Hurja4/Moottoritorpeedoveneprojekti.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Helmi 2008 23:51
- Viesti:
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Helmi 2008 23:51
- Viesti:
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 14 Joulu 2006 21:24
Ikävä kuulla. Tässä suora linkki: http://www.nettivene.com/273498
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Helmi 2008 23:51
- Viesti:
Juupaseipäs, tallella on... ;) :-DHurja4 kirjoitti:Myyty.
Kotisivuja päivitelty uuteen palvelimeen... taas.
http://stromberg.webs.com/index.html
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Lisätään löylyä keskusteluun! Isäni oli Triestessä, Italiassa, Grandi Motorilla = Wärtsilällä 1997 töissä, jossa hänen työkaverinsa oli aiemmin ollut Alfa Romeon ja Isotta Frachinin moottoritehtailla hommissa. Hän kertoi omakohtaisia kokemuksia, että IF kuulemma käytti Laatokalla palvellutta torpedo/tykkivenettä koealustana yhä joskus 80-luvulla Italian vesillä!
Nuolia olen bongannut myös Tammisaaren ja Helsingin venesatamista. Ja Pohjan asemalla on joku Nuolta muistuttava alumiininen ikuisenoloisena niittausprojektina, oisko Vasama?
Olisi mielenkiintoista saada selville, mitä myös Viroon myydyille Rymättylälle ja Rihtniemelle kuuluu. Itse kun palvelin Röytällä intissä, joka päätyi lopulta reserviläisten karilleajon jälkeen Tampereelle!
Nuolia olen bongannut myös Tammisaaren ja Helsingin venesatamista. Ja Pohjan asemalla on joku Nuolta muistuttava alumiininen ikuisenoloisena niittausprojektina, oisko Vasama?
Olisi mielenkiintoista saada selville, mitä myös Viroon myydyille Rymättylälle ja Rihtniemelle kuuluu. Itse kun palvelin Röytällä intissä, joka päätyi lopulta reserviläisten karilleajon jälkeen Tampereelle!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Helmi 2008 23:51
- Viesti:
Öö...tuota, minun tietääkseni Laatokalla palvelleet MAS-veneet eivät koskaan palanneet Italiaan, vaan ne jäivät italialaisten manöövereitten jälkeen talveksi Tallinnaan josta suomalaiset ne sitten lunasti/osti.Antti Korhonen kirjoitti:Lisätään löylyä keskusteluun! Isäni oli Triestessä, Italiassa, Grandi Motorilla = Wärtsilällä 1997 töissä, jossa hänen työkaverinsa oli aiemmin ollut Alfa Romeon ja Isotta Frachinin moottoritehtailla hommissa. Hän kertoi omakohtaisia kokemuksia, että IF kuulemma käytti Laatokalla palvellutta torpedo/tykkivenettä koealustana yhä joskus 80-luvulla Italian vesillä!
Nuolia olen bongannut myös Tammisaaren ja Helsingin venesatamista. Ja Pohjan asemalla on joku Nuolta muistuttava alumiininen ikuisenoloisena niittausprojektina, oisko Vasama?
Olisi mielenkiintoista saada selville, mitä myös Viroon myydyille Rymättylälle ja Rihtniemelle kuuluu. Itse kun palvelin Röytällä intissä, joka päätyi lopulta reserviläisten karilleajon jälkeen Tampereelle!
Mutta olihan Italiassa noita MAS-veneitä runsaasti käytettäväksi muutenkin sodan jälkeen eri versioita. Välimerellähän noita oli ihan "pimeästi", verrattuna Suomenlahden alusmääriin...
Nuoleja minäkin olen bongannut lähinnä Helsingissä, mutta nyt on täällä vain yksi jäljellä ja sekin ehkä kohta katoaa ulkomaille, seuraten toista entistä Hesan Nuolia...
Porraspohja spesialisti.
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
Lisätietoa Laatokalta;
Telkusta tuli ohjelma laatokan manööveristä,
ap. tuominen, kenraali talvelan touhut laatokalla, tv 1.
Leningradin piiritys oli menossa Saksalaisilla.
n. 1942 /44,
- laatokalle tuotiin Italian laivastoa, juuri noita veneitä kun sulla on.
- sekä tykkilauttoja ( englannin maihinnousuun tarkoitettuja..).
- mutta italian hyvin pukeutuneet laivastomiehet vikitteli vain lottia laatokalla, uintireissuilla,
ei itse muu sota piiritys-asia onnistunut.
Eli eivät saaneet Leningradin huoltotietä poikki.
Venäläiset olivat Italialaisilta lottien vikittelijöiltä vieneet yhden veneenkin, kun Italiaanot oli uimassa lotta-tyttöjen kanssa saaressa.
Lottahistoriasta en ole kuullut noista Lottien lemmenleikeistä Italian mussolinin armeijan kanssa.
Tulikohan geeniperintöä sotakesiltä miten paljoa ?
Telkusta tuli ohjelma laatokan manööveristä,
ap. tuominen, kenraali talvelan touhut laatokalla, tv 1.
Leningradin piiritys oli menossa Saksalaisilla.
n. 1942 /44,
- laatokalle tuotiin Italian laivastoa, juuri noita veneitä kun sulla on.
- sekä tykkilauttoja ( englannin maihinnousuun tarkoitettuja..).
- mutta italian hyvin pukeutuneet laivastomiehet vikitteli vain lottia laatokalla, uintireissuilla,
ei itse muu sota piiritys-asia onnistunut.
Eli eivät saaneet Leningradin huoltotietä poikki.
Venäläiset olivat Italialaisilta lottien vikittelijöiltä vieneet yhden veneenkin, kun Italiaanot oli uimassa lotta-tyttöjen kanssa saaressa.
Lottahistoriasta en ole kuullut noista Lottien lemmenleikeistä Italian mussolinin armeijan kanssa.
Tulikohan geeniperintöä sotakesiltä miten paljoa ?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ja italiiaanot toivat tuolloin ensimmäiset pizzat Suomeen - siis silloiseen Suur-Suomeen...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 18 Maalis 2009 16:51
Re: Hurja4/Moottoritorpeedoveneprojekti.
Morjesta. Löytyy yleispiirustus HURJA 2-g362167. TAISTO yleispiirustus 2-g60-222. Linjapiirustus 3-g60-226. Linjapiirustus 3-g60-227. 55, Engl. M.T.V. 4,5,6,7. Linjapiirustus 3-G-1353. Kaaripiirros 3-G-1354, ja kokoamispiirustus. J-luokan (M.A.S. 526...535) yleispiirustus ja kokoamispiirrustus. Ja papereitteni mukaan MASSIN alkuperäiset moottorit olivat I.F. "ASM 181 AD" kertaa 2 ja apumoottoreina 2 kpl CARRARO C.D.M. Piirustukset tuli hankittua joskus 90-luvun alkupuolella merivoimien pääesikunnasta.