Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"

Viesti Kirjoittaja jukkan » 31 Maalis 2010 21:28

Puu- ja luonnonkuitu-materiaalien käytöstä;
- Esim. valmistetaan veneitä puukuiduista, yms. kasvikuiduista,
ja sideaineella "sidotaan ja kyllästetään" kuidut, esim. "kovettuvaan epoksi-hartsi-synt.ligniini-liemeen ?
- Kuitujen turpoamisominaisuudet poistetaan jo ennen em. sitomista, esim. lämpökäsittelyllä, peittauksella, tms ?

- Onko luovia näkemyksiä ja ehdotuksia siitä, kuinka tämä valmistusmenetelmä ja lopputuote toimisivat ?
Viimeksi muokannut jukkan, 02 Huhti 2010 18:45. Yhteensä muokattu 8 kertaa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"

Viesti Kirjoittaja Mile » 14 Huhti 2010 09:54

Mä olen joskus miettinyt miten valmis sellu mahtaisi toimia. Joku pelle-pelotonhan oli laminoinut veneen epoksista ja sanomalehtipaperista.

Paperissa kuitenkin on mukana sideaineita ja täytetaineita kuten kiviainesta joilla ei venekäytössä olisi mitään virkaa - miksi ei tekisi venettä suoraan sellusta epoksilla laminoimalla.

Sellua nökyy kuljetettavan joskus paaleina, joissa tavara on huompamaisina levyinä; mahtaisi ollan varsin valmista tavaraa ... epoksia ja telaa vaan päälle!

Mitään lämpökäsittelyjä en lähtisi tekemään, koska ne heikentävät puukuitua. Epoksi laminointihartsina ja pinnoitteena antaa kyllä riittävän kosteussuojan. Se kosteus mikä epoksiin imeytyy, niin myös haihtuu pois veneen sisältä.
Mile

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"

Viesti Kirjoittaja jukkan » 16 Huhti 2010 10:47

Luonnonkuitujen monia käyttömahdollisuuksia halusin nostaa esiin...
- esim. Kuitu ja sideaine;
kuituja voi ajatella erikokoisina ja myös erilaisia lastuja ja haketta.
Sellu hyvinkin sopii. Lisäksi kasvikuituja on monia, ja niitä voi kutoa kankaaksi...
Mahdollisuudet ovat rajattomat. Sopivalla käsittelyllä, pilaamatta kuitua, voidaan lisäksi vaikuttaa kuidun kosteuslaajenemiseen.
- esim. Runkokehikko ja pinnoite;
lisäksi nahka, tuohi, jne - tai saman tyyppiset materiaalit (kudotut esim. ), sekä rankarakenne ( eskimo-intiaani- veneet - kanootit ), ovat eräs sovellettava keino.
- mutta, mm. kangas-kanoottia kokeilleena jäi mieleeni, että käytettyjä materiaaleja, valmistustapaa ja tekniikkaa, voisi paljonkin vielä kehittää....

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"

Viesti Kirjoittaja Jape » 16 Huhti 2010 15:48

Täällä joensuussa on aika pitkään jo kehitelty jotain puu-muovi-komposiitti materiaaleja ja aika menestyneesti on saatu aikaiseksi ainakin kitaroita http://www.flaxwood.com/intro/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Huhti 2010 19:11

DDR:n kuuluisin ja ehkäpä jopa menestyksekkäin teollisuustuote Trabant oli "pellitetty" jollain hamppu- tai pellavakuitupohjaisella komposiitilla. Samaa kama oli farmari Warren takalokasuojat ja -luukku. Olisi varmaa ihan hyvää tavaraa myös veneenrakennukseen epoksikyllästeisenä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"

Viesti Kirjoittaja jukkan » 17 Huhti 2010 09:58

- suoraan hatusta heitettynä,,,, olisiko ollut derkuilla joku fenolihartsi yhdiste hamppukuidulla lujitettuna siinä kansanauton pinnoitteena.
- ja jopa henry foordi kokeili bakeliittia, yms, soija-hartseja, yms,,, mutta us steel ja rahamiehet vaati teräksen käyttöä bisnessyistä.
- 1970-L fiat valmisti kokonaisia auton koreja komposiitista ja totesi että ne ovat liian kestäviä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Huhti 2010 10:36

Mikäli muistan oikein trabantin vauhtipahvi oli WWII:n aikana saksalaisten tiedemiesten kehittämiä metalleja korvaavia materiaaleja lentokoneteollisuuteen...

Ei jatkuvankasvun ideaan perustuvassa talouspolitiikassa kannta tehdä mitään liian kestävää - kasvu loppuisi samantien.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"

Viesti Kirjoittaja Mile » 19 Huhti 2010 10:31

Luonnonkuidun käyttöä puoltaa sekin seikka, että toisin kuin lasikuitu nämä palavat hyvin. Eli jos lasikuituveneen polttoa juhannuskokossa ei kannata harkita, niin epoksi-luonnonkuitukiulu sopii ainakin polttolaitoksessa energiajätteenä hävitettäväks.
Mile

Vastaa Viestiin