Matin venesivut

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1012
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.12.2023 0:06

Itsellä suojainen paikka, johon laitoin poijupainoksi vain 80kg betonia ja sen lisäksi teräksestä hitsatun metallihäkkyrän 20kg. Muta pohja, joten epäillen sen uponneen pohjaan. Täytyy katsoa miten kestää myrskyä, selkää tosin vain 3km pahimmassa ilman suunnassa

matti
Viestit: 2169
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 17.12.2023 14:10

Vaikuttaa todella pieneltä tuo paino, etenkin kun vertaa esim. tuohon;

https://www.a-laiturit.fi/tuote/poijupa ... uotekortti

MÖsteri
Viestit: 1229
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.12.2023 1:02

Hienoa työtä! Kiitos esittelystä.

Voi olla, että aika monelta olisi jo tuossa mennyt vene romutukseen. Enpä tiedä mitä itsekään - noh en sano.

Säteittäissahattu on kiintoisa juttu. Ainakin ulkomaisissa kirjoissa siitä aina puhutaan, että niin pitää olla. Omassa 1960-luvun mäntyfiskarissa on laudat sahattu vain halki läpi. Pohjassa näkee hyvin, kuinka leveimmät laudat kuivuessaan keväällä kaareutuvat.

Poijupainoon vaikuttaa varmasti tosi paljon pohja, koko systeemin pituus ja moni muu. Olen suositustaulukoita katsellut, ja mielestäni niissä on joskus tosi isolta kuulostavia painoja. Mutta sen ymmärtää, kun ajattelee, että yrittäjä tekee asiakkaille poijuja. Siinä on pakko mitoittaa asiat kunnolla. Ja toisaalta saaristoon paikalleen asennetun poijun hinnassa lisäbetonin hinta on ehkä melko pieni osa kokonaisuutta. Itse jos tekee, niin mielellään miettii pienempiä ja helpommin käsiteltäviä painoja. Esim "helminauhana" peräkkäin muutama vähän pienempi paino pitää sopivassa pohjassa ehkä aika hyvinkin. Ja sitten pitää miettiä myös ketju, tai ehkä jopa köysi. Omaan rantaan olen laitellut 30 mm nailonköyden. Se on pikkuveneille todella kestävä, kunhan hankauspaikoissa on kunnon koussit ja vähän muitakin virityksiä. Tiedän yhden vanhan kipparin, joka teki poijunsa köyden lenkiksi painon ja poijun välille. Hän sitten muutaman kerran eläissään vekslasi sen lenkin soutuveneestä käsin läpi, tarkistaen että on kunnossa. Ja tietysti ei kulunut samasta paikkaa aina. Konsti sekin. Ketju meni meillä 10 vuodessa, poiju ajautui onneksi omaan rantaan - tyhjänä.

matti
Viestit: 2169
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 21.12.2023 17:06

biätare kirjoitti:
15.12.2023 21:10
Hienoa työtä. Kuinka monta tuntia korjausprojektiin on mennyt?
Suunnilleen 300 h remonttiin ja lähes 100 h tyhjennykseen, pesuihin yms

Kuva

Sisäkuvassa näkyy kone ilman vauhtipyörää, kaavelia ja kytkintä, kone muuttuu paljon helpommaksi siirrellä yksin kun painoa on pois ainakin 30 kg, vauhtipyörä painaa ainakin 20 kg.

Deadwood'n sikailuun meni pari 600g makkaraa sikaa, nuuka kun on, niin ylipursunneella sikailin peräsimen alasaranan sekä perätievin/kölin liitoksen kiinni. Liitokseen ajoin lamellijyrsimellä n. 20 mm syvät urat molemmin puolin että pitäisi paremmin, siinä kun on n. 70 cm pitkä liitos jossa perätievin pääpuu kohtaa kölin yläpinnan.
Puu on kiinni neljällä 12mm pultilla jotka yläpäästään on jatkomuttereilla kiinni köli-perärankapulteissa. Haasteena asennuksessa on se, että ko pultit ovat erisuuntaiset toisiinsa ja painolastin päätyyn nähden. Pulttien alapäihin hitsasin 8mm tapit joista pultit kierretään jatkomuttereihin puun ollessa nostettuna vasten köliä. Pultteja ei ole vielä varsinaisesti kiristetty, ainoastaan sen verran, että sikaa pursusi ulos. Ko tapit katkaistaan ja aikasintaan huomenissa kiristetään mutterit jolloin kaikki sika ei pursu ulos.

Peräsi oli hakkautunut alapinnaltaan töpylle, mutta ei ollut halki tms, joten poistin muutaman cm ja liimasin epoksilla kolme 6 mm sälettä mahonkia tilalle joka sulkee pääpuun.
Liitteet
kuollutpuu sikailtu.jpg
peräsin korjattu.jpg
sisusta vielä sekaisin.jpg

matti
Viestit: 2169
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 08.01.2024 20:00

Hyvää uutta vuotta kaikille!
Pidellyt pakkasia niin ettei ole kehdannut reiluun viikkoon mennä verstaalle, olis aika mennyt vaan lämmittelyyn ja kuivaminen olisi lisääntynyt.
Tänään kävin pari kolme tuntia hommissa, mennessä sisälämpötila oli silmän korkeudella -6,7 astetta lattia- 4,3 astetta, kiukaaseen tulet niin lähtiessä lämpötila oli +5,6 ja -1,3 astetta, nyt kun lievempää pakkasta niin lämmittäminen tehoaa paremmin.
Minusta suhteellisen lämmintä kun kumminkin ulkolämpötila on vaihdellut -22 ja -26 välillä koko viikon ajan.

Öljysin pellavaölyn ja sinkkinaftenaatin seoksella uudet laudat, ehkä kymmenen kerran, ei ole lukua tullut pidettyä.

Ajankuluksi tullut katseltua mm veneremppoja, kun on iso vene, niin remppakin on iso ja kallis;
https://www.youtube.com/watch?v=cbei5FF6orQ

matti
Viestit: 2169
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 24.01.2024 18:35

Kuva

Taidan vaihtaa värit eri järjestykseen, että aurinko ei kuumentaisi kylkeä niin paljon kuin tumman sinistä, kyljestä tulisi vaalean harmaa.

Automaattiohjauksen hydraulisylinteriin on kohdistunut jonkin verran voimaa, peräsin on melko luja koska ei haljennut tms.

Pari viikkoa vanha kuva uudesta laudoituksesta, yön yli on imenyt pinnan kuivaksi, nyt jää jo reunat märäksi, alkaa jo kyllästäjä kyllästyä vaikka ei ole vielä mennyt kuin 20 l pellavaöljyä!
Liitteet
väri vaihtuu.jpg
melkoisia voimia.jpg
lauta imee.jpg

matti
Viestit: 2169
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 13.02.2024 18:54

Kuva

Kyllästyin kyllästämiseen ja maalasin pohjan reilun viikon kuivatuksen jälkeen ohuella lyijymönjällä ja tilkitsin saumat puuvillalla, pintaan vesirajan alle toplichtin bitumikittiä ja vesirajan yläpuolelle sikaa.
Sisustan kolhuja saaneet osat, joita on paljon, uudelleen lakkauksessa/maalauksessa.

Hitsasin tankin vuotokohdan umpeen ja nostettiin takasin veneeseen. Vuoto oli hyvin pienialainen huolimattoman hitsarin tekemä juurihaava ja huokonen samassa paikassa. :P

Sähkölaitteet ovat nykymuodin mukaisesti vihersiirtymässä.
Liitteet
pohja tilkitty.jpg
tankki takasin paikoillaan.jpg
kaikki vihertää.jpg

Vastaa Viestiin