Blue Marlin -vene

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
janneimpio
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Tammi 2006 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Blue Marlin -vene

Viesti Kirjoittaja janneimpio » 26 Tammi 2009 18:46

Tänään ilmestyneessä Kauppalehdessä (26.1.) oli pitkän juttu Kotkan Puuvenekeskuksessa kunnostettavasta 12 mR Blue Marlin -purjeveneestä. Oli mielenkiintoinen juttu ja suosittelen lämpimästi sitä.

Kauppalehden juttuun ei ole vielä suoraa linkkiä, mutta tämän purjeveneen korjausurakasta on kirjoitettu muun muassa Kymen Sanomissa:
http://www.pihapiiri.fi/wmanage/files.p ... le_id=1262

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 26 Tammi 2009 19:59

Se on kyllä mielenkiintoinen projekti. Oisin meripäivien aikaan käyny kahtomassa, mut eihän sinne päässy. piti ikkunan takaa vaan kurkkia

vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Huhti 2003 09:12

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 27 Tammi 2009 08:55

Terv. Jouni Vartiainen

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 27 Tammi 2009 09:21

Piti kaivaa kauppalehti esiin varta vasten, hyvä artikkeli.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 27 Tammi 2009 09:58

Luin itsekin jutun työpaikalla Kauppalehdestä.

Kyseessä ei tosiaan ole ihan pieni kunnostusprojekti:
-kustannusarvio 1,6 miljoonaa euroa
-veneen pituus 21 m
-lyijykölin paino 16 ton
-mm kaikki kylkilaudat ja metallikaaret uusitaan (tilattu yli 10 kuutiota mahonkia)

Käytännössä vene rakennetaan kokonaan uudestaan.

Kauppalehden jutussa pisti silmään kohta, jossa puhuttiin veneen kyllästämisestä.

Suora lainaus artikkelista:
"Kyllästääkö vene vai eikö kyllästää, ja jos niin millä. Sitä on vielä vuosi aikaa miettiä. Pohjoismaissa puuveneet on perinteisesti kyllästetty, mutta muualla ei. Jos mahonki kyllästetään, siihen käytetään todennäköisesti Owatrolin ja Hempelin tuotteita tai itsesekoitettua pellavaöljyversiota ja myöhemmin lahonestoainetta."

Siis JOS mahonki kyllästetään...
Ilkka

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 27 Tammi 2009 11:04

Muistaakseni myös veneenrakennuksen oppikirjassa mahongin kyllästämistä ei pidetty tarpeellisena.

Vastaa Viestiin