Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"
Puu- ja luonnonkuitu-materiaalien käytöstä;
- Esim. valmistetaan veneitä puukuiduista, yms. kasvikuiduista,
ja sideaineella "sidotaan ja kyllästetään" kuidut, esim. "kovettuvaan epoksi-hartsi-synt.ligniini-liemeen ?
- Kuitujen turpoamisominaisuudet poistetaan jo ennen em. sitomista, esim. lämpökäsittelyllä, peittauksella, tms ?
- Onko luovia näkemyksiä ja ehdotuksia siitä, kuinka tämä valmistusmenetelmä ja lopputuote toimisivat ?
- Esim. valmistetaan veneitä puukuiduista, yms. kasvikuiduista,
ja sideaineella "sidotaan ja kyllästetään" kuidut, esim. "kovettuvaan epoksi-hartsi-synt.ligniini-liemeen ?
- Kuitujen turpoamisominaisuudet poistetaan jo ennen em. sitomista, esim. lämpökäsittelyllä, peittauksella, tms ?
- Onko luovia näkemyksiä ja ehdotuksia siitä, kuinka tämä valmistusmenetelmä ja lopputuote toimisivat ?
Viimeksi muokannut jukkan, 02 Huhti 2010 18:45. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"
Mä olen joskus miettinyt miten valmis sellu mahtaisi toimia. Joku pelle-pelotonhan oli laminoinut veneen epoksista ja sanomalehtipaperista.
Paperissa kuitenkin on mukana sideaineita ja täytetaineita kuten kiviainesta joilla ei venekäytössä olisi mitään virkaa - miksi ei tekisi venettä suoraan sellusta epoksilla laminoimalla.
Sellua nökyy kuljetettavan joskus paaleina, joissa tavara on huompamaisina levyinä; mahtaisi ollan varsin valmista tavaraa ... epoksia ja telaa vaan päälle!
Mitään lämpökäsittelyjä en lähtisi tekemään, koska ne heikentävät puukuitua. Epoksi laminointihartsina ja pinnoitteena antaa kyllä riittävän kosteussuojan. Se kosteus mikä epoksiin imeytyy, niin myös haihtuu pois veneen sisältä.
Paperissa kuitenkin on mukana sideaineita ja täytetaineita kuten kiviainesta joilla ei venekäytössä olisi mitään virkaa - miksi ei tekisi venettä suoraan sellusta epoksilla laminoimalla.
Sellua nökyy kuljetettavan joskus paaleina, joissa tavara on huompamaisina levyinä; mahtaisi ollan varsin valmista tavaraa ... epoksia ja telaa vaan päälle!
Mitään lämpökäsittelyjä en lähtisi tekemään, koska ne heikentävät puukuitua. Epoksi laminointihartsina ja pinnoitteena antaa kyllä riittävän kosteussuojan. Se kosteus mikä epoksiin imeytyy, niin myös haihtuu pois veneen sisältä.
Mile
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"
Luonnonkuitujen monia käyttömahdollisuuksia halusin nostaa esiin...
- esim. Kuitu ja sideaine;
kuituja voi ajatella erikokoisina ja myös erilaisia lastuja ja haketta.
Sellu hyvinkin sopii. Lisäksi kasvikuituja on monia, ja niitä voi kutoa kankaaksi...
Mahdollisuudet ovat rajattomat. Sopivalla käsittelyllä, pilaamatta kuitua, voidaan lisäksi vaikuttaa kuidun kosteuslaajenemiseen.
- esim. Runkokehikko ja pinnoite;
lisäksi nahka, tuohi, jne - tai saman tyyppiset materiaalit (kudotut esim. ), sekä rankarakenne ( eskimo-intiaani- veneet - kanootit ), ovat eräs sovellettava keino.
- mutta, mm. kangas-kanoottia kokeilleena jäi mieleeni, että käytettyjä materiaaleja, valmistustapaa ja tekniikkaa, voisi paljonkin vielä kehittää....
- esim. Kuitu ja sideaine;
kuituja voi ajatella erikokoisina ja myös erilaisia lastuja ja haketta.
Sellu hyvinkin sopii. Lisäksi kasvikuituja on monia, ja niitä voi kutoa kankaaksi...
Mahdollisuudet ovat rajattomat. Sopivalla käsittelyllä, pilaamatta kuitua, voidaan lisäksi vaikuttaa kuidun kosteuslaajenemiseen.
- esim. Runkokehikko ja pinnoite;
lisäksi nahka, tuohi, jne - tai saman tyyppiset materiaalit (kudotut esim. ), sekä rankarakenne ( eskimo-intiaani- veneet - kanootit ), ovat eräs sovellettava keino.
- mutta, mm. kangas-kanoottia kokeilleena jäi mieleeni, että käytettyjä materiaaleja, valmistustapaa ja tekniikkaa, voisi paljonkin vielä kehittää....
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"
Täällä joensuussa on aika pitkään jo kehitelty jotain puu-muovi-komposiitti materiaaleja ja aika menestyneesti on saatu aikaiseksi ainakin kitaroita http://www.flaxwood.com/intro/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"
DDR:n kuuluisin ja ehkäpä jopa menestyksekkäin teollisuustuote Trabant oli "pellitetty" jollain hamppu- tai pellavakuitupohjaisella komposiitilla. Samaa kama oli farmari Warren takalokasuojat ja -luukku. Olisi varmaa ihan hyvää tavaraa myös veneenrakennukseen epoksikyllästeisenä 

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"
- suoraan hatusta heitettynä,,,, olisiko ollut derkuilla joku fenolihartsi yhdiste hamppukuidulla lujitettuna siinä kansanauton pinnoitteena.
- ja jopa henry foordi kokeili bakeliittia, yms, soija-hartseja, yms,,, mutta us steel ja rahamiehet vaati teräksen käyttöä bisnessyistä.
- 1970-L fiat valmisti kokonaisia auton koreja komposiitista ja totesi että ne ovat liian kestäviä.
- ja jopa henry foordi kokeili bakeliittia, yms, soija-hartseja, yms,,, mutta us steel ja rahamiehet vaati teräksen käyttöä bisnessyistä.
- 1970-L fiat valmisti kokonaisia auton koreja komposiitista ja totesi että ne ovat liian kestäviä.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"
Mikäli muistan oikein trabantin vauhtipahvi oli WWII:n aikana saksalaisten tiedemiesten kehittämiä metalleja korvaavia materiaaleja lentokoneteollisuuteen...
Ei jatkuvankasvun ideaan perustuvassa talouspolitiikassa kannta tehdä mitään liian kestävää - kasvu loppuisi samantien.
Ei jatkuvankasvun ideaan perustuvassa talouspolitiikassa kannta tehdä mitään liian kestävää - kasvu loppuisi samantien.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Puukuitu, "turve-lastulevy-vene"
Luonnonkuidun käyttöä puoltaa sekin seikka, että toisin kuin lasikuitu nämä palavat hyvin. Eli jos lasikuituveneen polttoa juhannuskokossa ei kannata harkita, niin epoksi-luonnonkuitukiulu sopii ainakin polttolaitoksessa energiajätteenä hävitettäväks.
Mile