Sinisiä ajatukisa

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.10.2011 20:20

Tämä ei nyt oikein tähän liity. Olen veneseuran jäsen niin kuin varmasti useimmat meistä jomman kumman.
Ihmetyttää vain tämän uuden liiton lehti, kun se on ollut jatkuvasti niin purjehtijapainotteinen, eihän siinä mitään pahaa sinänsä entiselle purjehtijalle, mutta voisi siinä olla juttua enemmän moottoriveneilystä, vaikkapa matkakertomuksia, kun ei niitä kilpaveneilijöitä nyt niin hitosti ole näiden entiseten liittojenkaan jäsenkunnassa. Se, että onko jutut tehnyt purjehtija vai moottoriveneilijä - sillä ei ole niin suurta väliä, kunhan vain tulisi muutakin sanottavaa sinne sivuille kuin kilpailutoiminnasta.
Donna 28 8}
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31.10.2011 14:32

Olen nyt muutaman vuoden seurannut puuvene.fi keskustelupalstaa. Yleisenä havaintonani on ollut tältä ajalta, että lähes kaikki tänne kirjoittelevat tekevät jos jonkinlaista remppaa, jos ei nyt käytännössä, niin ajatuksissaan. Lähes kaikilla on projekti ja useimmilla rojuläjä, josta kuvitellaan saatavan joskus tosi hieno vene. On poikkeuksiakin, sellaiset miehet tai naiset, jotka omistavat suhteellisen uuden puuveneen, lasikuituveneiden tai jostakin muusta rakennusmateriaalista kuin puusta tehtyjen veneiden omistajat tai selllaiset henkilöt, jotka ovat juuri onnistuneet hankkimaan rempatun veneen, joka ei täysin tyydytä heitä. Nämä kaikki muut, joilla ei ole "rojuläjää"
puuhastelevat pienet remonttinsa aina vuoden aikana ja saavat tarpeensa tyydytettyä.
Mutta me, kuten minäkin, mistä kansanperinteestä, geeneistä tai piireistä johtuu, että me vuodesta toiseen, veneestä veneeseen, antaudumme haavekuvalle, sinisten ajatusten vietäväksi: "jospa nyt saisin sellaisen veneen, että siinä olisi sitä loppuiäksi."
Aivan oikein näissä meidän projekteissamme on venettä loppuiäksi, jos emme keksi kesken kaiken vieläkin parempaa projektia, joka kaikella todennäköisyydellä on vieläkin pahempi "rojukasa". Mistä tässä on kysymys. Sitä olen usein miettinyt vastausta kuitenkaan saamatta. Järkevästi ajatellen se ei voi olla myöskään taloudellinen kysymys, koska näiden läjien kuntoonsaattaminen maksaa useimmissa tapauksissa enemmän kuin sellainen vene, johon ei tarvitsisi tehdä edes vesillelaskun yhteydessä juuri muuta kuin öjynvaihdot.
Siitä huolimatta haaveilen ja nautin tästä viimeisestäkin rojuläjästäni.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 31.10.2011 22:16

Donna 28 kirjoitti:Olen nyt muutaman vuoden seurannut puuvene.fi keskustelupalstaa. Yleisenä havaintonani on ollut tältä ajalta, että lähes kaikki tänne kirjoittelevat tekevät jos jonkinlaista remppaa, jos ei nyt käytännössä, niin ajatuksissaan. Lähes kaikilla on projekti ja useimmilla rojuläjä, josta kuvitellaan saatavan joskus tosi hieno vene.
.....
Siitä huolimatta haaveilen ja nautin tästä viimeisestäkin rojuläjästäni.
Donna 28 :)
Väistämättä tuli mieleen eräs vanha veijari. Olkoonkin ettei ole muodissa nykyään.
http://suomisanakirja.fi/lisäarvoteoria kirjoitti: Marx piti klassisen taloustieteen perillisenä merkittävänä tavaran arvoa, jolla tarkoitettiin hyödykkeen tuottamisen objektiivista vaikeutta. Tavaran arvo eroaa Marxin mukaan oleellisesti sen käyttöarvosta, jolla tarkoitetaan tavaroiden ihmisille käyttökelpoisia ominaisuuksia. Toisaalta tavaran arvoa ei myöskään saa sekoittaa sen vaihtoarvoon eli suhteisiin, joissa tavara on vaihdettavissa toisiin tavaroihin (tavaran hinta). Tavaran arvon mitta on Marxin mukaan sen tuottamiseen tarvittava yhteiskunnallisesti välttämätön työaika. Esimerkiksi jos kenkien tuottamiseen kuluva yhteiskunnallinen työaika puolittuu kahdesta tunnista tuntiin, myös kenkien arvo puolittuu. Marxin esittämän ns. arvolain mukaan tavaroiden vaihtoarvo eli hinta määräytyy kilpailullisilla markkinoilla niiden arvoa vastaavaksi. Tavaroiden käyttöarvolla ei ole merkitystä niiden arvon määräytymisen kannalta, koska markkinakilpailun takia kukaan tuottajista ei voi pyytää muita korkeampaa hintaa tuotteistaan. Marxin objektiivinen arvoteoria eroaa merkittävästi nykyisin valtavirran muodostavasta neoklassisesta taloustieteestä, joka pohjaa subjektiiviseen arvoteoriaan.
Mitä se on?

Enempi vähempi persaukisina kuvittelemme mielissämme rojuläjiemme arvon nousevan mitä enemmän uhraamme ajatuksiamme ja aikaamme niiden eteen. Toisaalta olemme myös rojuläjiemme kahlitsemat kuka minnekin verstaan loukkoon.

Tai

Itsellä ainakin kysymys on itsensä kanssa kilvoittelusta, lapsuuden haaveiden realisoitumisesta - tai romuttumisesta - ajankulua eli luppoajan täyttämistä. Tehdä jotain niin epärationaalista ettei edes tarvitse selitellä tekemisiään. Saa olla rauhassa jne jne. Pääasia että pojilla on hauskaa - ja miksei tytöillä joita ei montaa täällä taida kirjoitella.

Mukavaa syksyn jatkoa eri väristen aatosten parissa!
Viinamäenmiäs

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Simon » 31.10.2011 22:57

Malttamaton sieluni ei kumoa näitä ajatuksia 8]

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.11.2011 18:15

Niin, aina löytyy seilitykset ja selittäjät. En kiellä, etteikö toveri Markkanen ollut älykäs mies. On näitä filosohveja tullut luettua tuossa -70 -luvun alussa, jolloin kaikki varsinkin tieteellistekniset ajatukset olivat silloista elitististä ajattelua. Tosin itse en kuulunut niihin, jotka halusivat hyväksyä kaiken tieteellisesti ja teknisesti todistetun aineiston, ajatukset ja ajatelmat koskivatpa ne mitä yhteiskunnan osa-aluetta tahansa.
Donna 28 :-) :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18.12.2011 17:30

Olen sen ennekin todennut, että jumalattoman kaunis vene on tuo Birgitta. Nyt siitä on hyvät kuvat Puuveneessä, joka ilmestyi juuri sopivasti Joulun alla. Pääsi lehden etusivulle ja sai itsestään vielä pari muutakin edustavaa kuvaa sisäsivuille. Noista Birgitan valoista en kyllä
nostaisi hattua korkealle, vaikkakin niillä epäilemättä näkee. Kuvista tuli taas kaipuu merelle ja onneksi tämä kaamos alkaa taittua tuossa muutaman päivän päästä, jolloin se on lähempänä, lähempänä...
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18.12.2011 23:10

VVS, veneseurani kommodorin palstalta luin hyvä uutisen. Haminan kaupunki antaa tarpeet, siis hirsimökin, ja meidän seura laittaa sen pystyyn ensi kesänä. Veneseuramme saunahan paloi viime syyskesän Rantaillan jälkeen. Se veti miehet ja naiset matalaksi pitkäksi aikaa. Se on hyvä tieto, että Majasaaressa saunotaan muuallakin kuin telttasaunassa vieläpä ensi kesän aikana. Kiitokset kuuluvat johtokunnan jäsenille, vaikka välillä tuntui, ettei hiljaa hyvä tulekaan. Kiitos !!! Tulen myös talkoisiin, jonkun kyydissä, jos omaa venettä ei ole silloin. !!! Tuskinpa parempaa Joululahjaa kukaan VVS:n jäsenistä
kuvitteli saavansa. !!!
Donna 28 :) :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 19.12.2011 9:43

Ai ai Donna, melkein anteeksi antamaton virhe sulla. Se on Birgit ja ei Birgitta ;) Mutta saat anteeksi, kun olet ensimmäinen, joka rohkeesti sanoo oman mielipiteensä keulan valoista, sikäli, kun niitä siis arvostelet.

Mulla on ollu aina sellanen filosofia, kun puuhastelee noiden veneiden kanssa, että ulkonäkö ja käytännöllisyys kulkee käsikädessä. Siihen voidaan sitten ympätä vähän perinnettä ja historiaa mukaan. Eli siis , jos vaikka sovelletaan noihin keulavaloihin tuota teoriaa.

Tulee siis jonkun verran ajeltua pimeässä. Pääasiallisena navigointi välineenä, kartta, tutka, ja taskuloisto ohjelma. Lisäksi tietenkin valaistut linjat, poijut ja viitat joita voi tarvittaessa valaista tai etsiä valonheittimellä. No jokainenhan tietää , kun pimeässä valaistaan jotain, niin on syytä olla tarkkana ettei vahingossa sokaista omia silmiään. Katolla olevat valonheittimet, varsinkin vanhemmat, ovat usein käyttökelvottomia. Ne kun tuppaavat valaisemaan koko kannen, joka Birgitissäkin on valkoinen. No mietin, että millaset valot pitäisi olla. Käsivalonheitin mulla onkin, mutta tahdoin siitä eroon, kun en halua pitää esillä liikaa roinaa ja johtoja pyörimässä ohjaamossa. Sitten vaihtoehtona runkoon upotettavat viittavalonheittimet tai maalata katto ja keulakaiteet mustaksi. No en pidä niiden ulkonäöstä ja toisekseekaan en todellakaan halua tehdä runkoon isoja reikiä niitä varten ja maalaukset jätetään työveneisiin. No sitten oikeestaan jäi vaihtoehdoksi keulakaiteisiin asennettavat valot. Niissä sitten mallin valinta, no niitähän on sitten vaikka millä mitalla, mutta mun silmää mielytti kyllä huomattavasti enemmän krominen pisaran mallinen moottoripyörän valo, kuin esimerkisi mustataustainen suorakaiteen mallinen muovinen työvalo. Se, että sopiiko ne siihen jonkun mielestä, niin sen saa jokainen tietenkin päättä itse. MInulle riittää se, että omasta mielestä ne ovat toimivat ja edes jotenkin tyyliin sopivat, ettei kokonaisus kärsi.

Tuohon oikeestaan kiteytyy koko mun veneen laiton filosofia. Eli tekee itselleen, ei muille. Miettii aina käytännöllisyyden ja ulkonäön kompromissin. Eikä kannata keskittyä yhteen kohtaan liikaa, vaan muistaa aina miettiä venettä kokonaisuutena ja miltä se vedessä näyttää ja miten se toimii. Ja lompakkoonkin on syytä välillä muistaa katsoa.

Näillä mennään, kohti ensi kesää.
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19.12.2011 17:00

Totta, onneksi annoit melkein anteeksi virheeni. Olen aina pitänyt venettäsi kauniina. Ja kuten sanoin, ei ne lamput kauniit mielestäni ole, mutta niillä varmasti näkee. Minunkin ajatukseni on, että vene on minun näköinen, siis tarkoituksenmukainen minun käyttöön.
Ja vaikka ulkoisesti pidän huolen siitä, että Donna näyttää siltä, mitä oletan sen olleen valmistuessaan, niin ratkaisut siinä tulee olemaan minun vaatimustasoni mukaiset. Noin niin kuin esimerkkinä, vanhassa liukuu luukku moottorin päältä eteen, mutta koska olen jo hieman kömpelö, en halua kulkea laitojen kautta keulakannelle, laitan tuulilasin aukeamaan ruorin vastakkaisesta laidasta, koska silloin voin kävellä keskellä kantta sitomaan köysiä etupollariin. Samoin salongin kattoon tulee molempiin päihin työntöluukut, ettei koko salongin lattian mittaa tarvitsisi kontata läpi, jne. Toki minullekin tulee valonheitin, sillä haluan myös nähdä pimeässä, sillä myös minä pidän pimeässä ajamisesta. Niin kuin nyt tätä kiroittaessa olisi mukava olla merellä.
Niin ja hyvät Joulut Sinulle. |+| |+| Kahdella lampulla.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24.12.2011 10:30

Hyvää Joulua kaikille palstan käyttäjille !!! :)
Tämä Mini-Joulu tuntuu hyvältä. Koko mennyt viikko onkin ollut yhtä sutinaa ja monelle varmasti jopa ahdistusta tuottavaa.
Join tuossa perinteiset aamukahvit ja panin saunan lämpiämään, niin totta kai, minun saunani lämpiää perinteisin klapein. Lähes jokainen Joulu meidän perheessämme alkaa tällä minun yksinäisellä puuhastelullani, kaikki muut Joulun valmistelijat nukkuvat vielä.
Keittelen parasta aikaa toisia kahveja, sillä muu perhe nukkuu vielä, panen kahvit termaspulloon ja lähden saunaan.
Kyselin tuossa ennen Joulua Notikalta, mitä hän nyt ajattelee ja tekee, niin vastauksesta oli luettavissa rivien välistä, että päällimmäiset ajatukset ovat vielä, hyvä niin, valtameripurjehduksessa ja jossain määrin myös Joulun tunnelmissa, koska hän pyysi välittämään Joulun tovotukset koko porukalle.
Menenpä tässä kaatamaan kahvit termospulloon ja sitten saunaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja pellamo » 24.12.2011 20:50

"laadukkailta" kuulostavat Donnan hommat :))
Hyvää Joulua minunkin puolesta kaikille palstan "Puu"hastelijoille!
Pete
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.03.2012 22:07

Pitkään aikaan en ole viihtynyt missään konsertissa. Kävin nyt illalla kahden kitaran ja basson muodostaman bändin konsertissa, jossa soitettiin akustisilla soittimilla mustalaisjatsia !!! Suosittelen. Paremman puutteessa voi käydä vaikkapa YouTubessa katsastamassa Django Reinhardtin videoita. Katselin niitä eilen ja viihdyin. Niin myös tänään, virtuosina oli myös YouTubessa esiintyvä Paulus Schäfer. Suosittelen sellaisille, jotka vanhasta kitarajazzista pitävät ja V-M:lle, joka ei ymmärrä muuta kuin metallia ;-) :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.03.2012 22:36

Äläs nyt Donna - minähän olen käynyt ihan vartavasten jopa klassisen musiikin livekonserteissa...
Viime lauantaina Rukalla kävin Froikkareiden eli Freud, Marx, Engels & Jungin keikalla ja hauskaa oli. Ammattimiehiä omalla alallaan... Myllykosken silmät pysyivät kiinni ensimmisen tunnin setin loppuminuuteille saakka mutta biisit kyllä tulivat ulos :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.03.2012 23:42

Katsopa silmistä puheen ollen Youtubesta New York Festival Django Reinhardtsin Dark Eyes. Siinä on myös pirun hyvä rumpusoolo ja miksipä ei kaikki muutkin soolot.
Vai Rukalla olit Rälläämässä :-) Olisin siellä minäkin viihtynyt, mutta täytyy nyt tyytyä tähän paikalliseen antiin, klassistakin olisi ollut tarjolla tänään, mutta kun minä halusin kuulla jatsia, niin vaimokin taipui minun mukaani suuremmin houkuttelematta. Joskus näinkin. ;-)
Donna 28 :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23.03.2012 20:29

Juu ja rellestinkin oikein kunnolla 8] 8] 8] 8]
Musiikista puheenollen viimeaikoina on tullut töissä kuunneltu suojaimista Iskelmäradiota ja täytyy tunnustaa että hauskaa on ollut. Suomi-iskelmien sanoituksien runoilut saavat joskus aikaan jopa ihan hörönauruja - perjantain paras oli "kun suutelit prinssiä sait sohvallesi sammakon..."
Ja mikä parasta kaikki on tehty ihan tosissaan :)) :))
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin