Matin venesivut

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 20.02.2020 18:26

riverauta ja avauskoukku.jpg
takasauma.jpg
Harvoin näin helmikuussa, mutta nyt aloitin jo kevättyöt!
Pohjaa tutkaillessa huomasin laudoituksen ja perärangan liitoksessa olevan muutama tumma reikä, ajattelin, että on paras avata sauma.
Liitokseen laitoin tehdessä pellavaöljykittiä jossa ei ole joustoa, joten aattelin, että vettä on päässyt saumaan-vuotoko???
Avasin alun kolmikulmaisella 25mm kovametalliskrsballa, sen kulmalla on helppo vuolla myötäsukaan lautojen päitä.
Tarkoitus on tehdä rivesauma, sitä varten tein pari erikoistyökalua, sauman loppuaukaisuun viilan ruodosta koukku ja pöydän alta otetusta pyörötangosta riveämisrauta.
Ahjona käytin nurkassa lämpöä tekevää kiuasta, kunnon hiillos ja riittävästi vetoa niin rauta rupes punottamaan melko nopeasti.
En katsonut kelloa, mutta olisikohan ollut vartin työ?
Riveraudan pää on 2,5-3mm paksu johon 1mm katkaisulaikalla ja timanttiviilalla tein uran.(jossain nähnyt sellaisen)

Kuvassa näkyy kun pellavaöljy alkoi valumaan kun lämmitin aluetta infralämmittimellä, joten kyllästettäkin on! :))

Kuva

biätare
Viestit: 25
Liittynyt: 08.10.2004 22:28

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja biätare » 20.02.2020 21:31

Mitä aiot käyttää riveenä?

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 22.02.2020 10:06

Kuva
Meinasin rivetä saumat samalla puuvillalangalla jota on lautojen kantissa, kierrän siitä 3-4 kerroin löyhän narun jonka työnnän rakoon.

Kuvassa perärangan ja kölin liitoskohta.
Perärangassa on puuta yli 60cm veneen pituussuunnasssa, joten se turpoaa.
Veneentekokirjoissa sanotaan, että peräsimen ja perärangan väli on jätettävä riittävän suureksi että on turpoamisvaraa, luulin että riittää, mutta totuus on toisenlainen!
Turpoaminen on lähes 20mm, peräsimem etureunasta oli syksyllä maalit pois, joten puhdistin sen kuivumaan.
Peräsin pitää irrottaa (helppo homma, lukituspultti pois ja nostaa ylös, tosin painaa melko paljon) ja poistaa puuta perärangasta ettei ota kiinni!
Liitteet
puun turpoaminen.jpg

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 25.02.2020 18:03

Kuva

Kuvat ennen ja jälkeen, melko vaaleana kestänyt puu yhdeksän kesän jälkeen! :))
Jälkeen kuvassa suorasta perintöhöylästä tehty kuperapohjainen, tein aikoinaan kun oli tarve.

Avasin samalla saumat kölin ylä sekä alapuolelta.
Liitteet
työstön jälkeen.jpg
hankaus.jpg

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 11.03.2020 18:06

Kuva
konepajatoimintaa.jpg
katonalushommia vesisateella.
Fiat 35-8 alusta joka oli venekärrinä, viimeiset 10 v kuusen alla varjossa.
Kuva
palikat uuteen järjestykseen.jpg
vähillä lisäosilla vanhasta venekärristä toiseen tarkoitukseen.
etuakseliston tuki ja vääntösauvajousi uusiokäytössä.
Viimeksi muokannut matti, 11.03.2020 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 11.03.2020 18:19

Kuva
tukki kulkee likaantumatta, tarvittavat lisäosat, vaijerivinssi ja pylpyrä vaijerille vajaa 40€

Kuva
Liiterin takana oli tuollainen, ensimmäiset 20 v oli kertynyt vain 7 cm, sitten hieman enemmin.
100 vuotias.jpg
saha.jpg
Sahakin lähti pyörimään alkuvaikeuksien jälkeen, 60v vanha tähti/kolmiokäynnistin oli ilmeisesti tullut tiensä päähän(ilmeisesti yksi kärki sökö) kun ei lähtenyt pyörimään. Onneksi siivotessa oli löytynyt hyllystä uusi??? ainakin ruuvien kannat olivat ihan koskemattoman näköiset! :))
Liitteet
koekuorma.jpg

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 14.03.2020 9:29

Kuva

Onko mitään järkeä, mutta aloin puhdistaa pohjaa, aattelin vaihtaa antifoulingin basic:sta milleen josko tulevaisuudessa säästäis työtä.
Roteksilla kun imuri on perässä ei paljoakaan pöllyä, käytän toki aktiivisuodinta ettei nenä punoita, melkein toinen puoli neljässä tunnissa eli pohjaan mennee 10 tuntia.
Puuveneentekokirjoissa lukee, että veneen on oltava pari v vedessä jolloin laudoitus turpoaa lopulliseen muotoonsa,jonka jälkeen hionnalla saa tasaisen kyljen, em näkyy hyvin kun lautaliitokset on koholla, teon jälkeen oli melko tasan.

Ihan käypäsen näköisiä askartelupuita. :))

Isommat puut ovat usein keskeltä halki, joten ytimen ympäriltä pitää jättää käyttämättä, tuosta tullee molemmin puolin melko hyvä lauta.
Liitteet
pohja puhtaaksi.jpg
taapeliin.jpg
keskihalkeama.jpg

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 26.03.2020 18:28

Onko mitään järkeä, mutta aloin puhdistaa pohjaa, aattelin vaihtaa antifoulingin basic:sta milleen josko tulevaisuudessa säästäis työtä.
Roteksilla kun imuri on perässä ei paljoakaan pöllyä, käytän toki aktiivisuodinta ettei nenä punoita, melkein toinen puoli neljässä tunnissa eli pohjaan mennee 10 tuntia.

[/quote]

Kaikkea sitä tulee kirjoiteltua. 8}
20 työtunnin jälkeen pohjaan on vedetty pari kertaa pellavaöljyä, imeytyy melko hitaasti.

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 01.04.2020 14:19

Kävi aamupäivällä sutimassa kahdeksannen kerran pellavaöljyä pohjaan, purkista ei ole pois kuin 10 l, joten huonosti imeytyy.
Olisikohan se merkki että puussa on riittävästi kyllästettä, tietysti tämä talvikelikin hidastaa imeytymistä (taas käsiäkin paleli niin ...) ?

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 10.04.2020 7:59

Lopetin öljyn levityksen kun tuntui, että ei oikein kelpaa.

Ekassa kuvassa köli on melko hyvästi kyllästynyt, alla oleva deadwood hieman vihertää.

Pohja liuottimella pyyhkimisen jälkeen.

Maalitoimitus tuli kotiin asti, nettikaupan tilaukseen maksoin matkahuoltorahdin, nuori nainen soitti edellisenä pv ja kysyi; voiko jättää pihalle kuittaamatta, eilen aamulla aamukahvin aikaan huomattiin polkupyöräkatoksessa olevan ison pahvilaatikon!


Kuva
Liitteet
pohja kyllästettynä.jpg
pinta liuottimella pyyhittynä.jpg
melkein tonni rahaa.jpg

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 14.04.2020 19:58

Kävin tänään katsomassa mitenkä pellavaöljy kuivaa.
Oli niin yksitotista hommaa, että en viitsinyt kauaa katsella! :-) :-)
Oli kuivanut jo niin, että kohdista joissa pinta kiilsi , voi skraballa vuuolla ohutta lastua.
Pitänee viikon lopulla hioa ainakin ne kohdat (tai koko pohja) ennen ensimmäistä maalikertaa.

Meinasin samalla ottaa maston alas räystään alta huoltolakkausta varten, mutta alkoi reilu lumisade jo aiemmin sataneen lisäksi, pihalla oli jo 5 cm lunta, joten jätin sikseen, eiköhän tuon vielä ehdi lakata samalla kun maalaa veneen pohjaa.(takastullessa oli talvikelin tuntua kesärenkailla 8-| )

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 22.04.2020 20:39

Aikamoinen askar!
Nyt on pohja maalattu öljyämisen jälkeen.
2x lyijymönjä pensselillä sutien, menekki n. 3,2l
2x undewaterprimer, telaus, menekki 5l
2x mille telalla, meni melkein ostettu kaksi purkkia(a 2,5 l)

Veneily on kallis harrastus. 8-|
Maalit ja sinkit lähes 1K€, 2x festoolin pölypussi(maalia irtosi melkein multasäkillisen verran), hiomapyöröjä paljon, tyvek haalarit, työhaalarit, aktiivihiilisuodin, repullinen kertak hanskoja muutamat työhanskat, autoon liki 1000 km jne,jne...

Alkaa kevät kuivattaa, toissapv kaadoin lattialle 40 l vettä kun alittui 60%
eilen, kun oli lämmin pv, maalaamaan mennessä kosteus 60, iltapäivällä 42% , lähtiessä 50 l vettä lattialle
tänään mennessä kosteus vajassa 60%, laski pv aikana 55:een, taas 50 l vettä, ettei haristu.

Maston huoltolakkasin pariin kertaan, laitan homman ajaksi köydet ja vaijerit suojaan pressun väliin, niin kestävät puhtaana.
Tarkastin jo palaako valot mastossa, kaikkiin (ankkuri, tricolor, mastovalo, pihavalo)tuli valo, helppoa tässä vaiheessa!




Kuva
Liitteet
pohja maalattuna.jpg
maston huoltolakkaus.jpg

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 26.04.2020 17:46

Eilen aamulla laskettiin Mary III vesille.
Nyt vuoti sisään ennätyksellisen vähän, 5 tunnissa eilen oli tullut pilssiin arviolta 1 desi.
Tänään kävin tarkastamassa tilanteen ; pilssissä ehkä kaksi desiä !! :)) :)) ilmeisesti kelluu maalin varassa :-)
Samalla askartelin varusteita paikoilleen, aurinkopaneeli, pelastusrengas, tutkaheijastin, maston johdot kiinni jne...
Kahvelipuomiakin piti paikkalakkailla hieman.
Lakkaushommassa oli yksi köysi joutunut väärälle puolelle saalinkia(saalingit pitää irrottaa säilytystä varten), täytyi heittopainolla heittää vetolanka yli saalingin, että sai vietyä ko köyden oikealle puolelle, täytyi melko monesti yrittää ennenkuin onnistui, tuulikin hieman haittasi.

Oli parempi laittaa veteen nyt ennenkuin traktorimiehellä alkaa kylvötyöt, syystä, kun on kahden työn loukussa;ajaa kaivinkonetta päivisin.

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 28.04.2020 7:43

Eilen illansuussa kävin veneellä, oli tosi kylmä pohjoistuuli, ei tarennut askarrella mitään.
Vaikutelma kuin vesi olisi laskenut pilssissä, korkeus oli alempana kuin käsipumpun imusiivilän kiinnitysruuvit= 1cm, eihän se uloskaan voi vuotaa? 8-|

matti
Viestit: 1971
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 16.05.2020 13:37

Kelejä pitelee, nyt sataa vettä, eilen tuli vuoroin vettä, räntää, rakeita, lämpötila oli n. 1 aste tosin plussalla! :))

Viime lauantaina oli tosi hieno keli, kävin kääntymässä Klamilan satamassa.
Ensimmäinen lähtö purjein vei noin puolitoista tuntia ennenkuin oli kaikki paikoillaan.
Menomatka sujui luovimalla tuulensuunnan ollessa 245, parhaimmillaan hieman löysällä luovilla meni 6.9 kn, joten vastamaalattu pohja on liukas. :)) :))

Vastaa Viestiin