja ns. Sikamenetelmä jos on tarvetta. http://www.sika.fi/perinneveneen_runkol ... lmalla.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vesilinjan alapuolen kyllästys. Ensimmäinen kyllästyskerta laimennetulla kyllästeellä ja sen jälkeen pelkkää pellavaöljyä lisättynä 4% sinkkinaftenaatti??? Kun kyllästeen imeytyminen on loppunut pyyhitään ylimääräiset pois ja annetaan kuivua noin kolme viikkoa. Kuivumista voi nopeuttaa sivelemällä viimeiseksi keitettyä pellavaöljyä.
Vesilonjan alapuolen maalaus. Kun kylläste on kuivunut, maalarin teippi tarttuu, voidaan maalata. Maalina Hempel yatch primer tai vastaava vesilinjan alapuolelle sopiva maali. Maalia kakasi kerrosta ohennetulla ja yksi ilman ohjennusta. Tähän voisi löytää jonkun oman sekoituksen esim. keitetty pellavaöljy ja kiinanpuuöljy terästettynä jollakin???? Lopuksi myrkkymaalia kaksi kerrosta musta ja punainen.

Vesilinjan yläpuoli
Vesilinjan yläpuolen hionta “laudalla” 80 ja lopuksi 120. Auenneet saumat täytetään pellvaöljy-liitukitillä tai Pyhä Pietari massalla Pieniä rakoja ei välttämättä tarvitse täyttää. Hiontavaiheessa pyritää tetkemään jo siisti pinta. Loppu hionta (180).
Vesilinjan yläpuolen maalaus hiontamaalilla, hionta ja paklaus niin monta kertaa kuin on tarve ja lopuksi maalaus kiiltävllä öljymaalilla. International Toplac tai Futura + 10% pellavaöljy tai vastaava. Lopuksi viimeistely, yläraita sinisellä ja vesirajaan sininen raita 2 cm valkoisen rajan yläpuolelle.

Kaiken maalin poistaminen ja kyllästys vielä harkinnassa vesilinjan yläpuolellekkin.

Vesilinjan yläpuolisien lautojen rimoitustarve arvioidaan kun nähdään miten laudat turpoavat ja kuivuvat normaalissa käyttöolosuhteessa, vene on ollut vesillä ja talven telakoituna ulkona.

4. KANSI KAARET YM.
Kaatrien tarkastus ja kunnostus
Kansivanerien ja ruffin kattovanerin (9mm) sovitus ja väliaikainen kiinnitys jotta liikkuminen veneen kannella on turvallista työn aikana.
Kansianerien ja ruffin kattovanerin epoksointi, alapuolen maalaus ja vanerien kiinnitys. Alapuolen maalaus vaalealla öljymaalilla, kiinnitys massalla ja ruuveilla.
Ruffin katon pinnoitus lasikuidulla ja epoksilla, paklaus, maalaus kylkimaalilla, polyuretaanimaalikin kävisi mutta levitys täytyisi tehdä ruiskulla.
Ruffin hionta ja paklaus ulkopuolelta, paklaus värillisellä pellavaöljykitillä jos kaikkia halkeamia ei voi hioa pois. Ruffi on mahonkia lakataan ulkopuolelta.
Kansi: reunat 6 mm paksuisesta mahongista samoin keskilauta, “varvaslistat” 22 (25)x40 mm mahongista. Kanteen noin 6x38 mm tiikkirimat. Kiinnitys sika 290DC praimerin kanssa. Massan levitys hammaslastalla noin yhden mm kerrokseksi. Rimojen kiinnitys massan kuivumisen ajaksi hakasilla kevyesti riman läpi ampuen, jää pienet jälket tiikkiin. Hakaset poistetaan massan kuivuttua. Toinen vaihtoehto rimojen kiinnitykseen massan kuivumisen ajaksi on ruuvata kiinnikkeet rimojen sumoista. Hakasetkin ehkä voisi ampa saumaan puu tai vaneripalan läpi, tässä tapauksessa hakanen täytyy ampua pohjaan asti? Tukipalat ja hakaset poistetaan massan kuivuttua.
Istuikaukalon tukirakenteet, kiinnitetään ja kyllästetään ja maalataan
Ruffin “takalaipio”. Takalaipion runko ohuesta mahonkivaneriata tai massiivimahongista noin 6mm ja reunoihin liimataan listat alkuperäisen malli mukaan.
Istuinkaukalon tasot ja -luukut tehdään mahongista. Alkuperäset tiikkirimaa mutta mahonkisiakin on ja se on kauniimpi.
Istuinkaukalon reunat tehdään mahongista, samoin vinssien pohjat, spinnun heloille pohjat. Istuinkaukalon reunat takana ovat olleet tässä yksilössä kulmikkaat mutta myös kaarevia versioita vähän pitemmällä istuinkaukalolla on ollut ruoriohjausversioissa. Täytyy harkita kannattaako kokeilla, onnistuisiko istuinkaukalon takakulmat taivuttaa noin 15-20 cm säteellä. Taivutus tehdään istuinkaukalon kokoiseen “lankkumuottiin” puristimilla painaen. Pasutus täytyy tehdä ilmeisti kostutettuun lautaan reilusti lämmittäen ja höyryttäen, tai toimittaa muotti ammattiveistäjälle ja toivoa parasta. Jos ei onnistu tehdään alkuperäisen tapaiset kulmat istuinkaukalon takaosaan.

http://www.sypetronella.net/telakka04/4 ... lakkaa.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
toinen vaihtoehto
http://www.classic-yachts.com/clayadb/b ... ding&-find" onclick="window.open(this.href);return false;

Luukut etukajuuttaan ja taakse. Luukkujen reunat kanteen mahongista ja reunallinen luukku päälle saranoila. Edessä luukku voisi olla valkea, katon värinen mutta takana vanerin päälle liimattu tiikkirima ja keskelle mahonki joka lakataan.

5. KYLLÄSTYS, LAKKAUS
Kaikki puulle otetut ja uudet puuosat kyllästetään, vesilinjan alapuoli, kyljetkin jos entinen maali poistetaan, istuinkaukalon mahongit sanoin 6mm paksut kannen mahonkilistat. Kannen mahonkilistat voisi kyllästää irtonaisna ja sovittaa vasta sitten paikoilleen??
Tukirakenteet kannen alla, kyllästys ja maalaus ennen kansivanerin kiinnitystä. Kyllästeenä pellavaöljy ja maalina Futura tai vastaava öljymaali “terästettynä pellavaöljyllä noin 10%.
Lakkaukset, ruffin reunat, istuinkaukalo ym. Aluksi Le Tonkinois tai vastaava öljy ja viimeistely Rylard öljylakalla. Lakkauskertoja noin 10.

6. HELOJEN KIINNITYS
Vinssit, spinnun helat, puomin jalka, vinssinvapauttajat, levanki, kaidetolpat ja taka ja etukaide, ikkunat ym.

7. TEKNIIKKA
Tekniikka katsotaan läpi kun vene on ollut vedessä.
Sähköt ja instrumentit
Keitin
Lämmitys
WC ja septi
Pilssipumput
Autopilotti
ym

9. SISUSTUS
Sisäosien lakkaus arvioidaan kun vene on ollut vesillä. Jos sisälakkaus tehdää, lakka hiotaan kevyesti ja lakataan öljylakalla, pohjustus tarvittaessa Le Tonkinois ja ja pintalakkaus Rylard öljylakalla.
Patjat päällystetään uudella kankaalla,

Kommentit suunnitelmaan ovat tosiaan tervetulleita, auttavat minua suuresti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

ari nieminen
Viestit: 146
Liittynyt: 16.07.2008 13:35
Paikkakunta: helsinki

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 11.10.2010 13:12

Aikamoinen remontti sulla. Laittele työvaiheista kuvia. Seuraan mielenkiinnolla projektiasi niinkuin varmaan moni muukin.

Markku J
Viestit: 14
Liittynyt: 29.09.2010 15:56

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Markku J » 17.10.2010 7:51

Veneen siirto telakalle onnstui suunnitelman mukaan vaikka.
Kirjaan lyhyesti kunnostuksen keskeiset vaiheet tänne, ehkä myös vähän veneestä kun saan asioita selville, niin ja veneen nimi on sitten Le Delphinus
http://seilipaatti.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja eklu » 17.10.2010 19:00

Buster miäskin sanoo että on komeeta, pidän peukkuja pystyssä projektin etenemiseen.

Markku J
Viestit: 14
Liittynyt: 29.09.2010 15:56

Re: Seilipaatin kunnostussuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Markku J » 24.10.2010 22:24

Tässäpä tämän tilanne nyt, kun tavaroita on järjestelty ja vanettä siivottu.
http://seilipaatti.blogspot.com/2010/10 ... telua.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Työtä näyttäisi olevan.

Kommentit tosiaankin tervetulleita muuta olisiko "projektiosio" parempi paikka jatkokeskustelulle?

Vastaa Viestiin